Afspenen is altijd een schokkende ervaring voor veulens

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Afspenen is altijd een schokkende ervaring voor veulens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-11 15:50

www.horses.nl / www.sciencedaily.com

Er worden nieuwe en vriendelijkere manieren voor het afspenen van veulens ontwikkeld, maar uit onderzoek van Christine Aurich van de Universiteit voor Diergeneeskunde in Wenen blijkt dat spenen onder iedere omstandigheid stressvol is voor het veulen en de merrie. Als veulens na het spenen in de aanwezigheid blijven van andere merries, vermindert wel de duur van het lijden.

In dit onderzoek werkte Aurich met drie groepen veulens. Alledrie de groepen werden op een andere manier gespeend. Bij groep A werden de moeders en veulens abrupt van elkaar gescheiden. Bij groep B werd hetzelfde gedaan, maar bleven er merries bij de veulens lopen die ze al lange tijd kenden. In groep C werden de veulens geleidelijk van de moeders verwijderd. Na afloop kwam Aurich tot de conclusie dat het afspenen onder iedere omstandigheid voor extreme stress zorgt. Dit komt volgens Christine Aurich doordat veulens in de natuur op een veel vriendelijkere en geleidelijkere manier worden gespeend, dan wanneer ze bij mensen zijn.

Alle veulens verloren gewicht na het spenen. Groep A en C hadden veel meer tijd nodig om op gewicht te komen na het spenen dan groep B. De veulens uit groep A en C vertoonden ook meer klassieke vormen van stress, zoals veel hinniken en onrustig gedrag. Dat groep B sneller weer op gewicht is, komt doordat zij nog in contact blijven met andere merries. Situatie B komt het dichtst in de buurt van natuurlijke omstandigheden wanneer paarden in groepen leven. De gespeende veulens hebben een ‘support group’, waardoor ze het verlies van hun moeder sneller kunnen accepteren.

In de natuur worden veulens pas na één jaar gespeend, de moeder produceert dan minder melk en ontmoedigt het veulen nog bij haar te drinken. Op deze manier kan het veulen rustig wennen aan andere voedselbronnen. Bij gedomesticeerde paarden worden veulens vaak abrupt en op veel jongere leeftijd bij hun moeder weggehaald. De belangrijkste bron van voeding en emotionele zekerheid valt dan plotseling weg en veroorzaakt stress.

petraaken

Re: Afspenen is altijd een schokkende ervaring voor veulens

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 15:54

Geen enkel veulen verloor bij mij gewicht. Gewoon kwestie van de juiste voeding te geven.

Fu_Qi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 15:57

.
Laatst bijgewerkt door Fu_Qi op 08-11-24 10:31, in het totaal 1 keer bewerkt

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 15:58

tjsaa een eerste schooldag van een kind zorgt ook voor stress..

WhySoWhite

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 15:59

Ik vind het in één keer spenen ook geen strak plan en ben daar zeker geen voorstander van!
Mijn merrie's haalde ik vanaf week 1 al 10 min bij het veulen vandaan een aantal keer per dag zodat beide er goed aan konden wennen. Ik heb nooit een veulen gehad wat de hele box af brak als de merrie even weg was. Een aantal weken/maanden een draadje tussen merrie's en veulens werkt ook prima.

Idra

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 16:00

Hopelijk zet dit mensen aan het denken die veulens al spenen op 3 maand. 6 maand lijkt mij toch een minimum.

Johanna59

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 16:05

Voor welk levend wezen is 'spenen' niet aangrijpend? Op wat voor leeftijd dan ook?

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-11 16:08

Idra schreef:
Hopelijk zet dit mensen aan het denken die veulens al spenen op 3 maand. 6 maand lijkt mij toch een minimum.

3 maanden??
en ik vond 4 maanden al veel te vroeg.

haffie83

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 16:16

Die van ons is nood gedwongen gekomen.
Was een hengst veulen geen afstammeling,meisje wilde weer gewoon pony rijden.
Veulen moest met geweld weg,werden we benaderd door een vriend van ons tevens handelaar.
Heb jij nog plek op je stal,ja hoor anders gaat hij de handel in en richting de slacht.
Veulen werd ruw bij de moeder weggehaald en de trailer in gesleurd.
Het beestje heeft volgens een vriend van ons de gehele weg lopen hinneken, en stampen.
En dat die pas nog geen vier maand was bijna vier maanden dan,bij een shet gezet en alles is nog goed komen.
Maar het was wel erg om te zien zo absurd ineens :(:)

