Baarnse boer moet IJslanders weg doen van Staatsbosbeheer

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Baarnse boer moet IJslanders weg doen van Staatsbosbeheer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-11 18:12

www.rtvutrecht.nl

De IJslandse paarden bij Kasteel Groeneveld in Baarn zijn inzet geworden van een juridische strijd. Staatsbosbeheer wil de recreatiepaarden van boer Gijs Evers weg, omdat ze niet bij zijn melkveebedrijf passen.

Dat staat in de pachtovereenkomst, waar de grootvader van Evers al aan gebonden was. De rechter heeft bepaald dat de 45 IJslanders per 1 januari moeten verdwijnen. Evers gaat tegen de uitspraak in hoger beroep.

De boerderij is sinds 1913 in het bezit van de familie Evers en de paarden lopen al 21 jaar op het landgoed rond.

Klik hier en hier voor een geluidsfragment.

Christiene

Re: Baarnse boer moet IJslanders weg doen van Staatsbosbeheer

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 18:16

na 21 jaar moeten ze opeens weg.. raar!

Dexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 18:32

Wat verschrikkelijk voor al die mensen, zij hebben het zo goed voor elkaar en het ziet er keurig uit. Rijd vaak op het ruiterpad tussen de weilanden door en het is toch wel een erg mooi gezicht al die ijslanders bij elkaar. Misschien passen zij niet bij het melkveebedrijf, maar vind het een prachtig gezicht in het landschap!

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 18:43

Rare situatie. Eerst wel toestemming en dan intrekken. Iedereen werkt mee behalve staatsbosbeheer.

WissMiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 18:54

Vind het ook maar raar. Waarom die paarden daar weghalen? Het is hun thuis, als ze al zolang daar rondlopen. Ja oki je verkoopt en koopt ook paarden, maar als die daar al zo'n tijd lang hebben gewoond.. en zo als Dexx zegt..

Wat zijn de mensen tegenwoordig toch raar :+

Vasthi

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 19:01

Ik ben een van de pensionklanten van de familie Evers. Ons groepje van 5 Tinkers en 1 kruising Criollo wordt voor het gemak ook maar even als IJslanders aangemerkt :D

Geweldige locatie waar de paarden in groepen het jaar rond buiten kunnen lopen, fijne uitrijmogelijkheden, een leuke groep paardeneigenaren en een fijne pensioneigenaar, maar staatsbosbeheer wil van gewoon van ons af |(

We hopen allemaal hard dat het nog goed gaat komen, want het zou toch te gek voor woorden zijn om iemand eerst te weigeren z'n koeienstapel uit te breiden (waardoor er met maar 23 koeien geen bestaansmogelijkheid meer is) en hem ook de bron van inkomsten via de paarden af te nemen waardoor het landgoed wat al 100 jaar in de familie is zal moeten worden verlaten!!!.

Zidore

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 19:06

Toen ik de kop las vroeg ik me af of dit verhaal de kant van de 'ambtenaar' is die een oude wet uit de kast pakt om iemand mee te gaan slaan of dat van een hobby-man waarbij de hobby uit de klauwen is gelopen.

Zo te lezen dus het eerste, bah. Neem aan dat die man niet die 45 pony's in 1x daar neer heeft gezet? Maar dat dit al jaren aan de gang is en dat er nu 1 irritant mannetje/vrouwtje dat gaat dwarsbomen..

orlys_dream

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 19:24

Vasthi schreef:
Geweldige locatie waar de paarden in groepen het jaar rond buiten kunnen lopen, fijne uitrijmogelijkheden, een leuke groep paardeneigenaren en een fijne pensioneigenaar, maar staatsbosbeheer wil van gewoon van ons af |(

We hopen allemaal hard dat het nog goed gaat komen, want het zou toch te gek voor woorden zijn om iemand eerst te weigeren z'n koeienstapel uit te breiden (waardoor er met maar 23 koeien geen bestaansmogelijkheid meer is) en hem ook de bron van inkomsten via de paarden af te nemen waardoor het landgoed wat al 100 jaar in de familie is zal moeten worden verlaten!!!.

