Duitse merrie wint de befaamde Prix de l'Arc de Triomph

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Duitse merrie wint de befaamde Prix de l'Arc de Triomph

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-11 05:58

http://www.anp.nl

Het Duitse paard Danedream, gereden door jockey Andrasch Starke, heeft zondag verrassend de Prix de l'Arc de Triomph gewonnen. De 3-jarige merrie liep in deze befaamde race, gedoteerd met 4 miljoen euro, een baanrecord op Longchamp.

Danedream finishte na 2 minuten en 24,49 seconden en bleef Shareta en Snow Fairy verscheidene lengtes voor. ,,Dit is fantastisch, ik kan het niet geloven. Dit is verreweg het beste paard dat ik onder mijn hoede heb gehad'', stamelde trainer Peter Schiergen.

Neverhere

Re: Duitse merrie wint de befaamde Prix de l'Arc de Triomph

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 06:30

En ik blijf kippenvel krijgen als ik dit soort leeftijden van paarden lees.

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 06:36

ranna schreef:
En ik blijf kippenvel krijgen als ik dit soort leeftijden van paarden lees.

is allemaal onder het motto ze hoeven maar een paar jaar mee dan gaan ze toch de fokkerij of recreatie in

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 06:39

Mijn god! Ik ben dus niet de enige die schikt van deze leeftijd.
Arm beest...

Fu_Qi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 06:47

.
Laatst bijgewerkt door Fu_Qi op 08-11-24 09:30, in het totaal 1 keer bewerkt

JJane

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 08:05

Het is altijd makkelijk een mening te hebben als je niet weet waar je over praat.

Jinthe1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 08:10

Geweldige koers heeft hij gelopen. Mooie overwinning en het is Andrasch gegund.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 08:12

Zo, dat gaat hard zeg... felicitaties voor het paard... hopelijk mag ze direct de fok in...

Een paard is er op die leeftijd naar mijn mening echt niet voor gemaakt om dit soort prestaties neer te zetten....

breggel1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 09:33

JJane schreef:
Het is altijd makkelijk een mening te hebben als je niet weet waar je over praat.

misschien moet er wat aan de mentaliteit gedaan worden in de rensport???!!!

het is nam zeker niet normaal dat een 3 jarige en vaak zijn ze nog jonger deze prestaties moeten leveren
zowel mentaal als fysiek zijn ze er niet aan toe ook is het zweepgebruik niet normaal , misschien in jou kringen wel ?

ik zou zeggen neem dan je omgang met paarden een heel goed onder de loep
dit gaat puur om geld nergens anders om niet om het paard iig.

heeft hier niks mee te maken , maar zelfde voorbeeld de bioindustrie, is niet normaal dat wij beesten zo houden
gaat weer om geld en wij kijken de andere kant op

alle 2 de voorbeelden zijn misselijkmakend

X__Trees

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 10:34

breggel1982 schreef:
JJane schreef:

misschien moet er wat aan de mentaliteit gedaan worden in de rensport???!!!

het is nam zeker niet normaal dat een 3 jarige en vaak zijn ze nog jonger deze prestaties moeten leveren
zowel mentaal als fysiek zijn ze er niet aan toe ook is het zweepgebruik niet normaal , misschien in jou kringen wel ?

ik zou zeggen neem dan je omgang met paarden een heel goed onder de loep
dit gaat puur om geld nergens anders om niet om het paard iig.

heeft hier niks mee te maken , maar zelfde voorbeeld de bioindustrie, is niet normaal dat wij beesten zo houden
gaat weer om geld en wij kijken de andere kant op

alle 2 de voorbeelden zijn misselijkmakend

Even iets om over na te denken: Waarom zouden ze een paard inzetten, er geld insteken, veel tijd, training ed, dat er fysiek nog niet klaar voor zou zijn en meer kans hebt tot winnen met een ouder paard?
Je kan een volbloed hélemaal niet vergelijken met een warmbloed. Deze paarden zijn gewoon veel sneller volwassen en worden ingezet in hun beste periode.
Niks mooiers dan een hééééél lang pensioen als recreatiepaard of fokmerrie?
Van deze paarden wordt niet 15 jaar lang het uiterste gevraagd.

play_coy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 11:53

sluit me helemaal aan op x_trees. De meesten hier, hebben nog nooit interesse getoond in het vak, al is het alleen maar om de sport te leren kennen, paarden worden getraint/gereden/begeleid door professionals, er zijn karwats limieten, paard hoeft geen dingen te doen tegen zijn instinct in, zonder gekke dingen op en om zijn lijf. Iedereen kan continu blijven mikken op de leeftijd, maargoed, ik als insider weet wel beter, er gaat een hoop geld/tijd/moeite in en dat zie je verder maar weinig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 11:57

Ze mogen toch maar max 3 keer echt slaan ofzo in een race? Dat ben ik al zo vaak tegen gekomen op bokt.. en toch blijven mensen hetzelfde roepen :')

M3lisss

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 14:27

Die merrie kan wel lopen zeg!

