Grootste gevaar schuilt in de makste paarden

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

ThePast03

Grootste gevaar schuilt in de makste paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-11 19:08

http://www.destentor.nl

"Het grootste gevaar schuilt in de makste paarden." Dit zegt Jos van Dragt van de stichting Paardenvierdaagse Epe desgevraagd naar aanleiding van een ongeluk zondagmiddag, waarbij een koetsier uit Emst gewond raakte nadat zijn twee paarden, die voor een rijtuig liepen, op hol waren geslagen.
Van Dragt, die goed thuis is in de hippische wereld, laat weten dat 'op hol slaan' voortkomt uit het feit dat paarden vluchtdieren zijn. Als ze ergens van schrikken of bang van zijn, is hun eerste reactie om op de vlucht te slaan.

De precieze toedracht van het ongeluk op de Woesterweg in het buitengebied van Emst is niet bekend. Woordvoerder Bert Top laat weten dat de politie van plan is nog te gaan praten met de koetsier, om te vragen wat hij zich kan herinneren.

De man, die overigens 71 jaar is en geen 41 jaar, zoals de politie in eerste instantie doorgaf, verbleef gisteren nog steeds in het ziekenhuis in Zwolle, waar hij werd opgenomen nadat hij een paar honderd meter werd meegesleurd door de voortijlende paarden. Hij liep daarbij lelijke verwondingen op aan zijn armen en elleboog. Volgens Top wilde de Emstenaar zijn leidsels niet loslaten, toen zijn paarden er vandoor gingen. Zoals hij het inschat kan de revalidatie van de gewonde koetsier enige tijd duren. De Emstenaar zelf is volgens contactpersonen nog niet aanspreekbaar.

Voor zover bekend hebben de twee paarden geen blijvend letsel overgehouden. Ze kwamen terecht op de moterkap van een tegemoetkomende personenauto, die tot stilstand was gebracht door de bestuurder toen hij de paarden aan zag komen hollen. Volgens Top staat de koetsier bekend als een ervaren menner. Hij deed niet mee aan een georganiseerde rit, maar hij had de zondagmiddag aangegrepen om een ritje te maken met zijn rijtuig. Hij deed dat wel vaker.

Van Dragt weet niet welke omstandigheden een rol hebben gespeeld bij het ongeluk in Emst. In het algemeen kan hij ervan zeggen dat de menner of ruiter de gemoedstoestand van zijn paard niet alleen kan aanvoelen via zijn leidsels, ook de oren van het dier verraden hoe het zich voelt. Van Dragt: "Als ze ver naar voren staan is het paard aan het opletten, zich aan het focussen. Staan de oren naar achteren dan is er onraad en voelt het paard zich onveilig."

Op hol slaan kan worden voorkomen door als ruiter of menner snel te reageren. Dat moet echter niet worden vertaald in resoluut inhouden als een paard ineens heel erg hard vooruit wil. Van Dragt: "Door aan de teugels te trekken kan een paard zich opgesloten voelen." Hoe het wel moet? "Kwestie van aanvoelen", zegt Van Dragt, waarbij hij aantekent dat dit niet eenvoudig is. "Het speelt zich meestal af in een fractie van seconden."

Ook bij de paardenvierdaagse, het grootste recreatieve hippische evenement van ons land met 500 deelnemers onder wie 150 menners, zijn wel eens paarden op hol geslagen. Van Dragt: "Gelukkig niet elk jaar, maar een jaar of drie, vier geleden was er een ongeluk waarbij ook iemand gewond is geraakt."

Zijn advies: altijd blijven opletten. Zelfs vooral bij paarden waarmee nog nooit iets is gebeurd en die gewend zijn om voor een rijtuig te lopen.

Zie ook: [ON] emst: Paarden op hol: koetsier gewond

Amandavd

Re: Grootste gevaar schuilt in de makste paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 19:12

Titel is een beetje raar i.m.o., er wordt in het artikel nergens naar verwezen dat de makste paarden het gevaarlijkst zijn, en zelfs als die referentie er is, snap ik de titel nog niet..

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 19:13

blijkbaar heeft hij dat gezegd, maar ik snap ook de link met de rest van het artikel niet.
Vind het ook een vreemd artikel. Er wordt gezegd, niet aan de teugels trekken, maar een fatsoenlijke reactie wat dan wel wordt niet gegeven. Daar leer je natuurlijk niets van.

pniekepnak

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 19:15

Ik verwachtte idd een iets ander verhaal...

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 19:16

Ik vind de titel inderdaad ook een beetje raar. Dat het grootste gevaar schuild in makke paarden is naar mijn idee ook niet eens waar :Y)

Het lijkt een beetje een in elkaar geflanst artikel met quotes van iemand die wel veel van paarden weet gemaakt dor iemand die niet veel van paarden weet en dus de belangrijkste punten er niet uit heeft weten te halen :Y)

pniekepnak

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 19:16

secricible schreef:
blijkbaar heeft hij dat gezegd, maar ik snap ook de link met de rest van het artikel niet.
Vind het ook een vreemd artikel. Er wordt gezegd, niet aan de teugels trekken, maar een fatsoenlijke reactie wat dan wel wordt niet gegeven. Daar leer je natuurlijk niets van.

