Vragen aan springruiter Jur Vrieling? Stel ze hier!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Vragen aan springruiter Jur Vrieling? Stel ze hier!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-11 09:04

Nieuwsredactie

Afbeelding
Jur Vrieling met VDl Bubalu
Foto: CHIO Rotterdam 2011 / Sjoert
Jur Vrieling is al jaren een bekend fenomeen in de Nederlandse springsport.
Als dertienjarige begon hij zijn carriere. Zijn vader Jan was zelf een succesvolle ruiter (o.a Nederlands Kampioen) en zus Jannemiek was op haar veertiende al Z springen en Z dressuur met de bonte hengst Samber.

Inmiddels timmert Jur zelfstandig aan de weg met zijn springstal in Holwierde.
De afgelopen twee jaar is hij buitengewoon succesvol op het hoogste nivo, waaronder overwinningen in Sankt Gallen, Aken, Dublin en Falsterbo. Zijn meest bekende paarden van dit moment zijn VDL Bubalu, VDL Emmerton en Sissi.
Met VDL Bubalu is Jur opgenomen in het Olympisch kader en maakt hij een serieuze kans op deelname aan de Olympische Spelen van 2012.

Speciaal voor Bokt zal Jur een aantal paardgerelateerde vragen beantwoorden.
Heb jij een brandende vraag voor Jur? Stel hem in dit topic!
De antwoorden verschijnen binnenkort op de voorpagina van Bokt.

Spring mee met Jur! (camerahelm)

horseyfries

Re: Vragen aan springruiter Jur Vrieling? Stel ze hier!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 09:13

Wat een gewéldig filmpje!

Ik ben vragen aan het verzinnen! Zou ten eerste graag eens op een rijtje zien hoeveel afstand je moet houden tussen balkjes op de grond, voor draf en galop over een rij grondbalkjes.

Eastpak

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 10:07

220cm 8)7

Heeft hij nooit schrik om te vallen? Welke afstamming heeft je paard :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 10:25

Welke training doe je het meest met jonge paarden?

En hoe herken je een topper op 3 jarige leeftijd?

letziforevr

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 10:32

Ik denk dat ieder paard wat goed in elkaar zit, met het juiste temperament, ruiter en training, ver kan komen in de dressuur...evtueel onafhankelijk van het ras!Een goed gebouwd paard, met het juiste temperament, ruiter en training maakt niet dat elk paard een goed springpaard kan worden.
Worden springpaarden op een andere manier geselecteerd en is een bepaalde afstamming dan ook belangrijker dan "een goed gevoel" bij een paard?
Alvast bedankt voor het antwoord!

dots83

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 12:35

Hoi Jur

Bubalu heeft in het parcours regelmatig last van het feit dat hij moeilijk changeert en daarom regelmatig overkruist zit. Hoe werk je hier aan thuis? Hoe leer jij je paarden changeren? Maak je gebruik van een grondbalk of leer je ze dit op een andere manier? Nog tips voor een paard wat moeite heeft met het changement? Hartelijk dank!

Roadracer

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 13:15

Een paar vragen:
Heb je de mogelijkheid een goed paard aan te houden, of verkoop je als er genoeg geboden wordt?
Welk type parcours ligt je totaal niet?
Welk type paarden heeft jouw voorkeur?

farahmunda

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 14:02

Jur wat zijn je toekomstplannen zoals je er nu over denkt, bijvoorbeeld ga je heel lang door met rijden op hoog niveau (60+) of liever richting lesgeven?

peerdekoper

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 15:27

Welk exterieur is het beste om te hebben voor de springsport op 4-jarige leeftijd? (pony en paard)
Zijn paarden/pony's die later hoog komen in de sport, op jonge leeftijd al zo goed met springen of komt dat met de jaren?

vanessakusje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 16:32

Beste jur, ook ik zal hier een vraag stellen en hoop dat je me kan helpen, ik ben een dressuurruiter (z) en wil ook graag fanatiek gaan springen, hoe ga ik me voorbereiden en moet ik nog dingen speciaal aanschaffen? Alvast bedankt voor t antwoord!

ElineThera

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 00:10

Hee Jur, leuk dat je zo mee werkt aan iets simpels en leuk gemaakt filmpje! Ik zelf train ook graag en gericht op de wedstrijden en nu wil ik met mijn pony tussen de paarden gaan starten (ik heb een D). In de les kunnen we het beide prima en halen we de hoogte makkelijk (de 1m). Nou zit het een klein beetje in mijn hoofd en bouw lichtelijk hoogtevrees op in het parcours en ook de afstand is wat groter geworden voor ons. Heb je misschien een tip om het in mijn hoofd rustiger te maken, zodat ik ook blijf rijden aan een goede afstand zodat mijn pony goed kan inschatten en foutloos over de hindernis kan springen? En hoe train je naar een wedstrijd toe thuis? Alvast bedankt voor het beantwoorden van mijn vraag.

Roosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 00:13

Wat voor moment uit je carriere zul je nooit meer vergeten?

ponyevita

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 07:57

Kun je ook eens springles bij ons op de manege geven?

koenborias

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 14:00

Leuk dat je tegenwoordig vragen kan stellen aan topruiters.. leuk idee!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 15:14

Welke oefeningen gebruik jij om de spring techniek van je paard te verbeteren?