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 14:32

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 14:33

Want hoe is een volbloed genetisch anders dan onze htk paarden? Het zijn toch gewoon allemaal PAARDEN en volbloeden zijn geen SUPERPAARDEN die eerder rijp of uitgegroeid zijn. Dat kan je mij niet wijs maken. Er zal niets schorten aan de voeding en verzorging. Ik geloof absoluut niet dat ze daar iets tekort komen. Desalniettemin heb ik een hekel aan het vroege trainen, het uiterste vragen van een kleuter.

Quebelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 15:49

Menig renpaard heeft een beter leven dan een 'gewoon' paard hoor.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 15:58

Dat is een flinke voorsprong waar ze mee gewonnen heeft.

Ja het blijft jong om met een driejarige een dergelijke koers te lopen, maar er gaat grondige training aan vooraf en als dat goed wordt begeleid, en er goed wordt gekeken of het paard er echt klaar voor is, dan wordt er pas gestart.

De laatbloeiers zie je op drie jaar niet op de renbaan hoor!

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 16:00

Quebelle schreef:
Menig renpaard heeft een beter leven dan een 'gewoon' paard hoor.

Maar is dit een excuus? Mijn jaarling heeft het super waar hij staat, krijgt alles wat hij wil maar geeft mij dit het recht dan om met 2 jaar op zijn rug te gaan zitten en met 3 jaar te starten?

breggel1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 16:02

ja als ze super kunnen lopen worden ze behamdeld als een koning
maar er zijn er talrijke idem bij de dravers die niet goed genoeg zijn
dit zijn vaak hete en moeilijke paarden die niet geschikt zijn voor de
gemid ruiter
en nogmaals het komt beter uit als een paard als een paard vroeg op de baan kan lopen
de training en de verzorging zullen in orde zijn , maar hoe kun je een jaarling een gedegen
training geven het is onzin dat van andere sportpaarden 15 jaar het uiterste word gevraagd
deze paarden worden met geduld en genoeg tijd opgeleid ze zijn er mentaal rijp voor
hoe kan een kleuter jaarling nu rijp zijn voor training gaat alleen om geld nergens anders om
je kunt je ogen er voor sluiten en denken dat het normaal is en dat dravers en volbloeden vroeg rijp
zijn de botten zijn niet uitgegroeid of wil iemand hier beweren dat dat bij deze paarden op 2 a 3 jarige
leeftijd wel het geval is?
de kindjes in india die stenen rapen gaan daar ook niet direct dood aan , en ze doen hun werk
maar iedereen weet dat dit op latere leeftijd schadelijk is idem met deze paarden

Quebelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 16:03

Tuurlijk niet,maar er word niet puur om het geld geraced.
Sommige paarden lopen maar 1 race in een jaar!

In de westernsport worden paarden ook aan 2 jaar gereden,daar word geen probleem over gemaakt?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 16:03

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 16:04

Door mij wel :D En ik vind hyperflexion en sowieso het overvragen helemaal niets, bij welke tak dan ook. Ik wil niet in een hokje geplaatst en doe wat mijn pony's en ik leuk vinden. Geld speelt daarbij geen enkele rol, plezier wel.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 16:08

Op pagina 23 op eerder door mij gequote topic vind je een filmpje waarop getoond wordt hoe tijdens een paardenrace een been van een paard breekt. Ik heb het zelf niet bekeken, denk niet dat ik het aankan. Idd, dat zijn de risico's om met een jong dier zo hard te gaan racen.

Wat er nu gebeurt in de westernsport, driejarigen die de Futurity moeten lopen, daar kan ik ook niet achter staan. Maar ook bij het werk op de ranch vroeger werden tweejarigen voorzichtig ingezet. En omdat een goed opgeleid ranchpaard voor een cowboy de beste levensverzekering was, en paarden 20 jaar mee moesten (en toen ook gingen), is het in mijn ogen nog niet zo verkeerd om jonge paarden gedoseerd aan het werk te zetten. Het sleutelwoord is gedoseerd. En daar hoort in mijn ogen geen Futurity bij, en ook geen paardenkoers met een prijzenpot van 4 Miljoen...

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 16:11

Wat ik met mijn twenters wel eens deed was een stukje fietsen, lange rechte lijnen op aangepast tempo maar toch wennen aan verkeer, stemhulpen en gewoon goed leren lopen. Daar heb ik nog nooit hinder van ondervonden (offtopic)

Mavelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 16:15

Sappos schreef:
Want hoe is een volbloed genetisch anders dan onze htk paarden? Het zijn toch gewoon allemaal PAARDEN en volbloeden zijn geen SUPERPAARDEN die eerder rijp of uitgegroeid zijn. Dat kan je mij niet wijs maken. Er zal niets schorten aan de voeding en verzorging. Ik geloof absoluut niet dat ze daar iets tekort komen. Desalniettemin heb ik een hekel aan het vroege trainen, het uiterste vragen van een kleuter.

Sappos, volgens mij zijn volbloeden wel degelijk eerder rijp dan bijv. KWPN'ers. Net zoals Friese paarden laat rijp zijn. Dat maakt het volgens mij allemaal een stuk minder 'zielig'. Wij trainen onze paarden toch ook gewoon als ze daar klaar voor zijn? En bovendien, ik denk echt niet dat de eigenaren hun dure, jonge paard in zetten voor een race als ze met een jaartje wachten veel langer plezier van het paard kunnen hebben (en daardoor meer geld kunnen verdienen)

Correct me if I'm wrong..