'Bleker moet hard optreden tegen verloten van pony's'

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

'Bleker moet hard optreden tegen verloten van pony's'

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-11 18:18

www.partijvoordedieren.nl

Ondanks de belofte van staatssecretaris Bleker het verbod op het verloten van dieren scherp te handhaven houdt manege De Delft in Assendelft opnieuw een ponyloterij. Vorig jaar kwam de manege al in opspraak vanwege net zo'n loterij, waarbij deelnemers kans maakten op een tegoedbon voor een pony. Hoewel de Kamervragen van de Partij voor de Dieren daarover leidden tot een duidelijke bevestiging van de staatssecretaris dat dit in strijd is met de wet, probeert de manege ook dit jaar weer bezoekers te trekken door een pony te verloten. Kamerlid Esther Ouwehand noemt de actie brutaal en vraagt de staatssecretaris in actie te komen.

Ouwehand stelde in 2010 al Kamervragen over het handhaven van het verbod op het verloten van dieren, nadat twee maneges het verbod probeerden te omzeilen door middel van het verloten van een waardebon die ingewisseld kon worden tegen een pony.

Staatssecretaris Bleker heeft toen bevestigd dat de actie in strijd is met de Gezondheid- en welzijnswet voor dieren. In zijn antwoord liet hij weten dat het houden van dieren een bewuste keuze vereist en dat het daarom niet wenselijk is dat door omstandigheden, zoals door het winnen van een prijs, wordt bepaald bij welke persoon de zorg voor een dier komt te liggen. Dat de prijs in de vorm van een waardebon is gegoten, die desgewenst kan worden ingewisseld voor een pony, doet naar zijn mening niets af aan het verbod.

De werkgroep Noord-Holland Noord van de Partij voor de Dieren heeft de manege voor het derde achtereenvolgende jaar aangeschreven en gevraagd de wedstrijd niet door te laten gaan.

Esther Ouwehand hoopt dat de nieuwe Kamervragen ertoe leiden dat de wet beter wordt gehandhaafd en overtreders strenger worden gestraft. "Het lijkt erop dat Bleker niet oplet of maneges zich wel aan de wet houden. Bovendien stellen de straffen die worden opgelegd als er wel wordt gehandhaafd nauwelijks iets voor. Dat werkt natuurlijk niet. Het verloten van dieren is niet voor niets verboden - hoog tijd dat daar ook echt een einde aan komt."

knollentuin

Re: 'Bleker moet hard optreden tegen verloten van pony's'

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-11 19:15

ach ach, het is naar mijn weten een lot dat je wint ,dat mag je inwisselen tegen de pony, daaraanvast zit een heel begeleidingstraject.. alsje de pony niet wil krijg je een geldbedrag

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-11 19:20

Vorig jaar in Wezep bij een proef keuring, was de hoofdprijs van de loterij een varken.
Die zat de hele avond in een kooi tussen het publiek, zodat je hem kon zien.
Maar wat moet je met zo'n prijs?

Flevolander

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-11 19:25

Misschien wordt het tijd dat ze hun hoofd is buigen over dingen die echt belangrijk zijn ipv dit soort onzinnige vraagstukken?

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-11 19:31

Toen wij hier net woonde (1997)hebben we ook een pony gewonnen op de plaatselijke rommelmarkt die 1 x in het jaar gehouden wordt.
Ik was helemaal blij! uiteraard doorgestoken kaart en de pony... was helaas zo vals( onopgevoedt en hengst en waarschijnlijk never in handen geweest) dat ie de schedel probeerde in te trappen van onze honden als ze in de buurt kwamen en die van mij als ik m wilde borstelen of hoefjes wilde doen..
nee geen goed idee .. je moet voor een dier kiezen en niet in je maag gesplitst krijgen.
gelukkig is die traditie 1 jaar daarna opgeheven! Maar nr. 7 zal ik nooit vergeten!

elliecuijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-11 19:33

en toch vindt ik er een kern van waarheid in zitten.

vaak op braderieen e.d gebeurt dit ook.bij ons in de buurt gebeurde dit ook jaarlijks,vele kinderen hangen om de tralies,waar een pony met veulentje staan.nou is het hokje waarin ze staan al klein(te klein)maar veel van die kindjes zijn echt jong maar pappie koopt wel een lotje om kans te maken op een ponyveulen.
omdat kindlief hem zo lief vindt.
maar denk maar niet dat ze echt weten wat het inhoudt een pony te hebben.maar ze willen hem wel hebben!
dus ik ben het er wel mee eens dat dit zou moeten verdwijnen.Het welzijn gaat voor!

