http://www.knhs.nl
Nederland gaat richting brons.
Als laatste combinatie van de dag reden in de Grand Prix, het eerste onderdeel van het Europese Kampioenschap dat in Rotterdam wordt verreden en dat nog tot en met zondag duurt, Hans Peter Minderhoud en Exquis Nadine het dressuurstadion binnen. "Ik merkte direct bij binnenkomst dat Nadine gespannen was. Daar heeft ze normaal gesproken nooit last van, maar vandaag was dat duidelijk anders. Mede door die spanning hebben we niet de score kunnen realiseren waarop ik had gehoopt", aldus Minderhoud direct na zijn rit.
Feitelijk zag de rit van Minderhoud er goed uit en had de jury regelmatig iets hoger kunnen scoren, als juist de kleine accenten die nu ontbraken aanwezig waren geweest. "In de uitgestrekte galop, die we voortreffelijk uitvoerden, sprong ze aan het eind plotsklaps even om en direct daarna weer terug. Dat kost punten. Ook kwamen we de beide pirouettes zeer goed in, maar hadden we ze net iets mooier uit kunnen rijden. En de laatste lijn had veel beter uitgevoerd kunnen worden, dus was het een redelijke proef, maar het was niet zo goed als gekund had", vatte Hans Peter Minderhoud zijn rit bondig samen.
Na de helft van de deelnemers staat Nederland op de derde plaats in het tussenklassement, achter de sterk acterende Britten en de iets teleurstellende Duitsers. De Britse amazone Charlotte Dujardin met het in Nederland gefokte paard Valegro gaat ruim aan de leiding, voor de Duitsers Christoph Koschel en Helen Langehanenberg. Hans Peter Minderhoud staat nu vierde, terwijl Sander Marijnissen (Wijdewormer) met Moedwil op de vijfde plek staat. "Ik had het echt mooi gevonden om nu na deze eerste dag boven de Duitsers te staan, omdat ik er van overtuigd ben dat Adelinde morgen een hogere score kan realiseren dan de beste Britse en Duitse combinatie. Dan moet Edward Gal ook een hele goede rit rijden met Sisther de Jeu, waardoor we nog steeds alle kans hebben op een podiumplek. Met een iets betere rit van mij zou de kans op een zilveren medaille groter zijn geweest", aldus Minderhoud.
De Britse Charlotte Dujardin rijdt hier in Rotterdam haar eerste internationale kampioenschap met de negenjarige Valegro (v. Negro). "Het ging op het voorterrein tijdens het lostijden erg goed en ook liep het in de wedstrijdring fantastisch. Voor mij is het helemaal te gek dat ik na dertig starters aan de leiding ga. Ik reed de ring binnen om een goede prestatie neer te zetten, maar deze score van 78.830% is een persoonlijk record", aldus Dujardin, voor wie deze Grand Prix pas de zevende was waarin zij van start ging met dit paard.
Meer info zie: http://www.ecdressage2011.com
Tussenstand Grand Prix na 1e dag:
1) Charlotte Dujardin (Eng) - Valegro (v. Negro) - 78.830%
2) Christoph Koschel (Dui) - Donnperignon - 71.444%
3) Helen Langehanenberg (Dui) - Samon Hill - 71.079%
4) Hans Peter Minderhoud (Harskamp) - Exquis Nadine (TCN Partout x Roemer) - 70.912%
5) Sander Marijnissen (Wijdewormer) - Moedwil (Goodwill x Beaujolai) - 70.578%
Tussenstand landenwedstrijd:
1) Engeland - 149.256
2) Duitsland - 142.523
3) Nederland - 141.490
Progamma:
donderdag 18 aug: 9.30 - 17.40 - Grand Prix (tevens landenwedstrijd deel 2), aansluitend huldiging
zaterdag 20 aug: 12.30-18.30 Grand Prix Special, aansluitend huldiging
zondag 21 aug: 13.00-17.00 Kür, aansluitend huldiging
Klik hier om te reageren.