De Ierse springruiters Billy Twomey en Denis Lynch, en de Franse ruiter Simon Delestre zijn allen gediskwalificeerd voor de Global Champions Tour wedstrijd in Rio de Janeiro afgelopen zondag. Hun paarden kwamen niet door de tests voor hypersensitiviteit heen.
De test bestond uit onder andere een veterinair onderzoek en het gebruik van thermografische camera's. Alle drie de paarden, Romanov van Billy Twomey, All Inclusive NRW van Denis Lynch en Vancouver DML werden niet fit genoeg bevonden.
De FEI geeft als statement dat hoewel de paarden gediskwalificeerd werden, er geen aanwijzingen zijn op mishandeling of gebruik van verboden voorwerpen.
Nou, zoals ik de uitleg van het youtube filmpje begrijp, kan het dus ook gaan om paarden die een nare steek hebben opgelopen van een daas, of een infectie ergens hebben oid. Die zijn dan wel hypersensitief, maar niet door invloed van de mens. En dan is het op zich weer niet extreem veel toch? Ik heb het ook niet altijd onmiddellijk door wanneer m'n paard ergens extra gevoelig is (zeker niet per sé op de benen) en zelfs als de ruiters het weten kan ik me voorstellen dat ze in zo'n geval voorstellen dat ze hun paard alsnog ter keuring aanbieden, in de hoop dat het niet gezien wordt. Het kunnen immers ook redelijk kleine dingen zijn die vanzelf weer weg gaan.
ik heb het niet zo op de FEI in combinatie met hypersensitivity. Deze keer in ieder geval geen World Cup Finale, 'slechts' de kans op 320.000 euro..
besita
Geplaatst: 07-09-11 09:50
Horse Sport Ireland did not return phone calls by press time, but Twomey was quoted in the Irish Examiner on Sept. 6.
"The horse did not have a great journey going over and got a few scrapes and cuts," Twomey told the Irish Examiner. "One in particular became a little infected and angry. I was managing it throughout the show, but, come Sunday, in this one area, he was sore on palpation.
"I felt he was fine to jump, but I have to respect [the officials’] decision. It was a long way to travel, and not to be able to jump was frustrating. I really felt I would have had a decent chance of doing well," he continued.
Lynch had also been disqualified after Lord Luis underwent a positive hypersensitivity test at the July CHIO in Aachen, Germany. The horse was allowed to compete after he passed upon re-examination the next day.
The FEI revised their testing protocols for hypersensitivity after the high-profile elimination of McLain Ward’s Sapphire at the 2010 FEI World Cup Finals. More information can be found at http://www.fei.org/veterinary/hypersens ... ompetition