Maar het artikel is ook niet geschreven om ons iets te leren, het is geschreven om nieuws te brengen ;)

loversyl

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 19:18

Denk dat ze bedoelen dat de makste paarden het gevaarlijkst zijn omdat je bij drukke/gevaarlijke paarden altijd oplet dat er niks gebeurd en bij de makke paarden dat sneller vergeet.
Maarja eigenlijk moet je altijd opletten want het zijn en blijven paarden

corina21

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 19:19

ik dacht ook meteen een ander verhaal te lezen.

pniekepnak

liedje89 schreef:
Ik vind de titel inderdaad ook een beetje raar. Dat het grootste gevaar schuild in makke paarden is naar mijn idee ook niet eens waar :Y)

Ik denk dat er wel degelijk een kern van waarheid in schuilt. Ik ben bij mijn niet altijd even makke paard namelijk altijd op mijn hoede, en bij makke paarden wordt dat nog wel eens 'vergeten'... ;)

Verosjaak

Idd ook ik ben de titel bijster. Hij spreekt nergens over het feit dat deze paarden hartstikke mak waren. Een mak paard trekt juist geen sprint naar voren maar zal de reactie baseren op de baas. Ja ik heb 1 van de makste paarden die je je maar kan bedenken en die is nog nooit gaan rennen zonder dat ik het doorhad. Als ze schrok maakte ze een sprong op de plaats om dan mijn reactie af te wachten. Maar 1 keer is ze er echt onherroepelijk vandoor gegaan en dat wist ik zeker 5 tot 10 minuten van te voren al (ze stond als versteend) maar ik kon haar niet uit de trans halen waar ze inzat waardoor ze besloot te gaan rennen. Dus kromme titel...

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 19:21

Tja, nieuws, dan snap ik de relevantie van de titel nog niet. Is trouwens vlakbij, heb er niets over gehoord. Hoop dat die man goed herstelt. Misschien kan Jos zelf even vertellen of de journalist zijn woorden een beetje uit z'n verband heeft getrokken. Misschien is er wel gezegd: "zelfs de makste paarden kunnen gevaarlijk zijn". Als 't door een plaatselijke journalist is geschreven verbaast het me trouwens niets, er zitten een paar slimmerds hier hoor -:)

Jethafa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 19:28

Mjah, beetje vaag artikel is het wel ja. En dat van die oren, ook wel gemakkelijk gezegd. Blijft een beetje paardentaal voor leken, met een aparte titel.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 19:31

pniekepnak schreef:
secricible schreef:

Maar het artikel is ook niet geschreven om ons iets te leren, het is geschreven om nieuws te brengen ;)

En wat voor nieuws haal jij er uit?
Nu lijkt het een artikel over iemand die hoog van de toren blaast maar eigenlijk niet weet waar het om gaat. En dat komt de geloofwaardigheid niet bepaald ten goede.
Oren naar achter = onraad is ook echt flauwekul, een paard dat goed geconcentreerd is heeft ook de oortjes naar achteren. Over het algemeen ben ik meer op mijn hoede als de oren strak naar voren gaan, want dan is er blijkbaar iets wat interessanter is dan mij.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 19:40

pniekepnak schreef:
liedje89 schreef:

Ik denk dat er wel degelijk een kern van waarheid in schuilt. Ik ben bij mijn niet altijd even makke paard namelijk altijd op mijn hoede, en bij makke paarden wordt dat nog wel eens 'vergeten'... ;)

Tuurlijk er schuild een groot gevaar in te makkelijk worden met je makke paard, maar ik geloof niet dat de meeste ernstige ongelukken gebeuren met paarden die "mak" zijn en dat het grootste gevaar juist in makke paarden ligt.

Ik denk dat dat misschien ook aan je definitie van mak ligt, er zijn mensen die een paard mak noemen omdat hij rustig is terwijl het paard eigenlijk heel dominant is en niet goed luisterd, dat noem ik geen mak paard :n . Zie je bijv vaak bij fjorden en haflingers die doen niet zo gek, zijn niet gauw bang, lopen hun rondje wel maar hebben wel bananen in hun oren en denderen door alles en iedereen heen en vooral als het er echt op aan komt omdat het in aanleg vaak vrij dominante donders zijn :Y)

eridinges

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 19:43

het is erg vervelend dat het gebeurd is, maar ik vind het verhaal een beetje raar..
Dus als de oren van mijn paard oplettend staan moet ik maar afstappen omdat er een ongeluk kan gebeuren?

De titel is ook raar.. kan je dan beter op een onberekenbaar paard stappen als op een normaliter braaf paard?

