De jonge ruiter Joris Schepers (29) lag te slapen achter een tent toen hij werd verpletterd door een bulldozer die met de opruimingswerken was begonnen. Schepers raakte zwaargewond, maar hij lijkt nu buiten levensgevaar. Gisteren werd hij geopereerd.
Het Nationaal Ruitertoernooi in Olmen liep vorige week net niet fataal af voor de 29-jarige Joris Schepers uit de Lummense deelgemeente Meldert. De jongeman lag na het evenement te slapen achter een tent toen hij tijdens opruimingswerken werd verpletterd onder de wielen van een bulldozer. Joris liep levensbedreigende verwondingen op en moest bijna een week lang vechten voor zijn leven. Als bij wonder kon hij gisteren toch nog geopereerd worden en is zijn toestand nu stabiel.
De Lummenaar liep ernstige schade op aan zijn lever en longen. Ook zijn gelaat bleef niet gespaard en telde meerdere breuken. Volgens de familie van het slachtoffer werd ook een schedelfractuur vastgesteld.
'Gezien de ernst van het ongeval en zijn verwondingen mogen we van geluk spreken dat hij nog leeft', zegt Benny Schepers (54), een oom van Joris. Vader Jos Schepers (54) uit Koersel wilde liever niet reageren.
De bestuurder van de bulldozer is onder de indruk van de gebeurtenissen.
'Ik was materiaal aan het verplaatsen met de bulldozer', zegt John Wellens. 'Blijkbaar lag hij te slapen tussen een tent en een afsluiting. Ik had hem echt niet gezien en hij is onder de wielen terecht gekomen. Toen we zagen wat er gebeurd was, hebben we onmiddellijk een ziekenwagen gebeld. Het was meteen duidelijk dat hij een zware hoofdwonde had opgelopen. Ter plaatse hebben we pogingen ondernomen om hem te reanimeren. Daarna is hij naar het ziekenhuis overgebracht.'
Intussen probeert Wellens het drama te verwerken. 'Iedereen zegt me dat ik er niets aan kon doen. En dat besef ik zelf ook. Maar die beelden blijven nog lang in mijn geheugen gegrift.'
Waarom de jongeman net daar lag te slapen, blijft ook voor Wellens een mysterie. Vooral omdat Joris Schepers enkele uren voor het incident nog deelnam aan het toernooi.
De jonge Lummenaar is lid van de vereniging De Meylandtridders uit het Limburgse Heusden-Zolder en staat bekend als een talentvolle ruiter. Onlangs sleepte hij zelfs een knappe tweede plaats in de wacht tijdens een Limburgs kampioenschap.