Nationale Dag van het Levend Erfgoed opnieuw groot succes

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Nationale Dag van het Levend Erfgoed opnieuw groot succes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-11 15:19

http://www.levendehave.nl

Afbeelding
Hester Hoogland (Zephyr op Bokt) met de Gelderse Zephyr (Parcival x Walser.
foto: Nickeltje

De zeldzame rassen in Nederland hebben een trouwe aanhang. Dat bleek weer eens op de Nationale Dag van het Levend Erfgoed in Liempde. Het evenement trok een grote schare liefhebbers die konden genieten van raspresentaties, keuringen en lekkernijen.

Het was voor de tweede keer dat de Stichting Zeldzame Huisdierrassen de Dag van het Levend Erfgoed organiseerde op het Landgoed Velder. Vorig jaar viel het evenement grotendeels in het water, dit jaar hielden mens en dier het overwegend droog en liet de zon zich zelfs zien. Daardoor konden alle geplande activiteiten doorgaan, inclusief een indrukwekkende parade aan het slot van de dag, toen van alle rassen in de ring verschenen en de eigenaar van het getoonde dier nogmaals kon toelichten waarom het behoud van zeldzame rassen zo belangrijk is.

Vooral op het pluimveeplein was het de hele dag een drukte van belang. De zeldzame hoender-, eenden-, ganzen- en duivenrassen waren ruim vertegenwoordigd. Ook de zeldzame runder-, paarden-, geiten- en hondenrassen waren present. Dat kon niet worden gezegd van de schapenrasen. Zo had de Vereniging Het Zeeuws Melkschaap de dieren noodgedwongen thuis moeten laten. Dit vanwege deelname aan programma's voor de bestrijding van dierziekten, zoals zwoegerziekte. Deze programma's laten het niet toe dat schapen op hetzelfde terrein verblijven als dieren die niet in dergelijke programma's zijn opgenomen. Dat blijft een lastig punt voor de organisatie, zo lichtte een vertegenwoordiger van de organiserende SZH toe.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 15:30

Kijk nou, mooie Gelderse Zephyr :D

Jammer dat het voor mij zover weg is, lijkt me een hele leuke dag!

Nickeltje

Re: Nationale Dag van het Levend Erfgoed opnieuw groot succes

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 15:33

Het was erg gezellig vond ik.
Nadeel van zelf met een onderdeel meedoen (mijn zusje reed ook mee met de dressuur) is dat je in de tijd dat je daar mee bezig bent, niets ziet van de andere demonstraties.
Het viertal Geldersen heb ik alleen buiten de ring even zien stappen en ook van aangespannen heb ik niets gezien. Dat geldt overigens ook voor andere ras-demonstraties. Het Groninger paard en allerlei mooie trekpaarden hebben ook vanalles gedaan en ook daar heb ik helaas weinig van gezien.

MariekeA

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 15:40

Stoere Zeph. Mogen jullie trots op zijn hoor Nickel!

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 15:40

Het was echt een super leuke dag, iedereen is zo enthousiast over zijn eigen dier, of het nou een paard betreft of en koe, een schaap of een kip :D

Wij waren met 12 Groningers afgereisd naar Liempde, de meeste hadden er een flinke reis voor over om mee te doen en zijn de hele dag gebleven. Alle Groningers die onder het zadel konden hebben mee gedaan aan de "zadelrubriek/best gaand rijpaard" aan het einde van de dag.

Ook hier: enthousiastelingen bedankt voor alle inzet!

linky

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 15:53

Geweldige foto van je zus en Zephyr, Nickeltje! +:)+

Eekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 20:33

Super foto Nickeltje, Zephyr ziet er goed uit.
Zijn er ergens nog meer foto's van deze dag?

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 20:57

Mijn vader heeft van onze demo meer foto's. Daar heb ik er al van hier geplaatst. Wij hebben zelf helaas niet veel andere shows kunnen zien dus ik heb zelf geen andere foto's. Maar er liepen zo veel mensen rond met camera's dat er toch echt wel ergens foto's moeten zijn toch?

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 21:00

Er zijn wat Groninger mensen die ook foto's hebben gemaakt, ik ben nog in afwachting. Zodra ik daar wat van binnen maak ik een verslag voor de GrP site. Ik zal een link daarnaartoe plaatsen.
Nog even geduld dus.

Zephyr

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 21:59

Wow coelie, dat ben ik met Zeph! Het was ook echt leuk en door Nickeltjes hulp hebben we een mooie show weg gegeven!

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 15:07

linnnh

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 16:02

Wij zijn met ons 4tal geweest, 4 gelderse paarden :D

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 17:20

Ik heb jullie voorbij zien rijden op weg naar de ring, ik was aan het "ringmeesteren" op het paardenplein dus heb niet veel van de shows in de hoofdring gezien.

Mette

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 17:48

Ik heb ook een aantal foto's gemaakt, ik was mee met de Groningers. Ik heb alleen helemaal geen foto's van de shows en demo's. Alleen maar van een aantal proefjes, het springproefje en de zadelrubriek. Ik was ook nog aan het groomen dus t was lekker druk :)

_Sanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 23:50

stoffel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 16:29

ik wilde wel gaan maar aangezien je van 10:00 tot 17:00 op het terrein moest blijven, heb ik het mar voor gezien gehouden

linnnh

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-11 10:11

heeft eer iemand nog foto's gemaakt van ons viertal? :)

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-11 10:13

stoffel schreef:
ik wilde wel gaan maar aangezien je van 10:00 tot 17:00 op het terrein moest blijven, heb ik het mar voor gezien gehouden

Dat gold voor de standhouders. Wij zijn na de demo en de uitslag van de dressuur ook rustig in gaan pakken en om 14u of misschien iets later van het terrein af gereden. Geen enkel probleem.

Ik ben trouwens ook wel benieuwd naar meer paardenfoto's. Alle dieren die er waren zijn interessant op zich en ik heb een paar heel mooie fotoseries langs zien komen, maar mijn interesse ligt toch echt meer bij de paarden die er geshowd zijn.

linnnh

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-11 10:16

Laatst bijgewerkt door ThePast03 op 05-09-11 22:24, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Foto in link gezet, maximaal 2 foto's per bericht

stoffel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 22:21

tiwi1969 schreef:
Er zijn wat Groninger mensen die ook foto's hebben gemaakt, ik ben nog in afwachting. Zodra ik daar wat van binnen maak ik een verslag voor de GrP site. Ik zal een link daarnaartoe plaatsen.
Nog even geduld dus.

ben benieuwd