Ontdek de wetenschap achter de kunst van het paardrijden

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Ontdek de wetenschap achter de kunst van het paardrijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-11 15:40

ISES / Nieuwsredactie

Paardenwelzijn is momenteel een ‘hot item’ in de paardensector. Op het gebied van welzijn is in Nederland al veel wetenschappelijk onderzoek gedaan, bijvoorbeeld naar het aanpassen van voeding en stalmanagement om kribbebijten en luchtzuigen (maar ook maagzweren) te voorkomen/ behandelen. Tevens is er onderzoek gedaan naar de invloed van verschillende huisvestingssystemen op gedrag en prestatie en is er veel bekend geworden over het inzetten van hartslagmeters bij de training van paarden. Ook verschillende trainingsmethoden worden momenteel door wetenschappers onder de loep genomen.

ISES is een internationale wetenschappelijke non-profit organisatie die door middel van het ontwikkelen van kennis, het delen en verspreiden van kennis het welzijn van met name het paard in gebruik wil verbeteren. Het congres is dé gelegenheid voor wetenschappers, dierenartsen en andere geïnteresseerden om meer te weten te komen over de wetenschappelijke kennis die er is op het gebied van paardenwelzijn, gezondheid en training.

Voorafgaand aan het congres wordt op woensdag 26 oktober de Popular Equitation Science Day georganiseerd. Deze dag is bedoeld voor trainers, ruiters en andere paardenliefhebbers die wel geïnteresseerd zijn in mogelijkheden en resultaten van wetenschappelijk onderzoek maar niet bezig willen zijn met de statistiek daaromheen. Onder andere dr. Hilary Clayton en dr. René van Weeren verzorgen presentaties en Andrew McLean geeft zowel een theoretische als praktische demonstratie met onder andere Imke Schellekens Bartels. Op deze dag worden ook verschillende experimentele technieken en gadgets gedemonstreerd die de training en het welzijn van paard en mens kunnen verbeteren.

Kijk voor het complete programma op http://www.equitationscience.com/ISES20 ... onDay.html
‘Goed wetenschappelijk onderzoek naar training en welzijn is van belang omdat er nogal wat vermeende waarheden zijn in de paardenwereld’, aldus onderzoekster Machteld van Dierendonck. ‘Bepaalde methoden zijn niet per definitie juist omdat ze al jaren worden toegepast, meten is weten. Voor ons als onderzoekers is het van belang dat wij op de hoogte zijn van vragen die voortkomen uit de praktijk. Dit jaar is er een samenwerking tussen ISES en het Global Dressage Forum. Op deze manier willen we de samenwerking tussen (top)sport en wetenschap verbeteren’.

De kaartverkoop voor het ISES Congres en de Popular Equitation Science day zijn geopend. Tot 1 oktober kun je profiteren van de kortingstarieven. Ga voor meer informatie en het bestellen van een entreekaart naar http://www.equitationscience.com/ISES2011. Ben je lid van de KNHS? Klik dan hier ontvang €10,- korting op je entreekaart voor de Popular Equitation Science day.

grietje14

Re: Ontdek de wetenschap achter de kunst van het paardrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-11 16:10

Klinkt best interessant.
Aan die programma's ga ik niet meedoen.
Maar ben wel benieuwd naar wat er uit het onderzoek blijkt.

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-11 16:11

Interessant! Jammer dat het zo duur is en dat dit al de laatste registratiedag is. Alleen professionals zullen hierheen gaan, waardoor het al niet meer echt 'popular' is.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-11 18:23

Mijn site is gratis.

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-11 18:59

Volgens mij gangbare prijzen voor een commercieel congres.

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-11 19:30

Oh wacht, de Popular Equitation Science Day is een stuk goedkoper. Misschien ga ik er dan toch heen.

murphy102

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-11 23:45

Wetenschap en paardenwelzijn waar het trainingsmethoden betreft: hoe laat dát zich meten...?!
Zet grote vraagtekens hierbij.
Om een mening hierover te geven, moet je m.i. paardenarts zijn en tevens ruiter van hoog niveau en moet je vooral heel deskundig zijn in de anatomie én de psychologie van het paard om vanuit het "standpunt" van de hoofdrolspeler te kunnen beredeneren.

