De nominaties van de Bokt.nl Horse Event fotowedstrijd zijn bekend. De jury bestaande uit Julian Huijbregts van DIGIFOTO Pro en Sjoert, Ibbel en Eline van Bokt.nl zijn eruit en hebben samen 15 foto's genomineerd. Nu is het werk aan jullie: op Horse Event kiezen de bezoekers van de Boktlounge de winnaars van deze wedstrijd. Kom dus ook als je niet meedoet naar de Lounge op 9, 10 en 11 september om je stem te laten horen. Jullie bepalen wie er vandoor gaan met de prijzen! De drie winnaars ontvangen van Epplejeck ruitersport een waardebon van 200 euro, vrij te besteden in één van hun superstores. Voor degene die als tweede eindigen in hun categorie heeft DIGIFOTO Pro Magazine drie jaarabonnementen beschikbaar gesteld. De andere genomineerden ontvangen van Pixum een foto naar keuze op canvas op formaat 20 bij 30 cm.
Ook als je stemt maak je kans op mooie prijzen, onder de bezoekers die hun stem uitbrengen verloot Sjoert één van zijn beroemde - of was het beruchte? - fotoshoots. En drie stemmers ontvangen ook een foto naar keuze op canvas in formaat 20 bij 30 cm van Pixum.
Snel meer over de foto's: het viel de jury op dat de kwaliteit over het algemeen genomen érg hoog was. Er zaten veel meer bijzondere foto's tussen dan we konden nomineren, er zit duidelijk veel fotografietalent op Bokt! Ook is het erg duidelijk dat de fotoshootmeetings een groot succes zijn, daar hebben we veel foto's van voorbij zien komen, leuk dat er zoveel mensen enthousiast met hun hobby (of werk zelfs) bezig zijn!
Wat wel opvalt is dat veel mensen nog wat meer de puntjes op de 'i' zouden kunnen zetten. Veel foto's hadden zeker potentie, maar redden het niet door technische fouten zoals bijvoorbeeld een verkeerde belichting. Zorg dat je je camera goed leert kennen, oefen veel en lees de gebruiksaanwijzing nog eens een keer door voordat je aan de slag gaat. Zo kan je als eenmaal dat pérfécte model op vier benen voor je hebt staan, je toeleggen op wat je ziet, en niet op de techniek.
Let ook goed op details: al fotografeer je het mooiste paard van Bokt, als er op de achtergrond een mesthoop, verzameling trailers of wapperende stukken plastic en springmateriaal staan is dat gewoon zonde, met een klein beetje meer opletten op de details kan zo'n foto nóg mooier worden. Net zoals kleine dingen als net even een klein beetje contrast toevoegen of de horizon rechtzetten. Dat kan in ieder fotobewerkingsprogramma, is een fluitje van een cent en kan je foto gewoon afmaken.
Als laatste: er waren echt heel veel mooie foto's. En wat er dan uitspringt is een foto die nét even anders dan anders is. Dat hadden we nog wel meer willen zien. Als je het perfecte portret van je paard met die hele mooie achtergrond al een keer gemaakt hebt, kijk dan gerust verder. Speel met details, vergeet niet hoe belangrijk humor kan zijn, neem eens wat meer omgeving mee in je foto, ga op zoek naar de verhalen die bij de paardensport horen of verras heel Bokt met een uitgangspunt waar nog niemand aan gedacht heeft.
Maar, genoeg gepraat: namens de gehele jury wil ik iedereen ontzettend bedanken voor het meedoen! Het was een moeilijke selectie, maar dit zijn de 15 foto's die kans maken op de prijzen en waar jij op Horse Event op kunt gaan stemmen!
De categorie Horses at Work:
In de meest brede zin van het woord: van de concentratie in de wedstrijdring tot pure ontspanning op het strand en alles wat er tussenzit. Laat zien hoe mooi de samenwerking tussen mensen en paarden kan zijn.

Beste vriendjes - Nyckle
Julian:Het lage standunt, de onscherpte en de rustige achtergrond zorgen voor een dromerig sfeertje. De timing is goed, door juist geen gezicht in beeld te nemen vertelt de foto meer. Het laat nog iets te raden over voor de kijker en daardoor blijf je langer naar de foto kijken. Ondanks dat je weinig ziet is er duidelijk een band te voelen tussen het paard en het meisje in de foto.
Sjoert: De foto heeft allereerst iets schattigs over zich heen. De hoek van waaruit de foto is genomen vind ik een mooie; de onscherpte van het gras maakt het contrast met de 2 onderwerpen van de foto echt duidelijk. Het feit dat de jonge dame omkijkt naar de pony onderstreept wat mij betreft precies het doel van deze categorie: Laat zien hoe mooi de samenwerking tussen mensen en paarden kan zijn.

Happy Memories - Cobelens
Sjoert: Het plezier straalt er van af bij deze foto. Prachtig om te zien! Daarnaast doet het beeld me ook nog eens denken aan een zomerse foto. Ik weet dat het geen vereiste is, maar die zomer heb ik wel gemist zeg.
Eline: Wat me bij dit beeld het eerst opviel was het plezier wat én paard én menner hebben, dat spat van de foto af. Dat gecombineerd met een fijne rustige achtergrond voor focus op de combinatie maakt deze foto voor mij.

