ESBL bij gezelschapdieren en paarden 'verontrustend'

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

ESBL bij gezelschapdieren en paarden 'verontrustend'

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-11 06:10

http://www.levendehave.nl

ESBL-producerende bacteriën komen ook voor bij gezelschapsdieren, waaronder paarden. De Gezondheidsraad noemt dit ''verontrustend'' in het advies 'Antibiotica in de veeteelt en resistente bacteriën bij mensen'.

Het advies concentreert zich op de omvangrijke problematiek van het antibioticagebruik in de intensieve veehouderij die een bedreiging vormt voor de volksgezondheid. Dat de bron van ESBL-producerende bacteriën wordt gezocht bij de intensieve dierhouderij is, gezien het hoge antibioticumgebruik in die sector, op zich logisch. Daarnaast stelt de Gezondheidsraad vast dat deze bacteriën ook aangetroffen worden bij gezelschapsdieren (waaronder paarden) en bij wilde dieren.

''Het totale antibioticumgebruik bij gezelschapsdieren valt weliswaar in het niet bij het gebruik in de veehouderij, maar het contact van de mens met gezelschapsdieren is veel inniger. Het aantonen van ESBL-producerende bacteriën in gezelschapsdieren is daarom wel degelijk verontrustend. De ESBL-producerende bacteriën bij wilde dieren tenslotte zijn waarschijnlijk een indicator voor de mate waarin deze bacteriën voorkomen in het milieu''.

De toename van resistente ESBL-producerende bacteriën bemoeilijkt de behandeling van mensen met antibiotica. Het is voor de Gezondheidsraad aanleiding om te pleiten voor een omvangrijke beperking van het gebruik van antibiotica in de veehouderij.

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 07:21

geerke

Re: ESBL bij gezelschapdieren en paarden 'verontrustend'

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 08:08

gebruik van antibiotica in de veehouderij?
In een ander topic bracht ik dat ter sprake....kreeg meteen varkenshouders en koeienboeren op mijn nek....waar haalde ik het vandaan,dat was vroeger...
Niet dus.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 09:10

Is hier al niet eerder een discussie over geweest!?

Pffff we weten dit toch al een tijd, het was te verwachten dat dit eens zou gebeuren!

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 15:24

geerke schreef:
gebruik van antibiotica in de veehouderij?
In een ander topic bracht ik dat ter sprake....kreeg meteen varkenshouders en koeienboeren op mijn nek....waar haalde ik het vandaan,dat was vroeger...
Niet dus.

Het enige verschil is dat de antibiotica nu niet meer in het voer zit, maar dat de dierenartsen het te pas en te onpas voorschrijven!

Judith_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-11 06:09

Nou, dat is niet helemaal waar. DA-en is opgelegd dat ze binnen een x aantal jaar 5-% reductie moeten hebben van de AB bij lanbouwhuisdieren en de meeste praktijken gaan dit halen. Het gaat dus de goede kant op

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-11 07:08

Judith_W schreef:
Nou, dat is niet helemaal waar. DA-en is opgelegd dat ze binnen een x aantal jaar 5-% reductie moeten hebben van de AB bij lanbouwhuisdieren en de meeste praktijken gaan dit halen. Het gaat dus de goede kant op

Dat is heel fijn om te horen en heel hoog tijd :o , maar op het moment wordt er toch nog steeds teveel antibiotica gebruikt ( voor mens en dier; een kennis van ons kreeg een antibiotica kuur van 1 maand voor een tennis elleboog :( ). Een reductie van -5% over een x aantal jaar is een druppel op een gloeiende plaat. Jammer genoeg is het leed al geschied en zitten we nu met de problemen. DE EBSL bacterie is er nu en daar veranderd minder antibiotica toediening over de jaren niks meer aan.

Judith_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-11 07:13

ElCid schreef:
Judith_W schreef:

Dat is heel fijn om te horen en heel hoog tijd :o , maar op het moment wordt er toch nog steeds teveel antibiotica gebruikt ( voor mens en dier; een kennis van ons kreeg een antibiotica kuur van 1 maand voor een tennis elleboog :( ). Een reductie van -5% over een x aantal jaar is een druppel op een gloeiende plaat. Jammer genoeg is het leed al geschied en zitten we nu met de problemen. DE EBSL bacterie is er nu en daar veranderd minder antibiotica toediening over de jaren niks meer aan.

O, ik zie dat m'n 0 een streepje is geworden. het was nog vroeg, zal ik maar zeggen, maar ze moeten dus 50% reduceren :o

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-11 07:30

Oke, dat is weer een ander verhaal, maar over hoeveel jaren en de helft van veel te veel is misschien nog te veel. Maar hoe dan ook, het is iets; een goed begin!

Judith_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-11 07:44

ik weet het jaar niet meer precies. Ik dacht voor 2013 een reductie van 20% oplopend tot in 2015 50%, maar de jaartallen kan ik fout hebben.

Feit is natuurlijk dat veehouders nog steeds onder de prijs moeten produceren, omdat de consument niet voldoende wil betalen. Dit werkt ook AB-gebruik in de hand, omdat andere aanpassingen duurder zijn en dus niet uit kunnen. Zolang dat niet verandert, zal er ook (teveel) AB gebruikt worden