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-11 19:34

knollentuin schreef:
ach ach, het is naar mijn weten een lot dat je wint ,dat mag je inwisselen tegen de pony, daaraanvast zit een heel begeleidingstraject.. alsje de pony niet wil krijg je een geldbedrag

En onder die omstangdigheden kan ik me er ook niet echt druk over maken. Zat mensen die zonder begeleiding en kennis zo'n leuk, schattig dier aanschaffen. Deze eventuele pony krijgt in elk geval goede basiszorg en een de nieuwe eigenaar begeleiding en opleiding.
Laatst bijgewerkt door tamary op 02-09-11 19:36, in het totaal 1 keer bewerkt

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-11 19:35

de pony die je bij assendelft winnen kan is ,van wat ik weet , meest een hele nette ,leuke rijpony.
en flevo lander idd ..wat ik van deze loterij weet is dat het niet lukraak weggeven is, er zit echt een stuk begeleiding aan vast ,ook is er dus de keuze voor geld.. het is echt niet zo dat piet en mien onbenul met een pony aan de trekhaak gebonden naar huis rijden en de pony in hun vinex achtertuin stallen..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-11 19:38

Jammer dat de Delft steeds wordt aangehaald, Ron doet dit op een hele goede manier en zoals gezegd wordt zit er een heel begeleidingstraject aan vast en je kunt idd kiezen tussen de pony en een geldbedrag. Ik snap wel dat er strengere controle moet zijn, maar om het nou te verbieden en de Delft als negatief voorbeeld te stellen vind ik wel heel jammer.
En idd, laat ze eens met belangrijkere dingen bezighouden daar.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-11 19:45

ja het is toch feitelijk zo dat je een bon van een x-bedrag wint en die bon gebruiken mag om een leuke pony aan te schaffen? dus je wint geen levende pony.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-11 19:46

knollentuin schreef:
ja het is toch feitelijk zo dat je een bon van een x-bedrag wint en die bon gebruiken mag om een leuke pony aan te schaffen? dus je wint geen levende pony.

Nee hij heeft op een nette manier de regels omzeilt ;)

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-11 19:49

Ik vind het ook wel knap dat ze maar 1 "boeman" hebben, want het pony's verloten gebeurt nog op meerdere plekken!

Op de brabantse kampioenschappen moest je bijv het gewicht raden van een trekpaard en de prijs was een shet-veulentje...

Maar je blijft toch altijd nog zelf verantwoordelijk! Als je geen pony wilt winnen moet je niet meedoen lijkt me :7 En stel dat je em gewonnen hebt kun je toch altijd nog bedanken voor de prijs? :o

Vind het trouwens wel top dat er veel begeleiding bij zit bij De Delft *D

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-11 21:28

Partij voor de dieren zet zichzelf weer eens voor schut. Wat een sukkels. Ieder jaar weer, ik ben al in geen jaren op De Delft geweest, maar vroeger ging het altijd goed en netjes.

_Natasja_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-11 22:38

En Ron houdt wel van een beetje publiciteit. :j

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-11 07:40

Zucht.... daar gaat weer zoveel kostbare tijd. Mogen paardeneigenaars die hun paard verkopen ook geen irischeques meer aannemen ??

Kiichi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-11 07:51

Oh zucht, dit mag ook wel eens over zijn. Ik heb zelf jaren op manege de Delft rond gelopen. De loterij is een enorm spektakel wat gewoon heerlijk is om te zien! De pony's die worden aangeboden zijn altijd vrij jonge ponies die worden ingereden en netjes worden opgevoed. Er lopen op de manege ook enkele mensen rond die de pony ooit hebben gewonnen (of het lot wonnen en voor de pony hadden gekozen) en die mensen zorgen echt wel goed voor hun paard.

