Zoals altijd: opstartproblemen...
Wat gaan de dagen in het Kralingse bos toch hard. Voor je het weet is het straks weer voorbij. Vanmorgen waren we al vroeg aanwezig op het terrein van de Rotterdamse Manege. Helaas (of misschien eerder uiteraard) waren we er niet zo vroeg als we gepland hadden. We wilden om kwart over acht aanwezig zijn, maar we zouden onszelf niet zijn als dat toch allemaal niet een beetje anders liep. Bonechi_ was doordat zij het topic vanmorgen alvast wilde opstarten iets later van huis gegaan en dat maak je dan met de fiets niet meer goed. Ze was er echter alsnog eerder dan ik. Helaas vond een vrachtwagen het nodig zijn wielen te verliezen, dus dat zorgde voor een grote file op de van Brienenoordbrug.
Uiteindelijk kwam ik iets voor half negen aan bij het parkeerterrein langs de Kralingse Zoom. Helaas weer een illusie armer. Ik ging ervan uit dat er dan vanaf het metrostation vast wel bussen zouden rijden. Niets bleek minder waar. Het blijft vreemd dat de pendelbussen echt alleen vanaf vier verschillende hotels vertrekken. Op deze manier stimuleer je het gebruik van het openbaar vervoer niet echt? Of zou het de bedoeling zijn dat het gewone volk gaat wandelen en alleen de gegoede burgerij gebruik maakt van de bussen. Op een drafje ben ik dus maar zelf richting het terrein gegaan en uiteindelijk zaten we goed op tijd op de tribune.
KWPN ontbijtje
Vandaag organiseerde het KWPN een masterclass over het KWPN paard in de sport. Om dit te promoten hadden zij een lekker ontbijtje geregeld voor alle leden van de pers. Best prima zo, opstarten met een glaasje jus d'orange en een lekker broodje. In de eerste pauze begon de masterclass. Deze heb ik helaas moeten missen. In afwezigheid van de zon en als gevolg van een iets te optimistische bui vanmorgen had ik het erg koud. Driekwartbroek en korte mouwen waren een beetje enthousiast bleek gedurende de dag. Ik heb daarom de pauze gebruikt om op de fiets van Bonechi_ te springen en snel naar mijn auto te fietsen om daar een jas uit te halen. Race tegen de klok, want uiteraard willen we geen combinatie missen. Uiteraard ging daarna vrijwel meteen de zon schijnen, maar dat was van korte duur. Ondertussen bleek de pauze te kort om aan de masterclass echt inhoud te geven. Het voorwoord duurde wat lang. Hierna werd een kwartier besteed aan de fokdoelen van het KWPN. Deze bleken slecht vertaalbaar naar het engels en erg voor de hand liggend. Naar onze bescheiden mening kennis die als bekend beschouwd mag worden. Nog voordat Wim Ernes met voorbeelden, foto's en filmpjes het verhaal kon aankleden, moesten wij alweer op de tribune zitten voor de eerste start. Jammer, maar helaas. Dat laatste deel leek ons nu net interessant. Misschien had een soort lunchbijeenkomst, in de veel langer durende lunchpauze, een betere optie geweest.
Cashless-stress
Tijdens de lunchpauze zijn we maar eens naar een plekje op zoek gegaan om wat te eten te scoren. Eigenlijk kunnen we zeggen dat het ons niet verbaasde, dat we onze lunch voor de tweede dag op rij niet met de pasjes af konden rekenen en we dus weer gewoon met contant geld moesten betalen. Morgen weer een poging, tegen de tijd da het afgelopen is, hebben ze het systeem wel op orde denk ik. Na een ongezonde hap, hebben we op het voorterrein een heerlijk fruitsapje en bakje fruit gescoord (die overigens wel met pas afgerekend konden worden). Heel hoog yammie gehalte

Beroemd en berucht
Vandaag hebben we onze vriend, zonder coupe soleil, maar met zonnebril en telefoon weer gespot op de tractor. Kennelijk gisteren een spoedcursusje gedaan en nu dus in bezit van kersvers internationaal bakkensleepdiploma. In de pauze hebben we nog een poging gedaan de commentatoren van feitv te vinden. Na zulk geniaal commentaar, zoals wij steeds konden lezen in het topic, wilden we deze heren wel eens ontmoeten. Ook Anita, die de commentaren doet voor de NOS, staat nog hoog op ons verlanglijstje. Mocht iemand dus een idee hebben wie deze heren zijn en waar ze zitten; laat het ons even weten. Het lijkt ons geweldig om gewoon eens een uurtje mee te kunnen luisteren.
