Goud voor Engeland, zilver voor Duitsland, Nederland brons

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Goud voor Engeland, zilver voor Duitsland, Nederland brons

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-11 18:04

http://www.knhs.nl

Afbeelding
Het Nederlandse team wist brons te verdienen.
foto: © FEI EC Dressage 2011

De achterstand op de Britten was onoverbrugbaar groot, maar met een score van minimaal 84.621% - ruim een half procent boven de wereldrecordscore van de legendarische combinatie Edward Gal met Totilas - zou Adelinde Cornelissen Nederland naar het zilver kunnen tillen. Nederland zou dan de Duitsers achter zich laten. Adelinde begon sterk en lag regelmatig boven de score die de leider van het klassement, de Brit Carl Hester met het in Nederland gefokte paard Uthopia (Métall x Inspekteur) had gerealiseerd, tot de zigzag. Daar was even de kleine hapering, die veel punten kostte. Niet dat Nederland door dat ene foutje het zilver verloor. Daaraan waren de omstandigheden mede debet.

Pal voordat Adelinde de ring in moest zag de jury zich genoodzaakt de wedstrijd stil te leggen wegens een hevig onweer, dat met donder en bliksem tot ontlading kwam boven het zeer goed met publiek gevulde dressuurstadion in Kralingen. "Ik was volop bezig met de voorbereidingen en dan wordt je er ineens mee geconfronteerd dat je een half uur moet rondstappen in de binnenmanege. Dat is geen goede voorbereiding om de aller beste Grand Prix te rijden die ooit gereden is. Je hoort mij niet zeggen dat ik daardoor minder heb gepresteerd, maar het heeft zeker niet positief aan mijn prestatie bijgedragen. Aan de andere kant is onze sport in de zomer een buitensport en dan kan dit gebeuren en dan moet je maar handelen maar bevinding van zaken", vertelde Cornelissen.

De amazone ging uiterst voortvarend van start en liet haar Jerich Parzival (Jazz x Ulft) in een perfecte balans door de baan dansen. Steeds wist ze het uitdrukkingsvolle paard met veel expressie te tonen. Met name de sterke passage en piaffe momenten werden overtuigend getoond. Ook in de verruimingen scoorden Cornelissen en Parzival hoog en niets leek een in ieder geval winnende Grand Prix proef in de weg te staan. Tot de bewuste zigzag, die in galop uitgevoerd dient te worden. In de overgang naar de derde zigzag ging het even fout en was voor een kort moment de harmonie verstoord. Dat kostte een vracht punten en meteen stond Adelinde op lichte achterstand. Mede omdat Carl Hester een uitstekend laatste deel van de proef reed, waar hij voor de uitgestrekte draf op de diagonaal van alle zeven juryleden een tien kreeg, en een perfect uitgevoerde laatste lijn, kon Cornelissen de door dat foutje in de zigzag opgelopen achterstand niet meer goed maken.

"Parzival stond er naar mijn gevoel heel scherp aan en ik had honderd procent controle. Als je me nu vraagt waarom die controle net even ontbrak in de zigzag dan moet ik eerlijk zeggen dat ik het niet zou weten. Tot dat moment gaf hij me ook niet het gevoel dat er zoiets zou kunnen gebeuren. Terugkijkend op mijn proef denk ik dat we zeer goed hebben gepresteerd, maar reken er op dat ik zaterdag een tandje bij zet om de concurrentie achter me te laten!", aldus een strijdvaardige Adelinde.

"We gingen als titelverdedigers voor goud. Toch ben ik dik tevreden met het brons. Ook al omdat ik het gezien heb dat met Marijnissen, Gal en Cornelissen zeker nog progressie mogelijk is", verklaarde bondscoach Sjef Janssen.

Uiteindelijk won Carl Hester de Grand Prix en in zijn kielzog wonnen de Britten voor het eerst in de geschiedenis van een Europese Kampioenschap het goud in de landenwedstrijd. "Ik heb een heerlijke wedstrijd gereden en nu had ik echt het gevoel dat mijn paard niet alleen mij droeg, maar ook zichzelf. Dat in tegenstelling tot kortgeleden in Hickstead. Dat is echter wel de ontwikkeling die paarden die nog jong zijn plotsklaps kunnen doormaken", vertelde de leider in het klassement.

