Economische malaise nekt groot aantal paardenbedrijven

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Economische malaise nekt groot aantal paardenbedrijven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-11 12:18

www.nieuwsgrazer.nl

De economische teruggang in Nederland maken het veel maneges en pensions, mede door gestegen kosten voor voer en stro, moeilijk om de touwtjes financieel aan elkaar vast te knopen. Veel paardenbedrijven komen daardoor in de verkoop, maar banken maken het kopers moeilijk.

De markt voor paardenbedrijven is slecht door de economische crisis, zo vertellen de makelaars van de NVM dinsdag op een persbijeenkomst in Nieuwegein. Consumenten bezuinigen, waardoor luxe uitgaven als paardrijden meer dan geregeld wordt opgeofferd. Niet alleen komen de manages en pensions door minder klandizie in financieel zwaar weer, maar ook hogere kosten voor bijvoorbeeld voer en stro wegen zwaar mee.

De NVM kan niet exact zeggen hoeveel paardenbedrijven in de verkoop staan, zegt bestuurder Jan Tjeerdsma. Door het hoge aanbod aan bedrijven en het geringe aantal kopers, hebben de verkopers al wel de prijzen naar beneden moeten bijstellen. Dat moet niet alleen vanwege de markt, want banken blijken volgens de NVM in de praktijk niet soepel in het verstrekken aan krediet aan kopers die een manage of pension willen overnemen.

Gelet op de risico’s die het exploiteren van een paardenbedrijf in deze periode met zich meebrengen, moet soms 60 tot 70 procent door de kopers zelf worden gefinancierd. De makelaars verwachten niet dat deze situatie op korte termijn veranderd.

Carliijn

Re: Economische malaise nekt groot aantal paardenbedrijven

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 12:29

Bah, echt triest. Hier is het ook heel zwaar. Veel concurrentie maar weinig klanten.

Girlgamer

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 12:36

Vreemd gezien mijn ervaring is dat ik van veel stallen weet dat ze vol staan en er een wachtlijst is voor als je een stalling zoekt. Maar het is logisch dat het voor veel mensen een luxe is net als bv kunstnagels, en dat laat je het eerst zitten als je krap bij kas zit.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 12:59

Het gaat om de kosten-baten verhouding. Veel paardenbedrijven hebben enorm hoge lasten en een laag inkomen na aftrek van kosten. dan is het financieel verstandiger bij een baas te werken...
Heel veel mensen onderschatten enorm wat voor kosten en lasten er komen kijken bij het draaiende houden van zo'n bedrijf. Zeker wanneer het bedrijf niet met familiegeld gefinancierd is, maar een hypotheek bij de bank heeft.

Bouwen is ontzettend duur, mooie bedrijven met moderne stallen en binnenbakken en goede bakbodems hebben tonnen tot miljoenen moeten investeren. Zie dat maar financieel rond te krijgen met gemiddeld zo'n 300 euro per maand stalgeld waar alle kosten voor voer en strooisel eerst nog af moeten voor je toe komt aan de overige kosten en lasten en er hopelijk nog iets van inkomen over blijft...
Laatst bijgewerkt door joyce B op 24-08-11 13:00, in het totaal 1 keer bewerkt

FlairS

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 12:59

OOk hier staan we nokkievol en ik moet boxen bijkopen om mijn eigen dieren naar binnen te kunnen halen in het najaar.Ik denk dat vooral de stallen waar hoge prijzen voor stalling gevraagd worden het moeilijk hebben.Onze klanten mesten zelf uit: Wij hebben hooi van eigen land en niet al te veel,overbodige, luxe dus dat daardoor kunnen we het betaalbaar houden.
Hier in de omgeving (15km) staan geen bedrijven te koop en weet uit ervaring dat wat te koop stond was binnen mum van tijd verkocht.

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 13:05

Girlgamer schreef:
Vreemd gezien mijn ervaring is dat ik van veel stallen weet dat ze vol staan en er een wachtlijst is voor als je een stalling zoekt. Maar het is logisch dat het voor veel mensen een luxe is net als bv kunstnagels, en dat laat je het eerst zitten als je krap bij kas zit.

Ik weet niet waar jij zit maar hier is het niet zo. Vele stallen hebben boxen leeg en zetten de ene naar de andere advertentie.

