Op vrijdag 9 september wordt de militaire prestatietocht 'te Paard' voor het eerst gereden vanuit Den Haag. Op verzoek van de chef van het militaire huis, generaal-majoor Morsink, gaan de 130 ruiters dit jaar van start vanaf de Waalsdorpervlakte. Daarna rijden ze over het strand naar Katwijk, waarna ze door de duinen weer retour rijden naar stal. De route is 35 kilometer. Verder is er ook een kortere route, plus een route speciaal voor aangespannen rijden.
Tijdens de rit leggen de combinaties verschillende ludieke proeven af. Dit soms te paard, soms naast het paard. Zoals boogschieten of het met het paard tussen obstakels in de branding door. De meeste ludieke proeven worden afgelegd bij de Wassenaarse Slag tussen 11.00 en 14.00 uur. Daar, bij beach club "De Golfslag", wordt ook de pauze georganiseerd.
De ruiters zijn verdeeld in 20 teams die met tussenpozen van 10 minuten vertrekken. Ook de Franse Garde Republicaine doet mee, evenals een team van het Duitse Gebirgstragtierwesen en een Deens militair team van Koninklijke Garde Husar Regiment Kopenhagen. Verder rijden er drie politieteams mee en een team van de Koninklijke Stallen.
Voordat de ruiters vertrekken, worden alle paarden gekeurd. Bijzonder is de keuring van acht combinaties tijdens de hele rit door de faculteit Diergeneeskunde Utrecht. Deze pilot moet een goed beeld geven van de fysieke en psychische belasting van ruiter en paard bij dit soort stressvolle activiteiten.
Omdat niet alle ruiters en hun paarden gewend zijn aan het strand, krijgen ze vooraf uitgebreide instructie hoe om te gaan met situaties en badgasten op het strand. De betrokken drie gemeenten en Dunea hebben speciaal vergunning verleend voor deze bijzondere rit.
De MPTTP wordt dit jaar voor de 11e maal verreden, maar dit jaar voor het eerst op het strand en in de duinen tussen Scheveningen en Katwijk. De andere tien tochten zijn gereden op de Veluwe.
mijn broer rijd mee als het goed is ga wel kijken als ik kan
Smotz
Geplaatst: 07-09-11 17:06
Ik ben er ook dit jaar weer bij, voor de 3de keer. Foto op de homepage is van mij, van vorig jaar Hopelijk dit jaar wat droger... Als het goed is doe ik ook mee met de pilot, ze moeten nog keuren eerst.
De route is niet online te vinden. Normaal krijgen we die niet, gewoon de pijltjes volgen, maar dit jaar voor het eerst een routebeschrijving en kaartje. Krijgen alleen de deelnemers. We gaan starten tegen 9uur vanaf de Alkemadelaan/Waalsdorpervlakte, maar op afgesloten gebied geloof ik. Het handigst is om naar de pauzeplek te komen, Beachclub de Golfslag te Wassenaar.
Voor de Golfslag rijden we al een stuk op het strand, komend zowel vanaf het zuiden en het noorden. Bij de club is de pauze en idd ook de behendigheidsproef: iets met 2 pantservoertuigen en 12 grote palen...we zullen het mee gaan maken...maar misschien wel leuk om daar te kijken.
@rkvdh : dan reed jij volgens mij voor ons aan rond uurtje of 4?? Zat ook al te kijken waarom er 1tje alleen reedt, niet te bedenken dat sommigen zo prachtig natuurgebied in hun achtertuin hebben liggen he;)
Het was prachtig, foto's met mijn camera zijn van waardeloze kwaliteit dus ik hoop dat de fotograven daar nog iets moois hebben kunnen maken van het geheel. Super tocht! @liz: pb me even je mailadres of hyves want heb van jou en Michelle nog wat wazige maar leuke foto's op strand!
Smotz
Geplaatst: 10-09-11 17:40
Het was idd schitterend! Toch de lange tocht van 35km gedaan ipv de korte, was mooi weer. Het stuk na de pauze, terug door het bos en duinen, vond ik ontzettend zwaar. Daarom veel het fietspad gepakt. Als je daar vaker rijdt, zal je paard zeker een mooie conditie hebben zeg
Erg genoten, blij dat ik ben gegaan. En toch nog even turbo op het strand gegaan: vtv had ik me bedacht dat het mooi zou zijn om te draven en te blijven zitten. Dus dat was gaaf! Die twee grote 'ballonnen' die ze wapperden met een groep was wel een extra obstakel, vond paard best eng en geef dr geen ongelijk.
Enige minpunt was dat mijn trailer zo was ingebouwd ineens dat paard niet zonder toezicht kon staan, kans op klem staan. Parkeerruimte was ook krap aan. Dus met paard naar secretariaat gelopen, haha. Foto's heb ik wel, zijn goed gelukt, zal ze op mn website plakken binnenkort. Die van de fotograaf kan nog wel een week duren voordat de link op mpttp.nl komt te staan. Was niet bij de uitreiking, is er al bekend waar het volgend jaar komt?
nog niet bekend waar het volgend jaar is maar ik hoorde dat deze kazerne dicht gaat dus waarschijnlijk niet weer in scheveningen. ben benieuwd naar de foto;s en idd waren die twee balonnen vol schreeuwerige kinderen erg eng hahaa
Smotz
Geplaatst: 10-09-11 19:33
Ik ben de foto's nu aan het uploaden, zal zo kijken of ik enkele hier kan plaatsen. Ook van de ballonnen
Edit: het lukt ze niet om hier te plaatsen, afmetingen klopt niet... Balen, want ze zijn nog gelukt ook! Van de week op de site zetten dan maar, laat het nog wel even weten hier als ze erop staan.
senior1961
Geplaatst: 10-09-11 21:34
Hebben dit jaar ook weer meegedaan met het 4 span alleen jammer dat wij de enigste aanspanning waren. Voor het 4.span was het een prachtige tocht over het strand en door de duinen. Hopen dat het volgend jaar weer zo wordt.
Beetje laat maar ik meld me hier ook maar even! Wat een gewelige rit zeg!! Heerlijk. Ik reed in een leuke groep (bij de gele rijders) samen met een vriendin (laurabyoux). v.t.v. idd bedacht dat ik ook blij zou zijn als in een handgalop goed zou overleven omdat paardlief nogal kan bokken als hij los mag maar hij heeft zich voorbeeldig gedragen! Idd waren die wapper kinderen wel eng. Paarden zijn bij ons echt super dapper een paar x de branding in geweest. Mooie rit en ook het spring rondje vond ik wel leuk!
Ik ga zeker vaker mee rijden wat een heerlijk evenement! Paard is wel errug moe vandaag maar dat geeft niet, hij krijgt lekker een dagje vrij,
We stonden met ons team wel met een mooie foto in het Haarlems/ Leids Dagblad.
@smotz: jou ook nog gezien. Je blauwe helm viel wel op. Toen je ons voorbij liep bij de rust zat t paard van laura aan de kont van jou paard. vond jou paard niet leuk maar dat had je volgens mij niet door.
Haha, nee, dat vind ze niet zo leuk. Echt een merrie, maar uithalen doet ze nog wel eens dus was best opletten daar. Heb dr op een gegeven moment in de hoek geparkeerd op de pauzeplek. Stond ze tenminste rustig. Blauwe doppie valt wel op ja, ik draag m verders nooit alleen bij de MPTTP haha