Boterbloem mogelijk de veroorzaker van Equine Grass Sickness

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Boterbloem mogelijk de veroorzaker van Equine Grass Sickness

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-11 06:10

Nieuwsredactie / www.horsetalk.co.nz

Een nieuw onderzoek legt de verdenking voor het veroorzaken van Equine Grass Sickness op de giftige boterbloem.

Equine Grass Sickness is een meestal fatale ziekte, die vooral voorkomt bij paarden in Engeland. De meeste paarden die ten prooi vallen aan de ziekte zijn jonge paarden die in graasgebieden lopen. Wetenschappers zijn al jaren op zoek naar de oorzaak, maar tot nu toe zonder resultaat.

Een team onderzoekers van de universiteit van Londen heeft nu ontdekt dat het gif van boterbloemen de ziekte kan aanwakkeren. Met name de Clostridium Botulinium Type C bacterie die de bloem met zich mee draagt, kan een veroorzaker zijn.

Een voorgaande studie, uitgevoerd door Dr Sarah Edwards, liet al zien dat er hogere concentraties ijzer en zware metalen werden aangetroffen in weilanden waar paarden op grazen die de ziekte ook kregen. Ook werd er vaak een hoge dosis Ranunculin gemeten. De studie wees uit dat boterbloemen een belangrijke factor zijn in deze moeilijk begrijpelijke ziekte. Ook is er een connectie tussen factoren uit de omgeving en uitbraken van Grass Sickness.

De ondergrond en de vegetatie vormen de basis voor het ontwikkelen van infecties die veroorzaakt zijn door Clostridium botulinum type C, de bacterie die vervolgens de typische symptomen van Grass Sickness kan veroorzaken.

Het onderzoek, dat door een liefdadigheidsorganisatie werd gesponsord, zal zich nu vooral gaan richten op het voorkomen van uitbraken van de ziekte.

Angela

Re: Boterbloem mogelijk de veroorzaker van Equine Grass Sickness

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-11 09:48

Fijn dat ze weer een stapje dichter bij de oorzaak zijn! Want met oorzaak kun je ook gaan werken aan voorkomen, en genezen :j

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-11 09:53

ik kan mij nog herinneren dat vorig jaar het kwam door esdoorn blad?
Een schimmel die op het afgevallen blad zou zitten?
Wel fijn al die onderzoeken natuurlijk,maar misschien even wachten tot het 95% zeker is?

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-11 09:54

geerke schreef:
Wel fijn al die onderzoeken natuurlijk,maar misschien even wachten tot het 95% zeker is?

Dat was niet grass sickness...andere ziekte....

Hope2012

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-11 10:12

Ik heb een merrie gehad die overleden is aan deze ziekte .

niets zo verschrikkelijk als dat .
geen dierenarts die wist wat het was .
ze was ook dragend . Na geboorte van haar veulen is ze overleden .
en half jaar later wisten ze me te vertellen waaraan .

zal blij zijn als ze de oorzaak vinden want idd kunnen ze dan ook gaan werken aan het tegengaan en genezen van deze vreselijk slopende ziekte.

SusanW

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-11 10:16

Hmm.. maar paarden eten geen boterbloemen, dus hoe verklaren ze dat? Of blijft het in hooi ook giftig, net als JKK?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-11 10:19

Er is altijd gezegd dat het gif van boterbloemen in droge vorm geen effect meer heeft. Overigens hebben ze dit waarschijnlijk ook niet onderzocht bij dit onderzoek.
Ik blijf het vreemd vinden dat ze nu 'opeens' op boterbloemen uitkomen. Zijn er nieuwe onderzoeksmethodieken dat ze nu nieuwe dingen kunnen 'uitvinden'??

Ernie061111

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-11 10:21

SusanW schreef:
Hmm.. maar paarden eten geen boterbloemen, dus hoe verklaren ze dat? Of blijft het in hooi ook giftig, net als JKK?

Helaas wel. Ik zie het wel vaker als er echt niks meer op de weien staat dat ze toch iets gaan knabbelen en als er dan boterbloemen staan worden die ook gewoon gegeten.

Nou heb ik het geluk dat ze bij ons niet staan. Natuurlijk kan het je gebeuren als je je paard niet thuis hebt staan maar op een pensionstal dat je wei niet altijd even mooi groen is en je dit dus gebeurt. Heb het helaas van kortbij meegemaakt en mijn vriendin heeft haar paardje dus ook verloren. (toen niet direct wetende waaraan maar, na onderzoek wel)

yvonnepuntnl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-11 10:53

Sjolvir schreef:
geerke schreef:

Dat was niet grass sickness...andere ziekte....

Dat is atypische myopathie.

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-11 11:08

:oo :oo
mijn paard staat ook op een wei die geel van de boterbloemen zag
en de boer heeft daar al jaren zijn paarden op lopen
toen ik op vakantie was ,heeft mijn paard hele dikke achterbenen gehad
stalhoudster vertelde later dat de boer toen de boterbloemen omgemaaid had, waarschijnlijk heeft hij daar van gegeten?
ze heeft toen wel alle omgemaaide plantjes verwijdert.

kijk naar filmpje en zie hoe `mooi`geel de wei is.
Afbeelding

senta

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-11 11:18

Cayenne schreef:
Nieuwsredactie / http://www.horsetalk.co.nz

Een nieuw onderzoek legt de verdenking voor het veroorzaken van Equine Grass Sickness op de giftige boterbloem.

Een team onderzoekers van de universiteit van Londen heeft nu ontdekt dat het gif van boterbloemen de ziekte kan aanwakkeren. Met name de Clostridium Botulinium Type C bacterie die de bloem met zich mee draagt, kan een veroorzaker zijn.

