Dwangsom manege wegens niet aanleggen houtwal en knotwilg

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Dwangsom manege wegens niet aanleggen houtwal en knotwilg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-11 14:40

www.tctubantia.nl

Manege Wolfs aan de Munsterjansdijk in Neede krijgt van de gemeente Berkelland nog één kans om een houtwal aan te leggen en een knotwilg te planten. Gebeurt dat niet, dan volgt een dwangsom die kan oplopen tot 20.000 euro.

Een houtwal en een knotwilg. Die had Needenaar G. Wolfs moeten plaatsen op de perceelgrens tussen zijn paardenhouderij en het terrein van de buren. Het was indertijd een voorwaarde voor de gemeente Berkelland om mee te werken aan de legalisatie van de manege aan de Munsterjansdijk.

De voorwaarde is ook opgenomen in het bestemmingsplan, maar Wolfs heeft de houtwal nooit aangelegd en evenmin een knotwilg geplant. De gemeente Berkelland heeft Wolfs op 7 juni al een waarschuwing gestuurd dat hem een dwangsom wacht als de Needenaar niet aan de eisen voldoet.

Controleurs van de gemeente constateerden dat op 28 juli nog steeds geen houtwal en knotwilg geplant waren. Voor het college van B en W is de maat nu vol. Wolfs krijgt nog een laatste kans: hij moet voor 23 september aan de eisen voldoen. Doet hij dat niet, dan wacht hem een dwangsom die in vier weken tijd kan oplopen tot 20.000 euro.

Wolfs heeft al jaren een conflict met de buren aan de Munsterjansdijk over de manege. Die vroegen de gemeente al eerder op te treden tegen de toen nog illegale manege. De verplichte aanplant ligt daarom extra gevoelig.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 14:53

Wat is dan het probleem? Waarom zet hij dat ding dan niet gewoon neer?

jes_sira

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 14:57

Zijn toen nog illegale manege mag blijven, mits genoemde beplanting aangelegt wordt. Tenminste, zo begrijp ik het bericht.
Dan mag die beste man al in zijn handjes knijpen dat hij de kans heeft gekregen te mogen blijven met zijn manege.....
Ik begrijp dan ook niet waarom hij dit niet allang heeft gedaan...

UMayDream

Re: Dwangsom manege wegens niet aanleggen houtwal en knotwilg

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 15:00

Wat is uberhaupt het probleem om die dingen te plaatsen? :?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 15:02

Hij mag al in zijn handjes klappen dat die toendertijd mocht blijven met als voorwaarde enkel een houtwal en een knotwilgje. Ik snap niet waarom je dan niet even de moeite neemt om daaraan te voldoen? Knotwilg hoef je alleen een tak af te zagen en in de grond te steken en tadaaa knotwilg en een houtwal is ook niet echt moeilijk. Klinkt als een zeer sociaal persoon naar zijn buren toe ... ahum...

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 15:43

hhmmm vreemd dat hij het zo op de spits drijft voor zoiets simpels?

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 16:09

Echt van de zotte dat de manege dat nog niet gedaan heeft. Zoiets kan toch niet teveel gevraagd zijn?

Jilletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 16:13

een knotwilg......je zaagt een tak af van een (knot)wilg langs een slootje en zet deze in de grond...en een houten afscheiding kan je ook prima plaatsen toch?!?!?!

Loose

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 16:28

Jilletje schreef:
een knotwilg......je zaagt een tak af van een (knot)wilg langs een slootje en zet deze in de grond...en een houten afscheiding kan je ook prima plaatsen toch?!?!?!

Een houtwal is toch een strook bosjes/bomen oid?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 16:40

Aldus wikipedia:
Citaat:
Een houtwal (of houtsingel) is een geheel of gedeeltelijk aan de natuur overgelaten erfafscheiding, vaak ook tussen weilanden, die kan bestaan uit bomen en/of struiken. Ook een houtril of takkenwal van dood hout wordt soms een houtwal genoemd. Grofweg kunnen twee typen worden onderscheiden: beplantingen die op een kunstmatige aarden wal staan (houtwal) en beplantingen die op dezelfde hoogte staan als het omringende land (houtsingel).

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 16:43

En terecht dat ze daar eens tegen optreden, manege is al gelegaliseerd daar moet je toch enorm blij mee zijn met zo'n lichte voorwaarde, een knotwilg en een houtwal.

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 16:47

sjonge hoe stom ben je dan zeg
kom op he je mag al blijven en dan nog moeilijk lopen doen om wat plantjes neer te zetten,
het is altijd nog goedkoper dan 20.000 euro

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 16:54

pfff, je bent een illegale manege... .tenzij! je een boom plant
ik snap ook niet waarom hij dat dan gewoon niet doet

Yucca

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 16:57

Meer dan terecht dat de gemeente hem een dwangsom oplegd. Hij moet zich gewoon aan de regels houden.

