Auxerre is Belgisch Kampioen bij de zesjarige paarden

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Auxerre is Belgisch Kampioen bij de zesjarige paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-11 10:38

www.dehoefslag.nl

De nieuwe Belgische Kampioen bij de zesjarige paarden is Auxerre (v. Eurocommerce Vancouver). Onder het zadel van Philippe Le Jeune was hij de snelste foutloze in een barrage betwist met de achttien beste van zijn jaargang. De titel bij de vijfjarige paarden ging naar Gianni van Heiste gereden door Thiago Ribas Da Costa. De ruin van Contact vd Heffinck klopte zijn concurrenten ruimschots op tijd.

Zware tol
De eerste selectieronde bij de zesjarigen in Gesves gaf al een flinke knauw aan het aantal titelkandidaten. Slechts 62 van de 175 deelnemende paarden hielden hun kansen gaaf met een foutloze ronde. Pijnlijk was het strafpuntje voor tijdsoverschrijding voor Valentijn De Bock en Fanaka A (v.Chin Chin), de kampioencombinatie van vorig jaar. Ook Jean De Grande met Florian vh Klokkenhof (v.Wandor vd Mispelaere) viel weg. De reservekampioen van een jaar geleden maakte één springfout. Dat deed ook Finesse Odeveld, de Lord Z dochter die in de klassieke cyclus als tweede eindigde. Hetzelfde overkwam Armstrong van de Kapel, de Z gekeurde zoon van Quasimodo Z, vorig jaar finalist op het WK te Lanaken. Het verdict van de tweede selectieronde was minder streng. Het kransje titelkandidaten slonk slechts met negen zodat 53 combinatie zich mochten opmaken voor de barrage.

Le Jeune
Na een foutloze basisomloop in de finale kwamen achttien paarden terug voor de ultieme test. Kurt DeClercq en Funky Music (v.Vigo) waren de eerste die nul reden. Onmiddellijk daarna verdrong Walter Lelie hem met Fortis Fortuna (v.Quidam de Revel) van de voorlopige leiding. Toen kwam het moment van wereldkampioen Le Jeune. Met de ruin Auxerre (Eurocommerce Vancouver x Emilion) toonde hij zijn vakmanschap door kort te wenden en toch foutloos te blijven. Hun tijd van 37,93 seconden werd niet meer verbeterd. Tom Martens deed met Dartagnan Z (v. Diamant de Semilly) van Stephex Stables nog een verwoede poging maar was een dikke halve seconde trager. Het zilver was hun beloning. Het brons ging naar de sBs gekeurde Vargas de Saint Hermelle (v.Ogano Sitte) gereden door Gregory Wathelet. Le Jeune kon terugblikken op een succesvol kampioenschap. Zondag had hij met zijn nieuwste aanwinst Eclipse (v. Cicero van Paemel Z) al de finale van het Criterium voor de zevenjarigen gewonnen. 'Ook dit paard heb ik nog niet lang', verklaarde een druk omringde kampioen. 'Ik heb Auxerre goed anderhalve maand geleden gekocht samen met onze bondscoach Philippe Guerdat. Hij werd voorheen gereden door een amazone voor wie hij te sterk was. Ik wist dat het een heel goed paard is. Hij bewees dat ook meteen. In de acht parkoersen die ik met hem tot op heden gereden heb maakte hij geen enkele fout. Zoveel kwaliteit dat is fijn!'

Vijfjarigen
Bij de vijfjarige paarden bleven 53 paarden foutloos in beide selectierondes. Negentien onder hen deden dat nog eens netjes over in de basisronde van de finale. In de barrage zette de tweede starter Pieter Kennis met Gines vd Klunderd (v. Nonstop) de zaken oip scherp: nul in 38,59 seconden. Christophe Vanderhasselt en Balou Coeur Joye (v. Balou du Rouet) deden het keurig maar te voorzichtig. Met een tijd van 40,54 seconden werden ze pas achtste. 'Ik ben ontgoocheld, ik had meer gas moeten geven', verklaarde hij teleurgesteld. Ook broer Yves stond niet te jubelen met zijn zevende plaats die hij bereikte op Verdi vd Withoeve (v. Vigaro Z). Breed lachen deed Thiago Ribas da Costa toen hij de piste verliet, nadat hij aan de leiding gekomen was. De stalruiter van Star Horses had er met Gianni van Heiste (v. Contact vd Heffinck) alles uit geperst. Zijn tijd werd niet meer verbeterd. Hij gaf Pieter Clemens op Chi Chin (v. Chin Chin) en Tim Van Den Broeck op Gloria (v. Diamant de Semilly) het nakijken.

Op vier kwam Brecht Bille met de ruim galopperende Hannoveraans en BWP gekeurde hengst Hunters Argentus (v. Argentinus). 'Ik ben tevreden', zei de West-Vlaming heel ontspannend. 'Dit paard is zo goed dat ik geen risico’s wil nemen. Hij heeft zoveel kwaliteit dat ik niets wens te forceren', was zijn commentaar. Alles forceren had winnaar Thiago da Costa wel gedaan. 'Ik heb volgas gereden, meteen onversaagd voluit voor mijn kans gaan dacht ik. Ik zocht niet de kortste weg op maar wel de snelste', glunderde hij gelukzalig.

mohica

Re: Auxerre is Belgisch Kampioen bij de zesjarige paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 11:47

goed gedaan *\o/*

Cil_

Re: Auxerre is Belgisch Kampioen bij de zesjarige paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 15:36

Heeft iemand een linkje naar de complete uitslagenlijst?

jhon

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 20:53