Paardenhandel op z'n gat

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Tafje

Paardenhandel op z'n gat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-11 08:20

DEN BOSCH - De handel in recreatiepaarden ligt op z'n gat. Op sites als Marktplaats.nl en Paardenveiling.nl staan duizenden paarden te koop, voor prijzen die gehalveerd zijn ten opzichte van een jaar geleden. Paardenliefhebbers brengen hun recreatiepaard vanwege geldgebrek noodgedwongen in de verkoop of beëindigen het leven van hun dier via de slager. Slager Ton Crooymans uit Den Dungen slacht wekelijks ongeveer dertig paarden.

Dat zouden er ook honderd kunnen zijn als hij de slachtcapaciteit zou hebben.

Volgens handelaar Tijn Vulders uit Heeswijk-Dinther is het overschot op de markt ontstaan door verslechterde export. "Er is altijd grote vraag geweest naar Nederlandse paarden vanuit de Verenigde Staten. Die handel ligt nu bijna stil."

Bron: http://www.brabantsdagblad.nl/regios/9556669/Paardenhandel-op-zn-gat.ece

Tafje

Re: Paardenhandel op z'n gat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-11 08:24

In het BD staat verder een 2-pagina tellend artikel over dit onderwerp. Reden als voer dat duurder wordt (o.a. hooi en stro) en een slecht vooruitzicht t.a.v. de recessie.
Berekend is dat een paard tussen de 3677 en 11082 euro per jaar kost.
Eigenlijk is het gewoon diep triest. Zeker voor de mensen die hun edele dier moeten verkopen omdat ze het financieel niet meer op kunnen brengen.

Michelle0601

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-11 08:25

en toch zijn er mensen die nog de hoofdprijs vragen voor een paard van 20.... (€1700,-)

amies100

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-11 08:26

Helaas is dit de werkelijkheid. Maar het voordeel is nu dat je een leuk paard kan kopen voor normale prijzen als particulier ruiter zijnde.

Dit wordt alleen nog maar erger aangezien de kosten van ruwvoer de pan uitreizen en de volpension stallingen veel duurder gaan worden.
Zeker nu komt er een slechte tijd aan.

apple01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-11 08:29

[TAO] Paard & Handel: doorgeschoten, vast of overschot?
Hier ook al een topic.

apple01 schreef:
Ik denk dat er veel van deze situaties zijn:
Bijv. paard aangekocht voor 6.000 euro
Staat nu te koop voor 4.000 euro. En eigenlijk is ie nu maar 2.000 euro waard...Moeten die particuliren dan nog verder zakken? Sommige doen dat wel en denken: geen stallings kosten meer en andere wachten af...Wat is wijsheid, dat weet je pas achteraf!

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-11 08:35

Het ligt idd op zn gat
Heb die van mij vrijdag verkocht :)
Leuk baasje voor gevonden ivm ik er momenteel niet de klik mee kon vinden .

Gelukkig was het niet uit geldnood dus ik ben gewoon geduldig blijven wachten tot er zich een oprecht geintresseerde voordeed en bereid was een fatsoenlijke prijs ervoor te betalen. Mijn paarden gaan echt niet voor een dubbeltje weg dan hou ik ze liever zelf ! Maarja tis ook crisis en veel mensen raken hun baan kwijt of zelfs hun huis ,relatie gaat kapot kan vanalles zijn waarom iemand zn paard moet verkopen en ja zie dan maar is dat het dier snel verkocht word want er staan er nog honderden tk op internet. Vooral als je een paardje hebt wat wat mankeert word het moeilijk

Maar het was wel veel gedoe om hem uiteindelijk verkocht te krijgen heb hem zeker een half jaar tk gehad
veel mailtjes met vragen vooral om de vp. En ook brutale mensen die hem wel gratis wilde hebben of voor 250 euro en hij zou het heeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeel goed krijgen.... Tja ...
Daar word je dan een beetje moe van maarja gelukkig toch een serieus iemand gevonden en ik mag hem nog is opzoeken :D

Ernie061111

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-11 08:37

Ik zoek al maanden een nieuw paard. Ik merk er toch echt niks van. Kan niets vinden en dat wat ik gezien heb naja zullen we het maar beschaafd houden. Wat een fantasie prijzen voor echte slechte niet gezonde dieren. Het ergste vind ik het voor die beestjes hoor.

