Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
MonaBelle schreef:*Het is verboden om tastharen volledig te verwijderen;
*Het is niet toegestaan om de haren aan de binnenzijde van de oorschelp af te scheren, omdat deze de uitwendige gehoorgang beschermen. Het is echter geen probleem als overmatig uitstekende haren worden afgeknipt.
Wat?! Mag ik dit een beetje vreemd vinden? ( stoot tegen meerdere dingen aan, maar deze vallen wel heel erg op)
( mijn paard word nooit He-le-maal uitgeschoren) maar moeten we het dan ook maar gaan verbieden dat mensen hun neusharen niet meer mogen uitscheren omdat dit ook een functie heeft?
Ik vind dit wel heel erg zwart/wit....
MonaBelle schreef:*Het is verboden om tastharen volledig te verwijderen;
*Het is niet toegestaan om de haren aan de binnenzijde van de oorschelp af te scheren, omdat deze de uitwendige gehoorgang beschermen. Het is echter geen probleem als overmatig uitstekende haren worden afgeknipt.
Wat?! Mag ik dit een beetje vreemd vinden? ( stoot tegen meerdere dingen aan, maar deze vallen wel heel erg op)
( mijn paard word nooit He-le-maal uitgeschoren) maar moeten we het dan ook maar gaan verbieden dat mensen hun neusharen niet meer mogen uitscheren omdat dit ook een functie heeft?
Ik vind dit wel heel erg zwart/wit....
).. Mijn paard haalde zijn hoofd eerst helemaal open, stootte overal tegenaan, toen zijn tastharen werden geschoren. Nu laat ik ze lekker groeien en heeft hij nergens meer last van. Idem met oorharen; zijn er voor de bescherming..
Tafje schreef:Geweldig ?! Maar bij de meeste echte paardenliefhebbers zijn veel van dit soort zaken al 'gewoonte'.
Daarnaast vraag ik me af hoeveel er van deze adviezen terecht komt zonder wetgeving en handhaving. B.v. hier in de gemeente wordt geen vergunning verleend voor een schuilstal omdat het niet 'past' in het landschap. Moeten we dan maar schuilbomen van 3 meter hoog aanplanten?
MLoeser schreef:Citaat:Het beslaan en bekappen van paarden gebeurt door een door de sector erkende hoefsmid.
Wordt dit ook wettelijk vastgelegd? Ik heb de cursus NB gedaan en sta ingeschreven voor de cursus KB als deze een keer doorgaat, maar als ik dit zo lees is dat weggegooid geld?
Millanka schreef:Ik vind een stal waar het niet aan een minimum van 3 bij 3,5 voldoet EN de paarden gaan niet elke dag minstens 4 uur uit hun stal, echt niet geschikt om paarden te houden... Juist voor dat soort praktijken is dit dus opgesteld
)Angela schreef:Millanka schreef:Ik vind een stal waar het niet aan een minimum van 3 bij 3,5 voldoet EN de paarden gaan niet elke dag minstens 4 uur uit hun stal, echt niet geschikt om paarden te houden... Juist voor dat soort praktijken is dit dus opgesteld
Juist. Ik zie nog liever dat de paarden maar 2 bij 3 op stal hebben, maar dan wel zo'n 12 uur per dag op de wei staan, dan een stal van 3 bij 6 en dan de hele dag op stal (behalve tijdens het rijden dan). Ieder paard heeft recht op vrije beweging. Dat kan ook zonder wei, in een paddock. Als je beide niet kunt bieden (dus geen goed formaat stal EN geen weidegang), dan moet je je geld maar op een andere manier gaan verdienen, maar niet over de rug van het paard. De meeste stadsmaneges zouden het prima doen als discotheek bijvoorbeeld (tja... vergunningstechnisch natuurlijk niet zo eenvoudig)
Ik ben dan ook blij dat er meer richtlijnen komen. Hopelijk worden de richtlijnen straks gewoon verplicht, net als dat dit al het geval is voor zo goed als alle andere dieren (kippen, varkens en koeien bijvoorbeeld). En door die verplichtingen zijn er ook boeren die nu geen boer meer zijn... jammer maar helaas. Soms moet je het welzijn voorop stellen.
bethje31 schreef:Mijn paard staat dan wel in de stad maar ze krijgt meer afleiding en afwisseling in de duinen en op het strand dan een paard dat alleen de hele dag ergens in de polder op een modderige wei staat. We hebben ook wel een paddock dus er is ruimte om te rennen en spelen.
bethje31 schreef:Ik weet niet hoor, ik denk dat heel vele maneges ook in de stad het heel goed doen ondanks de beperkte ruimte.
Mijn paard staat dan wel in de stad maar ze krijgt meer afleiding en afwisseling in de duinen en op het strand dan een paard dat alleen de hele dag ergens in de polder op een modderige wei staat. We hebben ook wel een paddock dus er is ruimte om te rennen en spelen.
Denk dat maneges per stuk zouden moeten worden bekeken en gekeurd dan komt vanzelf naar voren waar paarden goed worden verzorgd en waar niet. Het is in ieder geval echt niet alleen maar afhankelijk van het feit of een manege weidegrond heeft of niet.
bethje31 schreef:Mijn paard staat dan wel in de stad maar ze krijgt meer afleiding en afwisseling in de duinen en op het strand dan een paard dat alleen de hele dag ergens in de polder op een modderige wei staat. We hebben ook wel een paddock dus er is ruimte om te rennen en spelen.