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 16:57

Als ik door het plaatsen van een stomme knotwilg iets legaals van iets illegaals kon maken had ik er een heel bos neergeplant := . Wat vreemd om daar nu moeilijk over te doen.

aerizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 17:01

Dat dit op bokt.nl komt... Jullie weten niets van het jarenlange conflict met de (gestoorde) buurvrouw, maar van het bericht is weinig waar. De houtwal hoeft er helemaal niet te komen. Er moeten nog een paar bomen gekapt worden en 1 knotwilg geplaatst. Vooraf heeft de eigenaar geld en tijd gestoken in een nieuwe parkeerplaats, nieuwe wei-indelingen + al veel bomen geplant.

En de grap is dat de buurvrouw letterlijk op 1 km afstand woont. En als het een groots scheepse manege was, maar er staan 13 paardjes waarmaar 5 uurtjes max. per week wordt les gegeven.

En de einddata is ook in oktober.

Elan_GV

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 17:35

Tjah, wij kunnen natuurlijk niet ruiken dat hij dat heeft gedaan. Al woont de buurvrouw ook 10km verderop, hij mag nog steeds in zijn handjes knijpen dat hij mag blijven.
Had meteen toen hij het wist even een conifeer er neer gezet ofzo en klaar.. en wat de rest ook zegt, hup knotwilg tak in de grond en hoppa.. Hij had dat in zijn management mee moeten nemen..

En geloof me, ik weet hoe flauw een gemeente kan doen..

Donkerblauw

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 17:48

Jeetje mina zeg, wat een gedoe weer.
Het lijkt wel een beetje op 'buurtje pesten'. Jij wilt A, dus dan doe ik B..
Ondanks dat die buurvrouw 'gestoord' is, is het plaatsen van die knotwilg en eventueel die houtwal is een klusje van nog geen halve dag.. En als dat er voor zorgt dat jij daar je manege mag houden, en verder geen problemen meer krijgt vanwege het illegale gebeuren..
Ik zou het wel weten. :=

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 18:10

aerizz schreef:
Dat dit op bokt.nl komt... Jullie weten niets van het jarenlange conflict met de (gestoorde) buurvrouw, maar van het bericht is weinig waar. De houtwal hoeft er helemaal niet te komen. Er moeten nog een paar bomen gekapt worden en 1 knotwilg geplaatst. Vooraf heeft de eigenaar geld en tijd gestoken in een nieuwe parkeerplaats, nieuwe wei-indelingen + al veel bomen geplant.

En de grap is dat de buurvrouw letterlijk op 1 km afstand woont. En als het een groots scheepse manege was, maar er staan 13 paardjes waarmaar 5 uurtjes max. per week wordt les gegeven.

En de einddata is ook in oktober.

ja en hoe moeten wij dit weten?
ruiken we dit ofzo :')

Coloured

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 18:34

UMayDream schreef:
Wat is uberhaupt het probleem om die dingen te plaatsen? :?

Misschien heeft hij geen zin in knotten of snoeien...

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 18:46

Ergens kan ik me voorstellen dat ze het niet planten, want als ze dat gaan doen wat is dan het volgende wat de buren willen?

Yucca

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 19:06

Het is heel normaal dat gemeentes bij uitbreidingen in het buitengebied eisen stellen aan landschappelijke inpassing, van in dit geval een manege. Zeker als buren bezwaar hebben gemaakt kan dit een extra reden zijn. Een vergunning wordt dan alleen afgegeven als er, in dit geval een houtwal en knotwilg, worden geplant. Dus dat moet dan wel gebeuren. Buren hebben daarna niet iets meer in te brengen.

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 19:11

Arabesk schreef:
Ergens kan ik me voorstellen dat ze het niet planten, want als ze dat gaan doen wat is dan het volgende wat de buren willen?

Het was toch de voorwaarde voor legalisering van uit de gemeente? Is zelfs opgenomen in het bestemmingsplan, hoe zwart op wit wil je het hebben?
Ik vind het onbegrijpelijk van die manegehouder, als je intussen bedenkt hoeveel particulieren/bedrijven in ellenlange vergunningstrajecten zitten of zelfs de boel moeten opdoeken. Menigeen zou er denk ik voor tekenen een vergunning te krijgen in ruil voor wat dood of levend hout en een boom.

Jess1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 19:15

'Even een tak in de grond en klaar' werkt niet hoor :+ Helemaal in dit stadium gaat de gemeente goed controleren hóe het word uitgevoerd.
En een goede knotwilg kost aardig wat centen :j (en wie zit er tegenwoordig niet op zn centen?)

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 19:20

ja maar is dat niet nog steeds goedkoper dan 20.000 euro?????