Gewonden door op hol geslagen paarden Nieuwehorne *filmpje*

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Gewonden door op hol geslagen paarden Nieuwehorne *filmpje*

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-11 16:38

http://www.leeuwardercourant.nl

Tijdens de Flaeijeloptocht in Nieuwehorne zijn zaterdag tegen het middaguur vier mensen gewond geraakt, nadat twee Friese paarden op hol sloegen.

Het span trok een hooiwagen voort en raakte in paniek toen het hoofdstel van een van de dieren losraakte. De paarden kwamen tot stilstand toen het wiel van de hooiwagen tegen dat van een andere deelnemer kwam.

De optocht is voortgezet, maar moest worden omgeleid. Er werden drie ziekenauto's opgeroepen. Twee jaar geleden sloegen er tijdens de Flaeijeloptocht ook al paarden op hol.

uggy

Re: Gewonden door op hol geslagen paarden in Nieuwehorne

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-11 16:45

oeehh, dat klinkt niet heel erg best !

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-11 16:49

Edit hele verhaal even opnieuw na het zien van het filmpje. :)
Ik was ook bij de optocht, maar heb gelukkig het ongeluk niet gezien. Het verhaal wat ik hoorde was van een ongeluk met de postkoets. Maar na het zien van het filmpje zie ik dat dit niet het geval was.
Het voorste paard heeft de toch nog gewoon uitgelopen, maar was toen hij bij ons langs nog steeds flink in de stress. Er liep inmiddels ook al iemand bij om het paard vanaf de grond ook wat in toom te houden.
Ongelooflijk erg wat er gebeurd is, vooral ook omdat vorig jaar (niet het jaar daarvoor) ook al een paard aan de kletter ging, die ging toen door de omheining met alle gevolgen van dien.
Het is overigens echt een schitterende optocht. Mijn zwager is eigenaar van het land en zit in het bestuur. Ik weet dat zij heel erg goed de paarden screenen die hier aan meedoen. Maar helaas, paarden zijn geen machines.

Hier een link naar het filmpje:
http://www1.omropfryslan.nl/

ayo

Re: Gewonden door op hol geslagen paarden in Nieuwehorne

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-11 17:04

op omropfryslan.nl staat een filmpje, ziet er echt heel naar uit. Het verste paard heeft daar ook geen hoofdstel meer om als ie voorbij komt...

BabbieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-11 17:20

Jeetje daar slaat de kou van om m'n hart! Sterkte aan alle betrokkenen.

Is er bekend hoe het op hol geslagen span en de mensen op die kar het ervan af hebben gebracht?

_Nancy

Re: Gewonden door op hol geslagen paarden Nieuwehorne *filmpje*

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-11 17:25

Oeioei,, dat filmpje ziet er niet best uit! :wow:

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-11 17:26

Wow heftig... en wat érg voor de betrokkenen eigenlijk dat je dan meteen zo op you-tube staat. Ik hoop maar dat de gewonden er niet al te erg aan toe zijn.
En jeeee: wát een gouden paard, het enkelspan dier. Niet te geloven dat dit dier zich nog tegen heeft laten houden!

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-11 17:27

Wow die ene op de bok van het opholgeslagen wagen schuift bijna gewoon onder het paard door tijdens de klap! Vind het ook wel knap dat de menner van de wagen waar ze boven op klappen zijn paard toch in bedwang kan houden zodat die ook niet aan de kletter gaat.
Heel veel sterkte voor alle betrokkenen.

claudiav77

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-11 17:27

BBreedveld schreef:
Jeetje daar slaat de kou van om m'n hart! Sterkte aan alle betrokkenen.

Is er bekend hoe het op hol geslagen span en de mensen op die kar het ervan af hebben gebracht?

dat vroeg ik me ook gelijk af,hoe is het met de paarden afgelopen??

itske

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-11 17:28

Ik hoorde van de brandweer dat het allemaal wat mee gevallen is en dat het er op het filmpje er allemaal erger uitziet dan het is.

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-11 17:28

oe gatver dat ziet er helemaal niet goed uit :oo

pubelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-11 17:29

Moet wel zeggen dat bruine paard, wat in beeld blijft wat hebben ze die ontzetten goed onder controle...

itske

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-11 17:30

riagr schreef:
Wow heftig... en wat érg voor de betrokkenen eigenlijk dat je dan meteen zo op you-tube staat. Ik hoop maar dat de gewonden er niet al te erg aan toe zijn.
En jeeee: wát een gouden paard, het enkelspan dier. Niet te geloven dat dit dier zich nog tegen heeft laten houden!

je bedoeld de tuiger?
Vorig jaar liep die ook mee en was toen een stresskip ten top.iedereen dacht nu ook gelijk dat deze op hol gegaan was.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-11 17:30

Vreselijk...

Maar even om misverstanden te voorkomen: het flaeijelfeest is een feest waarbij men doet alsof het nog het jaar 1800 is. Het is niet alsof men in Nieuwehorne nog dagelijks in klededracht loopt.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-11 17:32

Brr, krijg het er helemaal koud van. :=
Gelukkig dat alles relatief goed afgelopen is.

Dees schreef:
Vreselijk...

Maar even om misverstanden te voorkomen: het flaeijelfeest is een feest waarbij men doet alsof het nog het jaar 1800 is. Het is niet alsof men in Nieuwehorne nog dagelijks in klededracht loopt.

