Vlaamse fokkers Belgisch trekpaard krijgen een veulenpremie

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Vlaamse fokkers Belgisch trekpaard krijgen een veulenpremie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-11 09:57

www.levendehave.nl

Alle fokkers van Belgische trekpaarden in Vlaanderen komen in aanmerking voor een veulenpremie. Dat heeft Vlaams minister voor Landbouw Kris Peeters bekend gemaakt op de viering van de 125ste verjaardag van het Belgisch trekpaard in Brussel.

De Koninklijke Maatschappij van het Belgisch Trekpaard had onlangs op een dergelijke premie aangedrongen. Er zijn jaarlijks duizend veulens van het Belgisch Trekpaard nodig. De verwachting is dat er dit jaar niet eens vijfhonderd veulens worden geboren. Tussen 1990 en 2007 was er ook een veulenpremie. De geboortecijfers gingen daardoor aanzienlijk omhoog.

“De daling van het aantal veulens is een gevaar voor de toekomst van het ras”, stelt minister Peeters. Naast de veulenpremie wordt 20.000 euro vrijgemaakt voor premies aan eigenaren die deelnemen aan wedstrijden en demonstraties.

In 1886 ging het stamboek voor het Belgisch trekpaard van start. Tot de tweede wereldoorlog was het ras zowat het belangrijkste exportproduct van België. Het was zelfs belangrijker dan steenkool en staal samen. Daarna ging het bergafwaarts met het Belgisch Trekpaard. Met de populatie is inmiddels genetisch het een en ander mis.

Te weinig hengsten verwekken teveel nakomelingen
In 2008 verscheen er een rapport waaruit bleek dat de fokkers de problemen met het ras voor een deel aan zichzelf te wijten hebben: een beperkt aantal hengsten heeft een te groot aantal nakomelingen. ''Het gebruik van vaak dezelfde hengsten leidt tot mindere genetische variatie die op haar beurt een risico vormt op inteelttoename in de toekomst'', aldus het rapport. Gepleit wordt voor invoer van nieuw bloed. ''Het verdient dan ook de aanbeveling voor het stamboek van het Belgisch trekpaard om maatregelen te nemen zodat het geen gesloten populatie blijft.''

Het stamboek wil nu werken aan een reddingsplan. De veulenpremie kan daarbij behulpzaam zijn.

Baal

Re: Vlaamse fokkers Belgisch trekpaard krijgen een veulenpremie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-11 10:34

Laat ze ook een premie geven al ze de staart niet couperen.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-11 10:35

Daar dacht ik net ook aan...

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-11 11:15

:roll:

Eirikur

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-11 11:53

Blijkbaar zit er niemand op belgische trekpaarden te wachten. Kunnen ze wel een veulenpremie invoeren, maar wat voor toekomst hebben de overtollige veulens die daardoor vast wel gefokt zullen gaan worden dan eigenlijk? Dat wordt hongaarse goulash of italiaanse salami. Lekker gelopen...

Dilayla

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-11 13:28

In plaat van fokken voor de premie (wat nu gaat gebeuren) zullen ze beter een premie/prijs uitloven voor veulens waar toekomst inzit betreft het genetische deel...

Slim idee, mensen ruiken geld, zoeken een goedkope hengst, fokken het Belgisch trekpaard helemaal verder door en de veulens belanden in de hachee... Is dubbel verdiend.

NB. De vraag naar Belgische trekpaarden is er hier wel in mijn omgeving. (weet toevallig 2 mensen die opzoek zijn) maar dan wel een waar foktechnisch een toekomst inzit.
Laatst bijgewerkt door Dilayla op 19-09-11 13:29, in het totaal 1 keer bewerkt

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-11 13:29

Eirikur schreef:
Blijkbaar zit er niemand op belgische trekpaarden te wachten. Kunnen ze wel een veulenpremie invoeren, maar wat voor toekomst hebben de overtollige veulens die daardoor vast wel gefokt zullen gaan worden dan eigenlijk? Dat wordt hongaarse goulash of italiaanse salami. Lekker gelopen...

Daar belanden de trekpaard hengstveulens voor een groot gedeelte toch al in....

maximuss

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-11 16:51

Huh, te weinig veulens? De handelaar hier om de hoek draait er anders meer dan genoeg in de salami.

Akhal_Teke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-11 22:06

De premie dekt de kosten van een dekking niet eens. Dus het "mensen ruiken geld"-verhaal gaat niet op.

Ze zouden ook eens naar de keurmeesters moeten kijken. Nu worden slechte hengsten , met slecht beenwerk goedgekeurd omdat ze van een bekende hengstenhouder zijn (sommigen zijn zelfs zelf keurmeester en stappen even uit de ring wanneer hun hengst aan de beurt is).

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-11 22:21

Inderdaad de fout zit hem in wat gekeurd word. Daarnaast is het een aflopende zaak, bijna niemand doet er nog iets mee/je raakt ze aan de straatstenen niet kwijt.
Enige hoop is powerhorse competities, de dieren gaan gebruiken wn zo weer selecteren, maar daar moet je ook liefhebber ban zijn (en geld boor hebben) gezien ze meer eten en net andere maten hebben dan standaard.