Helaas klinkt het alsof staatsbosbeheer wil het landgoed inpikken, toch? Wat vreselijk voor de familie Evers. Hopen maar dat het goed komt voor ze.

Spetter

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 19:26

Vasthi schreef:
Ik ben een van de pensionklanten van de familie Evers. Ons groepje van 5 Tinkers en 1 kruising Criollo wordt voor het gemak ook maar even als IJslanders aangemerkt :D

O Diny ik las het en dacht al... zal het bij Diny zijn? Ja dus. Balen zeg! Zo'n mooie plek! Hopelijk mogen ze blijven!

Kimbey

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 19:27

Pff, wat zonde..

Petitie? :)*

ewi

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 19:32

Toen ik het berichtje las dacht ik.... wat een lastpakken. Moet er weer iemand lastig gevallen worden.
Maar toen kwam er een berichtje van een pensionklant, en dan ga je toch verder denken.
Het gaat dus (zoals ik begrijp) niet alleen om paarden van de familie zelf, en dus ook niet om recreatiepaarden... maar om paarden van klanten (pensionklanten). Het bedrijfsmatig houden van paarden is vergunningtechnisch een hot item, juist in deze tijd.

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 19:57

Maar Staatsbosbeheer is niet degene die de vergunning uitgeeft... het is de pachtbaas.
Ik ben benieuwd of er met pachtrecht niet zoiets als verkrijgende verjaring bestaat. Het zou toch bijzonder zijn als na 21 jaar gedoogbeleid in één klap het oude pachtcontract er weer bij wordt gepakt. Lijkt op zijn minst in strijd met de redelijkheid en billijkheid.

Zou Staatsbosbeheer andere plannen hebben met het gebied?

Of paardenrecreatie niet bij een melkveebedrijf past is trouwens maar de vraag - het zal niet de eerste boer zijn die op die manier een stabieler inkomen probeert te krijgen.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 20:02

Het kan ook zijn dat het niet strookt met de bestemming genoemd in het pachcontract of in het bestemmingsplan. Een pensionstal en ook recreatiepaarden houden is NIET agrarisch,dus dat zou een argument kunnen zijn.

Prrrr, is SBB niet de verpachter?

Ben wel benieuwd hoe het werkelijk in elkaar zit.

ellenlouise

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 20:05

Dit klinkt als een gevalletje boertje wegpesten. Dat heb ik eerder meegemaakt. Boer mag niet uitbreiden met de koeien en ook niet met de paarden waardoor hij het hoofd niet meer boven water kan houden. Bijzonder flauw dit. De ambtenaar die dit op zijn geweten heeft moet zich doodschamen!!

Petitie is misschien nog niet zo'n gek idee...

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 20:07

Is dit landgoed al in bezit van Staatsbosbeheer ( zoals heel veel in Nederland) dan hadden ze bij aankoop van het landgoed direct de pachtovereenkomsten na moeten lopen en de pachters bericht geven.
Op deze manier iemand zijn bestaan afnemen vind ik schandalig en een petitie en het aan de grote klok hangen is helemaal niet zo verkeerd, mits het de belangen van de eigenaar van de paarden niet schaad.

flicka

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 20:27

Ik denk dat SBB het gedoogd heeft maar dat de pensionstalling misschien wat uit de hand gelopen is. SBB is een natuurbeheerder en moet de riempjes wat strakker aantrekken. Misschien dat de boer (pensionhouder) wel meer koeien mag houden als de paarden weg zijn? Ligt ook aan de melkquota. Hij heeft blijkbaar land genoeg om er runderen op te zetten ipv pensionpaarden. Staatsbosbeheer is vrij strikt (geworden) in het beheer van hun landerijen. Paarden kunnen wel op sommige terreinen maar dan zijn het konicks.

iejoor62

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 20:31

Hoop dat het ze lukt om te mogen blijven...waar moet je heen met 45 paarden en dan ook nog in zo'n korte tijd en dan niet te vergeten dat ze er al zo lang lopen...
Ik wens fam. Evers veel sterkte en hoop dat de rechter het anders gaat bekijken :j .