Was je bang dat we een verkeerd beeld van je zouden krijgen? :+

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-11 17:34

Ik vind het zo erg voor de mensen die gewond raken en van andere paarden die hiervan schrikken en mogelijk ook wat oplopen door uitglijpartijen en of rakelings geraakt worden door de paarden die op hol slaan.

Maar om eerlijk te zijn, dit soort dingen kunnen niet meer in deze omgeving, met asfalt en te veel mensen langs de weg en dranghekken, te gevaarlijk met de tegenwoordig toch al temperamentvolle paarden en het blijven dieren.

Ik zou ervoor kiezen om gewoon op een hele grote terrein op gras of zoiets en of op een drafbaan, en dat er dan van 1 kant de mensen ze kunnen zien vanaf de tribune, Natuurlijk kan er ook wat gebeuren maar dan raken de publiek niet erbij betrokken bij een ongeluk zoals door een dranghek heen daveren en of eroverheen te springen en er is meer ruimte om zo mogelijk andere deelnemers te kunnen omzeilen/ontzien. Paarden die echt echt heel erg op hol slaan die kunnen dan geen auto en of mensen raken en of ontsnappen want het zit in een afgesloten terrein/drafbaan.

Ook al worden er heel goed mee getraind en of geoefend, het blijven dieren.

PussInBoots

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-11 17:35

Jeutje zeg, das heftig! Ik schrik me hier al eeen ongeluk laat staaan als je er naar staat te kijken.

Gelukkig relatief goed afgelopen zoals ik lees, ben alleen bang dat de groene kar de kachel in kan...

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-11 17:35

Jeetje wat een klap! Die voorste wagen heeft volgens mij een verdomd goede rem! Hoop dat alles voor de betrokkenen goed afloopt.

Ragdollkat, ik vind je reactie echt onzin, ongelukken gebeuren, ook met auto's fietsen en vliegtuigen, want ook wij blijven dieren ;)

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-11 17:36

itske schreef:
riagr schreef:

je bedoeld de tuiger?
Vorig jaar liep die ook mee en was toen een stresskip ten top.iedereen dacht nu ook gelijk dat deze op hol gegaan was.

Sorry maar ik vind het een mooi dier en zeer gehoorzaam, die gaat tenminste niet vandoor, dat ie zo tekeer ging vind ik echt logisch.
Laatst bijgewerkt door Ragdollcat op 24-09-11 17:37, in het totaal 2 keer bewerkt

Daphx93

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-11 17:37

Jeetje, het zou je maar gebeuren...
Ik snap alleen niet hoe het hoofstel los kon raken??
Op het filmpje is hij er helemaal af, dan heeft hij ook nooit goedgezeten lijkt mij...

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-11 17:37

Jeetje :oo
Die tuiger glijd ook nog eens uit :(:) arm ding. Die fries (met hoofdstel) gaat ook nog eens overdwars over de wagen heen.

Gelukkig dat de verwondingen van de paarden meevallen dan. Pff die man en vrouw werden er gewoon vanaf gekapatulteerd.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-11 17:39

Caira schreef:
Jeetje wat een klap! Die voorste wagen heeft volgens mij een verdomd goede rem! Hoop dat alles voor de betrokkenen goed afloopt.

Ragdollkat, ik vind je reactie echt onzin, ongelukken gebeuren, ook met auto's fietsen en vliegtuigen, want ook wij blijven dieren ;)

Vind je dat? vind je dat leuk dat er zulke dingen gebeuren?

Daphx93

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-11 17:41

Ragdollcat schreef:
Caira schreef:

Vind je dat? vind je dat leuk dat er zulke dingen gebeuren?

Moet hier heel even op reageren, tuurlijk vind Ciara het niet leuk.
Maar snap wel wat ze bedoeld. Ongelukken kunnen altijd gebeuren, ook al is het op een reuze polo veld.

ezelvrouwtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-11 17:46

Door het zweten en de dikken kuif kan een hoofdstel over de oren glijden, friezen hebben nou eenmaal prachtige dikke kuif en niet al te lange oren. Ik zeg niet dat het hier gebeurd is en veroodeel zeker niemand, een ongeluk zit in een heel, heel klein hoekje, al ben je nog zo ervaren.

Echter is dit les 1 die ik in de menles heb gehad: gedeelte waar hoofdstel ligt uitscheren (ja zonde van de kuif) en hoofdstel evt. met een vlechtje vastzetten....of..... met een spoorriempje keelriem en neusriem aan de onderkant met elkaar verbinden (krijg je soort halster).

Nogmaals, ik was er niet bij, heb de optoming niet gezien, voor hetzelfde geld is er iets stuk gegaan. Dit wens je niemand, jezelf niet als koetsier, niet als bijrijder, niet voor de andere koets en niemand hier brengt zichzelf, de paarden of omstanders bewust in gevaar.

Hopen dat iedereen er goed vanaf gekomen is..... zowel mens als dier.

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-11 17:47

XmissdaphX schreef:
Jeetje, het zou je maar gebeuren...
Ik snap alleen niet hoe het hoofstel los kon raken??
Op het filmpje is hij er helemaal af, dan heeft hij ook nooit goedgezeten lijkt mij...

Zat ik ook al naar te kijken.. Ik hoop echt serieus dat dat ding echt goed heeft gezeten.. Ik wil niet conclusies gaan trekken.. Maar hoop echt dat dat ding goed vast gezeten heeft.. Zo niet.. Brrr..