Strijd tegen brandmerken in Duitsland nog niet gestreden

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Strijd tegen brandmerken in Duitsland nog niet gestreden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-11 10:32

www.horses.nl

De strijd in Duitsland tegen het brandmerken is nog niet gestreden. Nog steeds is het de vraag of het dierenmishandeling is, een belangrijk kenteken of zou het de waarde van de paarden verhogen. In elk geval verhit het de gemoederen in Duitsland nog steeds.

Dierenbeschermers in Europa zijn al jaren tegen deze praktijk en ook in Nederland is het brandmerken al vele jaren verboden. Maar in Duitsland is er grote tegenstand voor een verbod bij de verschillende stamboeken. Ze zien het als de ster die de Mercedes kenmerkt en er is twijfel over het chippen die het branden zou moeten vervangen. Vandaag wordt er weer volop over gedebatteerd door stamboekleiders, dierenbescherming, veterinairen en de politiek.

gipsyboy

Re: Strijd tegen brandmerken in Duitsland nog niet gestreden

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-11 10:36

geef mij het chippen maar.
en ze vragen zich af of het dierenmishandeling is?
zet zelf eens een brander op je bibs. kijken wat je liever hebt?
een prik of een brander.

ik weet het wel.,

ik hoop dat het er gauw door komt, en het overal verboden wordt

Fu_Qi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-11 10:37

.
Laatst bijgewerkt door Fu_Qi op 08-11-24 09:08, in het totaal 1 keer bewerkt

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-11 10:40

Een prik of een brander, heb je ooit die naald gezien en hoe hard dat gaat (Tenminste bij ons gaat dat altijd vol erin geramd) daarnaast als het mis gaat ooit die ontstekingen gezien? :Y)

tov branden niet veel verschil. Echter zit in een chip enorm veel info, en in een brandmerk alleen het stamboek... Kortom op die basis zou ik voor chip kiezen.

marsmars

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-11 10:41

Doe mij het branden maar. Van chippen hebben veulens vaak dagen last, terwijl het branden binnen een seconde is gebeurd en ze weer verder rondhuppelen. Vind het chippen meer dieronvriendelijk dan het branden. En het is natuurlijk onzin om het te vergelijk met onze huid en hoe wij dat zouden vinden.

_Ashii_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-11 10:41

gipsyboy schreef:
geef mij het chippen maar.
en ze vragen zich af of het dierenmishandeling is?
zet zelf eens een brander op je bibs. kijken wat je liever hebt?
een prik of een brander.

ik weet het wel.,

ik hoop dat het er gauw door komt, en het overal verboden wordt

inderdaad helemaal mee eens!
Geef mij ook maar het chippen, is stukken vriendelijker en minder pijnlijk voor het paard.

Vudress

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-11 10:42

Kortzichtig. Het heeft beide voor- en nadelen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-11 10:43

En waar blijft vriesmerken in dit verhaal?
Valt dit ook onder brandmerken of blijft dit gewoon bestaan?

indriss

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-11 10:46

Ik fok zelf zowel KWPNers als Oldenburgers.
Vind persoonlijk dat mijn veulens heviger reageren op chippen dan brandmerken.
Bij het eerste veulen dat ik in Duitsland liet brandmerken, verwachtte ik dat het heel pijnlijk zou zijn voor het veulen.
Het branden duurt echt maar 1 seconde en het brandmerk heelt super snel zonder verzorging.
Het is natuurlijk beide niet aangenaam voor het veulen, maar kan nu niet echt zeggen dat brandmerken zoveel dieronvriendelijker dan chippen is. Het is echt niet zo dat er flinke brandblaren ofzo ontstaan na het brandmerken.

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-11 11:00

Jep chippen geeft hier ook veel meer stress op dan dat het branden in het verleden deed. Het branden is 1 handeling chippen meerdere. Scheren, ontsmetten, naald erin, weer ontsmetten. Branden is ijzer tegen de bil voor 1 seconde en voor het ze het beseffen dat er iets aan de hand is is het al voorbij.

Nikita_1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-11 11:23

petraaken schreef:
Branden is ijzer tegen de bil voor 1 seconde en voor het ze het beseffen dat er iets aan de hand is is het al voorbij.

Klopt inderdaad, heb al diverse veulens vast moeten houden die gebrand werden en het heelt ook weer redelijk snel zonder ontstekingen.

Een chip is zelfs gevaarlijker voor zenuwen en dergelijke mijns inziens.

Laaavo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-11 11:49

marsmars schreef:
En het is natuurlijk onzin om het te vergelijk met onze huid en hoe wij dat zouden vinden.

Ehhh.. Hoezo ook alweer...?

