Voortbestaan Belgische trekpaard in gevarenzone

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

bakkabouter

Voortbestaan Belgische trekpaard in gevarenzone

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-11 14:47

http://www.deredactie.be

Het gaat niet goed met het ‘Belgisch trekpaard'. Dit jaar worden zelfs de 500 veulens niet gehaald, terwijl er elk jaar 1.000 nodig zijn om het overleven van het enige echt Vlaamse paardenras te verzekeren. Daarom trekken Vlaamse fokkers aan de alarmbel. ‘Want die dieren zijn nog altijd heel nuttig.'

Al sinds 2007 is het aantal ingeschreven veulens in vrije val. ‘En de crisis van de voorbije jaren heeft die trend alleen maar versneld', zucht Jan De Boitselier, voorzitter van de Vlaamse fokkers van het Belgisch Trekpaard. ‘Eigenlijk moeten er 1.000 veulens per jaar geboren worden om het ras in stand te houden. Maar vorig jaar zijn er in Vlaanderen maar 601 ingeschreven. En die trend zet zich door. Het risico is meer dan reëel dat we dit jaar de kaap van de 500 zelfs niet eens halen.'

Vandaag zit het Brabants trekpaard, zoals het Belgisch trekpaard in de volksmond genoemd wordt, weer in de gevarenzone waarin het eind jaren 80 was gesukkeld. ‘Ook toen werden er nauwelijks 500 veulens ingeschreven, een dieptepunt', herinnert De Boitselier zich.

Om het ras van de ondergang te redden, voerde de Vlaamse overheid toen een veulenpremie in van 5.000 frank, omgerekend net geen 125 euro. ‘Niet veel, maar voldoende om snel effect te hebben: het aantal in Vlaanderen ingeschreven veulens steeg. Samen met de in Wallonië geboren veulens zaten we toen mooi boven de kritische grens van 1.000, met een uitschieter tot 1.159 in 2007.'

De rest van het artikel kan je lezen op
http://www.nieuwsblad.be/article/detail ... d=5T3DO70T
Laatst bijgewerkt door Lielle op 09-08-11 08:00, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: aangepast naar regels voor VN & paragraaf toegevoegd

tamary

Re: Belgische trekpaarden met uitsterven bedreigd

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-11 14:53

Promoten voor ecologisch verantwoord vervoer en werk bij gemeente/bosbouw/etc. Dieren zijn te duur voor veel mensen om als hobby te houden ivm hoeveelheid voer die ze nodig hebben. Ze zullen dus weer maatschappelijk nuttig moeten worden willen ze bestaansrecht houden.

Moet trouwens zeggen dat het verhaal van lief en braaf niet helemaal strookt met de optomingen (alles op stang) In NL kom je met die optoming de wedstrijdring niet in.

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-11 14:55

Eerst al eens zorgen dat hun ras terug gezond is... waar ze overigens wel mee bezig zijn!

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-11 14:57

s0173957 schreef:
Eerst al eens zorgen dat hun ras terug gezond is... waar ze overigens wel mee bezig zijn!

Denk dat dat een beetje samen op moet gaan. Door de belasting komen de kwalen sneller boven drijven.

_Zsazsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-11 15:01

Tja eigenlijk ook wel een beetje logisch he. Ze zijn duur in onderhoud, eten veel meer, nemen een grote stal in beslag en je kunt er eigenlijk niks mee. Hier in de buurt word er nog wel mee gefokt, maar die zegt ook dat hij ze aan de straatstenen niet kwijtkomt. Bij ons hebben we met het fokken ook erg veel problemen met de belzen gehad. (Hadden er nog 2)
3 jaar geleden veulen dood na een maand, jaar erop veulen eruit moeten laten zagen en vervolgens de merrie na een maand alsnog dood. En bij de ander kwam de placenta er maar niet af, heeft de veearts gedaan en vervolgens kreeg ze een erngstige baarmoeder onsteking. Wij hebben er nu nog 1 over, en daar word niet meer mee gefokt. Is nu nog puur voor de heb.

Het is erg zonde, maar het waren vroeger echte werkpaarden. En nu helaas vervangen door tractors.
Ik denk niet dat ze er iets aan kunnen doen.. Wie wil er nu een groot veeleetend paard waar je niet veel mee kunt?

tomason

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-11 17:34

Waar slaat het nou op dat je niks kunt met een bels?

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-11 17:41

Begrijpelijk, ze zijn erg groot en sterk, pensionstalling vinden is al een probleem op zich en je betaald je scheel aan eten voor een groot dier.

Er zijn tractoren ervoor in de plaats gekomen en men wil geen groot dik paard maar een elegant dressuurpaard.

_Zsazsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-11 19:26

tomason schreef:
Waar slaat het nou op dat je niks kunt met een bels?

