'Veiligheid van paard en mens boven alles op evenementen'

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

'Veiligheid van paard en mens boven alles op evenementen'

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-11 05:53

www.nieuwsblad.be

Michel Vandenbosch inspecteerde donderdag de Gaverbeek Hippodroom. De dierenrechtenactivist maakte enkele belangrijke afspraken met de organisatie.

Waregem Koerse 2010 werd overschaduwd door de zware valpartij van Pascal Allaert. Zijn paard werd geëuthanaseerd en de jockey zelf is nog steeds herstellende. Voor Michel Vandenbosch het sein om aan te sturen op veranderingen. 'Veiligheid van mens en paard gaat boven alles', vertelt de woordvoerder van Gaia. 'De feiten, die zich vorig jaar hebben afgespeeld op de renbaan, mogen zich niet herhalen. Onze organisatie zal volop aanwezig zijn in Waregem. Aan elke hindernis zal iemand van onze mensen opgesteld staan. Elk sprong van elk paard wordt gefilmd, zodat we die beelden bij eventuele valpartijen kunnen raadplegen.' Het zal de twintigste keer zijn dat Vandenbosch de paardenrennen op de voet volgt, de vijftiende keer sinds Gaia en de Koninklijke Waregemse Koersvereniging een akkoord ondertekenden om het gebeuren zo veilig mogelijk te laten verlopen.

'Dit jaar kwamen we overeen dat putten na elke ren moeten worden gevuld en graszoden worden aangestampt. Zolang dat niet gebeurt, gaat de volgende race niet van start.' Vandenbosch heeft ook de oplossing om problemen te voorkomen tijdens de langeafstandsrennen. 'Waarom niet de zwaarste hindernis links laten liggen en een makkelijkere hindernis tussenvoegen? Ik sprak erover met ondervoorzitter Thierry Storme. Hij vond de maatregel alvast het overwegen waard.'

De organisatoren deden de voorbije jaren al enkele inspanningen, maar toch houdt Vandenbosch zijn hart vast. 'Voor mij is dit één van de verschrikkelijkste dagen in het jaar. Over een paard met een schrammetje ga ik niet moeilijk doen, maar wanneer paarden sneuvelen, kunnen we dit geen diervriendelijk evenement noemen.'

x_Fadigho

Re: 'Veiligheid van paard en mens boven alles op evenementen'

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-11 09:21

mischien wel, maar ik vind het wel beter als het langeafstandrennen/race af word gekapt en helemaal niet meer gedaan word, mischien wel klote voor de jockey's, maar de paarden vind ik toch wel echt belangrijker, er mogen géén paarden verongelukken met dit soort races.. ook al krijgen sommigen een hartaanval, dat komt (denk ik ) ook mede door de vele traingen die ze moeten ondergaan en de stress waar ze mee dealen

of ben ik de enigste die dat vind ?!

_Summerly_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-11 09:57

x_Fadigho schreef:
mischien wel, maar ik vind het wel beter als het langeafstandrennen/race af word gekapt en helemaal niet meer gedaan word, mischien wel klote voor de jockey's, maar de paarden vind ik toch wel echt belangrijker, er mogen géén paarden verongelukken met dit soort races.. ook al krijgen sommigen een hartaanval, dat komt (denk ik ) ook mede door de vele traingen die ze moeten ondergaan en de stress waar ze mee dealen

of ben ik de enigste die dat vind ?!

Nu weet ik niets over de Waregemse koersen, blijkbaar is dat er eentje met hindernissen (dat vind ik dan wat minder cool), maar het aantal ongelukken bij vlakkebaanrennen is echt minimaal en ik zie dan ook geen reden waarom dat afgeschaft zou moeten worden. Ik heb inmiddels vaker paarden in een springparcours onderuit zien gaan dan in een vlakkebaan race en ik heb toch meer races dan springparcoursen bekeken.
En ik weet bijna zeker dat een dressuurpaard meer stress en trainingen ondergaat dan het gemiddelde renpaard. :+ Een hartaanval is iets wat altijd kan gebeuren, dat is pure pech. Dat kan ook met de shetlander van de buren gebeuren.
Laatst bijgewerkt door _Summerly_ op 27-08-11 10:00, in het totaal 1 keer bewerkt

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-11 09:59

Ben ook persoonlijk niet zo voor het hindernissenrennen, geef mij maar mooi gewoon rennen

haantje7

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-11 11:32

Red rum heeft 7 keer de Grand National gelopen en 3 of 4 keer gewonnen !
Zonder deze racen zouden we niet de paarden hebben die we nu hebben.
Ik zou best eens met deze meneer Vandenbosch willen praten.
Weet je wat dieren leed is een vol gevreten hond op 3 hoog die 2 keer per dag buiten komt maar dat baasje denkt dat ze het beste baasje is op de wereld en de hond tja !?

haantje7

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-11 11:35

Een paard galopeerd met zijn Longen
Houd vol met zijn Hart
Wint met zijn Karakter !!