Wilfred Franken: "Instructeur moet ook zelf kunnen rijden"

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Wilfred Franken: "Instructeur moet ook zelf kunnen rijden"

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-11 06:46

www.stegen.net

Wilfred Franken, directeur van de FNRS, krijgt er een punthoofd van. Franken is al het gepraat over de manier waarop toekomstige paardenmensen worden opgeleid helemaal zat. ,,Na een aantal jaren vol goed georganiseerde bijeenkomsten waar onderwijs en ondernemers met elkaar in gesprek zijn gegaan, is het nu tijd concreet te worden.”
Wilfred Franken

Mensen die willen werken in de hippische sector als instructeur, groom of stalmedewerker zullen minstens zelf het paardrijden machtig moeten zijn, zo meent Franke. Het onderwijs moet volgens hem stoppen met het winnen van zieltjes die de schoolbanken vullen, maar kiezen voor het afleveren van kwaliteit. Zowel onderwijs, sport als het bedrijfsleven moeten kleur bekennen.

Een concrete stap zou volgens Franken zijn dat de niveau 2 opleiding binnen het onderwijs en de sport als instroomeis minimaal het bezitten van het ruiterbewijs vraagt. Studenten moeten zelf kunnen rijden en daarmee aangeven dat ze paardenmensen willen worden.
Franken is van mening dat eenieder die vanaf 2012 zijn niveau 2 diploma, assistent instructeur, behaalt binnen twee jaar zijn niveau 3 diploma, instructeur, met succes moet afronden. ,,De tijd van praten is voorbij, we moeten bewegen!”

Caira

Re: Wilfred Franken: "Instructeur moet ook zelf kunnen rijden"

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-11 06:49

Wat een BS alsof je niet kunt rijden als je geen ruiterbewijs gehaald hebt. als iets een waardeloos papiertje is....

Friesfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-11 06:51

Ik vind het wel een goed punt, als ze de regels van het ruiterbewijs aanscherpen en de doelen die je ermee kunt halen verbreden zal het zeker een heleboel helpen!

Mathilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-11 06:52

Mmm, ruiterbewijs...ja :')
Wat ik niet begrijp is waarom ze het niet zo doen zoals bij bv. de Syntra in Belgie: daar moet je met je paard een instap proef doen voordat je aangenomen kan worden. Lijkt me handiger persoonlijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-11 06:53

Maarja, ruiterbewijs zegt nou ook echt amper wat over of je echt kan rijden of niet.. zeker niet omdat er genoeg maneges zijn waar je op brave ponies die het truucje wel kennen in een weekend je ruiterbewijs kan halen, dat zegt toch niets dan?

Xjosee

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-11 06:56

Ik ben het er wel mee eens dat je zelf moeten kunnen rijden als je rijles wilt geven (voor menles is het natuurlijk een beetje onnodig, maar dan moet je weer kunnen mennen etc.)

Maar dat het dan met het ruiterbewijs moet vind ik dan een beetje onzin, laat ze gewoon een proefje oid rijden en aan de hand daarvan beoordelen of ze worden toegelaten of niet.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-11 06:59

Goed punt. Het ruiterbewijs tja.
Mams heeft altijd gereden en start nu weer L. Wegens gezondheid zal ze straks niet meer kunnen rijden, en nu kan ze alleen haar paard nog rijden. Instructeurs 3 of 2 met rijden is omwille van haar lijf niet mogelijk. Wel heeft ze 40jaar kennis en ervaring. Het ruiterbewijs zou voor haar ook het enige haalbare zijn om te laten zien. Ze is blij met instructeurs 2 zonder rijden omdat ze nu wel verzekerd les kan geven.

kjoetie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-11 07:08

ruiterbewijs stelt geen drol voor en zegt niks over de kwaliteit van de instructeur. Ik ben het wel met hem eens dat een instructeur naast didactische vaardigheden zelf ook goed moet kunnen rijden. Voor mij persoonlijk is dat echt belangrijk omdat ik het soms erg fijn vind als mijn instructeur even op mijn paard klimt om me te laten zien wat er gebeurt of zou moeten gebeuren, zodat ik dat ook weer na kan rijden. Een goede ruiter hoeft geen goede instructeur te zijn, maar een goede instructeur is voor mij in ieder geval ook altijd een goede ruiter. Hoe wil je anders een gevoel overbrengen als je dat zelf nooit ervaren hebt?

