Ziek door zwemmerskoliek: onderzoek geeft feiten weer

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Ziek door zwemmerskoliek: onderzoek geeft feiten weer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-11 07:34

Nieuwsredactie / http://www.thehorse.com

Paarden in de topsport die dikwijls een zware prestatie moeten leveren, of paarden die na een blessure moeten revalideren, worden door hun eigenaren nog weleens te water gelaten voor een zwemsessie. Zwemmen kan een waardevolle aanvulling zijn op de training en/of de revalidatie van onze dieren. Een groep veterinairen zijn er echter achter gekomen dat er een verband is tussen zwemmen en koliek.

Een groep onderzoekers uit Australie heeft kunnen vaststellen dat zwemmerskoliek inderdaad bestaat. Het komt alleen niet zovaak voor als je zou denken. Hiermee kan worden vastgesteld dat de oefening nog steeds erg goed is voor paarden.

Het team onderzocht de rapporten van renpaarden die in een grote kliniek werden behandeld voor koliek.
Dit zijn de resultaten van hun bevindingen:

→ Tijdens de studieperiode van 3 jaar werden er 361 koliekgevallen vastgelegd, waarvan er 136 waren ontstaan door zwemmen.

→ Ongeveer 1 op de 1200 zwemsessies resulteerde in een geval van zwemmerskoliek

→ Sommige paarden kregen meerdere keren last van zwemmerskoliek

→ Vijf van de 136 paarden met zwemmerskoliek moesten worden geopereerd.

→ Alle paarden wisten de zwemmerskoliek te overleven.

Het onderzoeksteam mocht van drie andere grote Australische paardenklinieken gebruik maken van de gegevens van 21 gevallen van zwemmerskoliek waarbij een operatie nodig was.

→ In alle 21 gevallen reageerden de paarden weinig tot zelfs helemaal niet op pijnstilling.

→ In 14 van de 21 gevallen hadden de paarden last van abnormaal veel lucht in de darmen.

→ 20 paarden overleefden de operatie. Het paard dat stierf had een ernstige draai in de darmen en werd 24 uur na de operatie ingeslapen.

→ 18 van de 20 overlevenden kon na de operatie weer belast worden als voorheen.

De oorzaak van zwemmerskoliek blijft nog onbekend, hoewel de onderzoekers van mening zijn dat sommige paarden er gevoeliger voor zijn dan anderen. Als advies willen zij geven om altijd een dierenarts te raadplegen voor je een paard laat deelnemen aan welke vorm van therapie dan ook.

"Zwemmen kan leiden tot een koliekaanval, maar omdat zoveel paarden zwemmen hier in Australie, is het ook niet ongewoon dat de veterinairen hier veel gevallen van zwemmerskoliek te zien krijgen."

Klik hier voor de volledige tekst.

xDenies

Re: Ziek door zwemmerskoliek: onderzoek geeft feiten weer

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 09:21

Oké, dat is apart :o

Nog even en we kunnen ze niet eens meer aanraken of ze krijgen al koliek. Of is dit weer een vorm van 'extreem vaak zwemmen'
Zoals net als bij de mens; overdosis melk drinken .....

michelle___

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 10:02

Ben dan toch benieuwd naar de oorzaak. :=

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 10:39

Cayenne schreef:
→ Tijdens de studieperiode van 3 jaar werden er 361 koliekgevallen vastgelegd, waarvan er 136 waren ontstaan door zwemmen.

Ik vraag me idd ook af hoe ze dit kunnen vaststellen.

xTammyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 10:40

Goh apart zeg!

AapjeAstrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 10:48

Bijzonder verhaal dit. Ben benieuwd of er ook bokkers zijn die ervaringen hebben met koliek na het zwemmen. Zou je wel verwachten als je lees hoe vaak dat het geval is.

Jokester

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 10:50

Het gaat over een specifieke populatie van racepaarden die regelmatig zwemtraining kregen. De onderzoekers nemen aan dat koliek die ontstaat binnen 30 minuten na het zwemmen veroorzaakt wordt door het zwemmen. Uit dit onderzoek kan helemaal niet geconcludeerd worden dat zwemmen in het algemeen koliek veroorzaakt.
Als er iemand geïnteresseerd is in de volledige wetenschappelijke tekst, kan ik die wel bezorgen.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 10:53

Apart inderdaad. Vraag me ook af of ze het dan hebben over specifiek veel zwemmen, dus idd in de vorm van therapie, of lopen ze ook al risico op koliek als je in de zomer 'voor de lol' af en toe even gaat zwemmen met je paard?