Misschien is het wel eens leuk om iemand aan de organisatiekant van zo'n evenement te interviewen. Hebben jullie nog iemand die jullie graag eens wat zouden willen vragen; de chef protocollen ophalen, commentatoren, ringmeester, ehbo'ers, stalmeisjes, grooms? Iedere suggestie mag gedaan worden. Natuurlijk vragen wij ons dan wel af waarom deze persoon en wat je dan wilt weten? Dus motiveer ook je keuze even.
Fan van Engeland
Naarmate de dag vorderde, gonsde de naam Carl Hester over het hele terrein. Hij zette met Uthopia een onvergetelijke proef neer. Overigens denken we dat het Britse team nog nooit zoveel Hollandse supporters heeft gehad. Het anti-duitse sentiment zit best wel diep. Iedereen blijft fan van Totilas (het blijft immers een geweldenaar), maar hij wordt aan de Duitsers niet echt gegund. Overigens was de proef van MAR en Totilas fijn gereden. Wat kleine foutjes, maar hij ging ervoor. Heel apart is overigens de stand met Totilas merchandise in het Stroodorp. Alles is zwart met geel/rood en heel duidelijk duits georienteerd. Het lijkt niet helemaal op zijn plaats hier in Rotterdam.
Wat een weer
Het weer was vandaag alles, behalve wat ze ervan voorspeld hadden. Zomer zouden we krijgen, eindelijk zomer. Helaas bleef het gedurende de dag vandaag frisjes en wilde de zon maar niet doorbreken. Het moment dat de meeste mensen echt bij zal blijven was laat op de middag. Met nog maar drie starts te gaan, werd het concours stil gelegd door het onweer. Hard onweersklappen, stromende regen en flinke bliksemflitsen verstoorden het EK. Resoluut belde het hoofd van de jury toen een flits in leek te slaan en werd de proef van de Zwitser Staub stilgelegd. Een terechte beslissing, want het ging echt even goed tekeer. Ik kan jullie vertellen dat we hebben zitten rillen op de tribune. Was best griezelig. Voor de drie combinaties die nog aan start moesten komen, was de onderbreking dubbel vervelend. Zij moesten ruim een half uur stappen in de binnenmanege voordat de wedstrijd weer kon worden hervat. En kom dan maar weer eens in je ritme.
Het Nederlandse team
Wat moet je nu eigenlijk vinden van het Nederlandse team. Ik denk dat we kunnen zeggen dat we blij zijn met een mooie bronzen medaille. Werkelijk alle leden van het team en hun paarden hebben vreselijk hun best gedaan. Helaas hebben we nu even niet het 'materiaal' in Nederland waardoor de overwinning gegarandeerd is, maar we hebben wel sport gezien; strijd. De ruiters zijn tot het uiterste gegaan. Dit pakte in het geval van Adelinde goed uit. Zij sleepte een individuele tweede plaats binnen met een score van ruim 81%. Edward zijn proef ging helaas minder. De oh-zo-knappe Sisther de Jeu was te gespannen. Maar jeetje wat een knap paard is dat. Ons team kan nog lekker een tijdje trainen, veel ervaring op doen en zo over een jaar zorgen dat ze er staan.
Afronding
Na afloop van de rubriek hebben we ons opgesplitst. Ik heb nog even de persconferentie bijgewoond. Bonechi_ was naar huis. Zij werd vandaag opgehaald en doordat alles uitliep stond haar taxi al voor de deur. Grote afwezige tijdens de persconferentie waren de Duitsers in eerste instantie. Tineke Bartels merkte op 'ik ben ze kwijt geraakt'. Gelukkig werden ze na een beetje stress links en rechts van de persdames weer gevonden en kon met de persconferentie worden begonnen.
Helaas blijft dit bericht vooralsnog even zonder foto's. Op de weg naar huis heeft Bonechi_ een aanrijding gehad. Gelukkig mankeert zij zelf niks, maar met de blikschade is er aardig wat geregel ontstaan. Aangezien zij de foto's en laptop heeft, moeten we jullie de foto's even schuldig blijven.
Morgen weer een nieuwe dag, een nieuw sfeerverslag en hopelijk wat beter weer!