Hippische toppers helpen talenten op weg naar de top

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

ThePast03

Hippische toppers helpen talenten op weg naar de top

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-11 20:20

http://www.knhs.nl

Adelinde Cornelissen, Anky van Grunsven, Rabo Talent van het jaar Maikel van der Vleuten, Coby van Baalen, Angelique Hoorn, Tim Lips en vele, vele andere topruiters, alsmede de bondscoaches Rob Ehrens, Sven Harmsen en Martin Lips, droegen dinsdag 30 en woensdag 31 augustus op de gezellige terreinen van het KNHS centrum in Ermelo hun kennis over op de hippische talenten van Nederland. De rijdende jeugd luisterde, terwijl ze te paard of op hun pony zaten, naar hun opmerkingen en trachtte deze ogenblikkelijk in de praktijk te brengen.

De Rabo Talentendag is een schakel in de keten. Op de honderden wedstrijden die per jaar onder auspiciën van de KNHS worden georganiseerd is een constante scouting van talenten gaande. Dat is de eerste schifting. De twee schifting is deze Rabo Talentendag, waaraan tal van topruiters in de disciplines springen, dressuur en eventing hun medewerking geven. Rabo Talent van het Jaar, Maikel van der Vleuten, die net te horen had gekregen dat hij deel uitmaakt van het team dat Nederland gaat vertegenwoordigen op het EK voor springruiters in Madrid, gaf zijn instructie aan jonge ruiters. De Olympisch kampioene van 2000, 2004 en 2008 Anky van Grunsven gaf aanwijzingen en deelde ook direct complimenten uit, wanneer haar opmerking wordt omgezet in daden. Bijna altijd zijn het subtiele aanwijzingen en was alleen al het advies om stil te blijven zitten in het aanrijden naar een sprong voldoende. Er werd hard gewerkt en de jonge talenten, die vanuit alle windrichtingen naar het KNHS centrum in Ermelo zijn gekomen, probeerden - soms met de tong uit de mond - de aanwijzingen die ze kregen direct in de praktijk te brengen.

Dat is ook de essentie van deze dag. De aanwijzingen die ontvangen worden kunnen omzetten in daden. Daarin herkennen de gelouterde topruiters de talenten. Op het hoofdterrein waren de bondscoaches Sven Harmsen, die op deze dag Abraham zag en daarom luidkeels werd toegezongen en Rob Ehrens, de hele dag bezig om springruiters te helpen en op de VIP tribune hadden een honderdtal VIPjes een plaats gevonden. Zij keken naar Diederik van Silfhout, die samen met de kersverse Europees Kampioen Adelinde Cornelissen een clinic gaf, net als Sven Harmsen er eentje verzorgde samen met Stephanie van den Brink. Zowel Diederik als Stephanie maken deel uit van het Rabo Talententeam. Daarna was er een ontmoeting tussen de VIP gasten en Anky en Adelinde en de mogelijkheid tot vragen stellen werd met beide handen aangegrepen. Vervolgens was er een gelegenheid voor een fotoshoot en beide top dressuuramazones gingen maar wat graag met de VIP gasten op de foto.

Het eerste doel van deze Rabo Talentendag is om talenten te vinden die volgend jaar deel gaan uitmaken van het Rabo Talententeam, waaruit dan weer het Rabo Talent van het Jaar 2011 gevonden dient te worden. Het tweede doel maakt deel uit van een lange termijn visie, waarin de talenten van nu met de vele aspecten in aanraking komen die een hippische topsporter moet hebben ervaren om later succesvol te kunnen worden. Gerco Schröder, Marlies van Baalen, Willem Greve, Lotje Schoots en Tim Lips waren ooit Rabo Talent van het Jaar. Het deel uit mogen maken van het Rabo Talententeam heeft een steentje bijgedragen aan de ontwikkeling van hun talent.

Gezien het enthousiasme van de jonge ruiters op de Rabo Talentendag 2011 om direct het geleerde in de praktijk te brengen heeft ook deze dag zijn waarde voor de hippische topsport in de toekomst bewezen.

