Zeven hengsten niet door na KWPN zadelpresentatie

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Zeven hengsten niet door na KWPN zadelpresentatie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-11 06:38

www.horsetelex.nl

Het doek is gevallen voor Dude (v.Vivaldi). De reservekampioen van de KWPN-hengstenkeuring werd gisteren bij de tweede zadelpresentatie niet geaccepteerd voor het verrichtingsonderzoek. Zeven hengsten kregen het rode licht.

De veelbesproken Dude werd niet geaccepteerd omdat hij niet goed handelbaar was. Ook de vorm van de voorvoeten werd bekritiseerd.

De andere geweigerde hengsten zijn: Dimaggio (v.Sir Shutterfly), Ideaal (v.Andiamo), Don Juan (v.Berlin), Direstrait v.(Mr.Blue), Dacapo (v.Dreamcatcher), Didando (v.Tuschinski) en Delando (v.Valdez).

Op 5 oktober zal de reservekampioen van de Pavo Cup, Chinook (v.Vivaldi), aan zijn test beginnen.

In de race zijn verder nog:
Cat 5 Dubai (v.Cardento)
Cat 6 Ducati (v.Contendro I)
Cat 8 Den Ham Blue R (v.Mr. Blue)
Cat 10 Democles RS (v.Namelus R)
Cat 11 Dexter R (v.Namelus R)
Cat 12 Dante (v.Padinus)
Cat 15 Double Dutch (v.Vigaro)
Cat 19 Darco Bleu (v.Zirocco Blue)
Cat 20 Dirocco B (v.Zirocco Blue)
Cat 21 Detroit (v.Zurich)
Cat 22 Daf (v.Lucky Boy)
Cat 30 Don Diablo (v.Vittorio)
Cat 34 Deniro VOD (v.Hotline)
Cat 36 Denzel (v.Tuschinski)
Cat 38 Dark Pleasure (v.Ufo)
Cat 39 Dondersteen (v.United)
Cat 40 Davinci (v.Valdez)
Cat 43 Deejay (v.Vivaldi)
Cat 44 Desperados (v.Vivaldi)
Cat 46 Dream Theather (v.Wynton)

Sannah

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-11 07:29

Cayenne schreef:
http://www.horsetelex.nl

Het doek is gevallen voor Dude (v.Vivaldi). De reservekampioen van de KWPN-hengstenkeuring werd gisteren bij de tweede zadelpresentatie niet geaccepteerd voor het verrichtingsonderzoek. Zeven hengsten kregen het rode licht.

De veelbesproken Dude werd niet geaccepteerd omdat hij niet goed handelbaar was. Ook de vorm van de voorvoeten werd bekritiseerd.

Waarmee hij wel reservekampioen kon worden. Wat een belachelijk verhaal.

Mutzzzzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-11 07:42

[/quote]

Waarmee hij wel reservekampioen kon worden. Wat een belachelijk verhaal.[/quote]

Precies wat ik dacht. Het is niet dat de stand van de voorbenen in zo een korte tijd veranderd is.

DDW1190

Re: Zeven hengsten niet door na KWPN zadelpresentatie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-11 07:59

Vraag me nou ook af wat de precieze reden is!
Ha het eerlijk gezegd niet verwacht, gelukkig zijn er nogal wat Vivaldi x Havidoff! :)

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-11 08:04

Sannah schreef:
Waarmee hij wel reservekampioen kon worden. Wat een belachelijk verhaal.

Dan is er nu niet goed gesleuteld aan de voeten ;)

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-11 08:28

Niet goed handelbaar?
dat zijn juist vaak de beste.....
Ik heb ooit eens een stukje over Jazz gelezen, die schenen ze tijden het verrichtingsonderzoek alleen op een hele kleine volte hebben kunnen rijden.

En paarden als Cumano en een paar van die andere grote hengsten, daar durft de gemiddelde paardenmens ook niet bij in de stal.

Makke schaapjes zijn bijna nooit vaderdieren.....

en betreft de voorvoeten:
ik kan me voorstellen, dat als de hengst het super zou doen, dit een beetje weg zou vallen.
maar het is nu natuurlijk EN EN.....
En niet braaf
En slechte voeten.

maar goed, wie weet zien we hem nog wel terug (volgend jaar goede pavocup ofzo)

Ilverette

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-11 08:38

Het hoeven van mij geen makke schaapjes te zijn maar ik ben blij dat ze een onhandelbaar paard weigeren. Karakter geeft ook door en gevaarlijke nakomelingen zijn niet gewenst. Nu blijft wel de vraag hoe onhandelbaar de hengst precies is. Maar ze zijn wel wat gewend dus ik ga er vanuit dat dit noodzakelijk was.