De Duitsers wonnen zilver en voor Nederland was er het brons. Wel was er volop succes voor de in Nederland gefokte paarden, want in de uitslag van het individuele klassement, dat ook kon worden opgemaakt, werden de eerste vier plaatsen ingenomen door KWPN gefokte paarden. Uthopia werd eerste, Jerich Parzival werd tweede, de derde plaats was voor de Duitser Mattias Alexander Rath met Totilas (Gribaldi x Glendale) en Valegro (v. Negro) legde met de Britse Charlotte Dujardin beslag op de vierde plek. De KWPN goedgekeurde hengst Watermill Scandic HBC (Solos Carex x Amiral) legde met de Zweed Patrik Kittel beslag op de zesde plek.

De Britten wonnen dankzij een ijzer sterk optreden van Carl Hester met Uthopia, die een bijna foutloze Grand Prix reed. Zijn paard heeft een sprankelende uitstraling en beweegt zich met veel swing door de baan en toont naast een zeer sterke draf ook een overtuigende galop. Met heel veel belangstelling werd uitgekeken naar het optreden van Matthias Alexander Rath met Totilas. Eerlijk is eerlijk. Deze combinatie heeft na het CSIO van Aken nog veel progressie geboekt. Zo werden de changementen mooi recht en groot gesprongen. Alleen gingen plotsklaps een tweetal wissels de mist in. Ook in de laatste passage recht op de jury af maakte Totilas een galopsprong. Toch kreeg ook Totilas van het hoofdzakelijk Nederlandse publiek een enorme ovatie voor de prestatie die hij met zijn nieuwe ruiter wist neer te zetten.

In de individuele uitslag, die overigens niet ter zake doet, neemt Cornelissen de tweede plaats in en staan Minderhoud, Marijnissen en Gal in deze volgorde op de 15de, 16de en 17de plek. De beste dertig combinaties gaan zaterdag van start in de Grand Prix Special en op zondag brand de strijd tussen de beste 15 los in de Kür.

Meer info zie: http://www.ecdressage2011.com

Uitslag EK landenwedstrijd:

1) Groot-Brittannië - 238.678
2) Duitsland - 226.110
3) Nederland - 222.645
- Adelinde Cornelissen (Nijkerk) - Jerich Parzival (Jazz x Ulft) - 81.155%
- Hans Peter Minderhoud (Harskamp) - Exquis Nadine (TCN Partout x Roemer) - 70.912%
- Sander Marijnissen (Wijdewormeer) - Moedwil (Goddwill x Beaujolais) - 70.578%
- Edward Gal (Harskamp) - Sisther de Jeu (Gribaldi x Amor) - 70.517%
4) Zweden - 214.437%
5) Spanje - 211.580%
6) Denemarken - 209.985%

Uitslag Grand Prix:

1) Carl Hester (Eng) - Uthopia (Métall x Inspekteur) - 82.568%
2) Adelinde Cornelissen - Parzival - 81.155%
3) Matthias Alexander Rath (Dui) - Totilas (Gribaldi x Glendale) - 79.453%
15) Hans Peter Minderhoud - Exquis Nadine - 70.912%
16) Sander Marijnissen - Moedwil - 70.578%
17) Edward Gal - Sisther de Jeu - 70.517%

Progamma:

zaterdag 20 aug: 12.30-18.30 Grand Prix Special, aansluitend huldiging
zondag 21 aug: 13.00-17.00 Kür, aansluitend huldiging

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 18:05

Leuke foto, en een prachtige rit door adelinde, ondanks de kleine foutjes hier en daar. Een genot om naar te kijken :))

Janneke_Tri

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 18:08

Totilas en Rath waren toch 3e??? Volgens mij staat in t persbericht toch echt 2e.