Dit zat eraan te komen alles kon maar en nu wordt het langzaam minder.

Carliijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 13:08

Ik denk dat het verschil ook nog wel in de omgeving zit. In Gelderland zijn er ontzettend veel pesionstallingen. Daar is niet tegenop te boksen. Alleen in Ruurlo staan al een stuk of 3 stallingen! Waar je in bepaalde gebieden vooral vraag hebt naar weidegang die daar schaars is, heb je hier weide in overvloed maar dat maakt ook gelijk de stalling minder 'bijzonder'.

@joyceB ja zo is het :j Je moet investeren om iets op te bouwen maar in deze tijd is dat gewoon bijna niet mogelijk. Als je ook kijkt naar grotere stallingen hier in de omgeving, die hebben daar echt een paar jaar werk en duizenden euro's inzitten. Misschien wel miljoenen!

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 13:14

Eerlijk gezegd is het hier ook niet echt te merken.
Hier in de buurt heeft wel een manege/pensionstalling geruime tijd te koop gestaan, met een klap land: zowel weidegrond voor de paarden als agrarische land er bij (dat kost wat, en moet een koper ook maar willen) maar is nu toch verkocht, voor een fiks bedrag, en dan moet er nog wat in aan opknap/moderniserings-kosten etc.
Maar blijft dan toch ook weer (in deze barre tijden?) een manege/pensionstal.
Ook in mijn eigen dorp zie ik geen terugloop in het aantal paarden, of in wat men investeert rondom het houden van die paarden, eigenlijk integendeel. Ook qua lesgeven kunnen de mensen die ik ken, van "hogere" tot "lagere" regionen, het nauwelijks aan, zoveel aanmeldingen. Ja, ook aanmeldingen om paarden ergens te kunnen stallen.
Dus waar die info dan op gebaseerd is?
Hou me ten goede: we zitten hier op 't platteland, hier is zowel meer ruimte als dat de prijzen lager liggen.
Dus misschien zijn die gegevens gebaseerd op meer (rand)stedelijke cijfers?
Ken ook helemaal NIEMAND die bijvoorbeeld zijn of haar paard heeft weggedaan vanwege de crisis. Wel dat ze er nog een bij hebben gekocht.
Ik herken de berichtgeving dus totaal niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 13:31

Citaat:
Dat moet niet alleen vanwege de markt, want banken blijken volgens de NVM in de praktijk niet soepel in het verstrekken aan krediet aan kopers die een manage of pension willen overnemen.

Gelet op de risico’s die het exploiteren van een paardenbedrijf in deze periode met zich meebrengen, moet soms 60 tot 70 procent door de kopers zelf worden gefinancierd. De makelaars verwachten niet dat deze situatie op korte termijn veranderd.

En weer krijgen de banken de zwarte piet *\o/* :roll: . Laten we vooral zakken geld weggeven aan mensen en/of bedrijven die daarmee iets willen kopen wat niet voor jan met de korte achternaam te koop staat :7 . Volgens mij was dat gedrag nu net één van de oorzaken van de crisis waar we nu in zitten := .

Carliijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 13:32

Wat ik vooral zie is dat de bokkers hier die nergens iets van merken in uithoeken van het land lijken te wonen. Want ik kan verzekeren dat we hier met regelrechte drama's te maken hebben :j Hooi en voer dat steeds duurder wordt, stallingen die klanten verliezen en een enorm scala aan paarden dat in de verkoop staat maar gewoon niet verkocht wordt.

Ik vind het aboluut niet meevallen en ik snap heel goed waar alle conclusies en informatie vandaan komt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 13:41

Bailey_4ever schreef:
Wat ik vooral zie is dat de bokkers hier die nergens iets van merken in uithoeken van het land lijken te wonen. Want ik kan verzekeren dat we hier met regelrechte drama's te maken hebben :j Hooi en voer dat steeds duurder wordt, stallingen die klanten verliezen en een enorm scala aan paarden dat in de verkoop staat maar gewoon niet verkocht wordt.

Ik vind het aboluut niet meevallen en ik snap heel goed waar alle conclusies en informatie vandaan komt.

