Paard gered door brandweer in Leidschendam; schapen ook

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

peentje

Paard gered door brandweer in Leidschendam; schapen ook

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-11 08:11

Op de Meeslouwerweg is aan het einde van de middag een paard in de sloot terechtgekomen.

In eerste instantie kwam een tankautospuit van Zoetermeer-Stadshart ter plaatse, om de eigenaren te assisteren bij het weer op de kant brengen van het dier. Maar de gebruikelijke methode "slang achter de kont en trekken" leverde geen resultaat op.

Omdat het te lang duurde, is de kleine kraan 7480 ter plaatse gevraagd. Deze beschikt o.a. over een "paardenbroek"; een brede hijsband die onder de buik doorgehaald kan worden. Daarmee kan het dier dan opgetild worden.

Tijdens het aanbrengen van de paardenbroek besloten een drietal schapen dat er teveel onrust was in hun gewoonlijk zo rustige stukje wereld (of: dat de consternatie op dat moment nog niet groot genoeg was). Zij probeerden daarom de sloot over te springen, om op die manier een weiland te bereiken waar geen grote groep mensen in rondliep. Helaas haalden zij de sprong niet, waarna zij weer op de kant geholpen werden door medewerkers van de reddingsbrigade Leidschendam.

Intussen was de paardenbroek aangebracht, en kon het dier met een tractor omhoog gehesen worden.

Eenmaal op de kant was de merrie even uitgeteld en bleef zij liggen. Na enige tijd had zij genoeg kracht verzameld om op te staan en op eigen kracht weg te lopen. In een naastgelegen stal is zij schoongespoten en daarna drooggewreven.

Foto's: http://www.regio15.nl/actueel/lijst-wee ... slouwerweg

sunny_l0ve

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 11:42

Haha, ik moest toch wel lachen om die eigenwijze schapen. Ik zie ze al zo de sloot in rennen _O-
Gelukkig is de merrie weer op droge wal. Ik snap nog steeds niet dat niet alle weilanden een omheining hebben.
Zou iedereen zoiets hebben 'dat gebeurt mij toch niet?' totdat het wel gebeurd?

Tafje

Re: Paard gered door brandweer in Leidschendam; schapen ook

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 13:48

Heftig.. maar wel mooie foto's.. vooral die van dat springende schaap!
Blij dat alle dieren het er goed van af hebben gebracht.

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 13:50

Prachtige foto's!
Ên tja... dit soort weilanden zouden voor de dieren veiliger zijn met een lintje ervoor.

jSophiaF

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 13:54

Mooie foto reportage.
Blij dat de dieren weer veilig op het droge zijn.
Ach schaapje vond het gras bij de buren blijkbaar lekkerder, hihihi, nee zonder dolle, die dieren kunnen behoorlijk in de stress schieten. Maar goed dat er genoeg volk was om ook hun weer op het droge te krijgen.
De merrie bedenkt hopelijk zich wel twee keer eer ze besluit een frisse duik te nemen.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 16:51

Volgens mij was de sloot ook afgezet met lint, maar soms gaat een paard er om wat voor reden dan ook doorheen om dan in de sloot te belanden.
Fijn dat het goed is afgelopen, hopen dat het paard er geen schade van heeft opgelopen. En die schapen, lekker suf van ze. Als er één schaap ... :D .

Edit: Als ik goed kijk lijkt het wel of het paard over dat houten bruggetje wilde gaan, geen idee of dat echt zo was, maar zo lijkt het wel.

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 16:54

Aan de foto's te zien was het afgezet met lint en paaltjes

gelukkig is alles goedgekomen

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 16:55

Dacht even dat het paard door het bruggetje was gezakt, idd mooie actie foto's van het schaap.
Fijn dat alle dieren weer op het droge zijn gekomen.

stephanie404

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 17:10

Zielig hoor gelukkig is alles goed gekomen!!

angela1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-11 12:13

Helemaal top van de brandweer, want wees eerlijk: het kan behoorlijk gevaarlijk zijn als je er bij in het water staat en het paard probeert er uit te komen!! Gelukkig is het goed afgelopen, had ook heel anders kunnen zijn...

Sjors

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 17:10

Wha die schapen <3
jammer dat mensen (nog niet) beseffen dat een sloot GEEN afscheiding is, en er dus een raster tussen moet komen. AUB geen van verzetbaren paaltjes ofzo, maar een met houten palen en lint

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 17:13

Ik vind het idd ook lijken alsof het paard door het bruggetje is gezakt. Zie ook de houten planken die op de kant liggen :?
Er staat overigens gewoon schrikdraad om de sloot, dus tja.

Vroeger bij mijn verzorgpony hadden we ook een sloot, keurig afgezet, behalve op de drinkplaats., et 2 meter breed oid. En idd, daar lag ze erin |o

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 17:20

Gelukkig dat het allemaal zo goed afgelopen is. Die brandweermannen hadden inderdaad de handen vol..Die foto van die blubberschapen die even meekijken hoe het met de merrie gaat.. Het is natuurlijk heel naar maar de foto's zijn wel grappig..

quintolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 17:32

Gelukkig dat het goed is afgelopen.
En er staat wel degelijk schrikdraad, aan de andere kant zie je hem hangen en de kant dat
ze het paard eruit halen licht het op de grond, waarschijnlijk gebroken.
en het bruggetje, het zou kunnen dat ze geprobeerd heeft daar eruit te komen.