Senja_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-11 09:09

Go heeft dat niks van doen met de komst van chinook wat toevallig ook een Vivaldi is. Waarschijnlijk vind de keuringscommissie teveel Vivaldi terug in de stallen en dan moeten er gewoon sneuvelen.

Volgens mij knalde verleden jaar ook al de reserve kampioen eruit lijkt wel een plaats waar je echt niet op wil staan. :-)

Axel_Valerie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-11 09:48

Ik vraag me dan af wat er precies gebeurd is..
En hoe de vorm dan is van die voorvoeten...vierkant?

tiswatofnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-11 10:07

Van mij mogen ze strenger zijn want de zoveelste Jazz "Chagall" met zijn mega scheve voorvoeten wordt wel goedgekeurd????
Moet je eens met een merrie voor de keuring verschijnen met zulke voeten!

Wesley_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-11 10:27

tiswatofnie schreef:
Van mij mogen ze strenger zijn want de zoveelste Jazz "Chagall" met zijn mega scheve voorvoeten wordt wel goedgekeurd????

D'obertje is er kampioen mee geworden.

tiswatofnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-11 11:36

Haha ja dat klopt helaas maarja de 'gewone/onbekende fokker' heeft nog geen naam en stam mee.

vroli1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-11 12:26

niet goed handelbaar? kom op zeg.. hoe was jazz in zijn dagen .. >;)
maargoed :+

Senja_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-11 12:35

Al die jazz nakomelingen hebben wel wat karakter, voeten of andere aandoendingen die de echte fokkers wel weten maar er doen er een aantal het leuk in de sport. Ze hebben wat op dit moment het goed doet in de sport en gezien wil worden. Met de waarschijnlijke gedachte van dat fokken we er later wel weer uit zijn er een boel mensen de dupe van dit collectief drama denken. Er zou eens een journalist uit moeten zoeken hoeveel slechte en hoeveel verkeerde er zijn. Volgens mij schrik je je helemaal de tering.

Karakter en erfelijke aandoeningen zouden wat mij betreft eens flink meegenomen moeten gaan worden. Anders krijgt het mooie Nederlandse warmbloed een wel heel vervelende naam in het buitenland. Dit zou catastrofaal zijn voor de handel die op dit moment al niet zo heel best is.

Jovibo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-11 12:46

niet goed handelbaar...? >;)
goh wat verwacht je dan van een 3 jarige die dit allemaal voor de kiezen krijgt,
vind dat ze nogal wat van de hengsten vragen

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-11 12:54

Senja_x schreef:
Karakter en erfelijke aandoeningen zouden wat mij betreft eens flink meegenomen moeten gaan worden. z

Laten we vooral de ruiters dan niet vergeten!
Veelal schatten mensen zichzelf hoger in dan ze aankunnen....
En laten we vooral het fokdoel van het KWPN niet vergeten!

Dat gemekker ook altijd over die Jazz'en!
Je kan elk paard zo gek krijgen als je zelf wilt en van elke hengst zit er wel eens een 'rotte' tussen.
Maar ik word er niet goed van dat als het niet klikt, het paard daar de schuld van krijgt en er in een verkoopadvertentie staat "Het is wel een echte Jazz" :Z

Mikala13

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-11 12:55

@ Senja_x ben het helemaal met je eens.

Vienna2007

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-11 13:36

Kaja schreef:
Senja_x schreef:
Karakter en erfelijke aandoeningen zouden wat mij betreft eens flink meegenomen moeten gaan worden. z

Laten we vooral de ruiters dan niet vergeten!
Veelal schatten mensen zichzelf hoger in dan ze aankunnen....
En laten we vooral het fokdoel van het KWPN niet vergeten!

Dat gemekker ook altijd over die Jazz'en!
Je kan elk paard zo gek krijgen als je zelf wilt en van elke hengst zit er wel eens een 'rotte' tussen.
Maar ik word er niet goed van dat als het niet klikt, het paard daar de schuld van krijgt en er in een verkoopadvertentie staat "Het is wel een echte Jazz" :Z

Er moet ook eens gewoon gefokt worden naar de vraag, en niet naar de mode.

