Nederlands dressuurteam EK bekend

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

manic

Nederlands dressuurteam EK bekend

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-11 13:18

http://www.horses.nl

Afbeelding
Sander Marijnissen & Moedwill
Foto: http://www.sjoert.com
Vanochtend werd het dressuurteam bekendgemaakt dat deelneemt aan het EK in Rotterdam, dat gehouden wordt van 17 tot en met 21 augustus. Een aantal namen waren al wel duidelijk, maar zijn nu definitief. De vierde ruiter die deel uitmaakt van het Nederlandse team is Sander Marijnissen met Moedwill.

De overige teamleden zijn Adelinde Cornelissen met Jerich Parzival (v. Jazz), Edward Gal met Sisther de Jeu (v. Gribaldi) en Hans Peter Minderhoud met Exquis Nadine (v. TCN Partout). Als reservecombinatie is Marlies van Baalen met BMC Phoebe aangewezen.

knhs persbericht schreef:
ROTTERDAM (KNHS) - Tijdens de persconferentie in de gloednieuwe accommodatie van het Rotterdamse CHIO stond vandaag het FEI EK Dressuur centraal, dat hier van 17 tot en met 21 augustus plaatsvindt. De gehele Nederlandse equipe was aanwezig en blaakte van strijdlust. "Dat dit EK in eigen land wordt gehouden, op een plek waar dressuur een belangrijke plaats in de programmering heeft, is hoop ik voor het Nederlandse team extra stimulerend", zei Frans Lavooij voorzitter van de Rotterdamse organisatie. Bondscoach Sjef Janssen was door persoonlijke omstandigheden verhinderd.

In het team dat in Rotterdam van start gaat zijn opgenomen: Adelinde Cornelissen met Jerich Parzival, Edward Gal met Sisther de Jeu, Hans Peter Minderhoud met Exquis Nadine en Sander Marijnissen met Moedwil. "Dit is het sterkste team waarover wij op dit moment beschikken", vertolkte directeur sportief Tineke Bartels de motivatie van bondscoach Janssen.

Frans Lavooij, voorzitter van het organiserend comité kijkt evenals de Nederlandse sporters uit naar het FEI EK Dressuur. “Over twee weken arriveren hier de eerste paarden al. Die paarden en hun ruiters en amazones zijn de allerbeste van Europa, misschien zelfs van de wereld. Kijkend naar de ontwikkelingen in Hickstead afgelopen weekeinde, lijken ze nauwelijks voor elkaar onder te doen. Het belooft een uitermate spannende strijd te worden met niet één maar wel vijf favorieten,” aldus Lavooij. “Wij zijn er ontzettend trots op dat we dit kampioenschap samen met de KNHS, de gemeente Rotterdam, Rotterdam Topsport en met steun van de Rabobank mogen organiseren.”

Cornelissen: "We hebben een goed voorseizoen achter de rug. We wonnen de wereldbeker finale in Leipzig en in Aken was Jerich Parzival in de Grand Prix zeer ontspannen. Zo ontspannen dat ik feitelijk vergat te rijden. Nu kun je zeggen stom, maar in het verleden was het steeds nodig om honderd procent controle te hebben en nu ik die volledige controle had verraste me dat. In Hickstead ging het zaterdag een stuk beter en kon ik vanuit die ontspanning er dan ook helemaal voor gaan, wat dan ook resulteerde in een tweede plek. In de Kur op zondag vielen alle puzzelstukjes op hun plek en weet ik nu zeker dat we de topvorm, die we op het EK in Windsor 2007 hadden, heel dichtbij is gekomen is. De komende drie weken zullen Sjef en ik gaan benutten om de progressie die nog steeds aanwezig is te gaan bewerkstelligen".
Hans Peter Minderhoud, die tijdens Outdoor Gelderland de Nederlandse titel veroverde met de KWPN goedgekeurde I.P.S. Tango, heeft na overleg met de bondscoach er voor gekozen om met Exquis Nadine van start te gaan in het E.K. "Nadine liep in Aken in de CDI 3* een paar hele goede wedstrijden. We sloten de Kür zelfs winnend af. Met I.P.S. Tango lijkt het wel of er soms sprake is van een motivatieprobleem. Het is een hengst die, zoals in het NK, alle expressie heeft en toont, en soms heeft hij zijn expressie opgebrand voordat het feitelijke werk nog moet beginnen. Daarnaast kan Exquis Nadine op zo'n glanzende carrière bogen dat het jammer zou zijn haar niet in te zetten".
Edward Gal heeft de indrukwekkende merrie Sisther de Jeu onder controle weten te krijgen. "Het is zeker niet het gemakkelijkste paard geweest waarmee ik dit niveau heb weten te bereiken. De spanning die haar kenmerkt zorgt er echter ook voor dat zij zeer expressief is in haar bewegingen. Dus moet je wel iets van die spanning behouden. Dat lukt gelukkig steeds beter en ik hoop dat we hier in Rotterdam een voorlopige kroon op ons werk kunnen gaan zetten".

