De KWPN Paardendagen gaan aanstaande maandag van start. Hieronder volgt een overzicht van de hengsten die met kinderen op dit nationale evenement vertegenwoordigd zijn.
Jazz, als beste dressuurpaardenleverancier ter wereld, levert met zijn nakomelingen de grootste bijdrage aan de startlijst. Dertien vier- en vijfjarige zonen en dochters van de wereldberoemde hengst komen aan de start in de Pavo Cup en zijn zoon Johnson doet met twaalf kinderen nog eens een flinke duit in het zakje. Met zeven driejarige merries met Jazz als vader is hij ook in deze rubriek de hengst met de meeste kinderen. Met vijf driejarige dochters op de Nationale Merriekeuring volgt Vivaldi met achter grootvader Jazz, met daarna San Remo met drie dochters.
Na Jazz en Johnson zijn er nog een aantal hengsten waarvan opvallend veel kinderen in de Pavo Cup zullen starten. Painted Black, Vivaldi en Florencio hebben ieder zes ijzers in het vuur en Sandreo, Sir Donnerhall, Dayano en Samba Hit II elk vijf. United, Uphill en Lord Leatherdale kregen ieder vier kinderen doorverwezen vanaf de Centrale Keuringen, waar de voorselecties plaatsvonden.
Uit de eerste jaargang van Charmeur verdienden maar liefst negen veulens een uitnodiging voor de Nationale Veulenkeuring en van Apache, de vader van het kampioensveulen van vorig jaar, acht. Andretti en Uphill volgen met respectievelijk vier en drie veulens.
leuk is dat om de dekcyfers ernaast te leggen. Hoeveel dekte bv Dayano er in vergelijk tot bv Vivaldi of Uphill.
Suzanne F.
Geplaatst: 04-08-11 09:21
Gebruiken ze een andere afkorting nu? Staat KPD voor KWPN Paardendagen?? Eigenlijk hoor het NVK te zijn, de Nationale Veulenkeuring, net als NMK de merriekeuring is.
De KPD had nog nooit van gehoord. Klinkt zo politieachtig.
FF, dat lijkt me heel interessant, zo'n percentageberekening. De KWPN regio-inspecteur was tijdens de thuiskeuring van mijn merrie ook zeer te spreken over het veulen, zij was toen net een week oud. Was ik wel heel blij mee. De reactie op mijn antwoord op de vraag van welke hengst het veulen was, was dan wel weer bijzonder .
voyou
Geplaatst: 04-08-11 12:49
Diane65 schreef:
De reactie op mijn antwoord op de vraag van welke hengst het veulen was, was dan wel weer bijzonder .
Vertel eens?!
Diane65
Geplaatst: 04-08-11 13:00
Ooooooh, Dayanoooo. Het was meer de toon (verbaasd). Ik had het idee dat de inspecteur een andere hengst had verwacht, in elk geval geen NRPS ggk hengst. Eerlijk is eerlijk, hij heeft wel gezegd dat het een goed veulen is en zeker een verbetering ten opzichte van haar moeder, en daar gaat het natuurlijk om. Veulen is overigens wel KWPN reg A.