Eirikur

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 20:48

SBB kan het natuurlijk gewoon niet hebben dat er ook mensen zijn die hun kudde paarden wel te vreten geven. :+

Nee, alle gekheid op een stokje: dit is een exacte kopie van de manier waarop SBB hier om de hoek in Aerdenhout Marjolein Kniestedt van Stal Elswout letterlijk heeft weggepest. En die had haar hielen nog niet gelicht of er woonde een of andere SBB-Bobo in de bij de stal behorende monumentale bedrijfswoning. Dus het lijkt me wel duidelijk uit welke hoek de wind waait. Ben benieuwd welke over het paard getilde stropdas zijn oog op de boerderij van Evers heeft laten vallen. Hoe bedoel je corrupte klerezooi.

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 20:55

'Verrommeling van het landschap'... wat een *smoes.

Thomas

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 20:58

Wat is het probleem nou? Laat die paarden lekker staan, IJslanders zijn prachtig.

flicka

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 21:04

Oeps, je moet wel uitkijken met lasteren, zeker op een openbaar forum.

Als SBB de gronden in eigendom heeft en er is een huur- of pachtcontract dan mogen zij daar eisen aan stellen. Als paarden-eigenaar mag je dat raar vinden maar het is zo dat bijvoorbeeld de mest natuurlijk moet zijn dus zonder chemische toevoegingen (wat in bijvoorbeeld brok zit). Zij willen hun gronden zo natuurlijk mogelijk beheren, dat mag als eigenaar.

Ik heb zelf ook land gepacht van SBB en ik mocht van alles niet. Anderzijds had ik 2 prachtige weides aan het bos met ideale uitrijdmogelijkheden. Helaas mocht ik geen schuilstal neerzetten. En het witte schrikdraad werd getolereerd met tegenzin ;) En ik moest in oktober weg tot half april.

De pacht kostte me niet veel maar je moest zelf zorgen voor drinkwater, afzetting e.d. Ik wist waar ik aan begon.

JJane

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 21:40

Sorry hoor maar sbb is niet zo'n keurige instelling. Ze zijn niet netjes met hun beesten en ook niet naar andere mensen. Ik zou niet weten wanneer ze voor het laatst positief in het nieuws zijn geweest.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 21:50

Dit zou echt een drama zijn... waar moeten al die dieren naartoe?
Op plekken waar voorheen paarden liepen worden deze steeds meer uit natuur- , buitenplaatsen en bosgebieden geweerd.
Begrijpelijk wanneer het paarden in felgekleurde dekens betreft, die in rommelige weiden, met plastic kuilpakken en rondzwervende emmers het landschap 'verrommelen'.
Maar daar is hier toch geen sprake van? Het ziet er daar werkelijk keurig uit...
Ook hier ih dorp gaan mooie weiden naar hun grootje, verpieteren omdat er niets meer op mag lopen..... lekker vol met JKK en armetierig prikkeldraad....

Onbegrijpelijk, juist deze 'natuurrassen' passen toch geweldig in de natuur? Schande, echt een schande.....

Thomas

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 21:54

Lijkt me juist mooi idd in het bos, met natuurrassen straks in de winter, zeker prachtig om ijslanders door de sneeuw te zien banjeren. Net zoals wat Ninx zegt!

Zidore

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 23:14

als het om verhuren aan derden gaat vind ik het wel een ander verhaal hoor! Ik snap dat ze 100 jr. geleden koeien hadden en dat daar toen de regels op zijn gemaakt, maar in het kader van 'teveel paarden in NL' zijn ze dan niet de enige die problemen hebben...