'Pony's mennen ondanks de pijn'

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

'Pony's mennen ondanks de pijn'

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-11 09:05

http://www.destentor.nl

Door een auto-ongeluk kon Renske van der Reijden het paardrijden wel vergeten. Nu doet ze met haar pony’s een gooi naar het Nederlands kampioenschap.. "Paardrijden was altijd al mijn ding", zegt de 23-jarige Renske van der Reijden uit Vierhouten. "Het was mijn eigen keuze.

Niet iets dat ik van mijn ouders heb meegekregen. Mijn moeder was eerst zelfs een beetje bang van paarden."

Renske genoot van haar paardenhobby totdat een auto-ongeluk op haar twaalfde haar leven op z'n kop zette. Haar rug en bekken werden daarbij zo beschadigd, dat paardrijden opeens een stuk pijnlijker werd. Renske: "Tot die tijd bereed ik paarden altijd 'onder het zadel', zoals dat heet. Maar doordat rond mijn zestiende de lichamelijke klachten verergerden, moest ik daarmee stoppen. In diezelfde tijd moest ook mijn paard afgemaakt worden. Opeens had ik het gevoel dat ik niets meer had."

Via een vriend maakte ze toen kennis met het mennen. Op een paard zitten kon misschien niet meer, maar erachter in een kar nog wel.

Renske: "Eerst vond ik het maar een beetje een oude lullensport en zag ik er niet zoveel in. Maar later ging ik het toch proberen." Samen met haar vriend Anton van Eck maakte ze aanpassingen aan de stoel en de veringen. Daardoor kon ze langer op de wagen zitten en had ze minder last van pijn.

Twee zwarte Shetland pony's, Maykel en Sammie, completeerden het team. Als "The Black Devils" begonnen ze deel te nemen aan menwedstrijden. In deze wedstrijden staat Anton achterop als 'groom' en bestuurt Renske de wagen. Als team zijn ze intussen goed op elkaar ingespeeld. Dit jaar zijn ze al verschillende keren eerste geworden.

De wedstrijdweekenden zijn, door haar handicap, wel een zware aanslag op haar conditie. Renske: "Gelukkig heb ik als enige deelnemer een aanpassing gekregen. Het parcours hoef ik nu niet meer lopend te verkennen. Dat mag ik nu op een brommertje." Kort geleden zijn Renske en Anton districtskampioen geworden. Daarmee plaatsten ze zich direct voor het NK samengesteld mennen. Dat is op 2 en 3 september in Wierden.

Renske heeft van het hele spelersveld de meeste punten, dus ze maakt begin september een goede kans. Renske: "Maar ik ga nooit zeggen dat ik ga winnen hoor. In de wedstrijd zelf is een fout zo gemaakt."

Klik hier voor een foto.

Tafje

Re: 'Pony's mennen ondanks de pijn'

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 12:46

Mooi verhaal.. 'the black devils' :D Wens haar veel succes! Heeft ze wel verdient na zoveel tegenslag.

angela1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-11 12:08

Heel veel succes en zet m op!!!! Ik sluit me aan bij Tafje!!

Killed

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-11 22:49

Mooie shetjes ook!

Tof dat ze ondanks alles toch nog met paardensport kan meedoen

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-11 22:52

Knap hoor, wat een doorzettingsvermogen +:)+

S_zanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 14:31

Go Renske!!! *\o/*