Hier in de omgeving is het inderdaad hetzelfde verhaal. MP bulkt uit van de aangeboden stallen. Niet alleen op grote bedrijven maar ook bij particulieren die hun eigen paardenbestand hebben verkleind. Verkoop heb ik nog niet zoveel van gemerkt.

The_Stig

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 13:53

Was natuurlijk wel te verwachten. De prijzen zijn ook voor de pensionklanten zo enorm gestegen de laatste jaren dat veel mensen de stallingsprijzen niet meer op kunnen of willen brengen. Het zal alleen nog maar erger worden nu er steeds meer berichten komen dat het voer weer duurder gaat worden en de stallingsprijzen omhoog moeten. Het heeft niet allemaal met de recessie te maken, maar ook met het opdrijven van de prijzen.

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 14:21

The_Stig schreef:
Was natuurlijk wel te verwachten. De prijzen zijn ook voor de pensionklanten zo enorm gestegen de laatste jaren dat veel mensen de stallingsprijzen niet meer op kunnen of willen brengen. Het zal alleen nog maar erger worden nu er steeds meer berichten komen dat het voer weer duurder gaat worden en de stallingsprijzen omhoog moeten. Het heeft niet allemaal met de recessie te maken, maar ook met het opdrijven van de prijzen.

Hier ben ik het niet helemaal mee eens.
De prijzen van graan en hooi worden mijns inziens niet zozeer opgedreven. We treffen het nu net niet met deze zomer en de daardoor mindere oogsten.
Ik heb nog niets gemerkt van de hogere graanprijzen, maar die zullen inderdaad wel komen...en ja dan gaan de voerprijzen ook weer omhoog.
Normaal gesproken heeft iedereen rond deze tijd zijn hooi en stro ook al binnen...nu is het maar afwachten of iedereen genoeg heeft voor de aankomende winter.
En het is niet meer dan logisch dat de pension- en manegehouders hierdoor de pensiongelden omhoog moeten doen.
Wat anders vind ik het met de mestboeren...zij verhogen de prijs enorm voor het ophalen van de mest enkel en alleen omdat de brandstof voor de vrachtwagen een paar centen zijn gestegen?? Die gestegen prijzen zijn niet navenant.

Mousmous

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 14:37

Wij zitten niet in een afgelegen gebied en hebben veel pensionstallen, grote en kleine, in de buurt. Maar als ik van de winter een plek te kort kom, zoals afgelopen winter, is het niet makkelijk om een plaatsje te vinden. Ik had geluk dat iemand het niet naar haar zin had en verhuisde naar een andere stal anders hadden we een noodstal bij moeten bouwen.
Er zijn er die ook idd wachtlijsten hebben.
Ook een grote manege hier in de buurt en elke keer als ik een poosje niet geweest ben is er wel weer wat vernieuwd of aangbouwd als we komen. Zij hebben ook een wachtlijst.
Verder ken ik ook niemand die heeft bezuinigd op het paardrijden. Dure lessen volop hier in de buurt.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 14:50

Er staan meer bedrijven te koop dan je denkt...maar niet alles is openbaar. Hier in de buurt weet ik zo vier bedrijven te koop staan. En van alles wat: manege, handelsstal, pensionstalling...
Dat is niet nieuw, er is altijd wel doorstroom geweest. Maar nieuw is dat er geen kopers zijn: niemand (of niemands bank) durft de zware lasten aan, of men heeft niet genoeg eigen geld. Bovendien denk ik dat de animo afneemt, steeds minder mensen hebben zin in zo'n stal. Het lijkt wel erg mooi, maar het is veel investeren, hard werken, voor een groot deel routinematig werk (voeren, uitmesten, vegen, paarden van/naar de wei...) en weinig verdienen. Tja...

Girlgamer

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 14:51

Bailey_4ever schreef:

Ik praat over mijn ervaringen bij stallen verspreid over Noord-Brabant. Dat noem ik geen uithoeken van het land.

amen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 14:54

bij ons valt t ook mee, sprak net met eigenaar pensionstal was gebeld door de krant, ivm de slechte berichten...hij zei dat hij blijkbaar ene uitzondering was, want hij klaagde niet....

sommige zitten er tot hun in oren in de schulden en hebben missch net wat teveel geinvesteerd de laatste jaren....., en hebben nu met de hoge kosten stro/hooi/kuil een probleem, de pensionhouder hier, heeft alles zelf gebouwd, en heeft daarin wel een groot voordeel ook maakt hij ruwvoer van eigen land, en perst zefl stro ed, kan veel opslaan.....wij betalen hier 165 euro per maand, en tis hier super voor mekaar..

cupido1996

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 14:55

In de randstad regio Amsterdam, ken ik inmiddels toch al genoeg mensen die hun paard om financiele redenen weg hebben moeten doen. Gewoon omdat de stalling voor de zoveelste keer weer omhoog is gegaan.

