http://www.knhs.nl
Sander Marijnissen en zijn 17-jarige Moedwil (v. Goodwill) hebben samen op de eerste dag van het Europese Kampioenschap Dressuur in Rotterdam een topprestatie geleverd. "Ik ben euforisch over wat wij samen hebben laten zien. Dit is zonder twijfel de beste proef die we ook hebben gereden en het is mooi dat we op deze wijze het rendement hebben gekregen van de investeringen in arbeid die we gedurende vele jaren in elkaar hebben gedaan", aldus Marijnissen direct na zijn rit.
Het zeer goed met publiek gevulde dressuurstadion van Rotterdam ontlaadde zich in een staande ovatie nadat Sander Marijnissen zijn proef had gereden. Terecht, want de combinatie leverde niet alleen een geheel foutloze proef af, ook was het optreden van begin tot eind sprankelend. Was Moedwil wel eens iets traag, nu doorliep hij alle onderdelen met een zeer sterk gebruik van het achterbeen. Vooral de laatste lijn, waarin passage en piaffe getoond dienen te worden, werd dermate briljant getoond dat de jury daar gemakkelijk achten aan kwijt kon. Nadat het eerste kwart van de deelnemers had gereden nam Marijnissen de vierde plaats in de tussenstand in, met een score van 70.578%. Het Franse jurylid Jean-Michel Roudier waardeerde de rit van Marijnissen zelfs met een score van 73.404% en deed daarmee de combinatie recht. De drie juryleden die de rit van Marijnissen beloonden met een score beneden de 70% grens deden prestatie van Marijnissen onrecht aan, mede omdat de proef in totaliteit een duidelijk hoger gehalte had dan de tijdens de proef fouten makende Duitse amazone Langehanenberg, die met een score net boven de 71% nu derde staat.
Aan de leiding gaat de Britse Charlotte Dujardin, die met de in Nederland gefokte Valegro (v. Negro) een score realiseerde van 78.830%. Terecht deze score, want de amazone toverde een in alle onderdelen hele mooie en zeer sterke proef uit haar hoge dressuurhoed. De Duitser Christoff Koschel bleef met Donnperignon onder zijn niveau, maar staat nu tweede met een voor hem teleurstellende waardering van 71.444%.
Na afloop van zijn rit stond een stralende Sander Marijnissen de media te woord. "Ik vond het helemaal goed. Tijdens het trainingskamp heb ik een paar tips van bondscoach Sjef Janssen gekregen en die heb ik vandaag in praktijk kunnen brengen, met een toprit als beloning. Ik heb veel aan die tips te danken, waardoor ik voor mijn gevoel in de afgelopen twee weken een betere ruiter geworden ben. Dat is mede gebeurd door de aanwijzingen die ik van het internationale dressuurjurylid Jan Peters heb gekregen, die mij na mijn dressuurproef in het trainingskamp aanwijzingen heeft gegeven. Daardoor waren de piaffes mooier, de passage groter, de changementen heel mooi recht en groot en ook in de zigzag hebben we progressie weten te boeken", vertelde Marijnissen, die Moedwil op drie en half jarige leeftijd voor een vriendenprijsje verwierf.
In de proef wisten Marijnissen en Moedwil een zekere vanzelfsprekendheid aan de dag te leggen. "Dat klopt, want ik bereikte in deze rit datgene waar het in onze sport om gaat. Het moet er uitzien als of het paard alles uit zichzelf doet en alsof de ruiter er alleen maar stil op zit. Je ziet aan mijn bezweet voorhoofd dat ik echt keihard heb moeten werken, maar Moedwil wilde enorm meewerken. Zo trok Moedwil mij als het ware door de laatste lijn. Hij zette de oren er op en bracht het achterbeen enorm sterk onder zijn lichaam, waardoor ik het gevoel had dat ik zweefde", aldus Sander Marijnissen, die zich ten doel had gesteld een prestatie neer te zetten die het voor hem mogelijk maakt om zaterdag in de Grand Prix Special, het tweede onderdeel van dit EK, van start te mogen gaan.
Meer info zie: http://www.ecdressage2011.com
Klik hier om te reageren.
Progamma:
woensdag 17 aug: 9.30-17.30 - Grand Prix (tevens landenwedstrijd deel 1)
donderdag 18 aug: 9.30 - 17.40 - Grand Prix (tevens landenwedstrijd deel 2), aansluitend huldiging
zaterdag 20 aug: 12.30-18.30 Grand Prix Special, aansluitend huldiging
zondag 21 aug: 13.00-17.00 Kür, aansluitend huldiging