Als je er zoveel mee kon, zouden ze niet uitstervend zijn...

sunny_l0ve

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-11 23:33

Ik vind het wel wat hebben, ik heb liever een grote boerenknol dan een dressuurpaard. Dat is natuurlijk ieder zijn eigen ding, maar ik zie de charme er wel in van een bels. Alleen er zitten idd veel nadelen aan, het voer, de stalling. Om nog maar niet te spreken van de veearts. Ik denk dat die ook wel extra zullen rekenen voor dat formaat hoef...

Iris92

Re: Voortbestaan Belgische trekpaard in gevarenzone

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 09:24

Ik vind het onzin dat je niets kunt met een bels. Je kan er ook gewoon mee rijden en inspannen voor de wagen etc. Ik beleef nog altijd veel plezier aan mijn trekpaarden :)

En echt veel duurder vind ik ze niet. Ze eten inderdaad iets meer, maar niet schrikbarend meer, voor de hoefsmid betalen we misschien iets meer dan voor een haflinger ofzo. Dierenarts is gewoon zelfde prijs als anders.

En sterk zijn ze inderdaad, maar daardoor kan je er nog genoeg mee! :)

Op bokt zijn er genoeg mensen actief met hun Trekpaard.

En met Sunny_l0ve ben ik het eens ik heb ook liever een boerenknol dan een dressuur paard, maar dat is inderdaad ieder zijn eigen ding..

AngelofLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 09:29

Wat ik wel jammer vind is dat je van het stamboek geen respons krijgt als je vraagt voor demonstraties te geven of infostandjes te bemannen. Lijkt mij dat als je ras echt bedreigd wordt, dat je er dan ook veel aan wilt doen om het ras te promoten....

loesjevosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 09:48

Het ras wordt volop nog gebruikt. En ze kunnen echt wel wat. Moet je maar is naar Powerhorse Competition komen kijken. Ik rijd nu al 5 jaar een Bels die nu inmiddesl 18 is. En echt ze kunnen wel wat hoor.

En dat ze meer kosten valt reuze mee. Het zijn hele schrale dieren. Hebben niet veel nodig. Je hoeft ze niet bij te voeren met brok, als je weilandje hebt en in winter hooi dan hebben ze daar genoeg aan.

En ze sterven niet uit, alleen heel veel dieren worden niet bij de keuringen gebracht omdat ze niet aan de standaard van de keurmeester voldoen. Tuurlijk moet er wel gekeken worden hoe je het beter in stand kan houden. Maar uitsterven is groot woord hoor.

Iris92

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 10:01

Mooi verwoord Marloes!

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 10:06

Trekpaard mensen, voel je niet gelijk aangesproken dat je niks kan met een bels. :+ Volgens mij weet je zelf toch wel beter?

Tuurlijk kun je er wat mee, maar er zijn maar weinig mensen die een bels kopen puur voor het rijden.
Dan kopen ze toch sneller een 'gewoon' paard, steeds meer mensen willen de wedstrijdsport in (en ho, ik zeg niet dat dat niet kan met een bels) en dan kiezen ze gewoon sneller voor een kwpn oid.
Overigens heb ik niks tegen trekpaarden hoor, vind ze juist onwijs gaaf! :j

irise456

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 10:10

Nou ik heb mijn belg gekocht voor het rijden, en met kosten vind ik het niet duurder.. is gewoon even duur als een andere ras.

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 10:12

irise456 schreef:
Nou ik heb mijn belg gekocht voor het rijden, en met kosten vind ik het niet duurder.. is gewoon even duur als een andere ras.

Nouja, is mooi dat jij dat wel hebt gedaan, maar het meerendeel (of hoe je dat ook schrijft) doet dat gewoon niet snel. Tenzij je genoeg plek enz heb om er bijv een bij te nemen. Niet voor niets is het voortbestaan in gevarenzone. ;)

xDirkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 10:14

Ik schrik hier best wel van, nu ik dit lees!
Zodra ik een paard koop wordt het een bels, geen 1 andere :o
Niet om dit verhaal hoor, maar wil er al zo ontzettend lang 1 <3

Miracle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 10:17

Jeetje, zou wel erg jammer van het ras zijn.
Zijn erg leuke dieren!
Wij hebben er 4 op stal lopen, dus ik zal eens even vissen of die toevallig geen veulentje willen. ;) :')

CherokeeChum

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 10:19

Waarom zou je een ras fokken waarvan het merendeel als ze honderd dagen oud zijn naar de slager gaat?
Omdat je ze niet kwijt raakt. Er is gewoon geen gebruiksdoel meer voor. En ze zijn duur in in het onderhoud.
En dit is niet het enige ras dat het moeilijk heeft,alle grote zware koudbloedrassen hebben dat probleem.
Als je wilt rijden dan is een Belg meestal niet de eerste keus, het zelfde met mennen. Tuigers van het oude type raak je ook zowat niet kwijt. Er is gewoon heel veel aanbod .