Goed vertalen is een kunst.... in het artikel staat NIET dat de boterbloem de bacterie draagt en de veroorzaker is. Er staat in dat een aantal omgevingsfactoren zoals verhoogde concentraties van genoemde mineralen en het gif en boterbloemen in de wei vaak samen gaan met infecties van deze bacterie. De boterbloem is dus niet de veroorzaker, maar een omgevingsfactor die samen gaat met infecties. Dat zegt dus nog niets over oorzaak en gevolg. Er kan best een andere onderliggende oorzaak zijn die al die verschijnselen veroorzaakt.
Het is wel een stap in de goede richting in het ontrafelen van wat er nu uiteindelijk aan de hand is.

Nsvc

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-11 11:50

Fijn!
Hoop dat het ooit helemaal duidelijk wordt.. rotziekte. :(:)

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-11 12:24

je ziet ze vaak hé die boterbloemen en paardeneigenaren staan er niet vaak bij stil en vinden het mooi ..terwijl het er net op wijst dat je weiden slecht onderhouden worden en te weinig kalk bevatten ..dus zure grond
heb 10 hect en geen boterbloempje te bespeuren !!

MaureentjeH

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-11 12:44

Hoop maar dat het onderzoek helpt!

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-11 14:28

besita schreef:
je ziet ze vaak hé die boterbloemen en paardeneigenaren staan er niet vaak bij stil en vinden het mooi ..terwijl het er net op wijst dat je weiden slecht onderhouden worden en te weinig kalk bevatten ..dus zure grond
heb 10 hect en geen boterbloempje te bespeuren !!

bij ons in de buurt staan bijna alle weides met boterbloemen
ik heb op een stal gestaan waar de wei ook gehooid werd en er volop boterbloemen in het hooi zaten
ik heb nooit een ziek paard daar op stal gezien
en ook de wei waar mijn paard in staat heeft de boer al jaren paarden en ook hooi van gevoerd en nooit een ziek paard
dus ik schrik er nu toch wel van
er is ooit een topic geweest over boterbloemen en daar werd in gezegd dat gedroogd ze niet giftig waren voor paarden

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-11 14:32

Het is dus ook niet puur de boterbloem die het probleem is, maar de combinatie van een aantal omgevingsfactoren zoals verhoogde concentraties van genoemde mineralen en het gif.
Als we nu precies de samenstelling/hoeveelheden van deze combinatie weten kun je de bodem rond boterbloemen testen en je weet of je in de gevarenzone zit.

senta

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-11 16:11

Gedroogd wordt het gif omgezet in een ongevaarlijke stof. Gedroogd in het hooi kunnen boterbloemen dus inderdaad geen kwaad.

Jolandaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 07:56

En hoe zit dat net kuil? En is het zo dat ze meteen besmet worden als ze het eten of geeft het zn inwerking nodig?

Want hier krijgen de paarden nat kuil en sinds vers gras. Maar van alle150 pony's is er hier maar een gestorven. Puur toeval of is het iets heel anders? Ze had wel grass sickness..

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 09:56

Hmmm, Ik heb in 2008 mijn jonkie aan Grass Sickness verloren en er was toen ook een tweede paard, een twee jarige die al een paar dagen eerder naar de kliniek was gebracht (we dachten toen nog gewoon aan koliek).

Ik heb even de foto's van de wei bekeken, hier geen boterbloem te zien.
Paarden stonden wel 24/7 buiten maar hadden hooi tot hun beschikking. Beide zieke dieren waren nog jong, 1,5 en 2,5 jaar. De andere paarden die in dezelde wei stonden hebben we gelijk naar binnen gehaald, die zijn gelukkig nooit ziek geworden (stond nog een 2,5 jarige).

Het zou fijn zijn als ze er achter zouden komen wat de veroorzaker is, maar boterbloem geloof ik zo snel niet, of het moet al giftig zijn bij kleine hoeveelheden en die zouden wij dan wel aan de rand van het weiland gehad moeten hebben..

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 12:42

Als ik het artikel goed begrijp is het niet de boterbloem die de ziekte veroorzaakt maar zorgt de boterbloem (of eigenlijk de bodemgesteldheid die ervoor zorgt dat de boterbloem goed gedijd) voor een grote hoeveelheid Clostridium botulinum type C bacteriën in de omgeving, en deze bacteriën veroorzaken de ziekte (verwant aan botulisme denk ik zo).

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 12:46

En bij atypische myopathie is ook een Clostridium in the picture....dus is er nu wel of geen verwantschap tussen AM en GS ???

BinkieDusty

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 15:02

Zou fijn zijn als ze de oorzaak echt kunnen vinden.
Ben mijn merrie hier ook aan kwijtgeraakt. Was echt vreselijk!
Idd, dierenartsen wisten zich geen raad, pas toen ze al dood was. Mijn DA heeft toen de hele nacht in de boeken gezeten om uit te zoeken wat dit was en kwam de volgende ochtend hier ook mee aanzetten..
Na onderzoek bleek dat hij gelijk had. Wat een hel was dat zeg..

SR_Webshop

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 18:53

Zou mooi zijn als ze weer een stap verder in de goede richting komen !

Hazzebaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 10:04

Wij hebben vorig jaar 3 paarden met Grass sickness gehad en gek genoeg stonden deze alle drie niet op ons boterbloemenland.
Al 10 jaar staat een grote kudde van ons tussen de boterbloemen en deze worden soms ook gegeten, maar de zieke paarden kunnen het hier dus niet vandaan hebben.
Vraag me af wat er nu met de boosdoener botulisme gaat gebeuren??? is dat ineens niet meer relevant?