Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Eirikur schreef:Blijkbaar zit er niemand op belgische trekpaarden te wachten. Kunnen ze wel een veulenpremie invoeren, maar wat voor toekomst hebben de overtollige veulens die daardoor vast wel gefokt zullen gaan worden dan eigenlijk? Dat wordt hongaarse goulash of italiaanse salami. Lekker gelopen...
Jana_en_Ik schreef:De clou van geschiedenis is dat het over het verleden gaat. Wat toendertijd wellicht nodig was (paardenkracht), is in het heden niet meer het geval. Dit ras is blijkbaar gewoon niet meer geliefd/nodig en het is natuurlijk dat alles wat niet meer nodig is in de evolutie uitsterft. Het is de mens die een (te) stevige vinger in die pap roert en daardoor enerzijds diersoorten/rassen laat uitsterven die nog nodig zijn en anderzijds onnodige dieren doorfokt tot we er tot onze oren in zitten (ook honden, katten en knaagdieren hoor). Scheefgetrokken verbanden. Ja, het zal jammer zijn wanneer dit bepaalde ras hierdoor uitsterft, zeker voor de liefhebber, maar een fokpremie gaat me dan toch iets te ver. Een ras in stand houden doen de liefhebbers met hart voor goede rasvertegenwoordigers. Als die 'op' raken... voor wie doen we het dan nog? Is het ras dan niet gewoon uitgeevolueerd?

Citaat:Tussen 1990 en 2007 was er ook een veulenpremie. De geboortecijfers gingen daardoor aanzienlijk omhoog.
) Jackytje schreef:Maarja, ze doen ook echt keuringen enzo. En blijkbaar als je de staart niet coupeert krijg je minder kans op een premie of dergelijke (Vreselijk flauw, en ik weet ook niet zeker of het écht zo is. Heb enkel 'ervaring' met Tinker keuringen)