De E-pony Kasparov (Falco x Troubadour) waarmee dressuuramazone Femke Beljon zowel bij de ponies als bij de paarden grote successen boekte, is onverwacht overleden.
Op de website van Femke Beljon valt te lezen: "Vandaag is onze trouwe Kasparov overleden. Vanmiddag werd hij, geheel onverwacht, dood aangetroffen in de wei bij Femke thuis in Raalte, op zijn pensioenadres. Kasper is op enig moment gaan liggen en overleden, gelukkig is hem lijden bespaard gebleven. We zijn erg verdrietig, we hadden hem een veel langer pensioen gegund. Kasparov is 19 jaar geworden".
De kleine bruine (1.56) baarde opzien door zowel als pony als paard bovenin mee te draaien in de zwaarste dressuurrubrieken. Zo liep hij in 2005 in de finale Z2 op de Hippiade voor ponies klasse D/E, een jaar later werd hij 5e in de finale Z2 Hippiade bij de paarden. De ruin werd tot op Lichte Tour niveau succesvol gestart. Internationaal boekte hij overwinningen bij de Young Riders en bracht hij Femke Beljon tot het A-kader van bondscoach Tineke Bartels. Tot vorig jaar januari werd hij internationaal uitgebracht bij de junioren door Dieuwke Beljon. Op 1 augustus 2010 ging hij met pensioen.
Kasparov wordt gecremeerd om hem een waardig einde te geven. Femke Beljon: "We zullen hem ons altijd blijven herinneren als het paard dat ons alles heeft geleerd en alles voor ons heeft gedaan. We zijn hem ontzettend dankbaar voor alle mooie momenten en overwinningen en natuurlijk de onvoorwaardelijke vriendschap, Kasper was echt mijn maatje. Wat zal ik hem missen..."
Ik ken hem nog wel. Een aansprekende, harde werker. Mooie combi. Triest dat hij zo snel na zijn verdiende pensioen aan zijn einde is gekomen, maar het klinkt als een 'mooie dood'. Sterkte aan de familie Beljon.