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 10:23

Probleem is ook dat je met je Bels niet overal terecht kunt. In in deze omgeving hebben boeren vaak geen zin in een Bels want "die slopen de boel, zijn te lomp", en loop je kans dat je de lessen van de ruitervereniging uit wordt gestuurd, "omdat de combinatie toch niet goed past bij de anderen," zoals een vriendin van me overkwam. Overigens kreeg haar paard 2 dode veulens, wat dus vaker gebeurt bij Belgen: moeilijke bevallingen.

Geen wonder dat mensen dan maar niet aan een Belg beginnen, al zijn ze nog zo lief voor de mensen die ze kennen.

Akhal_Teke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 10:23

tamary schreef:
Promoten voor ecologisch verantwoord vervoer en werk bij gemeente/bosbouw/etc. Dieren zijn te duur voor veel mensen om als hobby te houden ivm hoeveelheid voer die ze nodig hebben. Ze zullen dus weer maatschappelijk nuttig moeten worden willen ze bestaansrecht houden.

Moet trouwens zeggen dat het verhaal van lief en braaf niet helemaal strookt met de optomingen (alles op stang) In NL kom je met die optoming de wedstrijdring niet in.

Wij fokken ook met Trekpaarden en bij ons wordt alles met gebroken bit ingereden. Ik snap ook niet waarom er zoveel met stang of zelfs met menbitten met hefboomwerking worden gereden. Zelf onze hengsten werden met gebroken bit buiten gereden.

De reden dat er zo weinig gefokt wordt op dit moment is omdat niemand ze meer koopt. Als fokker blijf je dan met goede veulens en ouder zitten. Op een gegeven moment staat het vol. (Wij zijn niet zo van; "O niet verkocht? Dan maar in de frikandellen")

Dus mocht er nog iemand op zoek zijn naar een leuk Trekpaard (Verschillende leeftijden, kleuren, Hengst of merrie)...........

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 10:28

Voordat ik mijn huidige pony kocht ben ik serieus op zoek geweest naar een belg :j . Maar ik ben afgehaakt, omdat wij niet veel grond tot beschikking hebben (ploegen kunnen ze ook prima zonder ploeg en met de voetjes) en vanwege de vele beenproblemen.

Akhal_Teke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 10:30

Juliette86 schreef:
Voordat ik mijn huidige pony kocht ben ik serieus op zoek geweest naar een belg :j . Maar ik ben afgehaakt, omdat wij niet veel grond tot beschikking hebben (ploegen kunnen ze ook prima zonder ploeg en met de voetjes) en vanwege de vele beenproblemen.

Ja je zou eigenlijk iets van de dekhengsten af moeten weten als je op zoek gaat.
Wij fokken bv met Dorus van Driesveld , deze hengst is voor het leven goedgebkeurd en heeft geen beenproblemen. Veel andere hengsten hebben dat wel, en aangezien het erfelijk is...

Asjemenauw

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 10:34

Beetje verwarrend artikel moet ik zeggen. Er is een groot verschil tussen "Het Belgisch Trekpaard" en "het enige echte Vlaamse paardenras"'

"Het enige echte Vlaamse paardenras" is nl niet een Belgisch Trekpaard, maar het Vlaamse trekpaard. Dit ras is sinds de herintroductie al in de gevarenzone. Tja wat wil je met wereldwijd maar 5 fokkers en torenhoge aanschafprijzen.

Het Brabants Trekpaard beter bekend als het Belgisch Trekpaard verkeerd mijn inziens niet in een gevarenzone. Er word nog genoeg gefokt met deze dieren, alleen niet alle veulens worden ingeschreven.

Als eigenaar van een Belgisch Trekpaard kan ik mij alleen maar verwonderen om de misverstanden die er bestaan rondom het ras en het type paard. In tegenstelling van wat algemeen de opvatting is zijn deze dieren juist verrassend veelzijdig. Uitermate geschikt voor de recreatie ruiter/menner. Recreatie is ook maar het begin hoor ... afhankelijk van je eigen kunnen ;) kun je met een Belg best nog hoge ogen gooien

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 10:55

@Asjemenauw: het is inderdaad best verwarrend, als je dat leest van "het enige echte Vlaamse paardenras". bedoelen ze nu de Bels zoals wij die kennen, of het Vlaamse paard.

Verder vind ik Belsen leuke paarden, en de gangen... ik heb een Bels meer dan 20 cm van de grond zien komen alleen al tijdens het zweefmoment in draf... dat zegt al een boel over het vermogen om te bewegen van zulke paarden.
Maar door de vooroordelen van andere mensen kun je soms zelf niet aan zulke paarden beginnen, omdat niemand ze op stal wil hebben. Is streekgebonden, die vooroordelen denk ik, in Zeeland verwacht ik minder problemen wat dat betreft.