BosscheBol

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 15:19

Er wordt nog al eens overgesproken, om paarden niet te "storen" tijdens naar de hindernis toe rijden. Oftwel het paard zelf de sprong te laten maken.

tevens heb ik op de stal waar ik les heb, weleens horen zeggen "een paard rij je dressuurmatig naar een hindernis toe". Herken jij dit?

Uiteraard kan ik meer uitleg/diepgang geven op verzoek.

MelissaV

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 16:30

Ik heb een vraag :)
Mijn pony kan super springen maar als hij ook nog maar iets merkt dat je onzeker bent, weigert hij heel gemeen.
Hij gaat met zijn voorbenen omhoog voor de sprong en draait zich dan heel snel om.
Hoe kan ik dit het beste oplossen/voorkomen? En moet ik hem straffen of negeren als hij dit doet?
De pony heeft ervaring met parcours 80/90 en heeft hier totaal geen moeite mee.
Hij weigert niet altijd maar probeert het wel vaak, terwijl het soms maar simpele stijltjes van 30cm zijn.

M_Vainqueur

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 22:08

Goedendag Jur,

Ten eerste onwijs leuk dat je je kennis op deze manier wil delen met mensen hier op bokt!
Maar nu mijn vraag. Vaak als ik springles heb of zelfs op wedstrijd ben kan ik linksom gewoon goed mijn afstand inschatten, maar 8 van de 10 keer kan ik rechtsom de afstand niet zien. Het lijkt mij dus niet dat ik het gewoon niet kan maar meer dat het tussen mijn oren zit. Paard heeft ook op beide handen ritme en galopeert op een goed basistempo. Op welke manier zou ik nog meer en nog beter kunnen oefenen op afstanden zien en dus rijden?
Dank je wel voor je moeite!

marissa161

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 17:03

Beste Jur.
Mijn zusje en ik hebben sinds 2 weken een eigen pony gekregen. Ze is een 3 jarige Anglo-arabier, nog niet zo lang onder het zadel en nog groen.
Volgend jaar willen we graag beginnen met springen.
Met welke oefeningen kun je een jonge pony het beste 'leren' springen?
Alvast bedankt!

Iris_VDM

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 21:11

Hallo Jur,

Ik vind het echt supergaaf dat ik u een vraag kan stellen!!
Zelf zit ik nu 4 jaar op paardrijden en heb er vroeger ook op gezeten.
Ik kan zelf alleen dressuur rijden maar ben al begonnen met hier en daar wat oefenen met springen.

Mijn vragen aan u zijn:
-Wat is uw grootste blunder die u ooit heeft gemaakt tijdens een wedstrijd?
&
-Wat is het ergste,engste,gevaarlijkste of spannendste wat u ooit heeft meegemaakt met een paard en hebben u of dat paard daar nog iets aan overgehouden daarna?

Ik wens u de komende jaren nog heel veel succes met alles wat u nog wilt doen en bereiken en heel hartelijk bedankt alvast!

Groetjes,

Iris.

SpecialG

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 21:45

Ik zou ook wel heel graag willlen weten wat voor springtraining je het beste toe kan passen bij een 3-jarige? Vooral als we richting de Vion cup en andere competities gaan.

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 21:48

Hallo Jur,

Hardstikke leuk dat je de gelegenheid geeft om vragen te stellen! Ik zou graag willen weten wat je adviseert voor een ruiter (ok ik ben het zelf :+ ) met een paard wat ontzettend graag en goed springt, nooit weigert, niet aarzelt etc maar de ruiter komt niet over de psychische grens van 70/80 cm heen waardoor een "echt" parcours dus niet haalbaar lijkt.

Ludique96

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 21:49

Ik ga ook even een vraag bedenken. :D

Retlaw

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-11 00:25

horseyfries schreef:
Wat een gewéldig filmpje!

Ik ben vragen aan het verzinnen! Zou ten eerste graag eens op een rijtje zien hoeveel afstand je moet houden tussen balkjes op de grond, voor draf en galop over een rij grondbalkjes.

ook mijn vraag!

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-11 00:26

Hoi Jur, leuk dat je meedoet aan dit vragenrondje. Briljant filmpje, zou je vaker moeten doen.

Stel dat je een springpaard zou mogen kiezen om te rijden in 2012 in London, welk beroemd paard zou je kiezen? (mag dus ook een paard zijn uit het verleden van een andere ruiter) En waarom juist specifiek dat paard en niet een andere legendarische topper? Welke eigenschappen zijn dan voor jouw doorslaggevend?

Andere vraag: In het verleden reed je Oramé. Op een gegeven moment ging Chris Kappler erop maar bij hem deed hij het niet. Streelt dat je ego dat hij het voor jou wel deed of beschouw je het juist als een falen in de opleiding dat hij het voor een ander niet wilde doen?

Van welk paard heb je het meest gebaald dat ie onder je kont vandaan verkocht werd? Want ik kan me voorstellen dat het best frusterend moet zijn om telkens je teamplaats weer aan je neus voorbij te zien gaan omdat er op dat moment geen geschikte opvolger klaar staat.