In beslagname van paarden in Belgisch programma "Koppen XL"

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

In beslagname van paarden in Belgisch programma "Koppen XL"

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-11 05:49

http://www.tv-visie.be

'Dierenwelzijn wordt serieuzer genomen dan vroeger. Als buren iets merken, stappen ze sneller naar de politie of komen ze naar ons.' De inspectiedienst Dierenwelzijn van de federale overheid ziet het aantal klachten over verwaarloosde dieren jaar na jaar toenemen. Er zijn nu meer én strengere controles. Bij zijn ontstaan in 2004 kreeg de dienst 612 klachten. Dit jaar is dat al meer dan het dubbel, 1400. 'Koppen' liep twee dagen mee met twee van de zeven Vlaamse controleurs.

Inspecteur Leen controleert een woning in Boortmeerbeek, na een klacht van buren. Wat ze in het huis aantreft, is nauwelijks voorstelbaar. In zowat elke kamer staan meer dan zestig (!) hondenkooien op elkaar gestapeld. De stank is er niet te harden. Met dierenliefde heeft dit volgens Leen niks te maken: 'De kooien zijn te klein, de honden hebben schurft, hun ogen zijn ontstoken.' Alle dieren worden in beslag genomen en naar een asiel gebracht.

Eigenaars waarbij inbreuken worden vastgesteld, riskeren een boete van vijfhonderd tot vijfduizend euro. Vooral paardenverwaarlozing is volgens inspecteur Carinne een groot probleem. 'Tegenwoordig kost een paard nauwelijks een paar honderden euro’s; het onderhouden in tijden van crisis is een ander paar mouwen.' In een wei in Heusden-Zolder worden zes ernstig verwaarloosde paarden in beslag genomen, voor het oog van de Koppencamera.

'Koppen XL', donderdag 29 september om 20.45 uur bij Eén.

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-11 08:04

Goed dat er veel aandacht voor is! Ik ga niet kijken, want kan daar dus helemaal niet tegen ;(

san72

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-11 09:10

bah bah

herbielover

Re: In beslagname van paarden in Belgisch programma "Koppen XL"

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-11 13:54

ooh goed dat ik weet dat dat vanavond op komt vind ik wel altijd leuk om te zien dieren programma's waar mensen betrapt worden

bakkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-11 15:31

Oh, dus als het op tv komt doen ze wel wat?

Voor de mensen onder jullie die perongeluk het verhaal van Gimli hebben gevolgd, ze kunnen mevrouw niet vervolgen, dat doen ze pas als ze NOG een paard vermoordt. Dat schijnt de procedure te zijn, dat is altijd al zo geweest, daar kunnen ze geen uitzondering op maken blablabla, maar voor tv kan het dan wel. Zucht, stelletje hypocrieten...

brakke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-11 15:38

ik geloof ook niet zo in de Belgische dierenberscherming. 1400 meldingen is echt nix in vergelijking met de werkelijkheid. Er wordt te weinig actie ondernomen en de werkelijke straffen zijn te licht.
Groot Britanië, Zeeland, Australië, daar zouden we een voorbeeld aan moeten nemen!

Quebelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-11 18:09

Das waar,Belgie heeft geen RSPCA zoals in America & Groot Brittanië.
Alleen vrijwillgers.

SimoneUnique

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-11 18:13

Komop, zoiets doe je toch niet?
Ik ga vanaaf zeker even kijken! :o

SSmonamiSS

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-11 19:46

Ik ga toch maar niet kijken.. ik kan daar niet goed tegen!

neile

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-11 23:21

Die paarden in Heusden-Zolder worden al jaaaaaaren aangegeven aan de politie, dierenwelzijn,... Niets nada noppes is er de voorbije jaren gebeurd voor hen. Nu de camera erop staat kan er *plots* wel iets aan gedaan worden? Ja zeg... Men mag wat mij betreft veel en veel strenger zijn op dierenwelzijn!

theponylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-11 06:23

:( dat ze daar helemaal niks aan doen tot het op tv komt walgelijk

brakke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-11 08:35

programma was zielig! Vond dat het precies een promotiefilmpje was. De realiteit is dat de meeste mensen niet eens weten wie ze moeten bellen als er iets mis is, en als er al gebeld wordt gebeurd er nix. Spijtig genoeg

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-11 21:56

Het feit blijft dat de dierenbescherming in belgie een vrijwilligers organisatie is in tegen stelling tot in nederland.Voor in beslagname en boete's is de db gewoon afhankelijk van hoe meewerkzaam de politie en de rechters zijn.Daar heeft de db niks over te zeggen.