Mensen moeten zelf ook beter nadenken. Tuurlijk probeert een school de schoolbanken te vullen, it's all about the money, en zoveel behoefte aan goedgeschoold stalpersoneel is er gewoonweg niet. Dus je moet wel al écht wat kunnen of vanuit een rijke familie/familie uit de paarden komen wil je aan een dergelijke opleiding wat hebben. Gewoon basisinstructeurspapiertje voor de verzekering zoals Chaos haar moeder moet dan toch prima zijn voor al die mensen die parttime wat lessen geven? En alles wat hoger is gewoon ook echt op basis van eigen rijden.. Probleem is dan weer (vind ik) dat als ik kijk wat er tijdens de ORUN onder 'goed rijden' verstaan wordt niet echt overeen komt met wat ik persoonlijk onder 'goed rijden' versta, en ik begrijp van veel mensen dat ze tijdens de cursus braaf knikken en doen zoals ze verteld wordt maar dat ze het in hun lespraktijk toch echt anders aanpakken. Dus dat is ook weer niet heilig.
Laatst bijgewerkt door kjoetie op 07-09-11 07:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-11 07:09

Waarom zou een groom of stalmedewerker moeten kunnen rijden? Kan iemand me dat uitleggen?

Instructie, tja, ook daar loop je op een gegeven moment tegen lichamelijke beperkingen aan van de instructie. Als iemand vanwege rugproblemen niet op een paard kan stappen, de proef niet af kan leggen maar wel bewezen jarenlange ervaring heeft, moet er een andere oplossing zijn.

kjoetie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-11 07:13

Cassidy, hoeveel stallen ken jij die behoefte hebben aan een poepschepper met diploma, even heel oneerbiedig gezegd? Daar zijn genoeg 16jarige grietjes voor te vinden die het gratis of zwart voor een paar euro doen, die als ze goed zijn, vanzelf doorrollen in t groomen... Daar ligt t grootste probleem van die opleidingen.. ze leiden niet op naar behoefte, vraag en aanbod is niet in balans. De grotere stallen hebben dan weer meer baat bij mensen met een management- of diermedische opleiding bv. die daarnaast paardenliefhebber zijn..

Voor medische situaties is er denk ik altijd wel wat te regelen qua ontheffingen enz.
Laatst bijgewerkt door kjoetie op 07-09-11 07:14, in het totaal 1 keer bewerkt

sanne1221

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-11 07:14

ruiterbewijs: als ruiter doe je er alles aan om goed voorbereid de weg op te gaan MAAR dan kom je andere weggebruikers tegen zoals mountainbikers, voetgangers met honden die ze niet onder appel hebben of mensen met kinderwagens op het ruiterpad
Je paard schrikt ervan: wat heeft een ruiterbewijs voor zin als anderen absoluut geen rekening met je houden...
Ik baal ervan dat er niet voor wordt gezorgd dat ruiterpaden alleen voor ruiters zijn en andere weggebruikers op de hoogte zijn van paarden en hoe ze kunnen rijden.
Ik vind dat een instructeur moet kunnen overbrengen aan mij hoe ik me kan verbeteren: hoe hij zelf op zijn paard kan zitten maakt mij niet uit.

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-11 07:56

Zullen die maneges niet gewoon beginnen met het selecteren op de kwaliteit van lesgeven en zich dan pas zorgen gaan maken over de kwaliteit van rijden.
Het lijkt me gewoon al fijn als de gemiddelde manegeinstructeur meer didactisch onderlegt is alsmede betere theoretische kennis heeft.
Hoe vaak maak je bv niet mee dat men nog steeds leert te trekken aan de teugels om achteruit te moeten gaan? Dan heb je het dus niet over hogeschool dressuur maar al over een basis onderdeel.

ivy_power89

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-11 08:12

In grote lijnen ben ik het er wel mee eens, maar de beste man moet ook eens naar de situatie kijken waar de instructeur zich in bevind.

Ik heb zelf mijn niv 2 diploma, maar geen paard om de benodigde punten in het M te halen en daarna ook nog eens een nieuwe cursus (die voor mij niet meer op dezelfde locatie is) te volgen.
Als je een MBO niv 3 diploma haalt, hoef je toch ook niet perse een niveau hoger te halen in een bepaalde tijd.
Mensen die les nemen, weten dat je een bepaald niveau diploma hebt, en als ze beter willen moeten ze iemand anders zoeken toch?