Oakland1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-11 12:10

Geef mij maar brandmerken, met chippen kan veel meer misgaan...

alexonline

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-11 12:16

De iris is toch als een vingerafdruk?
Kunnen we niet gewoon alle irissen van de paarden en pony's inscannen, in een landelijke database vastleggen en brandmerken en chippen voltooid verleden tijd?

_Ashii_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-11 12:22

indriss schreef:
Ik fok zelf zowel KWPNers als Oldenburgers.
Vind persoonlijk dat mijn veulens heviger reageren op chippen dan brandmerken.
Bij het eerste veulen dat ik in Duitsland liet brandmerken, verwachtte ik dat het heel pijnlijk zou zijn voor het veulen.
Het branden duurt echt maar 1 seconde en het brandmerk heelt super snel zonder verzorging.
Het is natuurlijk beide niet aangenaam voor het veulen, maar kan nu niet echt zeggen dat brandmerken zoveel dieronvriendelijker dan chippen is. Het is echt niet zo dat er flinke brandblaren ofzo ontstaan na het brandmerken.

ja daar heb je ook weer gelijk in. Het lijkt me allebei pijnlijk en het zal denk ik ook wel altijd een discussie onderwerp blijven

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-11 12:24

alexonline schreef:
Kunnen we niet gewoon alle irissen van de paarden en pony's inscannen, in een landelijke database vastleggen en brandmerken en chippen voltooid verleden tijd?

Ga jij het betalen?

paardjes123

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-11 12:26

tja ik vind het niet veel dieronvriendelijker als het chippen, dan zouden we bij alle paarden dna moeten vastleggen. Lijkt mij nog betrouwbaarder en vriendelijker

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-11 12:29

Ik zou er wel wat extra geld voor over hebben om er voor te zorgen dat mijn paarden minder pijn zouden hoeven te lijden.

Ik had het in een vorig topic ook al geplaatst maar hier nogmaals het bewijs dat branden meer stress en pijn veroorzaakt dan chippen, moeten jullie wel even de moeite nemen om het helemaal te lezen en het niet klakkeloos gaan afbranden zonder te weten hoe het onderzoek precies is gedaan:

http://www.hestens-vaern.s-9.dk/data/ar ... horses.pdf

http://www.paardenkennisbank.nl/?p=77

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-11 12:29

paardjes123 schreef:
tja ik vind het niet veel dieronvriendelijker als het chippen, dan zouden we bij alle paarden dna moeten vastleggen. Lijkt mij nog betrouwbaarder en vriendelijker

Tegen de tijd dat je een dna test terug heb ben je gemakkelijk 3 weken verder, plus dan nog eens de hoge kosten daarvan.

paardjes123

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-11 12:49

Paarden houden is een dure hobby, dus als dit op die manier kan waarom niet?
Asyaa schreef:
paardjes123 schreef:

Tegen de tijd dat je een dna test terug heb ben je gemakkelijk 3 weken verder, plus dan nog eens de hoge kosten daarvan.

alexonline

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-11 13:20

Asyaa schreef:
alexonline schreef:

Ga jij het betalen?

Als het mijn paard is heb ik er geen enkele moeite mee om die 100 of 150 euro op te hoesten, en een iedere die niet in staat is om zo'n bedrag vrij temaken kan beter niet aan paarden beginnen.

Johanna59

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-11 13:41

Geef mij het brandmerken maar. Ik vind het gewoon mooi. Ben er trots op, dat mijn paard (en) een brandmerk heeft. Je ziet gelijk wat voor ras het is.
En tegenwoordig is echt alles zielig. Zolang ze gezond zijn, voldoende bewegen, eten en drinken, is het toch niet zo verkeerd?

alexonline

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-11 14:08

Een kenner ziet toch zo wat voor ras het is? daar heb je toch geen brandmerk voor nodig?

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-11 14:37

alexonline schreef:
Een kenner ziet toch zo wat voor ras het is? daar heb je toch geen brandmerk voor nodig?

ik ben geen kenner :n en ik vind een brandmerk gewoon erg mooi
en ben bij brandmerken van KWPN geweest en paard reageerde niet eens :+

GreaseMonkey

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-11 14:41

Ik vraag me af hoeveel van de mensen die hier hun mening verkondigen dat ze chippen vriendelijker vinden ook daadwerkelijk ooit, bij beide handelingen, aanwezig zijn geweest...
Ik heb vorige week mijn veulen laten chippen. Drama. Ze heeft er echt dagen last van gehad. Ze heeft twee dagen haar hoofd scheef gehouden om de spier te ontlasten en ik mag er nog steeds niet aan komen. Ik heb brandmerken nog nooit irl gezien, dus ik ga geen uitspraak doen over wat ik diervriendelijker vind, maar chippen... :n dat ga ik de volgende x anders doen. DNA profiel op laten maken a.d.v. haren ofzo, ik weet het niet maar dit doe ik mijn eventuele toekomstige veulens niet meer aan.