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-11 08:40

Waar is dat niet zo? Een auto brengt niks meer op en een huis ook niet. Mijn paardjes staan thuis. Dat zorgt dat we het nog op kunnen brengen. Hooi van eigen land, dat drukt de kosten ook. Ik voorzie dat het alleen maar erger wordt. In Frankrijk en Duitsland gaan hooi en stro nu naar de bio-energie. Die betalen meer dan een paardeneigenaar. Voer zal dus in de toekomst alleen maar duurder worden.

Ergens vind ik het ook wel een beetje een goede zaak. Op elke postzegel staat nu een paard. Dat soort excessen zullen ook snel tot het verleden gaan horen. Aan de andere kant, als ze minder kosten, kunnen zulke mensen ze eerder kopen. Ben benieuwd hoe het op de Hedelse paardenmarkt zal zijn. Die zijn een aardige graadmeter van de handel.

In de krant stond toch ook, dat de goeien duur blijven... :D

Ernie061111

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-11 08:53

Alles wordt duurder maar ik heb echt nog niet meer salaris gekregen hoor.

Tafje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-11 09:39

Zyrina_MF schreef:
Ik zoek al maanden een nieuw paard. Ik merk er toch echt niks van. Kan niets vinden en dat wat ik gezien heb naja zullen we het maar beschaafd houden. Wat een fantasie prijzen voor echte slechte niet gezonde dieren. Het ergste vind ik het voor die beestjes hoor.

Tussen een prijs vragen en een prijs betalen kan een heel groot gat zitten. Het staat de mensen vrij om een vraagprijs te bedenken. Maar of ze dat er ook voor krijgen, zeker in deze tijd ?? Als je dus een beetje babbel hebt, en niet te veel laat doorschemeren dat je het paard koste wat kost wilt hebben :D , kun je dus veel bereiken..

En dan nog.. een paard kopen en een paard houden zijn twee dingen ... zeker gezien de kosten.

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-11 10:59

Tja; in dit artikel staat al een gevolg van...

http://www.nu.nl/economie/2626183/elke- ... inder.html

Ook het aantal paarden gaat afnemen. Mensen krijgen hun paard niet verkocht en denk dat dit indirect tot gevolg heeft dat deze dieren sneller afgemaakt worden en dus het aantal paarden doet verminderen.

apple01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-11 11:05

Tafje schreef:
Zyrina_MF schreef:

Tussen een prijs vragen en een prijs betalen kan een heel groot gat zitten. Het staat de mensen vrij om een vraagprijs te bedenken. Maar of ze dat er ook voor krijgen, zeker in deze tijd ?? Als je dus een beetje babbel hebt, en niet te veel laat doorschemeren dat je het paard koste wat kost wilt hebben :D , kun je dus veel bereiken..

En dan nog.. een paard kopen en een paard houden zijn twee dingen ... zeker gezien de kosten.

Klopt er zijn best een aantal paarden/pony's onder de 1000 euro.
Dat is op een pensionstal een maandje of 3 stallen...!!!!!!! (zie ik tegenwoordig in topic over stalprijzen)
M.a.w. elke maand dat je het 'beest' hebt is te veel. Als je hem 3 maanden houd, had je hem beter op dag 1 weg kunnen geven of kunnen slachten... (als je puur zakelijk kijkt). Als je hem laat slachten heb je nog een paar euri's

Ernie061111

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-11 11:54

Ik weet het niet hoor. Waar zijn die paarden dan die verkocht worden voor 1000 euro ik heb ze nog niet gezien. En als ze idd rond die prijs zitten zijn het veulens of echte schrot (sorry voor mijn uitdrukking) Misschien zijn sommige paarden wel beter als ze bij de slager eindigen maar ik zie nog vaak genoeg dat mensen niet naar hun paard omkijken en in mijn ogen doet het ze dan echt nog geen pijn in de beurs hoor.