LOCA

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 21:46

Nou ben benieuwd welke familieleden van de elite talentfamilies dit jaar door zullen dringen, ze zullen het talentenplan vast goed kunnen gebruiken aangezien ze zonder geen kans maken :-) (waar zit die sarcastische smiley?)

Wanneer komt er eens een ECHT talentenplan voor talenten zonder bekende achternaam. Die het traject echt goed kunnen gebruiken om hogerop te komen wat anders vanwege ontbrekende middelen niet was gelukt?

murphy102

Re: Hippische toppers helpen talenten op weg naar de top

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 22:17

Dat heb je goed verwoord, Loca!

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 22:33

Mee eens heel mooi geschreven LOCA. Zo is het maar net. In het talentenplan veelal de kids van ..........
En allemaal al hoog startend. Waarom geen scout in de landelijke wedstrijden bij de B, L, M ofzo?

Mizz_mol

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 22:42

Volledig met alle bovenstaande reacties eens.
Altijd fijn het investeren in talenten die al van de grote namen les krijgen.

TheHorseInn

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 22:43

was erg leuk!!

LOCA

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 22:53

Ik vind met het Rabo(talenten)plan an sich niets mis, alleen vind ik het niet echt een talentenplan. Het zou leuk zijn als er iemand opstaat die voor een echt talentenplan gaat zorgen met dusdanige opzet dat het terecht komt bij de ruiters en amazones die het goed kunnen gebruiken om verder mee te komen. Dan hebben we straks het "Rabobankplan" En het (naam nog in te vullen, wie biedt?).....talentenplan. Ik weet niet of iemand nog een filantropische instelling weet die dit wil bekostigen? Een echt nuttig talentenplan zal er dus ook nooit komen ben ik bang. Het idee achter het Rabotalentenplan is natuurlijk hartstikke goed als het ook op die manier zou worden uitgevoerd, nu is het naar mijn mening gewoon een grote poppenkast.

taormina

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-11 06:24

Gisteren geen bekende zoon of dochter gezien.Alleen pony en paardenruiters die zich op de regiokamp. in de kijker hebben gereden en hier hun talent mochten laten zien.Bij selectie krijgen ze 10 rijlessen van een trainer.Vanuit het talentenplan kun je doorstromen naar een kader en vandaar word je gevraagd voor Rabo Bank Talent.Op dat niveau zitten inderdaad zoon of dochter van maar dat wil niet zeggen dat ze het niet verdiend hebben.Neem een Stefanie v/d Brink en een Elaine Pen die verdienen ook al alle kansen en een doorstroming naar de senioren.
Eerst goed geinformeerd zijn en dan een reactie plaatsen.En nee werk niet voor de KNHS of Rabo.

Mousmous

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-11 08:36

@ LOCA

Als ik nu eens de jackpot zou winnen, zou ik dat wel interessant vinden om me voor in te zetten .

Je zou dan bijv de winnaars van de FNRS zitcompetitie eens goed kunnen gaan bekijken of daar niet aankomende talentjes bij zitten. Dit zijn tenslotte mensen die al vaak geen eigen pony/paard hebben en misschien toch wel behoorlijk talent hebben.
Zulke ruiters zou je echt kunnen helpen. Als je op de regiokampioenschappen al goed presteert heb je waarschijnlijk toch al wel een pony/paard met wat kwaliteit, en weet je vaak al wel waar je mee bezig bent.
Die zoons/dochters van bekende ruiters zijn al zo voorzien van kwalitatieve paarden en goede begeleiding, daar hoeft helemaal niet zoveel geld in gestoken te worden, die redden het toch wel.

eilander

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-11 09:21

taormina schreef:
Gisteren geen bekende zoon of dochter gezien.Alleen pony en paardenruiters die zich op de regiokamp. in de kijker hebben gereden en hier hun talent mochten laten zien.Bij selectie krijgen ze 10 rijlessen van een trainer.Vanuit het talentenplan kun je doorstromen naar een kader en vandaar word je gevraagd voor Rabo Bank Talent.Op dat niveau zitten inderdaad zoon of dochter van maar dat wil niet zeggen dat ze het niet verdiend hebben.Neem een Stefanie v/d Brink en een Elaine Pen die verdienen ook al alle kansen en een doorstroming naar de senioren.
Eerst goed geinformeerd zijn en dan een reactie plaatsen.En nee werk niet voor de KNHS of Rabo.