MarcR

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-11 14:14

Elk wetenschappelijk onderzoek ivm paarden is positief maar ik denk dat het paardenwelzijn veel meer gebaad zou zijn als er meer aandacht wordt besteed aan het opvoedingsaspect bij het houden van paarden.
Als alle mensen die omgaan met paarden zouden leren hoe ze zich moeten verdiepen in de leef- en denkwereld van paarden en dit dan ook toepassen binnen hun omgang met paarden zouden er veel problemen vermeden en opgelost worden.
Bokt zou nog maar half zo groot zijn.

murphy102

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-11 08:46

Wetenschap binnen de paardensport, -houderij is prima waar het zaken betreft als fourage, ziekten en medicatie, harnachementen enz. enz., maar níet waar het rijKUNST betreft.
Hoe wil men zaken meten als losgelatenheid, het ontvankelijk zijn voor de hulpen, aanleuning en het gehele Scala??
Alléén door het ontwikkelen van een goed Rijkunstig Gevoel én door oog leren krijgen voor dit soort zaken aan de hand van je leermeesters, is m.i. rijkunst "te meten".

Wetenschap loslaten op de rijkunst is als Darwin loslaten op religie...

Elanor

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-11 09:09

murphy102 schreef:
Wetenschap binnen de paardensport, -houderij is prima waar het zaken betreft als fourage, ziekten en medicatie, harnachementen enz. enz., maar níet waar het rijKUNST betreft.
Hoe wil men zaken meten als losgelatenheid, het ontvankelijk zijn voor de hulpen, aanleuning en het gehele Scala??
Alléén door het ontwikkelen van een goed Rijkunstig Gevoel én door oog leren krijgen voor dit soort zaken aan de hand van je leermeesters, is m.i. rijkunst "te meten".

Wetenschap loslaten op de rijkunst is als Darwin loslaten op religie...

Hartstlagmeting als indicatie voor stress (denk bijvoorbeeld aan de laag-diep-rond discussie). Hartslagmeting als indicatie voor de opbouw van conditie. Doorbloeding onder het zadel als indicatie voor een gunstige afstand/tempo ratio (handig voor trekktochten). Leerprincipes als indicatie voor hoe je ethisch verantwoord én zo efficiënt mogelijk kunt beleren (clickertraining is bijvoorbeeld zeer wel bruikbaar in het Scala). Het is niet nodig om wetenschap te overschatten want 'gevoel' is ook belangrijk, maar het lijkt soms wel alsof ruiters allergisch zijn voor alles wat 'meten = weten' is. Dat is denk ik echt zonde. :)

Het lijkt me hartstikke interessant. Als ik het programma zo lees, denk ik dat het als kennismaking erg leuk is. Voor wat betreft verdieping is de meeste kennis denk ik ook via boeken en internet beschikbaar, waarschijnlijk nog uitgebreider dan het in één dag kan worden verteld in korte workshops. :)

Wel een beetje een laat nieuwsbericht trouwens. :+

murphy102

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-11 09:25

Clickertraining is leuk, maar heeft níets met rijkunst te maken.
Ik ben het zeker met je eens dat hartslagmetingen heel goed zijn, maar die zeggen nog steeds lang niet alles over het welzijn van het paard binnen de rijkunst.
De meeste paarden hebben zo'n groot incasseringsvermogen dat zij niet met hun ruiter vechten, maar onderdanigheid tonen ipv. meewerking, die onontbeerlijk is om te komen tot een Happy Athlete....

_KellyAV

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-11 16:32

Ik vraag me dan wel af wat ik mijn luchtzuiger dan zou moeten voeren? :P

CaPrIoLe`79

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-11 19:51

De popular equitation science day was vandaag en dat was echt de moeite en ik ben blij dat ik geweest ben. maar ik denk dat de èchte leuke info de komende dagen op de conferentie zelf pas komt, als ze een bitloze grandprix proef gaan rijden en de resultaten van het hartslagonderzoek onhult worden (Je weet wel: waar een ruiter steeds langs een persoon moet rijden en ze de ruiter vertellen dat die persoon een paraplu gaat opsteken. Uiteindelijk wordt die paraplu niet opgestoken, maar het paard heeft door de signalen van de ruiter ondertussen wel de hartslag die hij ook zou hebben als die paraplu echt voor zijn neus opgestoken zou worden), iets met politiepaarden etc.
Ben eigenlijk heel benieuwd naar de rest, maar dat is ver boven mijn budget. :')