Kepi d'Elle, het toppaard van de Britse ruiter William Funnell, is onverwacht overleden.
De grooms van Funnell troffen het paard vorige week donderdag om 07:00 s'ochtends aan in de stal. Het dier had duidelijk pijn. "Het ging allemaal zo snel. We hebben direct de dierenarts gebeld, maar tijdens het telefoontje zakte Kepi al in elkaar," aldus stalruiter Daniel Moseley, die het paard eveneens onder het zadel trainde. "Om 07:15 was hij al dood."
"Kepi was in uitstekende vorm. Hij heeft recentelijk nog 2 wedstrijden gewonnen en stond altijd in de bovenste regionen."
Volgens William was het paard juist bezig aan zijn beste jaar ooit en is dit een tragisch verlies. "Je kon altijd op hem vertrouwen. Hij gaf alles voor je. Hij had een geweldig karakter. Iedereen kon hem rijden, maar het was tegelijkertijd ook een topspringpaard dat overal overheen ging."
"Het is raar om nu steeds zijn lege box te moeten zien. Ik werk al 20 jaar met paarden en dit is de eerste keer dat ik er een verlies."
De eerste vijf veulens van de hengst worden volgend jaar verwacht. "Hij was zo ontzettend lief. Ik hoop dat zijn nakomelingen zijn karakter mogen erven."