Chardon vreest paardenvirus (Rhino)

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Vippie

Chardon vreest paardenvirus (Rhino)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-11 06:01

http://www.wos.nl/nieuws/item/20111005- ... rdenvirus/

Wellicht is het handig dit nieuws wat breder te verspreiden.

Pensionstalhouders van Manege Chardon in Den Hoorn mogen vanaf woensdagmiddag voorlopig niet met hun paard afreizen naar maneges in en rond Stompwijk. Dat laat eigenaresse Paulien Chardon weten in een reactie op berichtgeving in de media over een paardenvirus binnen die gemeente. ,,De stallen gaan pas weer open als het veilig is in paardenland.”

Het zou gaan om het zeer besmettelijke rhinopneumonie-virus dat werd ontdekt in een kleine paardenstal in Stompwijk. Ook de kortebaandraverij die komende vrijdag bij hardrijvereniging 'Nooit Gedacht' zou worden gehouden is daarom afgelast.

Het virus, dat alleen van paard op paard kan worden overgedragen, zou het zenuwstelsel van paarden ernstig kunnen aantasten en kan zelfs verlammingen of abortusverschijnselen veroorzaken. Chardon: ,,Al onze paarden worden wel geënt tegen dit soort virussen, maar we willen het zekere voor het onzekere nemen. Er kunnen altijd varianten zijn waartegen de enting niet werkt en dat kan veel invloed hebben op onze inkomsten.”

De communicatie over dit soort virussen is slecht volgens Chardon. ,,Ik pleit al jaren voor een organisatie die dit soort problemen snel kenbaar kan maken aan bedrijven, want voorlopig gebeurt dit bijna niet. Gistermiddag was er zelfs een veearts op onze manege die wel van dit virus afwist, maar ons hier niet over heeft ingelicht.”

PhiaBink

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-11 07:52

Goed zo!!!!! Als er iets heerst, MELD DIT DAN OOK ONMIDDELLIJK!!!! Waarom verzwijgen?
Iedereen is erbij gebaat. Met verzwijgen krijg je alleen maar meer zieken, daar denkt niemand aan.
Waarom schaamt men zich als er een ziekte op een stal uitbreekt. Kan gebeuren door de lucht en als er wedstrijdpaarden zijn of paarden veel buiten hun eigen stal gaan, is de kans groter op een besmetting.
Als je weet dat er daar en daar iets heerst, blijf thuis of kom niet in de buurt!

Liedje_

Re: Chardon vreest paardenvirus (Rhino)

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-11 15:18

Ik kan jullie vertellen dat er op die stal geen Rhino heerst, dus paniek is nergens voor nodig ;)

_Mel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-11 15:21

Jeetje vind het echt slecht dat dit soort nieuwsberichten worden verspreidt zonder dat men de bron controleert! Dit soort speculaties lijden alleen maar tot onnodige paniek!

Elco

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-11 15:22

Liedje_ schreef:
Ik kan jullie vertellen dat er op die stal geen Rhino heerst, dus paniek is nergens voor nodig ;)

Er staat niet bij welke stal in Stompwijk dus hoe kan je dan zeggen dat er geen rhino heerst op die stal.. :?

_Mel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-11 15:23

Omdat ze er zelf staat ? :)

ladypaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-11 15:28

als ik het nieuwsbericht goed begrijp is er geen rhino bij manege Chardon, maar zij beschermen zichzelf door hun pensionners een verbod op te leggen om af te reizen. Want blijkbaar heerst er in de omgeving wel wat.
Dus Liedje zal dan toch iets duidelijker moeten zijn met wat ze bedoelt met DIE stal.
Volgens haar is het geen rhino. maar vraag me dan toch af waar die grote geruchten ineens dan vandaan komen. Neem aan dat Manege Chardon niet zulke grote maatregelen neemt als het gebaseerd is op zo'n klein gerucht.
Laatst bijgewerkt door ladypaard op 07-10-11 15:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Wardie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-11 15:29

Vond het al lang duren voor er iets over op Bokt kwam te staan... maar het is niet fijn dat er geen echte duidelijkheid is inderdaad. Je hoort nu vanalles, van rhino tot droes en alles wat er tussen in zit, maar niemand weet wat er precies is. Ik houd mijn paard in ieder geval nog maar een tijdje op het erf.

_Mel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-11 15:30

Ik citeer uit het nieuwsbericht:
'Het zou gaan om het zeer besmettelijke rhinopneumonie-virus dat werd ontdekt in een kleine paardenstal in Stompwijk'

Echter is er gister bekend gemaakt dat er geen Rhino heerst op des betreffende stal in Stompwijk.

Liedje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-11 15:33

ladypaard schreef:
als ik het nieuwsbericht goed begrijp is er geen rhino bij manege Chardon, maar zij beschermen zichzelf door hun pensionners een verbod op te leggen om af te reizen. Want blijkbaar heerst er in de omgeving wel wat.
Dus Liedje zal dan toch iets duidelijker moeten zijn met wat ze bedoelt met DIE stal.
Volgens haar is het geen rhino. maar vraag me dan toch af waar die grote geruchten ineens dan vandaan komen. Neem aan dat Manege Chardon niet zulke grote maatregelen neemt als het gebaseerd is op zo'n klein gerucht.

Er was inderdaad angst voor Rhino, maar het is nooit hardop gezegt vanwege de paniek die hieruit zou kunnen komen. Tevens was dit ook in de telegraaf gezet dat er angst was voor rhino maar dat dit nog niet zeker was! Dus daaruit zal stal chardon tot deze beslissing gekomen zijn. En gister uit de test bleek dat het geen rhino was. Mensen trekken gewoon veels te snel conclusies zonder echt iets over de situatie te weten.

ladypaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-11 15:36

aah telegraaf :") , Dan had ik me toch even wat meerdere bronnen geraadpleegt.
Maar ja snap ook wel: beter voorkomen dan genezen

Christadk

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-11 17:05

Liedje_ schreef:
ladypaard schreef:

Er was inderdaad angst voor Rhino, maar het is nooit hardop gezegt vanwege de paniek die hieruit zou kunnen komen. Tevens was dit ook in de telegraaf gezet dat er angst was voor rhino maar dat dit nog niet zeker was! Dus daaruit zal stal chardon tot deze beslissing gekomen zijn. En gister uit de test bleek dat het geen rhino was. Mensen trekken gewoon veels te snel conclusies zonder echt iets over de situatie te weten.

Is het dan waar dat er droes heerst ipv rhino?? Ben benieuwd wat er dan WEL uit de test is gekomen.

Shawny

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-11 17:17

JastieHorse schreef:
Is het dan waar dat er droes heerst ipv rhino?? Ben benieuwd wat er dan WEL uit de test is gekomen.

Ik denk dat de mensen in de omgeving wel worden ingelicht als dit nodig is.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-11 22:09

Nieuwsberichten over rhino en/of droes mogen alleen geplaatst worden als er een of twee onafhankelijke, betrouwbare en directe bronnen zijn en vervolgens hoort het topic op slot te gaan. Onder andere omdat er zonder deze regels al snel paniek en onwaarheden worden verspreid.

Ik zal een mod vragen om hier een slotje te plaatsen.

Zie ook : [ON] Welkom op het Nieuwsforum - update 17-03-10

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-11 22:12

En hier is de mod met het slot. :)