In het nieuwe hoofdgebouw van een Rotterdamse manege in het Kralingse Bos heeft woensdagmiddag brand gewoed tijdens een demonstratie van het CHIO. Uit voorzorg werd de tribune ontruimd.
Op het moment dat de brand uitbrak, was er een kindermiddag van het concours aan de gang. De brand ontstond in het dak van de tribune. Volgens een woordvoerder van de manege werd de tribune snel ontruimd en werden het publiek en de paarden tijdig in veiligheid gebracht.
De brand ontstond tien minuten voor het einde van de vierspandemonstratie met pony's. Rond kwart voor zes was de brand onder controle. De oorzaak wordt nog onderzocht.
CHIO vindt ieder jaar plaats in Rotterdam. Het evenement begon vandaag en duurt tot en met zondag. Afhankelijk van de uitkomsten van het onderzoek wordt besloten of het geplande programma ongewijzigd door kan gaan.
Jeetje mina, degenen die daar aanwezig waren zijn zich natuurlijk een hoedje geschrokken... Hoop dat het bij alleen materiele schade is gebleven...
TS, Mag ik jou er trouwens even op wijzen dat dit berichtje zo niet voldoet aan de regels voor overig nieuws? Hier kun je lezen hoe en wat: [ON] Welkom op het Nieuwsforum - update 17-03-10. Ik heb al geTemd, misschien dat de mod-jes jouw post nog wat kunnen aanpassen, zodat hij wel goed is. Is niet erg, maar dan weet je dat even voor de volgende keer.
Wow... Schrikken! Ik ben blij dat het goed is afgelopen! Vorige week ging het brandalarm af tijdens de persconferentie na de kür, maar maakte niemand zich toen zorgen en bleek het loos alarm. Fijn te horen dat iedereen op tijd in veiligheid gebracht is!
Wooh schrikken zeg! Is er veel schade aan het gebouw?
Nils_010
Geplaatst: 24-08-11 22:23
Zover ik weet viel het allemaal wel mee. Waarschijnlijk kortsluiting geweest na de hevige regen van afgelopen dagen.
Bonechi_
Geplaatst: 25-08-11 07:08
Ik ben benieuwd of er een onderzoek komt. Het kwam op mij over dat het gebouw net op tijd af was en nog niet alle puntjes op de i stonden. Ik hoorde een beveiliger tegen iemand van de organisatie uit zijn dak gaan over de afwerking van een trapreling. De beveilig had bouwkunde gestudeerd en wist dat de huidige constructie niet aan de eisen voldeed omdat mensen zich nog steeds zouden kunnen verwonden. De volgende dag was het met wat houtjes afgewerkt, terwijl de andere kant nog precies hetzelfde was.
Ik hoop dat haast geen aandeel heeft gehad in het brandje van gisteren!
@Bonechi_ Het klopt idd dat niet alles helemaal af is. De politie zou de boel zo kunnen sluiten. Het stuk van de hoofdgebouw naar 1 van de tijdelijk etribunes (B) is echt gevaarlijk. Er zit zo'n 40cm tussen. Daar hebben ze een plank op gelegd maar stel die plank verschuift, dan lig je zo beneden. De reling daar klopt daardoor ook niet. Ik was er afgelopen woensdag en donderdag en er zou wat aan gedaan worden. Ik ben er morgen en zaterdag dus ik zal 's kijken of er nou wat aan gedaan is.
Ik zat op de tribune te kijken en toen werden we verzocht de tribune te verlaten. Het was eerst niet duidelijk waarom, maar toen ik hoorde dat er brand was schrok ik wel. Maar er bleek dus een spijker in de bedrading te zitten die boven het dak lag. Daardoor is de boel gaan smeulen en is de boel in de fik gevlogen. Ook heeft er een brandweerman onder stroom gestaan! Mijn vader zit in het bestuur dus die was er bij.
Ai wat naar om te horen van die brandweerman, hoe gaat het nu met hem? Wel vreemd om te lezen dat veel kleine details nog niet afgewerkt zijn/waren, je zou verwachten dat men zo weinig mogelijk risico neemt wat betreft de veiligheidsrisico's.
Sill_Monster
Geplaatst: 25-08-11 17:20
wat erg! gelukkig is er nog geen gewonden ik hoop dat de oorzaak snel word gevonden!
Oorzaak is kortsluiting. Dak is de hele dag nagekeken. Er word geen hinder ondervonden voor het publiek en de wedstrijden gaan gewoon door ze beginnen morgen overigs wel eerder.
Gebouw is inderdaad nog niet geheel af maar veel bebouwing is vertraagd dus dat zal wel overmacht zijn. De plank tussen de tribunes ligt nu goed vast staat een steiger op de goed vast staat. Het is overig ook niet een hoofd route voor het publiek.