Is dit dierenleed? Heel zielig staat hij daar. Met gebogen hoofd. Het is net of hij de ellende van de hele wereld op zijn schouders heeft. Maar dat is niet zo, het is alleen maar zijn eigen narigheid.
Hij staat daar maar, met hangende schouders. In weer en wind. Geen beschutting bij storm en regen. Geen schaduw bij felle zon. Geen vriendjes om mee te spelen. Zo,n klein paardje op een stukje land langs de Leeghwaterweg in Zaandam. Altijd als ik langs kom met bus 91 staat hij daar. In mijn ogen een toonbeeld van ellende. Ik weet wel, zijn baas komt elke dag even langs, want waarschijnlijk houd hij wel van dat paardje. Maar een paardje is een kudde dier, die heeft vriendjes nodig om mee te spelen. Dat is net zo belangrijk als voldoende eten. En waarom totaal geen beschutting tegen weer en wind? Volgens mij is dit ook dieren mishandeling. De dierenbescherming is het met mij eens, maar kan niets doen, dus wordt het paardje aan zijn lot overgelaten. Er zullen mensen zijn die dit overdreven vinden, maar ik ga kijken of ik er nog wel iets aan kan doen, want altijd als ik langskom met de 91, gaan ook mijn schouders hangen van zijn ellende. En kan ik wel huilen.