Stal Allure in Waspik door rechtbank failliet verklaard

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Stal Allure in Waspik door rechtbank failliet verklaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-11 18:27

www.bndestem.nl

Manege Stal Allure aan de Parallelweg in Waspik is failliet.
Dat heeft de rechtbank in Breda bepaald.

Volgens curator mr. Erik van der Kolk sloeg het noodlot toe na een 'beperkte' vordering. Werkgelegenheid is er niet gemoeid met dit faillissement, want het echtpaar dat Stal Allure runde, heeft geen personeel in dienst.

Curator Van der Kolk onderzoekt de mogelijkheden van een doorstart, maar wil op het resultaat niet vooruit lopen: "Daar heb ik toch wel een of twee weken voor nodig."

Hoe het in de tussentijd verder moet aan de Parallelweg, weet de curator nog niet. Van der Kolk: "Ik heb een rondleiding gekregen. Er staan heel wat paarden, maar ik wacht op een inventarisatie van de eigendomssituatie. Er staan in elk geval pensionpaarden die eigendom zijn van particulieren, maar ook lespaarden die eigendom zijn van de manege. In elk geval gaat het om levende have en geen fabriek waar je de machines stilzet Die beesten moeten wel elke dag haver en hooi hebben.

xTweetyx

Re: Stal Allure in Waspik door rechtbank failliet verklaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-11 18:40

daar word redelijk vaak wedstrijden gehoude de laatste tijd,

wist niet dat t zo slecht ging met hun,
ze hebben laatst nog een nieuwe bodem in de 2 bakken buiten gedaan!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-11 18:43

xTweetyx schreef:
daar word redelijk vaak wedstrijden gehoude de laatste tijd,

wist niet dat t zo slecht ging met hun,
ze hebben laatst nog een nieuwe bodem in de 2 bakken buiten gedaan!!

Dat is precies mijn gedachte!

Ben benieuwd hoe het verder gaat nu

Peerke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-11 18:46

Cayenne schreef:
In elk geval gaat het om levende have en geen fabriek waar je de machines stilzet Die beesten moeten wel elke dag haver en hooi hebben.

Die curator heeft zo te horen veel verstand van Paarden :P

Maar het lijkt me ook wel moeilijk zo'n situatie, de meeste bedrijven kun je zomaar stil leggen, hier zullen de dieren toch verzorgt moeten worden.
Je zult je paard er maar hebben staan, moet je opeens alles zelf gaan doen, en opzoek naar een andere stal

xTweetyx

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-11 18:47

ja ben ook best benieuwd ja,
want er zijn binnenkort nog wedstrijden daar, zouden die nog wel gehouden worden?

ze hebben laatst ook die Waspikse ruiterweek gehad, volgens mij leverde dat flink veel geld op, gezien de gestarte mensen daar

Paddenpad

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-11 18:53

Balen voor ze, pas geleden hebben ze nog zo'n leuke ruiterweek gehad!!
Volgens mij wordt dit dan de tweede doorstart als het gaat lukken want die hebben ze volgens mij vorig jaar ook gemaakt.!?
Eigenaresse zit hier ook op bokt.

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-11 18:54

De curator spreekt van een mogelijke doorstart, dus er is nog geen haast geboden de paarden daar weg te halen. Zou iedereen dat wel doen dan is een doorstart bijna onmogelijk.
Blijven maakt ook voor een mogelijke overname kandidaat makkelijker de boel weer op te starten.

De paarden zullen goed verzorgd blijven, dat is de verantwoording van de curator, uit de gelden die nog binnen komen worden eerst de leveranciers en werknemers betaald voor leveringen en werkzaamheden die onder de verantwoording van de curator vallen, dus van na het faillissement.

Zonde van een, als ik naar hun site kijk, mooi bedrijf. Het lijkt dat ze daar nog niet zo lang zitten, last ergens 1 maart 2011 en dat ze enorm geïnvesteerd hebben om er wat moois van te maken.

Bij TAO doet de eigenaresse zelf ook mededeling van het faillissement, ze proberen de wedstrijden door te laten gaan.

Paddenpad

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-11 18:54

Peerke_ schreef:
Cayenne schreef:
In elk geval gaat het om levende have en geen fabriek waar je de machines stilzet Die beesten moeten wel elke dag haver en hooi hebben.

Die curator heeft zo te horen veel verstand van Paarden :P

Maar het lijkt me ook wel moeilijk zo'n situatie, de meeste bedrijven kun je zomaar stil leggen, hier zullen de dieren toch verzorgt moeten worden.
Je zult je paard er maar hebben staan, moet je opeens alles zelf gaan doen, en opzoek naar een andere stal

Ja als je al uberhaupt bij je eigen paard mag,als ze overal beslag op hebben gelegd ben ik benieuwd hoe dat dan gaat?!

Peerke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-11 19:03

De curator geeft wel al aan dat de pension paarden eigendom zijn van particulieren,
Want dat schijnt ook nog wel eens lastig te zijn bij faillissementen in de paardenwereld,
Vooral mensen die altijd contant en zonder rekening hun stalling betalen, kunnen vaak moeilijk aantonen dat ze de eigenaar zijn van een Paard.

Mickey

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-11 19:22

Peerke_ schreef:
De curator geeft wel al aan dat de pension paarden eigendom zijn van particulieren,
Want dat schijnt ook nog wel eens lastig te zijn bij faillissementen in de paardenwereld,
Vooral mensen die altijd contant en zonder rekening hun stalling betalen, kunnen vaak moeilijk aantonen dat ze de eigenaar zijn van een Paard.