Daarbij moet ik wel zeggen, dat ik het niveau van sommige instructeurs echt veels te laag vind, of de kwaliteit van lesgeven echt bagger vind. Ze zouden tijdens de examens gewoon beter moeten opletten!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-11 08:25

Laat ze dan als eis stellen dat ze op zijn minst een B dressuurproef en/of B parcours moeten kunnen rijden/springen voor een voldoende.. Dan kun je er zo al heel wat wegschrappen.. Op zich heeft hij wel gelijk met zijn punt dat ze schoolbanken willen vullen.. Als ik zie wat er soms rondrijdt op die opleidingen :n

darwin

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-11 09:14

De meeste ongelukken gebeuren met mensen die een ruiter of menbewijs hebben gehaald en "denken" dat ze nu wel kunnen rijden.

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-11 09:22

Goh,
niks nieuws onder de zon, alleen een tijdje uit beeld geweest. Toen Deurne nog een school was, ipv een geldfabriek , was het zelf rijden en springen/crossen flink onderdeel van de opleiding, tot en met de examens aan toe. Je eigen paard + twee andere paarden moest je rijden en springen.
Lijk me ook heel erg logisch dat je zekere vaardigheden hebt in het vak/sport dat je gaat onderwijzen. Ooit een leraar engels gezien die zelf geen engels sprak?
Ik heb het instructeursdiploma zonder rijden van de KNHS nooit goed begrepen, lijkt me ook vooral commercieel, veel cursisten is veel inkomen.

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-11 09:24

darwin schreef:
De meeste ongelukken gebeuren met mensen die een ruiter of menbewijs hebben gehaald en "denken" dat ze nu wel kunnen rijden.

Baseer je dit op cijfers uit een onderzoek, of is het een natte vinger opmerking in de stijl van Bokt?

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-11 09:31

Ik zou liever willen dat instructeurs eens wat meer didactisch onderlegd zouden zijn. Daar schort het wat mij betreft iets meer aan.

Inn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-11 09:38

Mathilde schreef:
Wat ik niet begrijp is waarom ze het niet zo doen zoals bij bv. de Syntra in Belgie: daar moet je met je paard een instap proef doen voordat je aangenomen kan worden. Lijkt me handiger persoonlijk.

Ja inderdaad in België is dat dan toch beter geregeld, ik heb ook een opleiding daar gevolgd.
Mijn mening daarover is;
Een instructeur moet vind ik wel kunnen bewijzen dat die kan rijden (of het ooit kon) en liefst ook de ervaring hebben in het niveau dat hij/zij les geeft.
Voor een groom is het een +punt om paarden in te rijden maar geen must als de eigenaar/ruiter dat niet nodig vind.
Voor stalknecht moet je niet kunnen rijden wel kunnen omgaan met paarden en de nodige kennis van grondoefeningen vind ik wel noodzakelijk voor veiligheid van paard en mens. Iemand die dierenzorg heeft gevolgd waar paarden ook aan bod kwamen moet dat ook kunnen doen.

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-11 10:17

Inn schreef:
Mathilde schreef:

Ja inderdaad in België is dat dan toch beter geregeld, ik heb ook een opleiding daar gevolgd.
Mijn mening daarover is;
Een instructeur moet vind ik wel kunnen bewijzen dat die kan rijden (of het ooit kon) en liefst ook de ervaring hebben in het niveau dat hij/zij les geeft.
Voor een groom is het een +punt om paarden in te rijden maar geen must als de eigenaar/ruiter dat niet nodig vind.
Voor stalknecht moet je niet kunnen rijden wel kunnen omgaan met paarden en de nodige kennis van grondoefeningen vind ik wel noodzakelijk voor veiligheid van paard en mens. Iemand die dierenzorg heeft gevolgd waar paarden ook aan bod kwamen moet dat ook kunnen doen.

Nou moet je ook echt niet denken dat deze opleidingen zo schitterend zijn. Ik heb er al een paar van die instructeurs bezig gezien en mijn tenen krommen ervan. Je bent vaak nog altijd beter af met een ruiter die goed kan rijden op een degelijk niveau dan eentje die het vereiste papier heeft maar in werkelijk niet kan rijden op een degelijk niveau en ook geen les kan geven.