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-11 10:56

Jokester schreef:
Als er iemand geïnteresseerd is in de volledige wetenschappelijke tekst, kan ik die wel bezorgen.

Staat ook al in de beginpost :)

DeniseES

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 11:12

sunrice schreef:
Bijzonder verhaal dit. Ben benieuwd of er ook bokkers zijn die ervaringen hebben met koliek na het zwemmen. Zou je wel verwachten als je lees hoe vaak dat het geval is.

Ik heb er nooit geen problemen mee gehad, ook niet van andere mensen in mijn omgeving :)

meart

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 11:13

Cayenne schreef:
Nieuwsredactie / http://www.thehorse.com

"Zwemmen kan leiden tot een koliekaanval, maar omdat zoveel paarden zwemmen hier in Australie, is het ook niet ongewoon dat de veterinairen hier veel gevallen van zwemmerskoliek te zien krijgen."

Hoezo wordt er in Australie zo veel gezwommen door paarden? Nooit van gehoord...

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 11:15

Ook nooit geen problemen mee gehad, maar goed, doe dit misschien ook twee keer per jaar...Dit jaar niet, rotweer :(

xXutopiaXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 11:21

DeniseES schreef:
sunrice schreef:

Ik heb er nooit geen problemen mee gehad, ook niet van andere mensen in mijn omgeving :)

Hier ook niet :n En we zwemmen toch wel met enige regelmaat!

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 12:14

Meeste mensen die hier zwemmen met hun pony's doen dat in lekker warm water. Hoe warm/koud is het water waar de renpaarden in zwemmen?

xLaura

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 12:14

Nou ben blij dat je er niet bekend mee bent. ;)

DeniseES

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 12:19

tamary schreef:
Meeste mensen die hier zwemmen met hun pony's doen dat in lekker warm water. Hoe warm/koud is het water waar de renpaarden in zwemmen?

Hahahaha daar ben ik het niet helemaal mee eens :P

xXutopiaXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 13:12

Wij zwemmen met onze pony's :+ gewoon in openbaar water, wat dus 16 graden zal zijn ofzo?! Max.. Zo lekker warm kan ik dat nou ook weer niet noemen :')

Maar ik hoop dat we er nooit bekend mee raken inderdaad! :oo Lijkt me vreselijk.

Picassox

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 14:10

Ik dacht zelf eigenlijk niet gelijk aan temperatuur van het water, toen ik dit las.

Maar meer aan bepaalde drukkingen en 'ongewone' bewegingen door het water.
Ik weet dat ik vroeger zelf ook wel eens buikpijn had door het zwemmen, tot bijna aan kotsneigingen toe, als ik van te voren gegeten had. Dan had ik zo'n verschrikkelijke buikpijn. Gewoon omdat je soort van anders soortige druk op je maag en darmen krijgt.

Zou het niet zoiets zijn?

haantje7

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 14:56

Het onderzoek is gedaan bij renpaarden en deze kregen zwemtraining en dus niet als je gewoon lekker met je paard even een stukje het water in gaat !!
De foto bij het artikel is dus geen goed voorbeeld !!
Zo krijg je paniek om niks !

Noukki

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 17:24

Hmm, weet niet wat ik van het artikel moet vinden..
Staat ook een foutje is.
Eerst wordt er geschreven dat alle paarden het overleefden, laat wordt er geschreven dat er één paard was overleden.. Had dit paard enkel 'gewone' koliek en 'slechts' normale koliek??

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 18:21

Als een paard lucht in zijn darmen heeft zal dat wel omhoog willen, dus wellicht dat zoiets zorgt voor draaiingen.

Jokester

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 19:15

Cayenne schreef:
Jokester schreef:

Staat ook al in de beginpost :)

Dat is niet voor iedereen toegankelijk. Enkel het abstract is vrij verkrijgbaar.

baszo17

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 15:31

ik zwem wel is met de pony;s alleen een erg vaag verhaal, is dit bewezen??

DeniseES

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 16:04

baszo17 schreef:
ik zwem wel is met de pony;s alleen een erg vaag verhaal, is dit bewezen??

Het is een gepubliceerd artikel... Daar kunnen ze niet zomaar onzin in uitkramen en ermee wegkomen

Jokester

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-11 11:11

@Denise: dat is een bijzonder optimistische veronderstelling. Als onderzoeker heb ik ondertussen geleerd dat er wel degelijk heel wat onzin wordt gepubliceerd.
@baszo: het ging om renpaarden die ook een (intensieve) zwemtraining kregen, niet om mensen die af en toe eens gaan zwemmen met hun paard. Geen reden om je direct zorgen te maken dus.