SparklingApp

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 16:20

Hey! Is dat mijn paardje, als baby op de foto?? :D

Ik merk bij de aangekochte veulens dat het veel meer stress geeft om op een nieuwe plek te wennen en hun moeder en alle vriendjes kwijt te zijn, dan eigen veulens op de bekende plek af te spenen.
Eén keer hebben we een 3 maanden oud veulen af moeten spenen, wat een drama!
Het diertje moest toen al voor de 2e keer naar de kliniek omdat moeders haar rake klappen had gegeven, toen er een groeischijf beschadigd bleek hebben we haar niet terug bij haar moeder gezet..
Diertje ging luchtzuigen en maakte geen wintervacht aan, met een hoop moeite hebben we haar er zo goed mogelijk doorheen gesleept, maar daar zou ik dus nooit voor kiezen.

Verder nog nooit problemen gehad met veulens die mager werden. eerder wat dikker :o

Jee haffie, dat is ook een verhaal! Mooie dierenvriend dat meisje.. :n

Torius16

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 16:26

Gelukkig staan onze veulens ook in een groep met meerdere merries en ruinen in het weiland
Als ze een maand of drie oud zijn halen we de merries wel op voor een (buiten)ritje en de veulens blijven dan altijd rustig in de groep.
Ze blijven bij ons minimaal 6 maanden bij de moeder. Er is namelijk een heel oud boerengezegde:
Wat je er als kalf niet instopt, haal je er als koe nooit meer uit :D :D

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 16:29

het zal wel een hele ervaring zijn,maar vaak kan het niet anders.
zo ook met puppies, en kittens.

DearLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 16:32

Bij ons drinkt hveulen uitzichzelf niet meer en raakt ze ook niet zomaar getrest ook als er paard weg is een ideeal veulen dus:)

Wieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 16:45

bij ons staat nu een veulen van 6 maand en die staat nog gewoon bij dr moeder..
ze gaat nu uit haar zelf gewoon mee eten met de rest en drinkt nog maar heel soms melk..

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 16:47

Nu ben ik zelf niet thuis in de fokwereld, maar waarom wordt er zo vroeg afgespeend als blijkt dat het in de natuur pas zo laat is? Waarschijnlijk vanwege de conditie en prestaties gok ik, of zijn er meerdere reden?

manubres

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 16:54

magda_90 schreef:
Nu ben ik zelf niet thuis in de fokwereld, maar waarom wordt er zo vroeg afgespeend als blijkt dat het in de natuur pas zo laat is? Waarschijnlijk vanwege de conditie en prestaties gok ik, of zijn er meerdere reden?

Bij mij is de reden dat de merrie er enorm onder te lijden heeft.....het is nu welletjes geweest. Maar die van mij is ook al 6 mnd.

rienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 16:55

Mijn veulen vorig jaar kwam juist heel veel kg aan! Verloor zijn veulenhaar ook erg snel!

En hij heeft het ook niet ervaren als schokkend. Beide hadden ze zoiets van jah verder eten.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 16:59

Stress is niet per definitie negatief.
Ieder wezen is een bepaalde mate van stress nodig om goed te kunnen functioneren.
Leren omgaan met stress is ook een deel van de opvoeding/volwassen worden.
Ook is de ene individu gevoeliger voor stress dan de ander.

Het idee dat geen stress het ideale plaatje is, klopt niet... Ook niet voor een paard.

Afgezien daarvan: het afspenen is iets wat zowieso een bepaalde mate van stress met zich mee zal brengen. Ik ben benieuwd of er nieuwe inzichten volgen uit dit onderzoek.
Mogelijk zijn daar (net zoals bij kinderen) perioden waar ze 'leergevoeliger' zijn voor bepaalde vaardigheden. Mij is verteld (door een 'echte paardenman' O:) ) dat bijv. afspenen tussen 5 en 6 maanden in de regel niet ideaal is. Dat levert later meer probleemgedrag op (eerder schrikachtig, emotioneel afhankelijker)
Maar ja, of dat klopt?

danique1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 17:03

Waar ik ergens heb gereden trokken ze de veulens ook abrupt bij de moeders weg. In een uur tijd, een halster omdoen bij het veulen, een halstertouw om en een longeerlijn achter de billen aan en wegtrekken maar . De veulens werden altijd helemaal gek maar okee ik snap het aan de ene kant wel omdat ze op zon strenge manier weggehaald werden.

Maarja zoals de meesten zeggen, bij iedereen word het anders gedaan, maar het was erg toen ik kon het niet aanzien............

daphneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 17:08

Onze paarden worden natuurlijk ook afgespeend, we zetten ze gelijk bij een ander paard in.