Gebruikerspaarden, punt uit. Nederland zit meer vol met laffards dan goede ruiters die met die beesten om kunnen gaan.

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-11 13:38

Sky_As schreef:
En slechte voeten.

En dan nog heeft hij de verkeerde poten.!
Eindelijk begint men te begrijpen dan ongelijke voeten een ramp is voor elke gebruiker..

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-11 13:39

Plus dat er geen Jazz voorkomt in bovenstaand artikel...
Ze kunnen Dude misschien later altijd nog aanbieden,maar nu was ie gewoon niet te testen. Misschien beter voor zo'n dier, op dit moment.

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-11 13:48

Vienna2007 schreef:

Gebruikerspaarden, punt uit. Nederland zit meer vol met laffards dan goede ruiters die met die beesten om kunnen gaan.

Een ieder is vrij in het kiezen van een stamboek.
Kies je voor het KWPN, dan moet je je ook verdiepen in het KWPN en minimaal weten wat het fokdoel betreft.

KahluaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-11 13:48

Wesley_D schreef:
tiswatofnie schreef:

D'obertje is er kampioen mee geworden.

Ongeloofelijk ! }:0 Een merrie van de ''gemiddelde'' fokker wordt er geen ster mee ,laat staan kampioen !
Een hengst goedkeuren met 2 verschillende voorvoeten vind ik helemaal not done . Een merrie kan in haar leven hooguit 15 veulens krijgen een hengst wel 5000 ! Dat is een iets grotere invloed op de fokkerij...

Vienna2007

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-11 13:55

Kaja schreef:
Vienna2007 schreef:

Een ieder is vrij in het kiezen van een stamboek.
Kies je voor het KWPN, dan moet je je ook verdiepen in het KWPN en minimaal weten wat het fokdoel betreft.

Maar de fokkers willen allemaal de beste de mooiste en de knapste fokken, als waardering, maar de enige waardering die die beesten krijgen die niks bereiken, is 20 verschillende adressen in zijn levensjaar. En een overschot aan allemaal mislukte mode paardjes, waar heel internet vol mee staat.

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-11 14:09

Vienna2007 schreef:
Maar de fokkers willen allemaal de beste de mooiste en de knapste fokken, als waardering, maar de enige waardering die die beesten krijgen die niks bereiken, is 20 verschillende adressen in zijn levensjaar. En een overschot aan allemaal mislukte mode paardjes, waar heel internet vol mee staat.

In mijn ogen heeft dit niets met het KWPN als stamboek te maken.
Meer met onkunde. Onkunde van diegene die met geen enkele kennis van zaken fokken en onkunde van diegene die het paard beleerd en onder het zadel heeft.
Daar gaat het mis...

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-11 14:53

ceasario schreef:
Sky_As schreef:
En slechte voeten.

En dan nog heeft hij de verkeerde poten.!
Eindelijk begint men te begrijpen dan ongelijke voeten een ramp is voor elke gebruiker..

Onzin!
hoeveel procent van de grand prix paarden heeft 2 gelijke voeten denk jij??? waarschijnlijk minder dan dat wij weten...alleen met een hele goede smid, en dat al 10 jaar lang, is het een heel eind verbloemd.

Dit heeft er al mee te maken dat paarden van jongs af aan op de wei staan, en altijd met 1 voet naar voren staan en 1 voet naar achter.

Het hangt alleen af van de mate waarin dat de voeten afwijken of het ernstig is.
Mijn merrie heeft 2 ongelijke voeten.
Maar waren het 2 rechtervoeten geweest was het goed geweest (alleen dan waren ze iets stijler, dus geen stijlvoetje, maar iets stijler als de ander)
en als het 2 linkervoeten geweest waren, dan was het ook goed geweest, alleen dan waren het iets plattere voeten geweest.
Merrie is naar de keuring geweest, en kreeg gewoon 70 punten op exterieur.
Kreeg overigens ook een compliment van de keuringscommisie voor mijn smid.
Nu staat ze zonder ijzers, en geloof me, als ik nu naar de keuring ga, hoeft ze de baan niet eens in....want nu groeit het zijn eigen weg.....en valt het meer op dat ze ongelijke voeten heeft dan met ijzers.

Dan moet ik eeriljk zeggen dat ik niet weet hoe de voeten van Dude eruit zien.....dus daar kan ik verder niet over oordelen.
Maar ongelijke voorvoeten hoeft de sport niet perse in de weg te staan. Of het mooi is, is weer iets anders....