Prijzen voor hooi en stro nog steeds razendsnel omhoog

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Prijzen voor hooi en stro nog steeds razendsnel omhoog

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-11 15:17

www.stegen.net

De prijzen van hooi en stro schieten momenteel razendsnel omhoog. Vorig jaar was er al sprake van een prijsstijging, maar nu moeten paardenhouders nog dieper in de beurs tasten. De oorzaak: het weer.

Veel granen staan nog op het land. Verder was er sprake van een heel warm voorjaar en een natte zomer. Daardoor is er weinig aanvoer en dus gaan de prijzen omhoog. Een paar maanden geleden zat de prijs op zo’n zeventig euro per ton, nu is dat in sommige gevallen al opgelopen tot 150 euro. Met name paardenhouderijen en kleine handelaren worden daar de dupe van. Zij kopen vaak in kleinere hoeveelheden en ze gebruiken het liefst kleine baaltjes, die toch als steeds zeldzamer worden.

xJasmijn

Re: Prijzen voor hooi en stro nog steeds razendsnel omhoog

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-11 15:19

Ik heb er geen last van...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-11 15:20

Hier ook nergens last van ... de boer heeft ruim 2x zoveel balen hooi liggen als vorig jaar en ze zijn weer van een prima kwaliteit. En nog een keer hooien gaat makkelijk lukken :j

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-11 15:21

is de genoemde prijs nu voor hooi of stro?

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-11 15:23

Logisch in dld en fr word steeds meer koolzaad/mais verbouwd voor bio-gas. Pacht word enorm duur tarwe is maar weinig geplant en daarnaast door natte weer slecht eraf te krijgen. Hier zie je nog velden vol staan dat zwart aan het worden is en de korrels vallen gelijk op de grond.
Gelukkig hebben we hele schuur vol staan met gerst stro dat eerder geoogst word en dus mooi droog was.
Hooi trekt wel aardig bij. Al is het nog te weinig

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-11 15:26

Ik neem aan van stro, Jury, het artikel gaat immers over het graan dat nog op het land staat.

mang

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-11 15:27

wij kregen een maand geleden nog hooi voor 4 euro mee, waar hetzelfde hooi nu 5.50 is. (kleine baaltjes gewoon)

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-11 15:30

Hier ook geen last van..inmiddels ruim 1500 baaltjes hooi binnen en vanavond gaan we weer hooien.

Soms vraag ik me af of door het gespeculeer de prijzen zo omhoog schieten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-11 15:33

Anders zou je voor hooi eventueel ook nog kunnen uitwijken naar Polen ... daar hebben we het ook een tijd vandaan gehaald toen we ze nog op een eigen stuk land hadden staan. Zulke mooie baaltjes had ik nog nooit gezien en daar ligt het maar te liggen, want ze gebruiken het niet zo veel daar (aldus de Pool die het voor ons altijd meebracht). En er zijn zeer veel Poolse busjes die vol heen rijden en altijd leeg terug.

Het is natuurlijk wel praktisch al die berichten dat het allemaal zo duur aan het worden is, dan kan je zonder problemen je prijs verhogen "want het zal wel". Volgens mij moet je over zulke dingen niet teveel berichten plaatsen, net als dat het slecht gaat met de economie, mensen durven massaal geen geld meer uit te geven en dan wordt het alleen maar erger. Terwijl als ze er niks van hadden gehoord gewoon hun geld hadden uitgegeven.

JoyceLa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-11 15:37

Nou idd! Onze boer heeft ook de prijs weer omhooggemikt terwijl hij echt niet de volle mep schijnt te betalen die wij nu wel moeten dokken! Ik haal het vanaf nu dan dus ook ergens anders.

JoyceLa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-11 15:38

idinn schreef:
Hier ook nergens last van ... de boer heeft ruim 2x zoveel balen hooi liggen als vorig jaar en ze zijn weer van een prima kwaliteit. En nog een keer hooien gaat makkelijk lukken :j

Miss domme vraag maar is dit in Antwerpen of Papendrecht?

Jasmijn1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-11 15:40

Het stro ligt hier al keuring ingepakt op het land. Ziet er ook gezond uit, dus het lijkt me nu niet zo dramatisch...

thofvaneden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-11 15:40

colette_007 schreef:
Logisch in dld en fr word steeds meer koolzaad/mais verbouwd voor bio-gas. Pacht word enorm duur tarwe is maar weinig geplant en daarnaast door natte weer slecht eraf te krijgen. Hier zie je nog velden vol staan dat zwart aan het worden is en de korrels vallen gelijk op de grond.
Gelukkig hebben we hele schuur vol staan met gerst stro dat eerder geoogst word en dus mooi droog was.
Hooi trekt wel aardig bij. Al is het nog te weinig

We zijn op reis geweest in Noord-Frankrijk ( Picardië) en er stond heel weinig koolzaad in vergelijking met een viertal jaar geleden.
Het enige wat we zagen waren hele velden vol tarwe en gerst. Ze waren net begonnen met afrijden ( voor de graankorrels) Het stro zelf raapten ze nog nooit op, ze ploegden het gewoon in als " groenbemesting" Ik geloof dat dit toch zo kunstmatig hoog gehouden wordt.
Voor stro ( grote pakken) betalen wij 0.095 € de kilo, hooi was een maand geleden 0.223 maar is blijkbaar nu nog duurder geworden.

rienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-11 15:42

Het hooi is hier (Sint-Gillis-Waas) met €20 gestegen. Voor grote balen wel te verstaan. Een pak stro kost hier €30. Ook grote balen.