Frozen in Motion - xNavatu
Ingrid: technische hele fraaie foto, en een enorme sfeerplaat.
Eline: De sfeer zit er goed in bij dit beeld en de ruiter springt er echt uit, echt een heel mooi gevangen moment. Wellicht was het beeld met een meer naturelle nabewerking nog sterker geweest.

Yeeehaaaa!! - Frankaaah
Ingrid: Deze foto geeft natuurlijk het enige echte @work weer; wat bokkers doen is hobby.
Sjoert: Een niet alledaags plaatje voor Nederlanders. Wellicht dat de foto me daarom zo aanspreekt. Het drijven van vee is denk ik wel een ultiem voorbeeld van het goed op elkaar ingespeeld zijn van paard en ruiter. Ik denk dat ik het helemaal een topfoto had gevonden wanneer de focus van de foto wat meer op paard en ruiter had gelegen.

Zeldzame zomerdag - Wildwings
Eline: Voor mij één van de mooiste foto's die er tussenzat: het laat zien dat je niet veel nodig hebt om samenwerking vast te leggen
Ingrid: Mooie ongebruikelijke uitsnede, de belichtingstijd is goed gekozen om het water vast te leggen, jammer van de scheve horizon.
De categorie In the Picture
Gewoon jouw favoriete foto: als er maar een paard(achtige) opstaat. Van panorama tot macro-opname: alles is in deze categorie toegestaan.

Loving contrast - Xnavatu
Sjoert: Mooi gespeeld met de tekening van zebra’s. Naar deze foto kan ik wel langere tijd blijven kijken en elke keer iets nieuws ontdekken.
Ingrid: Weer eens wat anders, en mooi lijnenspel, beetje abstract.

IJslanders in de regen - Corinne1981
Julian: Door het weglaten van de hoofden blijft er een mooi abstract geheel over. De verschillende kleuren en wapperende haren maken er een gelaagd en dynamisch beeld van. Een foto waar je even naar blijft kijken.
Eline: De fotograaf heeft van een alledaagse situatie - in IJsland dan - door het kiezen van een goed standpunt en compositie een bijzondere foto gemaakt, erg mooi gedaan.

Airosa - Zasread
Eline: Eén van mijn favorieten. Technisch gezien is de foto niet perfect (dat touwtje had best weggewerkt mogen worden en het blauw iets gecorrigeerd) maar wat is er mooi gespeeld met de kleur van de achtergrond en het invallende licht. De blik maakt het plaatje voor mij af.
Ingrid: Leuk portret, maar jammer van het draadje.

Friese hengsten in actie - 9jinte9
Ingrid: Gewoon een mooie ITP plaat, lekker in de bagger, mooie compositie – doet me een beetje denken aan de paarden van Marum
Sjoert: Wat een woeste foto! Dit geeft echt weer hoe paarden onderling kunnen zijn! Nu valt er fototechnisch altijd wat te zeuren, maar in de heat of the moment kun je er niet altijd voor zorgen dat alle paarden er op staan (dus niet voor een deel buiten beeld vallen).

Haflingers in de wei - Rulipuli
Julian: Sfeervol zwart-wit. De foto trekt de aandacht door het licht dat net op het oog en het haar van het paard valt. Sterke compositie met veel dieptewerking.
Eline: Een niet-alledaags beeld wat om die reden tussen de 'perfecte portretten' uitspringt, je kan er een verhaal bij bedenken.
De categorie Bokt:
Deze categorie mag je opvatten hoe jij het wilt: heel letterlijk zoals in het voorbeeld (een foto van een bokkend paard) of laat zien wat Bokt voor jou betekent?

Joy - van Cobelens
Ingrid: Goeie belichting, mooie DOF, springt er letterlijk uit
Sjoert: Mijn absolute favoriet. Goede focus. De wilde manen gaan alle kanten; op en top beweging in deze foto. De hoek van waaruit de foto is genomen, is helemaal mijn smaak.

Samen alles delen - Mike2010
Eline: Een originele kijk op het thema. Mooi beeld met fijne kleuren, was wellicht nog mooier geweest met een verticale uitsnede. waardoor de nadruk nog meer op de hoofden gelegd had kunnnen worden.
Ingrid: Sfeervolle foto van in harmonie etende paarden, mooie wat ongebruikelijke uitsnede. DOF had nog wat extremer gekund.

A lazy afternoon - Aponyfreak
Julian: Frisse foto met veel gevoel en humor.
Eline: Eigenlijk is hier weinig meer op te zeggen dan met een smiley kan:

Stuiterende Flip - Lifaya
Julian: Nog een zwevend paard, grappig! Jammer van het stukje weg rechts onderin de foto, dat trekt de aandacht weg.
Sjoert: Hilarisch shot! De eigenwijsheid spat er van af! Ik heb hier helemaal niks op aan te merken!

Liefde voor het paard - Threefingers
Sjoert: Wat een enorm schattige foto. Goede focus van de foto. Het feit dat het veulen compleet in beeld is, is slim gedaan. Zo zie je dat het nog een enorm wankel ding is en piepjong. Smart!
Ingrid: Een lieve foto, zou een mooie parabel kunnen worden van een beter bokt, waar iedereen lieV voor elkaar is. De uitsnede had wat ruimer gemogen.