Na de Grand Prix in Hickstead viel de beslissing wie het vierde lid van het Nederlandse team zou gaan worden uit in het voordeel van Sander Marijnissen met Moedwil. "We hebben door in de Grand Prix van Hickstead als zesde te eindigen een zeer goede en voor de bondscoach overtuigende prestatie neer weten te zetten. Het is de eerste keer dat ik mag meedoen aan een EK bij de senioren en dat is een droom die uitkomt. Het was mijn bedoeling om in Hickstead een foutloze degelijke proef neer te zetten en in die opzet zijn we geslaagd. Tijdens de Nederlandse Kampioenschappen stond ik na twee onderdelen op minieme achterstand van Marlies van Baalen. Mijn paard Moedwil had op zondagochtend last van een lichte temperatuursverhoging en dat was de reden waarom ik besloot mij terug te trekken. Nu is Moedwil weer topfit en ik zal samen met mijn paard mijn uiterste best doen een topprestatie hier in Rotterdam in deze schitterende accommodatie neer te zetten".

Door de bondscoach werd Marlies van Baalen met BMC Phoebe DVB aangewezen als reserve.

Sjef Janssen wilde telefonisch graag toegeven dat het hem een onmogelijke zaak lijkt om in Rotterdam de Oranje successen van La Mandria 2007 en Windsor 2009 in eigen land te herhalen. Toen wist Nederland niet alleen teamgoud te veroveren, maar won ook de nodige individuele medailles. "We zijn in alle drie onderdelen titelverdediger en hebben nog steeds een sterk team. Daarnaast beschikken we over zeer gemotiveerde ruiters. Dat, gekoppeld aan het feit dat we voor hopelijk uitverkochte en oranje gekleurde tribunes rijden, moet ons in staat stellen om ons in eigen land volop in de strijd om de medailles (team en individueel) te kunnen mengen.”

Hoogtepunten van het FEI EK Dressuur 2011:

Behalve op de finaledag, zijn er op donderdag 18 en zaterdag 20 augustus medailles te winnen. Woensdag en donderdag wordt de Grand Prix landenwedstrijd verreden, zaterdag de Grand Prix Special en op zondag is de Grand Prix Kür op Muziek. Op de website http://www.ekdressuur2011.nl is het actuele programma te vinden en kan men tickets bestellen. Op zaterdagavond wordt met het Hippisch Gala ‘There’s something about dressage’ een spectaculair showprogramma gepresenteerd. Het Stroodorp is dé ontmoetingsplaats met entertainment en het gevarieerde aanbod van veel standhouders. Over het gehele terrein zijn restaurants en overige horecavoorzieningen met een gevarieerd aanbod. Door de fraaie locatie in het Kralingse Bos, de vele side-events zoals clinics, shows én grote kans op Nederlandse medailles wordt het FEI EK Dressuur één van de meest aantrekkelijke topsportevenementen van deze zomer.
Laatst bijgewerkt door Lielle op 02-08-11 09:15, in het totaal 3 keer bewerkt
Reden: knhs persbericht toegevoegd

manic

Re: Nederlands dressuurteam EK bekend

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-11 13:19

Sander! *\o/* *\o/*

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-11 13:21

Mooi team, had alleen stiekem op Tango gehoopt ipv Nadine...

easygoing

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-11 13:51

Begrijp ik het goed dat Sander Marijnissen dus wel aan de start komt een Marlies echt reserve is?