Bonita_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-11 10:50

CharleyT schreef:
Lijk me ook heel erg logisch dat je zekere vaardigheden hebt in het vak/sport dat je gaat onderwijzen. Ooit een leraar engels gezien die zelf geen engels sprak?

De laatste zin vind ik een kromme vergelijking. Immers, als je als instructeur zijnde een getraind oog hebt, en ziet wat er anders moet en je weet dat goed onder woorden te brengen, zal het mij persoonlijk worst wezen of die woorden uit de mond van een ZZ ruiter of Bmin ruiter komen. Een leraar economie hoeft toch ook geen afgestudeerd econoom te zijn? Die leraar leert om (de basis van) het vak over te brengen op anderen, hij kent de stof en weet het over te brengen. De instructeurs waar ik het meest van heb geleerd waren beiden totaal verschillend, de 1 was een oudere paardenboer die zelf niet reed en de ander een volledig gediplomeerde (deurne, orun, etc) profruiter, heb van beiden evenveel geleerd en de een is niet meer of minder dan de ander.
Ik denk persoonlijk dat we wat aan de opleiding mogen doen, ik heb mensen zien slagen voor de orun die echt niet in een paardenbak thuishoren! Gekregen bij een pakje boter, zou je haast denken. De theorie zou meer toegespitst moeten zijn op het lesgeven (didactiek) en mag van mij ook wel wat moeilijker, de praktijk zou strenger moeten worden beoordeelt. En eigenlijk zou er verplicht gekeken moeten worden bij ervaren instructeurs om ervaring en inspiratie op te doen.. ipv verplicht een verslag typen van meelopen op een wedstrijddag en het organiseren van een activiteit (wat dat met lesgeven te maken heeft...). maak maar een verslag van 2 uurlessen en schrijf op wat je ziet en wat goed en slecht is..

Liaz26

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-11 11:19

Daar ben ik het helemaal mee eens ,en ook op een bepaalde leeftijd opnieuw een soort examen laten doen.
Grt

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-11 12:36

Juist ja een ruiterbewijs; dat is pas een goede graadmeter := _O-

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-11 14:00

Ik heb zo'n opleiding gevolgd bij Syntra, maar jammer genoeg nooit kunnen afronden. Omdat ik door medische reden geen bevoegdheid meer krijg om te gaan springen.
Goed, dan moet je dus bij allerhande instanties gaan trekken en sleuren om op basis van die medische reden een vrijstelling te krijgen. Prima, die heb ik (na een jaar papierwerk!) gehad. Ik helemaal blij natuurlijk. Tot ik de quota hoorde waaraan ik moest voldoen.

Iemand die lichamelijk in staat is tot rijden en dus de dressuur-en springproef kan afleggen naast de lesgeversproef, dient op elk onderdeel apart 50% te halen om te slagen. Het onderdeel lesgeven kan een stukje dressuur zijn, maar ook springen, dat hangt af van de loting.

Iemand die geen springproef kan afleggen zoals bij mij het geval was, moest 50% halen op de dressuurproef, 50% op het lesgeven dressuur en 75% op het lesgeven voor springen.
En dan geven ze zelf al met veel plezier aan dat dat zowat onhaalbaar is en dan ook zelden wordt bereikt.

Dat je als vervanging van de springproef dan een springles moet geven, ga ik volledig mee akkoord. Maar wat mij dan wel weer heel erg in de maag bleef zitten was dat je wel een dik hoger percentage moet halen. Ook omdat zij er van uitgaan "als je het niet kan rijden, dan moet je het maar des te beter kunnen uitleggen". Vind ik persoonlijk dikke bullsh*t.
Het is niet omdat iemand slaagt met 50% op een springproef van 1m-1m10 dat ie ook aan zijn leerlingen goed kan uitleggen hoe ze tot datzelfde doel kunnen raken....

Iemand die kan springen heeft 50% kans dat ie geen springles moet geven als examenonderdeel, maar krijgt er dan wel een papiertje voor dat die daartoe capabel moet zijn...

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-11 14:09

Echt een graadmeter kun je het ruiterbewijs natuurlijk niet noemen, maar het laat in ieder geval zien dat je ooit op een paard hebt gezeten...

Dit soort dingen gaan in kleine stapjes.. dit zou stapJE 1 kunnen zijn..