Leuke foto!! Mooie prestatie van t team, kijk uit naar zaterdag en zondag *\o/*

Tafje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 18:10

Mooie sympatieke foto! Ben blij voor ze *\o/*

kitty_gomez

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 18:12

.
Laatst bijgewerkt door kitty_gomez op 07-03-24 19:09, in het totaal 1 keer bewerkt

NienSCHaap

Re: Goud voor Engeland, zilver voor Duitsland, Nederland brons

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 18:16

leuke foto :D

mimeslosydy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 18:17

Nette prestaties hoor! Jammer dat Gal niet zo goed ging maar de rest heeft het echt super gedaan :j Ze stralen helemaal op de foto lijkt wel :D Heel goed ook van Engeland, ze hebben de duitsers weten te verslaan.

Fraggle

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 18:18

Goed zo!
Laatst bijgewerkt door Fraggle op 18-08-11 18:19, in het totaal 1 keer bewerkt

vilouma

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 18:19

Erg leuke foto! Vond Adelinde érg goed, en de andere 3 rond die 70%, oke niet voorin,maar dat is geen verkeerde score vind ik zo hoor! we hebben dan helaas geen goud, maar voor engeland zeker niet onverdiend.

Bazinga

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 18:22

Leuke foto!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 18:33

Heerlijke rit van Adelinde ik heb echt genoten!

Leuke foto btw, al begreep ik de Britten niet helemaal!

michelle___

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 18:56

kitty_gomez schreef:
Leuke foto :D Ben benieuwd naar zaterdag en zondag! Hopelijk kan edward wat meer knallen!

Daar hoop ik ook op! :j

djuulsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 19:01

Adelinde was geweldig *\o/* ze hebben het verdiend!!!

En nog boven Toot geeindigd ook :):)

ielsjj_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 19:19

Pff balen zeg van Edward, had graag gehoopt voor hem dat hij door mocht.
Maar inderdaad top voor Engeland en Duitsland! Ook van Matthias en zeker voor Adelinde!! :D

S_Evelyne

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 19:41

Adelinde was echt super!

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-11 19:48

Beginpost is aangepast met een uitgebreid nieuwsbericht :)

Rietjeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 20:06

Ode aan Adelinde!!!
Wat een top proef! :)

BabiiVeeraa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 20:19

ielsjj_ schreef:
Pff balen zeg van Edward, had graag gehoopt voor hem dat hij door mocht.
Maar inderdaad top voor Engeland en Duitsland! Ook van Matthias en zeker voor Adelinde!! :D

Maar, hij gaat toch ook door? De eerste 30 mogen zaterdag aan de start komen, en de beste 15 van zaterdag stromen door naar zondag :)

Adelinde reed echt super, vond het een hele fijne proef om te zien! HP en Sander heb ik helaas niet kunnen zien gisteren, maar ook Edward vond ik erg goed rijden. Nu vind ik Sisther zowiezo een heerlijk paard, dat scheelt :D
Vond wel dat Edward iets laag gepunt werd, had toch wel 71/72 verwacht eigenlijk.

Retlaw

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 20:19

Uthopia is gewoon de verbeterde versie van Totilas!!!

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 20:47

Dan is hij iig meer dan 10 miljoen waard, Paul misschien toch iets te vroeg zijn slag geslagen :D

jannie86 schreef:
Uthopia is gewoon de verbeterde versie van Totilas!!!

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 20:49

En met een ruiter die hem zelf getraind heeft ;) Da's pas echt knap!

Retlaw

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 21:07

Ik bedoel maar. Tsja goedkoop is duurkoop :+

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 21:21

Wat een onwijs leuke foto!! En goede resultaten zijn er neer gezet zeg!! :j +:)+
Is de proef van Adelinde nog ergens terug te zien trouwens?

NathalietjeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 21:32

ja die laatste rit van adelinde was echt super spannend !! paar kleine foutjes maar echt super gedaan brons voor ons team

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 23:28

Jeetje, echt knap van Adelinde!! Zo zie je maar weerk oom Totilas is maar gewoon een paard en Matthias maar gewoon een ruiter die te verslaan vallen :) Erg mooi voor Engeland +:)+