Ben het helemaal met je eens!

Elco

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-11 09:28

Elaine Pen heeft ook een moeder die vroeger olympische gereden heeft hoor in de dressuur.!!
Namelijk Helene Aubert..Dus over goed geinformeerd zijn gesproken.??
Elaine heeft ook zeer goede pony's onder d'r kont en zeer goede begeleiding thuis van haar beide ouders..

LOCA

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-11 12:57

taormina schreef:

Ik heb het in mijn eerste post ook over dat ik beniewd ben welke talenten er deze keer door zullen dringen. Als ik kijk naar het verleden, waar ik dus ook mijn mening op baseer, kom ik uit op het volgende:

De volgende ruiters en amazones hebben eerder de titel Rabo Talent van het Jaar mogen dragen. (werkelijk waar komt er niet 1 ruiter uit een niet paardgerelateerde familie, geen 1 zonder ouders die zich in de paardensport hebben bewezen, en geen 1 die zonder het talentenplan geen kans heeft op goede begeleiding) Ik zeg nergens dat ze het niet verdiend hebben ik bedoel alleen te zeggen (zoals eerder te lezen, dat het leuk zou zijn als er een echt talentenplan zou komen

2010 Maikel van der Vleuten

2009 Lotje Schoots

2008 Tim Lips

2007 Lotje Schoots

2006 Maikel van der Vleuten

2005 Laurens van Lieren

2004 Angela van den Berg

2003 Willem Greve

2002 Gert Jan Bruggink

2001 Annemiek van der Vorm

2000 Gerco Schroder

1999 Marlies van Baalen

Dusssss tel uit je winst :-)

eilander

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-11 12:59

Maarrrr ,dat zijn wel de talenten...

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-11 13:01

klopt maar ik vind dat die mensen er toch vaak wel komen, en dat ze ook eens buitenstaanders de kans moeten geven.

Armanie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-11 14:16

LOCA schreef:
Nou ben benieuwd welke familieleden van de elite talentfamilies dit jaar door zullen dringen, ze zullen het talentenplan vast goed kunnen gebruiken aangezien ze zonder geen kans maken :-) (waar zit die sarcastische smiley?)

Wanneer komt er eens een ECHT talentenplan voor talenten zonder bekende achternaam. Die het traject echt goed kunnen gebruiken om hogerop te komen wat anders vanwege ontbrekende middelen niet was gelukt?

Sorry hoor maar dit vind ik echt grote onzin!! Er zijn genoeg mensen zonder bekende achternaam, die geselecteerd worden voor de wintertrainingen! Ik zat ook bij allemaal mensen met een 'onbekende achternaam' in de groep!!!

En zo ja, wat maakt het uit als je een 'bekende achternaam' hebt? Ben blij voor deze kinderen! Zij werken er ook hard voor, als ze niet zouden kunnen rijden worden ze ook niet geselecteerd!!!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-11 15:04

@janouke; Geef toe, die eerste niveau's moeten ze toch zelf dooheen en het gros van de mensen die op die leeftijd al zo mee kunnen komen hebben ook wel een duur paardje onder hun kont... Écht talentenplan? Dat zou al beginnen met scoutingdagen voor mensen die nog geen wedstrijd van dichtbij hebben gezien. Maar dat is financieel en qua imago waarschjnlijk een te groot risico en te min voor de Rabobank.

eilander

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-11 16:15

StalNollie schreef:
klopt maar ik vind dat die mensen er toch vaak wel komen, en dat ze ook eens buitenstaanders de kans moeten geven.

Dan moeten die buitenlanders wel over talent beschikken.
Voor iemand die echt het doorzettingsvermogen ,de wil en het talent heeft is er natuurlijk altijd een weg!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-11 16:22

eilander schreef:
StalNollie schreef:

Dan moeten die buitenlanders wel over talent beschikken.
Voor iemand die echt het doorzettingsvermogen ,de wil en het talent heeft is er natuurlijk altijd een weg!

