Onderzoek op handen naar kamelen- en paardenmelk

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Onderzoek op handen naar kamelen- en paardenmelk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-11 20:28

fhealink / http://www.agriholland.nl

Voor kinderen en volwassenen met een koemelkeiwitallergie is koemelk een bron waarop allergische reacties kunnen ontstaan. Het alternatief zou paarden- of kamelenmelk kunnen zijn. Voor een doorbraak is wetenschappelijk onderzoek nodig. Lotte Rijksen is namens Fhealinc projectleider bij het Expertisecentrum Voeding, Afweer en Allergie (EVAA). De 5-sterrenregio Noordoost-Brabant zegde EVAA onlangs subsidie toe om samen met het Jeroen Bosch Ziekenhuis in Den Bosch klinisch onderzoek naar paarden- en kamelenmelk te doen. Ook de businesspropositie rondom de producten wordt verder ontwikkeld.

"De eerste stap is het aanbieden van het onderzoeksprotocol voor medisch ethische toetsing", aldus Rijksen. Als medisch ethische toestemming is verkregen wordt gestart met het werven van deelnemers voor het onderzoek. Geïnteresseerden kunnen hun belangstelling laten blijken door contact op te nemen met Lotte Rijksen via c.rijksen@crconsult.nl. De onderzoeksresultaten worden in de zomer van 2012 verwacht.

ladydarkness

Re: Onderzoek op handen naar kamelen- en paardenmelk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 20:36

Je kunt ook geitenmelk drinken. Of sojamelk.

lovesSkippy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 20:50

@ ladydarkness.
veel mensen vinden geiten melk niet lekker en voor soja zijn er ook veel mensen alergies (waaronder ik, ben zelf niet gevoelig voor koe melk)

dus ik vind het mooi als ze met een ander alternatief komen

Dapnik

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 20:52

Ik kan niet tegen koeienmelk en ook niet tegen sojamelk, ben benieuwd of dit wat voor mij is.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 21:08

Wanneer beseft men eindelijk dat geen melk drinken nog het meest gezond is? :O.

hotchocolat

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 21:22

Ik dacht ook een keer slim te zijn en mijn zoon toen ook geitenmelk te geven. Dit was toch niet zo'n hele goede keuze geweest.

@_san87_ ik denk dat het wel fijn zou zijn voor kleine kinderen/baby's met een koemelkeiwitten allegie.
Mijn zoon heeft tot en met zijn 3 levenjaar aan de flessen Peptie gezeten (Nutramigen wilde hij niet).

frankiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 21:24

nou, geef mij toch maar een liter verse halfvolle koude koemelk per dag hoor.
@san87: en moedermelk dan?

AriebrenJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 21:24

Waarom geen echte moedermelk drinken ??
Koeienmelk is voor kalfjes en niet voor mensen.

Melk is slecht voor elk !!!

hotchocolat

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 21:44

Borstvoeding moet je wel liggen.
Als je werkt is het met borstvoeding ook niet te doen (niet bij mijn werkgever toen).
Gezien mijn oudste ook een allegieen kind was hebben de de tweede bij de geboorte in het ziekenhuis meteen op de peptie gezet.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 21:44

frankiej schreef:
nou, geef mij toch maar een liter verse halfvolle koude koemelk per dag hoor.
@san87: en moedermelk dan?

Als baby ja :'). Daarna niet meer. Koemelk is voor kalfjes, net als dat kamelenmelk voor kamelen is, zoals Ariebren het zo mooi brengt. :).

hotchocolat schreef:
Ik dacht ook een keer slim te zijn en mijn zoon toen ook geitenmelk te geven. Dit was toch niet zo'n hele goede keuze geweest.

@_san87_ ik denk dat het wel fijn zou zijn voor kleine kinderen/baby's met een koemelkeiwitten allegie.
Mijn zoon heeft tot en met zijn 3 levenjaar aan de flessen Peptie gezeten (Nutramigen wilde hij niet).

Borstvoeding? Of is dat tegenwoordig niet meer in? :). En als het kind geen borstvoeding meer krijgt omdat het vast voedsel kan eten of geprakt of weet ik het wat, heeft het ook geen melk meer nodig, dus ook geen kamelen -en/of paardenmelk. :).