Dat kun je toch aantonen aan de hand van het paspoort?

Peerke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-11 19:24

Paspoort is geen eigendomsbewijs,
De gene die de verzorging van een dier betaald is volgens de wet de eigenaar,

Wanneer jij stalgeld overmaakt via de bank, kun je aantonen dat je stalgeld betaald.

Prisjee91

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-11 19:25

Mickey schreef:
Peerke_ schreef:

Dat kun je toch aantonen aan de hand van het paspoort?

Een paspoort is geen eigendomsbewijs dus dat geldt niet...

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-11 19:26

Heel veel blijkt uit geregelde betalingen van pension geld en de boekhouding van de onderneming, aankoopbewijzen, koop contracten etc. Paspoort en stamboek inschrijvingen dienen als ondersteunend bewijs.

Paddenpad

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-11 19:47

Lijkt me sterk,mijn paard is gechipt en in die chip staan haar en mijn gegevens omdat ik ook bij het stamboek geregistreerd sta als eigenaresse en tevens staat dat in het paspoort zelf omdat ik die opgestuurd heb naar de KWPN en op mijn naam heb laten overschrijven.

Wreed man die tegen mij dan gaat zeggen dat ik de eigenaresse niet ben omdat ik mijn stalgeld onderhands betaal,plus dat je bij een rijvereniging staat ingeschreven en bij het KNHS geregistreerd sta als eigenaar , mijn paard zelfs de eerste letter van mijn achternaam heeft,die verwerkt is in ons combinatienummer plus dat ze mijn Hyves en Facebook kunnen checken die staan ook vol met foto's en berichten,bewijs genoeg dus!

Tevens heb ik het paard van de fokker,die zal ook nog wel ergens een bewijs van aankoop hebben liggen.
Heb de keuringspapieren ook nog die bij aankoop gedaan is,tevens een hoefsmid die weet dat het mijn paard is en ik hem daarvoor betaal,een dierenarts die de rekeningen naar mijn adres stuurt,dus dat ene tegen argument van stalgeld valt dan wel te overzien lijkt mij zo?!

Peerke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-11 19:53

Het zal uiteindelijk wel goed komen allemaal,
Maar een chip, paspoort, stamboekgegevens, startkaart is geen wettig bewijs van eigendom.
Een groot deel van de paarden hebben ook een andere eigenaar dan het paspoort aangeeft,

Medische verzorging door een dierenarts is ook verzorging dus dat kun je al aantonen,
En de voormalige staleigenaar zal ook zeggen dat het jou paard is.

Danielle14

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-11 20:28

Oh daar heb ik laatst nog wedstrijd gereden, fijne bodems!
Ben benieuwd hoe dit afloopt..

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-11 20:31

afgelopen weekend nog wedstrijd gehad. raar idee.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-11 20:49

zonde, soms kan het inderdaad om een niet overdreven groot bedrag gaan, maar als je er niet uit komt met de schuldeisers voor een regeling, of je ziet het zelf niet meer zitten, dan kan het snel gaan...

Spiritdancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-11 21:13

Peerke_ schreef:
Het zal uiteindelijk wel goed komen allemaal,
Maar een chip, paspoort, stamboekgegevens, startkaart is geen wettig bewijs van eigendom.

En waar heb je die wijsheid vandaan?

Peerke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-11 21:16

wisselkoning

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-11 21:23

Het klopt dat het paspoort van het paard en het registratiebewijs (!!!! = geen eigendomsbewijs) van het KWPN alleen ter registratie van het paard is en niet van de eigenaar.

Registratie bewijs KWPN is alleen een papiertje dat het paard voldoet aan bepaalde eisen van de "club" KWPN.

Paspoort is alleen een papier ter indificatie van het paard.

Ik weet dat het gek klinkt, maar het is zo.

Tommie50

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-11 21:23

@ Jury: Wanneer heb jij er wedstrijd gehad?
Een vriendin van mij moest er op zondag rijden :)
Toen hadden we het er nog over dat Stal Allure al vaker failliet verklaard is geweest..
Heel raar om nu te lezen dat ze failliet zijn (net of we het op de een of andere manier wisten..)

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-11 21:29

ik was er zaterdag

Spiritdancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-11 21:38

wisselkoning schreef:
Het klopt dat het paspoort van het paard en het registratiebewijs (!!!! = geen eigendomsbewijs) van het KWPN alleen ter registratie van het paard is en niet van de eigenaar.

Registratie bewijs KWPN is alleen een papiertje dat het paard voldoet aan bepaalde eisen van de "club" KWPN.

Paspoort is alleen een papier ter indificatie van het paard.

Ik weet dat het gek klinkt, maar het is zo.

Dat is dan niet erg zorgvuldig van het KWPN....stamboek van mijn paarden registreert wel degelijk wie het (economisch)eigendom heeft van het paard.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-11 22:40

Het heeft te maken met het failissement - vergelijk het maar met de garages die een jaar geleden failliet gingen, toen werd er ook beslag gelegd op de de auto's die daar voor reparatie stonden...toen moest je je auto opeisen bij de curator - en dan ligt de bewijslast bij jou. Vaak komt het wel goed, maar het kan even duren.

Ik verbaas me trouwens over de tekst 'beperkte vordering'. Dat lijkt haast meer op een geschil, waarbij beslag is gelegd dan op een echt failissement. Je zou toch denken dat er dan - bijvoorbeeld - wat paarden verkocht hadden kunnen worden? Of begrijp ik dat niet goed?