Ik denk dat de meeste mensen niet zo maar aan een paard beginnen wanneer ze er niks vanaf weten, als ze ook kunnen kiezen voor 2.000 á 3.000 euro... Tuurlijk is er altijd risico dat de pony niet goed terecht komt, maar met het begeleidingspakket wat ernaast wordt aangeboden, komt het eigenlijk altijd wel goed...

MiniLoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-11 16:47

pipo schreef:
je moet voor een dier kiezen en niet in je maag gesplitst krijgen.

dat ze een valse pony verloten vind ik niet kloppen, zoiets is gevaarlijk ook nog. ben ik met je eens.

maar als je een lot koopt waarbij je een pony kan winnen kies je naar mijn idee voor dat dier en krijg je hem niet in je maag gesplitst want je weet dat de kans er is dat je hem wint, anders kocht je dat lootje niet en in dit geval kan je nog kiezen voor geld ook ipv een pony...

ik vind er op deze manier niets verkeerds aan.
nee op marktplaats dan bv een shet aanbieden vor 50 euro als grasmaaier.....
die zal eerder bij iemand komen die er geen verstand van heeft dan iemand die deze pony wint want daar zit een begeleidingstraject bij, dat vermelden ze dan weer niet

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-11 19:49

De pony wordt niet meegegeven aan kinderen onder de 18, bij de pony zit een jaar verzekering, en vrijwel alle spullen die je nodig hebt voor de pony. De pony's zijn altijd goed ingereden en hartstikke braaf.

Op marktplaats staan ook genoeg pony's die voor 50 euro af te halen zijn..

Je kan hier kiezen voor de Pony of het geld, een beetje goede ouder heeft het al met hun kind er over gehad of ze de pony houden of voor het geld gaan.

Wat ik niet snap, de delft heeft al meerdere keren aageboden om de wethouder vragen etc te laten stellen, maar dit werd afgeslagen, begin er dan niet weer over...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-11 19:53

De pony's die verloot worden bij de Delft zijn fijne leuke pony's. Elk jaar wordt de Bingo van vorig jaar geshowd en ik moet het nog tegen komen dat het er niet uitziet.

Beetje jammer dat ze elke keer de Delft moeten hebben.

Laaavo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-11 08:34

Flevolander schreef:
Misschien wordt het tijd dat ze hun hoofd is buigen over dingen die echt belangrijk zijn ipv dit soort onzinnige vraagstukken?

:j

plientjedres

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-11 08:40

je wint de bon en die kan je inruilen voor de pony.
als je de pony niet neemt gaan mensen uit het publiek bieden op de pony, en dan kan je daar een heel leuk bedrag mee ophalen.
ron heeft het zo goed uitgezocht dat ze hem niks kunnen maken want ze zitten hem al 10 jaar in zijn nek te hijgen.
dus ze kunnen er ieder jaar over zeuren maar ze bereiken er niks mee.
ze zijn zelfs zo dapper dat ron ze 2 jaar geleden had uitgenodigd om te komen kijken hoe zo'n verloting gaat, maar ze waren er helaas niet.
oja het zijn hele fijne goed verzorgde rij pony's en ze krijgen het hele harnaschement erbij, dus echt alles is goed geregeld.

Eirikur

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-11 09:36

De PvdD laat gelukkig geen kans onbenut om voor het voetlicht te brengen dat ze absoluut niet serieus te nemen zijn...

Laaavo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-11 09:37

Eirikur schreef:
De PvdD laat gelukkig geen kans onbenut om voor het voetlicht te brengen dat ze absoluut niet serieus te nemen zijn...

Haha... Dat is zo waar :D

MiniLoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-11 09:40

vind wel raar dat ze schreeuwen om iets, maar niet op uitnodiging komen kijken waarover ze schreeuwen.
hoe het dus preccies gaat weten ze niet eens

Schoenveter

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-11 19:35

PvdD heeft blijkbaar niet zoveel nuttigs te doen, beetje jammer, zijn genoeg dieren die wel wat extra aandacht kunnen gebruiken, mooi voor van Eerden toch weer, extra publiciteit.