WhySoWhite

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 22:39

Ik ben benieuwd, ik ben zelf ook behoorlijk allergisch voor koe melk. puurmelk maar ook met ijs wit-brood enz

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 22:42

_San87_ schreef:

Ja... wij zijn het enige zoogdier dat na het afspenen nog zo dom is om melk te drinken.... ongezond en onnodig...

Isegrim

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 22:42

Wie z'n handen? :P Op handen en voeten?

Is 1 woord. :P

Maar mensen hebben geen melk nodig. Sterker nog, het is niet eens gezond.

Tien

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 22:51

_San87_ schreef:

Ben benieuwd waar je dat op baseerd?
Melk drinken is juist wel gezond.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 22:53

Alsof alles perce gezond moet zijn. Daar gaat het toch niet om het gaat er toch om of het geschikt is voor mensen met een allergie voor koemelk, daar is het onderzoek naar. Gebruik van zuivel producten is gewoon erg ingeburgerd in nl dus het zoeken naar een alternatief vind ik echt niet verbazend.

Ik bedoel je hebt voor wel meer ongezonde producten een "hypoallergeen" alternatief als daar markt voor is is dat toch mooi. Denk aan suikervrij snoep, gluten vrije frikandellen, niet is gezonder maar dat betekend nog niet dat veel mensen er niet blij mee zijn als er een alternatief komt wat ze wel kunnen eten.

Isegrim

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 22:57

Tien schreef:

Waar baseer jij dát op?

Het merendeel van de wereldbevolking is lactose-intolerant. Dit is normaal. Na de borstvoedingsperiode worden mensen & dieren lactose-intolerant. Melk is bedoeld voor jonge dieren en niet waardevol of nodig voor volwassenen.

In landen waar géén melk gedronken wordt, komt osteoporose (botontkalking) veel minder voor. En ja, er is een oorzakelijk verband.

Behalve calcium, bevat melk een enzym dat calcium áfbreekt. Je hebt dus niets aan de calcium in melk. Als je calcium wilt, kun je beter broccoli of basilicum eten. :)

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 23:06

Volgens mij is trouwens nog steeds niet on omstotelijk aangetoont dat melk perce ongezond is, het voedingscentrum is immers ook nog niet van mening veranderd over je zuivel consumptie. In landen waar weinig zuivel word gebruikt word vaak sowieso minder dierlijk eiwit gegeten dus om dat nu hoofdzakelijk aan melk te wijten is wel een aardig sprong. En dan is er waarschijnlijk ook nog verschil tussen vole melk en magere melk dus zomaar roepen melk is slecht voor elk en naar een alternatief zoeken is dom vind ik een beetje gek.

Ook al is het maar omdat consumenten toch wel ongezonde producten kopen en het argument dat iets niet gezond is imo geen geldige reden is om geen hypoallergeen aternatief te zoeken.

EDIT: Als je in het profiel kijkt van tien zie je dat er bij beroep diëetist staan, en bij alle mensen die hier zo hard roepen "melk is slecht elk" staan totaal niet medische of biologische beroepen in het profiel. Ik weet wel van wie ik advies zou vragen over mijn diëet :Y) .
Laatst bijgewerkt door liedje89 op 18-08-11 23:16, in het totaal 1 keer bewerkt

Isegrim

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 23:12

Je weet dat het Voedingscentrum geen onafhankelijk instituut is maar gefinancierd wordt door Unilever en consorten? :)

Het vet is het probleem niet. Er zit nauwelijks vet in supermarktmelk. Zat er maar vet in, dan was het tenminste nog lekker. :D

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 23:19

Isegrim, wat is, behalve osteoporose, het probleem dan?
Ik heb gehoord, dat je van melk gaat hoesten door overmatige slijmvorming. Heb gehoord dus. Mijn vriend werkt zeker een liter melk per dag weg en hoest nooit. Ik ben grootgekomen met 3 bekers melk per dag (verplicht, ik vind het niet zo lekker). Mijn vader en moeder drinken ook zeker 3 bekers melk per dag en zijn 88 en 78.
Als je het dan hebt over dat je geen melk meer moet drinken vanaf dat je geen moedermelk meer nodig hebt, hoe zit het dan met eieren? Is ook bedoeld voor een kuiken (net als melk voor een kalf).

