Rieky Young is donderdagavond de eerste winnares geworden van de eerste internationale CRI4* reiningwedstrijd in het Haagse ijsstadion De Uithof. Jurgen Pouls bezette de tweede plaats in deze wedstrijd, die deel uitmaakt van het nieuw opgezette Dutch Western Riding Festival.
Na het wegvallen van De Haagse Paardendagen en het internationale concours hippique heeft Den Haag met het Dutch Western Riding Festival een paardensportevenement binnen de grenzen dat uit kan groeien tot een topevenement op westerngebied in Europa. Naast kampioenschappen van de verschillende Nederlandse westernbonden in een groot aantal westerndisciplines was donderdagavond een internationale CRI4* reiningwedstrijd een van de hoogtepunten van dit evenement. Jammer dat de show concurrentie ondervond van een wedstrijd in Italië, waardoor de internationale deelname in het zestien deelnemers tellende veld beperkt was.
Winnares Rieky Young begon haar run wat voorzichtig met Brady Chex: ‘De bodem is wat zwaar, dan moet je een beetje opletten in de snelle onderdelen. Dit was niet de beste proef ooit met Brady Chex, maar ik ben tevreden met de score.’ ‘De hele run zat goed in elkaar. Vooral in de kleine cirkels bleef Brady Chex mooi gedragen lopen. Ook de stops waren goed’, vond George Maschalani, geboren Libanees maar sinds 1968 Duitser. De voormalig internationaal top-westernruiter trad in Den Haag op als juryvoorzitter. ‘Brady Chex is een heel goed paard. Ik jureerde hem al eerder en hij is zeer constant in zijn prestaties, die nog steeds een stijgende lijn vertonen.’
Jurgen Pouls eindigde met Taris Joe als tweede. Op enkele kleine haperingen na reed Pouls een nette proef. ‘Tijdens de warming up in de show arena ging mijn paard onderuit. Dat kostte vertrouwen en ik reed daardoor wat voorzichtig.’ Beide Nederlanders bleven de Fransman Gregory Legrand met New Doc Peppy Cat voor in de einduitslag.
In de drie combinaties tellende young riders rubriek was Liza Groot-Severt (Ruurlo) met Expressed by Starlite de beste. Trudy van der Plas was de beste van de twee juniorencombinaties.
Zaterdagavond vanaf 18.00 uur staan de Nederlandse kampioenschappen reining van de KNHS op het programma in Den Haag. Met het winnen van deze internationale reiningwedstrijd onderstreept Rieky Young haar rol als favoriet bij de senioren.
Uitslagen: Den Haag, 15 september 2011. CRI4* reining:
Senioren 1. Rieky Young (NED, Vorstenbosch) Brady Chex 217; 2. Jurgen Pouls (NED, Grathem) Taris Joe 214; 3. Gregory Legrand (FRA) New Doc Peppy Cat.
Young Riders: 1. Liza Groot-Severt (NED, Ruurlo) Expressed by Starlite 205,5; 2. Sharon de Groot (NED, Haaksbergen) Conquistador Sis 202,5; 3. Manon Sergent (FRA) Lil Ruf Doc 201.
Junioren: 1. Trudy van der Plas (NED, Heeswijk-Dinther) 205; 2. Famke Algera (NED, Gouda) 201.