Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
Vala schreef:Ik vind het maar een raar verhaal, vers brood aantreffen in een weiland waarin al enkele dagen dode dieren liggen en ook nog andere dieren lopen??? En dan is het brood nog vers? Vreemd hoor. En dat het misschien niet goed is om vers brood te geven is nog tot daaraan toe maar dan gaan alledrie die ezels ook nog een tegelijk dood? Klopt niks van in mijn ogen.
miranda1967 schreef:ik geef wel eens wit brood wat over is aan paarden ..maar hooguit één bolletje per paard zou dit ook gevaarlijk zijn voor ze ?
Famke160301 schreef:Brood (wit of bruin) kan in principe geen kwaad, mits t gedroogt is en dus niet vers meer is, en t niet beschimmeld is. Vers brood zou evt wel kwaad kunnen, in die zin dat t een slokdarmverstopping kan veroorzaken doordat de deegprop blijft hangen in de slokdarm. Dat is niet meteen dodelijk maar kan wel een zeer ernstige verslik-longontsteking veroorzaken. Als de deegbal heel groot is kan het evt ook benauwdheid veroorzaken doordat de grote prop in de slokdarm tegen de luchtpijp aandrukt.
Ben t met Randalinpony eens. Eerst even afwachten wat sectie uitwijst en dan pas met een beschuldigende vinger naar de eigenaar wijzen.
Evelli schreef:miranda1967 schreef:ik geef wel eens wit brood wat over is aan paarden ..maar hooguit één bolletje per paard zou dit ook gevaarlijk zijn voor ze ?
Ja!!!! Witte broodbolletjes kunnen ernstige slokdarmverstoppingen veroorzaken (wit boord gaat plakken en blijft steken in de slokdarm)
Ken een aantal paarden en pony's die dit niet hebben overleefd.
Beter is oud gedroogd brood.
(maar dat mag ik vast niet zeggen)