Je krijgt als db een klacht binnen,gaat kijken en vervolgens probeer je een gemotiveerde agent te vinden die je wilt helpen.Mensen die paarden verwaarlozen worden door de recthbank veroordeeld.Als je een groepje dieren in beslag neemt waar bij doden zijn dan worden de dieren meestal afgenomen,Doe je erg je best en de dieren redden het net,dan kan het zijn dat de dieren weer toegewezen worden aan de eigenaar.
de fout zit niet bij de DB maar bij de regering en rechters.

brakke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-11 18:17

ok, akkoord (er is wel meer mis met onze regering)
Waren die 7 mensen in de reportage dan ook vrijwilligers? Want zou kwam het bij mij niet echt over?
Ze spraken ook niet van de Dierenbescherming, maar van de landelijke inspectie of zo iets?

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-11 18:41

Die reportage was een regelrechte aanfluiting!
Met oa. DB-inspecteurs die niet weten waarover ze het hebben.
De dame vond paard te mager want 'je kon zijn ribben voelen'.
My god, menen ze dat nou echt? :x
En een andere was oud en daardoor te mager. Het beest had een holle rug door de ouderdom, ging die vrouw heel wijs opmerken dat ze het een probleem vond dat hij onbespierd was in de bovenlijn. Het beest was volgens de eigenaar bejaard. (En dat kon je ook wel zo zien.)
Ok, waren dingen die beter komen. 1 paard met schimmel en ze konden wel iets dikker. En de drinktonnen lagen omver. Maar er stond nog een randje water in, waardoor je eigenlijk wel wist dat er recent nog water in had gezeten en de paarden ze hoogstwaarschijnlijk hadden omgetrapt. Eigenaar kwam ook nietsvermoedend aanlopen om zijn beesten te komen voeren/drenken.
Ik vond het zwaar overdreven.
Laatst bijgewerkt door Luckystory op 01-10-11 18:48, in het totaal 1 keer bewerkt

brakke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-11 18:43

jep, en ze zijn er trots op! (sarcasme, mocht het niet duidelijk zijn)

san72

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-11 09:34

Luckystory schreef:
Die reportage was een regelrechte aanfluiting!
Met oa. DB-inspecteurs die niet weten waarover ze het hebben.
De dame vond paard te mager want 'je kon zijn ribben voelen'.
My god, menen ze dat nou echt? :x
En een andere was oud en daardoor te mager. Het beest had een holle rug door de ouderdom, ging die vrouw heel wijs opmerken dat ze het een probleem vond dat hij onbespierd was in de bovenlijn. Het beest was volgens de eigenaar bejaard. (En dat kon je ook wel zo zien.)
Ok, waren dingen die beter komen. 1 paard met schimmel en ze konden wel iets dikker. En de drinktonnen lagen omver. Maar er stond nog een randje water in, waardoor je eigenlijk wel wist dat er recent nog water in had gezeten en de paarden ze hoogstwaarschijnlijk hadden omgetrapt. Eigenaar kwam ook nietsvermoedend aanlopen om zijn beesten te komen voeren/drenken.
Ik vond het zwaar overdreven.

ik heb het niet gezien, maar mijn ervaring is wel dat als er weinig aan de hand is dat men die eigenaar helemaal door t slijk trekt,
en als er duidelijk wel wat aan de hand is, dat men er nagenoeg niets aan doet!
ken een geval die een kleinschalige hobbymanege heeft,
en daar staan de paarden op het beton met enkel en alleen mest etc.
nergens stro oid te bespeuren, paarden zijn mager, en zitten vol met wormen,
echt super zielig, db komt er f en toe na weer een melding,
maar doet er niets aan, paarden hebben water...