Renee1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 19:47

Klopt! Ik let ook altijd op de oren van mijn pony, zodra deze naar voren gaan weet ik dat ik moet opletten! En mijne doet ze idd ook naar achteren als hij zich concentreerd

En wat voor nieuws haal jij er uit?
Nu lijkt het een artikel over iemand die hoog van de toren blaast maar eigenlijk niet weet waar het om gaat. En dat komt de geloofwaardigheid niet bepaald ten goede.
Oren naar achter = onraad is ook echt flauwekul, een paard dat goed geconcentreerd is heeft ook de oortjes naar achteren. Over het algemeen ben ik meer op mijn hoede als de oren strak naar voren gaan, want dan is er blijkbaar iets wat interessanter is dan mij.[/quote]

Fred_Kroket

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 19:49

Duh... bij de makste paarden wordt je zelf ook gemakzuchtig en ga je op een buitenritje lekker met een los teugeltje rijden en voetjes uit de beugels want "hij is toch braaf"... Tot die eend opvliegt of die kat uit de bosjes springt en dan pleur je eraf en heb je hoofdletsel en is paardrijden weer de gevaarlijkste sport...

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 19:59

Fred_Kroket schreef:
Duh... bij de makste paarden wordt je zelf ook gemakzuchtig en ga je op een buitenritje lekker met een los teugeltje rijden en voetjes uit de beugels want "hij is toch braaf"... Tot die eend opvliegt of die kat uit de bosjes springt en dan pleur je eraf en heb je hoofdletsel en is paardrijden weer de gevaarlijkste sport...

Over het algemeen zijn ze mak omdat ze vrijwel nooit schrikken en als ze dan al schrikken het niet meer is dan een ' oeh' en je er dus niet afvalt en ze er niet meteen in vliegende vaart vandoor gaan maar wachten op instructies van ruiter. Een paard wat van een kat of eend zo erg schrikt dat je er vanaf lazert is naar mijn inziens niet mak.

Maar inderdaad, je idee bij een 'mak' paard is nogal van belang bij de beoordeling van de uitspraak ' een mak paard is gevaarlijker' . Een dominante, sterke maar toevallig niet zo'n schrikkerige haflinger is niet mak.

secricible schreef:
Oren naar achter = onraad is ook echt flauwekul, een paard dat goed geconcentreerd is heeft ook de oortjes naar achteren. Over het algemeen ben ik meer op mijn hoede als de oren strak naar voren gaan, want dan is er blijkbaar iets wat interessanter is dan mij.

Dat vond ik dus ook al.
Zolang de oren naar mij staan heb ik de leiding en de controle, maar zodra er gefixeerd gaat worden op iets anders weet ik wel dat ik die gauw terug moet winnen.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 20:08

Slecht geschreven, "Zelfs vooral..."
Briljante adviezen ook, "altijd blijven opletten", goh daar was ik zelf nooit opgekomen.

Mir_horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 20:33

pniekepnak schreef:

Dit was ook gelijk waar ik aan dacht. Je let veel minder op je paard, en minder op zijn of haar reactie.
De titel klopt niet geheel met de tekst, maar het is duidelijk dat het een vervelend ongeluk is.

_Hyperion_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 20:38

Pfft...de titel is eigenlijk een citaat van een gezegde dat heul vroeger werd gebruikt toen de boeren nog met hun paarden op het land werkten.
Dit weet ik omdat de oude paardenman waar ik altijd gereden heb (die nu in de negentig is) mij dit gezegde ooit eens heeft uitgelegd.

Wat er vroeger gebeurde als je dag in dag uit op het land werkte met je paarden, was dat je ongemerkt met de makke en brave paarden nonchalant werd en dat juist daardoor dan ongelukken gebeurden, die ernstig waren, omdat je niet meer de focus op je paard had.

had je een lastpak voor de ploeg of voor de hooiwagen, vertelde hij, dan was je focus bij het paard. Had je een brave...dan ging je ongemerkt op de automatische piloot, of liep je te kletsen met je boerenknecht, of liet je het paard ook wel eens even "los staan wachten", want ach...dat kan wel bij dit paard...

En daar kwam dit gezegde vandaan. Jonge boerenzonen kregen dit gezegde als waarschuwing van hun vader mee, als ze op het land gingen werken met paarden...zodat ze niet nonchalant werden omdat het paard zo braaf was...

Maar in het artikel wordt hieraan niet gerefereerd. Het is in zijn geheel een heel merkwaardig artikel vind ik.

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 20:42

Kuggur schreef:
Slecht geschreven, "Zelfs vooral..."
Briljante adviezen ook, "altijd blijven opletten", goh daar was ik zelf nooit opgekomen.

inderdaad...

Had ook een ander verhaal verwacht. Titel past er niet bij.

ladypaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 20:45

ben niet de enige die dacht en dus.. :+

NathalietjeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 21:30

uh die titel klopt nou niet bepaald met het onderwerp..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 22:55

Had ook een heel ander stukje gedacht te lezen.
Ik heb het helemaal gelezen en zat te wachten naar een link met de titel, maar die is er niet.

Tja, en oren naar voor is focussen en naar achter is onraad.. what about de 100 oorstanden daar tussenin?
Citaat:
"Door aan de teugels te trekken kan een paard zich opgesloten voelen."
Ooh, dan laat ik in het vervolg mijn teugels los als mijn paard er vandoor gaat.. :+
Soms is het nodig om streng op te treden, helemaal als er (andere) mensen en/of dieren in gevaar komen.