amies100

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-11 12:03

Er zijn genoeg leuke paarden voor onder de 1000 euro. Een handelaar geeft tegenwoordig echt niet meer uit.
Dat ze niet te koop staan voor 1000 euro is wat anders, maar er zijn er genoeg te koop voor onder de 1000 euro.
Het vooroordeel wat jij hebt hebben heel veel mensen. Een goedkoop paard wil niet meteen zeggen dat hij iets mankeert.
Zet bijvoorbeeld een goed (gezond) paard voor 750 euro op internet en voor 3000. Ik denk dat je meer reacties krijgt van particulieren op de advertentie van 3000 euro.

Knakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-11 12:05

is niet echt nieuws hoor, dat de paardenhandel op z'n gat ligt.
Volgens mij is dat al minstens 3 jaar of zo.....

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-11 12:20

Ernie061111

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-11 13:04

Ik ben echt eens benieuwd binnenkort is bij ons paardenmarkt maar een kleintje 250 paarden gemiddeld hoorde net al van een vriendin die ieder jaar gaat met haar beestjes dat ze niet gaat omdat ze bang is geen geld te krijgen. Niet te vergeten ze zal beslist niet de enige zijn. Vraag me af of het niet alleen paniekzaaien is wat ze nu aant doen zijn. De boeren bij ons in de streek klagen wel over het stro maar hooi echt niet de buurman zei net nog toen ik hem tegen kwam ik heb in jaren niet zoveel hooi gemaakt als dit jaar. Ging nu net aan de 4e x beginnen. Hij zei letterlijk en ik lach me kapot met wat ik ervoor krijg hihi

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-11 13:24

2050 kan Europa niet meer voorzien in het eten en water voor de mensen. Wat ik me afvraag of er dan rekening is gehouden met de vergrijzing die er gaande is. Het aantal mensen zal verminderen.

Wat ik dus al 10 jaar roep: De boeren zijn de basis van de economie, help ze dus niet om zeep met al die supermarktprijzen, gaat meer op dan ik zelf had verwacht. Ach als het zo ver komt, ga ik zelf wel boeren. Ik heb immers een beetje land om nog zelf wat eten op te telen.

En maar roepen dat we een triple-A status hebben in de wereld. Ik ben er trots op hoor! :n

Overigens moet je er met slachten tegenwoordig ook met geld bij, dus het lijkt me niet iets wat je nog moet willen. Een slager weet zich geen raad meer met paardenvlees. Geen ollander die het eet. :+ (Ik lust het eerlijk gezegd ook niet en dat is niet uit dierenliefde. Ik vind het echt niet lekker)

Tafje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-11 13:46

Zyrina_MF schreef:
Vraag me af of het niet alleen paniekzaaien is wat ze nu aant doen zijn. De boeren bij ons in de streek klagen wel over het stro maar hooi echt niet de buurman zei net nog toen ik hem tegen kwam ik heb in jaren niet zoveel hooi gemaakt als dit jaar. Ging nu net aan de 4e x beginnen. Hij zei letterlijk en ik lach me kapot met wat ik ervoor krijg hihi

Het is echt geen paniek zaaien. Zet de tv maar aan of sla een krant open. Beurzen, griekenland, recessie... alles wordt duurder; niet alleen de zorgverzekering. Gas, licht, water, voeding, benzine, belastingen, etc. etc. En dan is het afwachten dat er weer bedrijven failliet gaan en mensen hun baan verliezen.
Let's face it; een paard is nou eenmaal luxe. En dat is het eerste dat gaat als er financiele problemen zijn.