Chancley12

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-11 14:01

Ja Sander is de vierde man! Jammer wel dat Leida niet als reserve staat! Dacht echt dat het nu tussen hun 2 ging en Marlies na Aken en nu Hickstead wel was afgevallen! En Aangezien Leida in hickstead een grote fout had in de GP en dus boven de 70% had kunnen scoren denk ik dat ze meer aan haar hebben als Sander uitvalt dan aan Marlies.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-11 14:02

Nadine is een veel zekerdere factor, daar geef ik hem wel gelijk in.. Jammer dat marlies reserve is, dat had ik eerder leida of Jenny gegund.. Die hebben dit weekend beter gereden dan Marlies.. Maar super dat Sander in het team zit! Gun het hem zeker!

easygoing

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-11 14:11

Ahhh oke begreep ik het toch goed.
Vind het ook jammer dat Marlies reserve staat, had zelf liever Jenny gezien en als 2e Leida.

saarking

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-11 14:43

Sander en Marlies mee ??

en Leida dan ?? zij heeft in Hickstead toch wel een beetje beter gereden dan Sander en Marlies ??

zou eerder Sander en Leida sturen maar zeker geen Marlies .

liiisette

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-11 14:57

Marlies vind ik ook een beetje een vage keus maar dat Sander in het team zit is absoluut super en zeker verdiend!

Chancley12

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-11 15:29

Denk dat het komt omdat Leida net weer terug is met On Top en nog niet in een kader is opgenomen! Maar misschien voor de OS kan ze in aanmerking komen.

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-11 16:33

Is dat zo? Ik dacht dat ze met oranje kraagje reed en dan zit je toch in een kader? En zat Sander wel in een kader dan? Hoe dan ook, ik had zeker niet Marlies gedacht. Misschien een bedankje voordat ze zoveel moeite heeft gedaan om zowel als in Aachen als in Hickstead te rijden? Anders snap ik het niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-11 16:53

samoth

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-11 17:10

Leuk voor sander en kan misschien een mooie afsluiting zijn met Moedwil.

apple01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-11 17:36

Wel opvallend dat marlies niet echt favoriet is...
Lijkt wel alsof ze nooit BOVEN verwachting kan presteren op belangrijke plaatsen...Altijd OP of ERONDER...

manie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-11 17:42

apple01 schreef:
Lijkt wel alsof ze nooit BOVEN verwachting kan presteren op belangrijke plaatsen...Altijd OP of ERONDER...

Ook dat is een kunst alleen de echt goede ruiters kunnen onder druk presteren.
Dit is echt niet iets dat iedereen bezit.
Adelinde, Anky en Edward kunnen het zeker wel :)

apple01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-11 17:44

manie schreef:
apple01 schreef:

Ook dat is een kunst alleen de echt goede ruiters kunnen onder druk presteren.
Dit is echt niet iets dat iedereen bezit.
Adelinde, Anky en Edward kunnen het zeker wel :)

Dus jij bent het met mij eens? :)

Ik vind sander dan een goede keus...En tja marlies of jenny is moeilijk. Jenny is jong, en Marlies..

manie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-11 17:49

apple01 schreef:
Dus jij bent het met mij eens? :)

Ik vind sander dan een goede keus...En tja marlies of jenny is moeilijk. Jenny is jong, en Marlies..

:j

DromenLies

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-11 18:37

Heel leuk voor Sander, ik vind hem een hele goede ruiter en combinatie met Moedwill

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-11 20:18

Ik denk dat er van Marlies altijd meer wordt verwacht doordat ze al zoveel jaar meedraait en toch regelmatig weer een paard in de GP heeft.. Maar toch is het het altijd nét niet.. En misschien dat dr bekende moeder en dr tijd met Idocus (zo heette die toch?) ook nog meespelen om toch steeds weer voor haar te kiezen.

DendroFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-11 21:30

Super dat Sander erbij zit. Daar werkt hij jaren lang naartoe met Moedwill. Het is hem gegund. Ga het zeker volgen.

Vudress

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-11 21:54

Relaxed schreef:
Ik denk dat er van Marlies altijd meer wordt verwacht doordat ze al zoveel jaar meedraait en toch regelmatig weer een paard in de GP heeft.. Maar toch is het het altijd nét niet.. En misschien dat dr bekende moeder en dr tijd met Idocus (zo heette die toch?) ook nog meespelen om toch steeds weer voor haar te kiezen.

Met Idocus was het allemaal behoorlijk 'net niet'. = Toch draait ze al erg lang mee, ze was bij de jeugd al extreem succesvol. Maar ook als je al zolang meedraait ben je afhankelijk van erg goede paarden. Idocus, Kigali, Ojay en nu Phoebe zijn goede paarden maar ze zijn niet briljant.

easygoing

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-11 21:55

Ik kreeg toch altijd wel kriebeltjes in mn buik van Idocus hoor

zipje71

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-11 07:25

Hoop dat Marlies Everything is possible mag blijven rijden. Vind dat echt een goed paard. Phoebe is ook een compleet paard maar is tussen de oren (nog) niet goed genoeg.
Denk niet dat Marlies last van stress heeft, die draait al zo lang mee en heeft in ponytijd ook veel gewonnen.

apple01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-11 08:24

Vudress schreef:
Relaxed schreef:

Met Idocus was het allemaal behoorlijk 'net niet'. = Toch draait ze al erg lang mee, ze was bij de jeugd al extreem succesvol. Maar ook als je al zolang meedraait ben je afhankelijk van erg goede paarden. Idocus, Kigali, Ojay en nu Phoebe zijn goede paarden maar ze zijn niet briljant.

Mee eens. Leuke paarden maar ze missen allemaal NET dat beetje extra...Bovendien komt er elke keer een nieuwe in beeld en gaat er weer een ander weg. Ze BOUWT niets op. Is ook moeilijk, telkens goede paarden zoeken maar al je energie steken in 1 paard en vervolgens weer AL je energie in de andere...Mmmm. Misschien een andere strategie kiezen? Paar jaar uit beeld blijven? En wat jongeren paarden zoeken/opleiden/etc?

zipje71 schreef:
Hoop dat Marlies Everything is possible mag blijven rijden. Vind dat echt een goed paard. Phoebe is ook een compleet paard maar is tussen de oren (nog) niet goed genoeg.
Denk niet dat Marlies last van stress heeft, die draait al zo lang mee en heeft in ponytijd ook veel gewonnen.

Ja, in de PONYtijd. In mijn beleving gaat het juist erom hoe je presteerd als je rond de 16 en ouder bent. Kinderen tot 12 jaar rijden bijna allemaal ongedwongen. Die denken nergens aan. Die denken niet aan roem, bekendheid, druk, geld, etc. En Marlies heeft het al zo vaak NET niet gehaald, daar moet je wel stress van krijgen? Positief kan het niet werken. En als je eenmaal in een dip zit...En geen TOPpaard hebt...Dan wordt het heel moeilijk.

Werth is er eentje die het wat dit betreft goed voor elkaar heeft. Telkens goede top paarden.
Anky, HP, en Edward ook. en daarom is dat de TOP van NL en de rest niet.
1 toppaard is leuk, heeel leuk (adelinde) maar ook heel gevaarlijk... (verkoop, ziek, dood, etc. )

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-11 08:51

Jammer dat Leida niet in een kader zit. Dat zal dus de reden zijn dat Sjef niet voor haar gekozen heeft? Zonde. Dat Marlies dan reserve is kan ik begrijpen. Jenny heeft een paar goede uitschieters gehad, maar ook middelmatige en enkele zeer mindere wedstrijden. Marlies heeft dan wat meer ervaring van die 2 ook al is zij ook wisselvallig in haar prestaties. Ik ben benieuwd. Ik ga er in ieder geval heen om de kur te bekijken. Hoop de rest via internet te kunnen volgen. :)