Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
ThePast03 schreef:....
Woordvoerders van het ministerie van Infrastructuur en Milieu en van Intervet zeggen dat het geen kwaad kan als de gemanipuleerde bacterie in het milieu komt omdat het geen ziekmaker is.
F_Orumster schreef:De bacterie is zwaar verzwakt dat het niet meer in staat is zich te vermenigvuldigen laat staan muteren.
Wel nog net voldoende eigenschappen om een immuunrespons op te roepen en antilichamen tegen deze eigenschappen te maken. Vervolgens wordt dit afgezwakte materiaal opgeruimd.
Toch ben ik niet een echte voorstander van het gebruiken van kunstmatig gemuteerde bacteriën aangezien we nog slecht kunnen voorspellen hoe mutaties in de "vrije natuur" verlopen. Famke160301 schreef:Deze bacterie is zeker niet zeldzaam en komt algemeen voor in de grond. Veroorzaakt ernstige longontsteking bij veulens wat chronisch kan worden, maar in veel gevallen tot de dood leidt. Het is met AB zeer slecht te behandelen en daardoor een grote kans op sterfte bij een veulen. Bovendien is de bacterie een zoönose en dus kunnen ook mensen hiermee besmet worden en aan sterven. Meestal betreft t dan personen met een verlaagde weerstand zoals ouderen, HIV-patienten enz. Behandeling met Erythromycine, vancomycine heeft dan vaak geen resultaat meer. En deze AB's zijn toch heel belangrijk in de Humane geneeskunde.
De longonsteking veroorzaakt door deze bacterie is vaak necrotiserend en dat houdt in dat gedeeltes van de longen of longkwabben kunnen gaan afsterven, niet fijn dus.
Ben dus niet tegen de proef. Andere paarden kunnen hiermee geholpen worden en miss in de toekomst ook mensen? En dat de gemuteerde bacterie (lees ernstig verzwakte bacterie die niet tot vermenigvuldigen in staat is) in de natuur terrecht komt, tja de ongemuteerde (ziekeverwekkende)vorm is algemeen aanwezig in de grond dus ik zie t probleem niet.

annastasia schreef:Ik denk dat ze op de omwonenden doelt.Citaat:De Gentechvrije Burgers uit Lelystad en Vomigen uit Rotterdam die genetische manipulatie van organismen principieel afwijzen.