En geld.

EDIT: Er staat overigens buitenstaanders en niet buitenlanders :+

Armanie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-11 17:00

Bizzybijtje schreef:
@janouke; Geef toe, die eerste niveau's moeten ze toch zelf dooheen en het gros van de mensen die op die leeftijd al zo mee kunnen komen hebben ook wel een duur paardje onder hun kont... Écht talentenplan? Dat zou al beginnen met scoutingdagen voor mensen die nog geen wedstrijd van dichtbij hebben gezien. Maar dat is financieel en qua imago waarschjnlijk een te groot risico en te min voor de Rabobank.

Maar die mensen die het geld niet hebben, zullen er ook niet komen!! Ik begrijp goed dat de rabobank hier geen geld in wil steken!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-11 17:28

janouke schreef:
Bizzybijtje schreef:

Maar die mensen die het geld niet hebben, zullen er ook niet komen!! Ik begrijp goed dat de rabobank hier geen geld in wil steken!

Maar dat is nou net het hele punt van het begrip TALENTENSCOUTING. Mensen die de kracht niet hebben er zelf te komen, hulp geven! Desnoods door helpen met contacten, dat hoeft ze niet eens wat te kosten :+ nee, imo doet de rabobank dit gewoon om er zelf goed op te staan wegens al het talent die ze zogenaamd naar de top helpen omdat het zonder de rabobank nou eenmaal niet kan. Wat een onzin :')

Laura01234

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-11 19:09

taormina schreef:

helemaal mee eens! van mijn oude ponyclub is er toevallig dit jaar ook een meisje geslecteerd die alles helemaal op eigen kracht heeft bereikt zonder enige coaching van bekende of grote namen, met een super normale echt geen peperdure pony onder der kont!

taormina

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-11 20:54

Elco schreef:
Elaine Pen heeft ook een moeder die vroeger olympische gereden heeft hoor in de dressuur.!!
Namelijk Helene Aubert..Dus over goed geinformeerd zijn gesproken.??
Elaine heeft ook zeer goede pony's onder d'r kont en zeer goede begeleiding thuis van haar beide ouders..

Daarom komt ze ook zover omdat ze die goede begeleiding krijgt van haar moeder en haar ouders zich er 200% voor inzetten.Het is haar niet aankomen waaien en heeft het zelf bereikt niet met de steun van de KNHS of de Rabobank die krijgt ze nu pas financiële ondersteuning nu ze Rabobank talent is.

taormina

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-11 21:01

LOCA schreef:
taormina schreef:

Ik heb het in mijn eerste post ook over dat ik beniewd ben welke talenten er deze keer door zullen dringen. Als ik kijk naar het verleden, waar ik dus ook mijn mening op baseer, kom ik uit op het volgende:

De volgende ruiters en amazones hebben eerder de titel Rabo Talent van het Jaar mogen dragen. (werkelijk waar komt er niet 1 ruiter uit een niet paardgerelateerde familie, geen 1 zonder ouders die zich in de paardensport hebben bewezen, en geen 1 die zonder het talentenplan geen kans heeft op goede begeleiding) Ik zeg nergens dat ze het niet verdiend hebben ik bedoel alleen te zeggen (zoals eerder te lezen, dat het leuk zou zijn als er een echt talentenplan zou komen

2010 Maikel van der Vleuten

2009 Lotje Schoots

2008 Tim Lips

2007 Lotje Schoots

2006 Maikel van der Vleuten

2005 Laurens van Lieren

2004 Angela van den Berg

2003 Willem Greve

2002 Gert Jan Bruggink

2001 Annemiek van der Vorm

2000 Gerco Schroder

1999 Marlies van Baalen

Dusssss tel uit je winst :-)

In ieder geval geen van de eventingruiters,Tim Lips volgens mij was zijn vader toen nog geen bondschouch maar wel ooit in 1992 OS gereden in Barcelona.Stefanie v/d Brink haar vader is handelaar reed zelf nationaal maar steunt zijn kinderen met goede paarden omdat hij de mogelijk heeft en de kinderen het talent om ze optimaal rond te sturen.