En t.a.v. het hooi: wij hebben deze week gelukkig een derde snee van ons land gemaaid. Eerste snee was bagger door de droogte, tweede heeft waarschijnlijk niet lang genoeg kunnen drogen (maar 3 dagen tussen de buien door).. en als we geen 3e snee hadden gehad zouden we dus niet genoeg hebben.
Koeien kuil (dus hetgeen boeren van hun land halen) is iets anders dan hooi/voordroog voor paarden. Vaak ook ander gras wat sneller groeit (raaigras b.v.) met teveel eiwit/suiker voor paarden dus dat kun je niet vergelijken. Mijn buurman heeft ook koeien en heeft zijn land ook al meer dan 3 keer gemaaid maar ik zou dat spul niet zo snel aan de paarden voeren..
Stro is ook van mindere kwaliteit dit jaar omdat er teveel regen is gevallen. Wij hebben gelukkig voor een jaar genoeg maar de opbrengst was maar de helft van wat het normaal zou zijn omdat het stro niet hoog genoeg was....

Ernie061111

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-11 14:17

Ik zeg ook niet dat niet alles duurder wordt helaas is dat wel echt het geval. Alleen heb ik nog geen loonsverhoging gehad terwijl alles wel duurder wordt.

Wat betreft buurman. Die heeft 2x voordroog gemaakt en nu dan 2x hooi is heel goed en dat geven wij ook aan de paarden bij ons. Moet wel zeggen hij heeft de 1e keer in eind april gedaan en toen nog ergens in juni begin juli. Daarna heeft het best lang gestaan weer en nu al voor de 4e keer dus niet slecht. Stro is idd erg bagger dit jaar ben blij dat het gerste stro erg goed was dit jaar.

We zullen wel zien wat de toekomst ons brengt. Ik heb iig besloten dat ik toch graag 1 paard heb en er ook alles voor zal doen om dit te houden. Thuis achter de geraniums te zitten vind ik niks. Dan als alles duurder wordt maar wat dingen weglaten wedstrijden, vakanties enz. Die ontspanning wil ik niet missen en als ik dan voor goedkopere mogelijkheden moet gaan kijken om te stallen dan is het zo.

Tafje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-11 14:43

Nog een bericht van vandaag:
Citaat:
Uit de voorlopige cijfers van de zogeheten landbouwtelling blijkt ook dat het aantal paarden en pony's in één jaar tijd met 6000 gedaald is naar 136.700, de grootste krimp in de laatste 30 jaar. Bron: http://www.nu.nl/economie/2626183/elke- ... inder.html

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-11 14:56

Vanmorgen ook een artikel gelezen, idd, de recreatiepaarden en pony's zijn niet meer te verkopen, slager in het interview vertelde dat hij er wel honderd per week kreeg aangeboden maar hij capaciteit om er dertig te slachten. En dit is nog maar één slager, ben benieuwd of dit ook zo is bij de andere paardenslagers, bvb in Nijkerk waar veel topics over opstaan.
Het gaat hier dus niet om wrakvee maar merendeel gezonde dieren van mensen die het niet meer kunnen betalen. Als dit bij alle paardenslagers het beeld is dan zijn het er dus aardig wat, geen tientallen maar honderden per week.

Ernie061111

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-11 15:02

Het is toch wel erg hé. Ik hoop dat ik zelf snel een leuk paard vindt tenminste 1 gered van al die gekte.

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-11 20:48

Bigone: Dat las ik ook al in het Brabants Dagblad. :D Een handelaar vertelde ook dat hij probeerde zo veel mogelijk jonge gezonde paarden weg te pakken. Maar het houd een keer op natuurlijk. Export naar Amerika was ook al tanend.

Het is nu gewoon malaise. Met dank aan de banken. "Leen nog wat meer! Kan makkelijk!" Resultaat staan we nu met ons allen naar te kijken. Ik ga voor zelfvoorzienendheid. Dat heb ik al besloten toen ik verhuisde.

Wat mij het meest stoort is dat de projectbouw gewoon door gaat. Dat maakt de recessie alleen maar erger. Maar dat is een al jaren lopend project, wat ze echt niet gaan vertragen. Dom! Laat ze dat land gebruiken voor de landbouw. De prognoses zijn al confronterend genoeg!

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-11 06:52

Zyrina_MF schreef:
Alles wordt duurder maar ik heb echt nog niet meer salaris gekregen hoor.

Nee hoor, paarden, huizen en tweedehands auto's worden goedkoper :D