Nu hebben wij overlaatst voordrooghooi ergens gekocht voor €35 pp. Ongeveer net zo groot als een gewoon pak hooi

JoyceLa

Ik denk dat er idd veel mensen zijn diet het vooral als een excuus gebruiken om de prijs weer omhoog te mikken!

Al geloof ik wel dat er boeren zijn die echt minder oogsten door het weer. Maar lang niet zoveel als ze doen voordoen idd.

En het ergeste vind ik dan nog, als het volgend jaar een beter jaar zou worden de prijzen dan niet wat gunstiger worden voor ons paardenhouders. Belachelijk!

daphneM

Gelukkig halen wij ook alle hooi van eigenland, dat scheeld als je veel land hebt, wij hebben momenteel 110 balen voor ons zelf,

en hebben momenteel ruim 70 pak te koop..

Hopen op nog een snee, en dan kunnen die ook de verkoop in..

Met stro moeten wij natuurlijk ook betalen, maar dan is 1 pak per week voor 50 euro per baal.

kaat21

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-11 15:43

gisteren nog stroo gehaald 2 euro voor een pakje!

JoyceLa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-11 15:44

kaat21 schreef:

Nou dan woon ik toch echt verkeerd! :')

elibeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-11 15:46

Ik denk toch dat het ook sterk regio gebonden is.
bij ons wordt de spoeling ook dun. Dit is tenslotte al het derde jaar op rij dat de oogsten tegen vallen door het weer.
Onze leverancier weet altijd wel weer te leveren, maar het wordt steeds moeilijker om aan te komen.
Zelfs de leverancier van het vlas kan momenteel niet leveren omdat er in Frankrijk niet geoogst kon worden.
Ook goldt er een uitvoerverbod in Frankrijk voor stro. Duitsland was ook al problematisch om het vandaan te krijgen.
Normaal hebben wij rond deze tijd van het jaar al het hooi al binnen en krijgen we nu alleen nog stro.
We hebben nu 1x kuil gekregen, nog geen enkele x hooi. dus ja, wij merken het wel hier.

edit: en wat er wel makkelijk te krijgen is, daar betaal je inderdaad de hoofdprijs voor. Hoorde al prijzen voorbij komen van 12 euro voor een klein baaltje hooi.

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-11 15:47

Thofvaneden; zou kunnen vriend van mij rijdt voor hele grote fourage en die klagen ook mbt mais/koolzaad die hebben zelfs paar weken niks gehad (in 35 jaar nog niet voorgekomem)
Idd er word ook kunstmatig hooggehpuden door tussenpersonen. Wij kopen per hect recht vh land dus betalen normale prijzen. Maar wel iets duurder dan 3jaar terug.
In fra zal het beter weer zijn om te oogsten, hier is het erg slecht geweest. 3 dagen goed weer 24 uur diensten zijn er gedraaid maar nog lang niet alles eraf. Ze zijn nu weer begpnnen met tarwe en gras te maaien. Alleen tarwe heeft nog teveel vocht in het graan dus moet nog meer drogen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-11 15:48

mirka1994 schreef:
[***] schreef:

Miss domme vraag maar is dit in Antwerpen of Papendrecht?

Domme vragen bestaan niet ... dat is in Roosendaal, mijn paardje staat beetje tussen mijn beide woonplaatsen in :+

kaat21

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-11 15:48

mirka1994 schreef:
kaat21 schreef:

Nou dan woon ik toch echt verkeerd! :')

Normaal betalen wij ook 4 euro per pak Stroo maar we mochten het gisteren gelijk van het land afhalen! Zag er prima uit :)

0011223344

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-11 15:51

Bij ons is de hooileverancier gister nog langsgeweest: 270 euro per ton weidehooi...

Vorig jaar betaalden we 50 euro per grote baal (400 kg), nu is het dus meer dan het dubbele.. Ik weet ook echt niet meer waar ik het vandaan moet halen.

moonvw

kaat21 schreef:

Heel leuk maar over hoeveel kilo praat je dan per pak. Anders zegt deze info niet zoveel!

ptiteblue

Stro bij ons ligt nu al 2 weken op de velden.
Hebben 3 dagen zon nodig zodat die kan drogen.
Gisteren avond zijn ze begonnen die om te draaien, en vanavond normaal in ballen gezet en binnen gehaald als het droog is.

27 hectares gekocht aan 200€ per ha ipv 150€ normaal gezien.
En van die 27ha krijgen we maarde helft sto van de andere jaren.

Gaan dus stro moeten kopen in frankrijk waarschijnlijk aan de volle prijs.

Hooi is minder erg.