Meer ruimte voor paarden en pony's in Hoogeveen

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Meer ruimte voor paarden en pony's in Hoogeveen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-11 05:55

www.dvhn.nl

De gemeenteraad van Hoogeveen is akkoord met het plan om hobby- en bedrijfsmatige paardenhouders meer bouwmogelijkheden te geven voor stalling en opslag. De paardenhouderij wordt gezien als een sector die de economie versterkt en zorgt voor leefbaarheid op het platteland. Voorwaarde is dat de groei landschappelijk goed wordt ingepast.

Bedrijfsmatige paardenhouders kunnen onder meer uitbreiden op het gebied van toerisme en recreatie. Toeristische bedrijven kunnen verbreden door paardenhouderijen te beginnen. De hobbymatige paardenhouder kan mogelijk extra bouwmeters krijgen als hij de dieren bij zijn woning houdt. Hij moet daar wel minimaal anderhalve hectare weidegrond hebben.

Raadslid Bé Okken van Gemeentebelangen vroeg om ook mensen met minder weidegrond bouwmogelijkheden te geven. Wethouder Anno Wietze Hiemstra wilde daar niet aan. Volgens hem leidt dat tot verrommeling van het landschap door talloze schutstallen. "En daar komt vaak wat anders in dan een paard."

Tafje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 09:14

Yes! Laat de rest van Nederland daar een voorbeeld aan nemen. Niet alleen voor economie en toerisme maar ook voor het dierenwelzijn (schuilhutten ed). En Hiemstra; dierenwelzijn is belangrijker dan 'verrommeling van het landschap'. Stel duidelijke regels op voor schuilstallen en controleer of er daarna ook echt paarden in staan. Op voorhand niet akkoord gaan door veronderstellingen is erg zwak..

uryanne

Re: Meer ruimte voor paarden en pony's in Hoogeveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 09:55

Ik denk juist dat Hiemstra wel een punt heeft. Eerst denken of je wel voldoende ruimte hebt voor een paard/ pony en dan pas overgaan tot bouwen (schuil) stallen. Ook dat is dierenwelzijn! Ik denk dat dat de juiste volgorde is en niet op een klein stukje een stal bouwen omdat je zonodig een paard/ pony wilt. Zo'n dier heeft ook uitloopmogelijkheden nodig. Op een groot stuk geeft een stal ook minder snel een rommelige aanblik.

Tafje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 10:29

Niet iedereen heeft anderhalve hectare weidegrond. Wij ook niet. Op 3000 meter met wei/paddock kun je ook goed 2 paarden houden..

uryanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 10:34

Tafje schreef:
Niet iedereen heeft anderhalve hectare weidegrond. Wij ook niet. Op 3000 meter met wei/paddock kun je ook goed 2 paarden houden..

3000 meter is denk ik ook niet het punt. Het gaat meer over percelen t/m bijvoorbeeld 500 m2. Wanneer je daar een hok neerzet kan het al snel vol en dus rommelig lijken.

Tafje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 11:44

Maar Hiemstra heeft het wel over anderhalve hectare... Dus dan is in zijn ogen het landschap belangrijker dan dierenwelzijn. Dit is Nederland en niet Amerika. Alles is al vol en kleinschalig, om het over kosten en prijzen nog maar niet te hebben. De meesten die hier meer dan 5000 meter grond hebben zijn boeren en agrariërs of professionele paardenbedrijven die ruimte en geld hebben voor beheer en stalling. Maar hoeveel paarden zijn er in particulier bezit? En verdienen die niet ook om schuilmogelijkheden te hebben???

uryanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 16:07

Tafje schreef:
En Hiemstra; dierenwelzijn is belangrijker dan 'verrommeling van het landschap'..

Het gaat mij met name om dit zinnetje. Als dit de afweging moet zijn kunnen de gamma en de praxis wel in hun handen knijpen. Niet te vergeten de rechters en advocaten in Nederland. Alle buren die zich ergeren aan de rommelschuurtjes die precies voor hun raam staan.
Bezint eer ge begint (met het bouwen van hokjes), heb ik wel ruimte voor een paard?

hiphorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 16:46

en dan moet ik net weer in het midden van een dorp wonen :(