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 23:21

Isegrim schreef:
Je weet dat het Voedingscentrum geen onafhankelijk instituut is maar gefinancierd wordt door Unilever en consorten? :)

Het vet is het probleem niet. Er zit nauwelijks vet in supermarktmelk. Zat er maar vet in, dan was het tenminste nog lekker. :D

Het is ook nog steeds een semi-overheids instelling geen enkele tak van wetenschap kan zonder sponsering van het bedrijfsleven omdat kennis alleen je domweg niets opleverd. Dan is een semi-overheidsinstelling tenminste nog semi-onafhankelijk.

Bovendien vind ik het gewoon een domme kritiek: "maar melk is toch niet gezond". Mijn opa heeft suikerziekte en drinkt vaak suikervrije frisdrank, geen frisdrank is gezonder maar als daar toch een markt voor is?? Laat mensen met een allergie ook gewoon lekker zelf weten of ze ongezond willen eten zou ik zeggen :Y)

Tien

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-11 01:34

Isegrim schreef:
Tien schreef:

Waar baseer jij dát op?

Op basis van advies van de gezondheidsraad en de vele onderzoeken rondom zuivel.

Maar baseer jij dat op ervaringen of onderzoeken? Heb je een bron? Daar ben ik wel nieuwsgierig naar.

Natascha

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-11 07:12

ik snap al die onderzoeken niet. Geen enkel zoogdier drinkt nog melk na het afspenen en de mens moet verdorrie zo nodig melk blijven dinken (van andere zoogdieren nog wel). Totaal onnodig. Zelfs een koe die zonodig voor de mens melk moet produceren, drinkt zelf geen melk. Ja, er draait een hele industrie op en daar is het goed voor. Niet voor "elk".

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-11 07:28

Ik lees veel reacties waarom mensen zonodig melk moeten drinken...eh nou ik vind het erg lekker.Ben ook lactose intollerant geworden en ben overgeschakeld naar geitenmelk.Vind scheutje lekker over mijn ontbijtgranen...af en toe eet ik schapenjoghurt als alternatief.

Met zegt hier dat melk onnodig is,misschien wel maar dat is frisdrank ook.Daar worden heel wat meer litertjes van weggewerkt dan melk,nog veel ongezonder(daar draait ook een hele industrie op ;) ).Bestaat uit veel suiker en in een aantal gevallen zelfs uit "man-made" zoet-,kleur- en smaakstoffen...voor de meeste frisdranken ben ik ook allergisch vanwege de toegevoegde geur-,kleur- en smaakstoffen.Fijn dat er dus andere natuurlijke producten worden aangeboden en onderzocht.

Almighty

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-11 07:44

Borstvoeding van je werkgever niet mogen las ik ergens! Nou als je wil...hij is verplicht jou 2 uur per dag te geven om of af te kolven in een daarvoor bestemde ruimte bijvoorbeeld de EHBO kamer of dat jij naar je baby kan om te voeden als dat te doen is binnen 2 uur. Dus nooit meer laten zeggen dat het niet kan..dan is hij de wet aan het overtreden en kan je er werk voor maken. Niet leuk voor werksfeer maar de beste werkgever weet ook als hij vrouwen in een bedrijf heeft dat er eentje zwanger kan worden enz.

Ook is het een fabeltje dat je melk zou meoten drinken om borstvoeding te kunnen geven. Hoe doen mensen dat in landen waar ze geen koemelk kennen. Er zit gewoon een super commerciele tak achter koemelk promotie en inmiddels weten we niet beter meer of wij Nlers drinken vaak melk of Sojamelk...terwijl het echt niet nodig is voor je calium zoals ze graag doen geloven maar het verkoopt goed;)

Tja mijn collega bijvoorbeeld moest stoppen met melk en alles waar melk in zit om gezondheidsredenen en ze was bang dat haar botten dan niet goed zouden komen. Maar niets is minder waar en wonder boven wonder...is ze zich veel beter gaan voelen dan met melk gebruik!

breggel1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-11 08:53

bladie bladie bladie
als je denkt dat melk goed is drink je melk
alj je daar niet tegen kunt kijk je of je andere melk kunt drinken

als je denkt dat melk niet goed is drink je geen melk

einde topic