Zwervende paarden en pony's afgemaakt in het Ierse Galway

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Zwervende paarden en pony's afgemaakt in het Ierse Galway

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-11 19:35

Nieuwsredactie / www.horseandhound.co.uk

In het Ierse Galway worden loslopende en zwervende paarden zonder pardon afgemaakt.

Afgelopen 25 augustus werden er weer een aantal afgemaakt, waarmee het aantal ingeslapen paarden sinds januari al op 67 staat. De dieren worden gezien als een potentieel gevaar voor omwonenden, en dan met name kinderen.

Vorig jaar werden er 62 paarden gevangen. Slechts 4 van hen werden opgehaald door hun eigenaar. De rest, zowel paarden als pony's, werden ingeslapen.
Volgens een woordvoerder van Galway komt dit omdat het voor de eigenaren duurder is om het paard terug te krijgen als om een nieuwe te kopen. Ze moeten namelijk 500 Engelse ponden betalen voor de stalling van het paard, een boete van 250 pond en 25 pond per dag voor de verzorgen van het dier.

Caira

Re: Zwervende paarden en pony's afgemaakt in het Ierse Galway

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-11 19:38

Het zat er natuurlijk aan te komen, ach voor de dieren is het misschien wel beter

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-11 19:42

Jammer dat het zo moet maar het is al een hele poos een gigantisch drama in Ierland, ik denk dat dit binnenkort door heel Ierland normaal zal zijn, paarden en pony's zijn daar wat de zwerfhonden en katten in Nederland zijn. De recessie heeft de Ieren dubbel zo hard getroffen met als triest resultaat dat veel dieren gewoon de straat opgeschopt worden, opvang zit stampvol en kunnen het ook eigenlijk niet meer bolwerken, niemand heeft meer geld om paarden te onderhouden dus komen ze ook niet uit de opvang. De slager is eigenlijk het enigste alternatief, treurig maar wel realiteit en hopelijk blijft ons dit in Nederland bespaart.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-11 19:51

Waarom eten ze die dieren niet op? Dan gebeurd er nog iets nuttigs mee.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-11 19:53

Moet er wel een markt voor paardenvlees zijn.

Sneu, maar ergens wel het meest humane alternatief. Nu is het nog zomer, en hoewel de winters in Galway mild zijn (ik heb er gewoond) is er wel minder eten te vinden. Triest... Wat ik wel zorgwekkend vind is de opmerking dat het ophalen duurder is dan een nieuw paard. Ik hoop met heel mijn hart dat mensen die hun 'oude' paard niet konden onderhouden en de straat op hebben gestuurd geen nieuw paard aanschaffen?!

UK_eef

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-11 20:00

Een goede zaak, er lopen er te veel en het is inderdaad levensgevaarlijk.

Amaryllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-11 20:22

En daarom zijn er in Nederland dus paardenmarkten. Om deze problemen niet te krijgen en de andere Europese landen te voorzien in een behoefte in paarden en pony's. Let wel, niet alleen slachtdieren maar ook recreatiepaarden met een bemerking die door de hoge kwaliteit van de dieren hier altijd tussen wal en schip zullen vallen. In landen als Spanje en Italie komen deze dieren nog wel tot hun recht, hoewel natuurlijk een feit blijft dat veel ook slacht is.

Ik wil hiermee niet zeggen dat ik zo "pro"paardenmarkten ben, maar wel dat het nut van een markt meer is dan een ouderwetse, toerische attractie waar enkel de slacht centraal staat.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-11 20:25

Er zijn paardenmarkten zat in Ierland, alleen ligt de markt compleet op zijn gat. Hier zouden die paarden naar de slager gaan, daar hebben ze die niet.

julius_juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-11 20:50

Waarom worden paarden daar niet geslacht dan? Je zou zeggen dat dat vlees dan mooi naar de voedselbank kon.

Ik moet zeggen, beter een spuitje dan verhongeren of onder de auto komen. Maar sneu blijft het toch als gezonde dieren dood moeten omdat ze niet gewenst zijn.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-11 20:52

omdat er geen paardenslagers zijn daar, zijn de tradities en gewoontes nu eenmaal daar.

julius_juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-11 20:54

Maar het slachten van een paard is toch niet zo anders als het slachten van een koe? Raar dat er dan geen mensen zijn die denken 'goh, ik stap over op paarden'.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-11 20:54

tsja zo denken wij erover...

Jennasilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-11 21:24

Jeetje wat erg zeg, ik vraag me altijd af of je je paard niet kunt weggeven of dan zelf kan laten inslapen i.p.v over de straat te laten zwerven. En dat ze dan inderdaad een gevaar in het verkeer of mensen kunnen worden.

LoisenLouise

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-11 21:28

;( trieste situatie....

Pauline

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-11 21:32

Wel goed dat ze gewoon afgemaakt worden. Geen vermeerdering, geen mishandeling maar een zachte dood. Tenminste, ik neem aan dat het respectvol gebeurd.

balance
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 02:53

Die prijzen voor het terughalen worden extra zo gehouden denk ik. Zo kunnen ze voorkomen dat ze via de voordeur van de opvang door de achterdeur weer op straat gezet worden door de eigenaren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 03:03

sneu , maar beter voor het dier.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 08:53

julius_juut schreef:
Maar het slachten van een paard is toch niet zo anders als het slachten van een koe? Raar dat er dan geen mensen zijn die denken 'goh, ik stap over op paarden'.

Het slachten is niet het probleem, maar het vlees wordt er niet gegeten. Daar zijn het dan weer te grote paardenliefhebbers voor :D

Cahill

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 09:09

Ben een paar keer in Southampton geweest (ik ben een grote New Forest pony fan). En daar lopen ze ook los. En het gebeurd een keer of 10 per jaar dat er een pony aangereden word, met de dood die er op volgt. Maar in UK in altijd bekend wie de eigenaar is.
Het zou natuurlijk super stom zijn als er (dodelijke)verkeers ongevallen gebeuren met paarden die los gelaten zijn..... kunnen ze de eigenaar achter halen dan maar hopen dat deze goed verzekerd is.

In Ierland laten ze de paarden los vanwege financiele problemen, maar als iedereen dat gaat doen dat zie je straks overal paarden.... en als het straks beter gaat met de economie dan halen ze hun paard weer op...zo die heeft lekker een tijdje gratis voor zich zelf gezorgt!!! En dat wil Ierland natuurliijk niet laten gebeuren.

Bijinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 14:12

Ik voel een nieuwe stichting opkomen...

Ik vind het sneu, hoe dan ook. Geloof prima, maar neem je verantwoordelijkheid. Zoek als land naar andere opties.

Trice

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 14:46

Verschrikkelijk dat het allemaal zo moet gaan.
Ik vind het afmaken dan ook erg dubbelzinnig, aan de ene kant is het goed, maar aan de andere kant, gezonde dieren afmaken... Het is allemaal zo'n zonde.

haffie83

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 15:54

Wat een kosten al die ponden,beter is het als ze helemaal geen paard meer nemen. :o

waurette

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 20:04

dat de eigenaren hun paarden niet ophalen vind ik wel een beetje vreemd:S...