Natuurlijk zijn er nog stallen met een wachtlijst, maar dat zijn de goedkopere stallen met minder voorzieningen. Een enkele van die stallen heeft een goede berijdbare buitenbak en die stallen hebben een wachtlijst. De overige simpele boertjes en de luxe pensionstallen hebben over het algemeen plek zat. Natuurlijk zijn er enkele uitzonderingen.

Carliijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 14:58

@Girlgamer Excuses voor het verkeerde zinnetje. 'Provincies die wat noordelijker of zuidelijker liggen als bijvoorbeeld Gelderland '

Zo goed? :Y)

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 15:18

sigrid1182 schreef:
..sommige zitten er tot hun in oren in de schulden en hebben missch net wat teveel geinvesteerd de laatste jaren....., en hebben nu met de hoge kosten stro/hooi/kuil een probleem, de pensionhouder hier, heeft alles zelf gebouwd, en heeft daarin wel een groot voordeel ook maakt hij ruwvoer van eigen land, en perst zefl stro ed, kan veel opslaan.....wij betalen hier 165 euro per maand, en tis hier super voor mekaar..

Maar stel je nu voor dat jouw stalhouder de boel wil verkopen (wat ongetwijfeld een keer gaat gebeuren), dan moet zijn opvolger wél investeren, schulden maken, enz. Jouw redenering klopt dus, maar gaat altijd maar één generatie mee.

Tafje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 15:39

Ben ik toch maar blij dat ze thuis staan.. Stro is al binnen en hooi van eigen land. Helaas heeft niet iedereen die luxe. Ik hoop dat de economie weer gaat bijtrekken. Wordt een trieste boel zo, zeker met al die paarden die (doordat men het niet meer kan/wil betalen) te koop staan.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 16:22

Ik herken het ook wel hoor. Veel mensen bezuinigen hierop door minder te lessen of te stoppen. Mensen kunnen de gestegen pensionprijzen niet meer opbrengen en verkopen het paard. Hierdoor komen maneges en pensionstallen met minder klanten te zitten en met gestegen prijzen voor voer, hooi, stro en mestafvoer.
Gaat een keer fout, kan je op wachten.

zimbabwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 16:59

Ik snap dat soms de prijzen omhoog moeten ivm slechte oogsten dus duurdere producten, maar er is niemand die na een slecht en dus duur jaar vervolgens zegt: he die 25 euro kan were van de prijs af. Niet alleen nu niet maar al jaren niet! Zo wordt het steeds weer een stukje duurder allemaal.

Los daarvan ben ik niet jaloers op de bedrijven die het van de paardenbussiness moeten hebben op het moment!

AriebrenJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 17:03

Hooi in grote balen kost nu rond de 200 euro per ton, thuis bezorgt.
Heb gelukkig vandaag mijn vlas binnen gekregen, 7,25 per baal.
Bijna 2 euro per baal duurder dan vorig voorjaar.
Stro prijzen ?? De grote balen doen 150 euro per ton, bezorgt, afhalen 125 euro per ton.
Je praat dus over prijsverhogingen van bijna 40 procent.
En het krachtvoer wil je ook niet weten, bijna elke maand komt er weer 50 cent bij op een 20kg zak.

Ook de pensionhouders met eigen land kunnen een probleem krijgen.
De opbrengsten van het eigen land liggen tot nu toe op de helft van normaal.
Daarnaast zitten we al bijna in september, het hooi of voordroog wat nu nog geoogst wordt is vwb de voedingswaarde al weer minder aan het worden.
Dit houdt in, meer krachtvoer bijvoeren voor de sportpaarden.

Maar het is een leuke hobby, die paarden.

rockey

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 19:19

Girlgamer schreef:

Hier staan ze ook echt bom vol!!