De moeder is het veulen dan vaak al zat.
En het veulen kijkt niet naar de moeder om, ze hebben nu iemand anders!
Dat gaat wel zo snel.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 17:17

Grote vraag in het geheel is: waarom wordt er afgespeend? Een gezonde merrie ( iets anders moet je niet mee fokken) kan het veulen aan de voet houden tot ca. 10/ 11 maanden, dan zal de merrie, wel of niet drachtig, het veulen zelf weg duwen en dus natuurlijk "afspenen". Zelfs een merrie die opnieuw drachtig is, maar goed gezond en goed gevoerd kan een veulen tot die leeftijd aan de voet hebben. Het veulen zal dan natuurlijk al veel zelf eten ( gras, hooi, veulenvoer, etc) en daarom steeds minder melk nodig hebben.

Afspenen op een leeftijd onder de 6 maanden is een vorm van dierenmishandeling ( uitzonderingen daar gelaten in geval van zieke merries en andere uitzonderingen).
De merrie melk veranderd een groot aantal keer tijdens de zoogperiode, tot dat het veulen ca. 10 maanden oud is, en bevat bij iedere verandering essentiele stoffen die het veulen nodig heeft. Er zijn zelfs aanwijzingen dat een afgespeend veulen ( dus jonger dan 10/ 11 maanden bij de moeder weggehaald) meer kans heeft op maagzweren en OCD doordat het belangrijke stoffen in de moedermelk heeft gemist. Juist door later afspenen krijg je dus een lichamelijk en geestelijk gezonder en stabieler paard!

Waarom dus uberhaupt afspenen?????
Eigenlijk zou er simpelweg onderscheid gemaakt moeten worden tussen fokmerries en sportmerries; een merrie waar grote sportieve prestaties van gevraagd worden is niet in staat een veulen te zogen; gevolg dat het veulen op veel te jonge leeftijd wordt weggehaald, wat niet alleen stress maar dus ook gezondheidsproblemen kan geven.
Dat betekent dus dat men moet kiezen; of fokken met de merrie of deze uitbrengen in de sport. Een merrie met veulen rijden is natuurlijk geen probleem, een veulen kan echt wel een tijdje alleen zijn als die dat gewend is.
Maar een merrie die zowel een veulen zoogt en gereden wordt zal dus wel heel goed gevoerd moeten worden; onbeperkt 1e kwaliteit hooi + ect. krachtvoer.

Overigens is het vreemde in deze dat juist de zgn. grote "professionele" stallen op heel jonge leeftijd spenen ( tussen de 90 en 120 dagen!!!!!!!!!!!!!!!!!) , terwijl die merries vaak alleen voor de fok gebruikt worden :j ! De smoezen die er verzonnen worden waarom er zo jong gespeend wordt zijn legio, maar meestal weet men simpelweg niet beter en "iedereen doet het"!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 17:21

Zo mooi hoe mensen meteen hier weer schreeuwen dat het niet voor hun veulen geldt. :)

Eva_Arno

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 17:27

Idra schreef:

Ik denk dat dit ook zoveel verschil maakt! onze veulens zijn altijd minimaal 6 maanden, soms zelfs wel 7 a 8. Dan zijn ze echt goed op zichzelf, en een beetje ´´baby´´ af.
Ook nooit echt veel stress gezien bij onze veulens of merries.. wel wat gehinnik, maar dat was na half uurtje over.

_merel_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 17:28

Ons "veulen" Noah heeft de 100 dagen bij zijn moeder niet gehaald.... Ik heb goed overlegt met een dierenarts maar van mijn merrie was niets meer over.... Ze kreeg zoveel hooi dat ze het niet meer op kreeg, merriebrok, extra voedingsupplementen, Noah had al vroeg veulenbrok, en nog was het niet voldoende.... Noah is abrupt bij Nady weggehaald maar bleef wel bij Belle, mijn shetlander... Belle was erbij toen Noah geboren werd en Noah heeft bij het afspenen geen kick gegeven... Het heeft anderhalf jaar geduurt voordat Nady weer de oude was! Toen Noah 2 was werd hij weer bij zijn moeder gezet en Nady is gewoon teruggevallen in haar moederrol... Ik denk dat het per paard verschillend is wat goed voor ze is! Als Nady niet ziek was geworden dan had ik Noah wel minstens 6 maanden bij zijn moeder gelaten.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 17:29

Cayenne schreef:
Als veulens na het spenen in de aanwezigheid blijven van andere merries, vermindert wel de duur van het lijden.

Overdrijven is ook een vak natuurlijk. :')