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-11 14:57

Ook de andere kosten zijn een stuk hoger dan die van een warmbloedpaard. Inentingen, ontworming, hoefsmid.

ben10

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-11 16:18

jammer dat stimuli voor behoud van dit prachtig ras met zo een geweldige geschiedenis dat dreigt verloren te gaan zo wordt afgebroken.

Jana_en_Ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-11 18:10

De clou van geschiedenis is dat het over het verleden gaat. Wat toendertijd wellicht nodig was (paardenkracht), is in het heden niet meer het geval. Dit ras is blijkbaar gewoon niet meer geliefd/nodig en het is natuurlijk dat alles wat niet meer nodig is in de evolutie uitsterft. Het is de mens die een (te) stevige vinger in die pap roert en daardoor enerzijds diersoorten/rassen laat uitsterven die nog nodig zijn en anderzijds onnodige dieren doorfokt tot we er tot onze oren in zitten (ook honden, katten en knaagdieren hoor). Scheefgetrokken verbanden. Ja, het zal jammer zijn wanneer dit bepaalde ras hierdoor uitsterft, zeker voor de liefhebber, maar een fokpremie gaat me dan toch iets te ver. Een ras in stand houden doen de liefhebbers met hart voor goede rasvertegenwoordigers. Als die 'op' raken... voor wie doen we het dan nog? Is het ras dan niet gewoon uitgeevolueerd?

Eirikur

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-11 20:17

Jana_en_Ik schreef:
De clou van geschiedenis is dat het over het verleden gaat. Wat toendertijd wellicht nodig was (paardenkracht), is in het heden niet meer het geval. Dit ras is blijkbaar gewoon niet meer geliefd/nodig en het is natuurlijk dat alles wat niet meer nodig is in de evolutie uitsterft. Het is de mens die een (te) stevige vinger in die pap roert en daardoor enerzijds diersoorten/rassen laat uitsterven die nog nodig zijn en anderzijds onnodige dieren doorfokt tot we er tot onze oren in zitten (ook honden, katten en knaagdieren hoor). Scheefgetrokken verbanden. Ja, het zal jammer zijn wanneer dit bepaalde ras hierdoor uitsterft, zeker voor de liefhebber, maar een fokpremie gaat me dan toch iets te ver. Een ras in stand houden doen de liefhebbers met hart voor goede rasvertegenwoordigers. Als die 'op' raken... voor wie doen we het dan nog? Is het ras dan niet gewoon uitgeevolueerd?

Amen!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-11 01:18

Ik ben van mening: extinct is forever.
En gezien de prijzen voor brandstof, zie ik ooit nog eens de noodzaak om terug te gaan naar paard en wagen.
Wat we nu niet behouden, is in de toekomst niet meer terug te halen. Alleen gaat een premie van de overheid daar geen verandering in brengen...

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-11 15:18

Laten uitsterven lijkt mij nochtans wel de oplossing.. de nog nuttige en gezonde versie van ditzelfde paard (Ardenner) loopt in de Belgische en Franse Ardennen bomen te slepen, en loopt in de rest van het land in eco-projecten voor de rijtuigen. We hoeven niet te treuren om het verlies van deze tak, er zijn nog gezonde in het werk lopende dieren ten zuiden van dit stamboek, en in de VS.

Het Belgisch trekpaard van ons huidig stamboek is een kortlevend kapotgefokt showdier dat alle nut verloren heeft en bovendien geplaagd wordt door hardnekkige dierenmishandeling (blokstaarten tegen alle gezond verstand in). De enige reden dat ze er nog zijn is omdat ze veel vlees dragen per individu.
Dat minister Peeters nu precies daar ONS geld aan wil uitgeven tart nog maar eens alle verbeelding.. ik vraag me ernstig af wie die man informeert.

Citaat:
Tussen 1990 en 2007 was er ook een veulenpremie. De geboortecijfers gingen daardoor aanzienlijk omhoog.

Dat ze eerst maar eens oplijsten waar al die veulens die toen een premie hebben ontvangen nu zijn.

Kaatastrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-11 15:39

Een vriendin van mij fokt ook in Belgische Trekpaarden, ik woon ook zeer dicht bij Vollezele, het officiële dorp waar de eerste Belgen gefokt werden. En ik probeer ze ook steeds over te halen om de staarten NIET te couperen.. Excuus; 'Omdat ze met lange staarten lelijk zijn'. Ik heb al trekpaarden met lange staarten gezien en het is zeker mooi! Maarja, ze doen ook echt keuringen enzo. En blijkbaar als je de staart niet coupeert krijg je minder kans op een premie of dergelijke (Vreselijk flauw, en ik weet ook niet zeker of het écht zo is. Heb enkel 'ervaring' met Tinker keuringen :P)

Akhal_Teke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-11 17:01

Jackytje schreef:
Maarja, ze doen ook echt keuringen enzo. En blijkbaar als je de staart niet coupeert krijg je minder kans op een premie of dergelijke (Vreselijk flauw, en ik weet ook niet zeker of het écht zo is. Heb enkel 'ervaring' met Tinker keuringen :P)

Dat klopt inderdaad. Omdat die oude keurmeesters een gecoupeerde kont mooier vinden, eindigen de paarden zonder staart op de 1e plaats. Of ze nu kreupel zijn of onder de mok zitten of niet. Ik heb dat al zo vaak gezien helaas. Het is gewoon niet meer leuk om met je paard met staart naar een keuring te gaan want je wint toch nooit.